Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Gitte Nehlsen
|
Hold
|
2022 hhx22gs EngA (1gs EngA hhx, 2gs EngA hhx, 3gs EngA hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Business Topics
Fokus på tilegnelse af ordforråd samt forståelse for det merkantile aspekt i forskellige sammenhænge og anvendelse af det tillærte i praktisk kontekst via casearbejde
Vi har arbejdet med blandt andet entrepreneurship, franchising, (influencer) marketing, brandwashing og CSR (S03 forløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Will starting your own business make you happy? 2017 by Emma Shepard (ccc.systime.dk)
-
Who wants to be a McMillionaire?...2015 by Elizabeth Anderson (ccc.systime.dk)
-
Zara and H&M back in-store recycling to tackle throwaway culture, 2017 by Hannah Gould (ccc.systime.dk)
-
Innocent gets a health kick as sales top Tropican, 2017 by Iain Withers (ccc. systime.dk)
-
How department stores are becoming theatres of dreams, 2017 by Zoe Wood (ccc.sytime.dk)
-
Work or play? The rise of online ‘kidfluencers’ is raising complex legal and ethical questions, May 13, 2024 by Sarah Glozer and Hannah Trittin
-
Want to be an influencer? Our research shows what....., December 23, 2024 by Irmine Keta Rotimii and Sheau Fen Yap
-
Fast fashion speeding toward environmental disaster, report warns, 7 April 2020 by Nicola Davis
-
H&M accused of greenwashing over plans to make clothes from sustainable fabric by Olivia Petter, 1 February 2020
-
Gerardo Bandera: Genuine Pride or corporate rainbow washing? (2024) (ccc.systime.dk)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
UK
Fokus på education, class, history, culture
Eleverne har været på udveksling i godt 1 måned i januar i London, England, hvor de boede privat, modtog sprogundervisning af native speakers og arbejdede 1 uge i forskellige butikker i detailhandel.
East is East læst med fokus på immigration, culture and class (cf skønlitteratur)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Growing up (IKKE eksamensrelevant)
Skønlitterært forløb med Growing up som tema. Fokus på analyse og analyseredskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
USA
Første del af forløbet har haft fokus på sorte i US samt læsning af uddrag fra roman The hate U give. Yderlig fokus for områdestudiet har være med udgangspunkt i historiske nedslagspunkter at diskutere og analyser nutidens USA (2g)
I 3.g. har eleverne været på forlagt undervisning i Philadelphia i 3 uger md besøg i NYC og Washington DC. Antal moduler er derfor et estimat. Eleverne har deltaget i et studieophold på Neumann University i Pennsylvania, hvor de blev en del af det amerikanske studieliv. Under opholdet deltog eleverne aktivt i undervisningen og fik indblik i det akademiske miljø på et amerikansk universitet. De oplevede campuslivet og deltog i forskellige sociale og kulturelle aktiviteter.
Udover studiemiljøet besøgte eleverne en række seværdigheder i lokalområdet samt Philly, New York City og Washington D.C. I New York City oplevede de blandt andet Ellis Island, Frihedsgudinden og Central Park, mens turen til Washington D.C. bød på besøg ved monumenter som Arlington Cemetary, Lincoln Memorial og Det Hvide Hus.
Opholdet gav eleverne værdifulde kulturelle og faglige erfaringer samt en dybere forståelse for det amerikanske samfund.
Derudover har eleverne løbende arbejdet med præsidentvalget og valgets konsekvenser.
Of mice and men læst med fokus på The American Dream (cf skønlitteratur)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Skønlitteratur
Of mice and men:
Fokus på værkslæsning og analyseværktøjer samt 30ernes USA.
Forløbet har haft fokus på at analysere og diskutere Of Mice and Men af John Steinbeck med udgangspunkt i temaer som ensomhed, drømme, venskab og social uretfærdighed i 1930’ernes USA. Eleverne har undersøgt, hvordan Steinbeck skildrer den amerikanske drøm og de udfordringer, karaktererne står overfor som følge af fattigdom, diskrimination og samfundets normer.
East is East:
Forløbet har haft fokus på at analysere og diskutere East is East med udgangspunkt i temaer som kulturmøder, identitet og generationskonflikter. Eleverne har undersøgt, hvordan kulturelle forskelle og forventninger påvirker karakterernes relationer og skaber spændinger mellem tradition og modernitet.
Gennem arbejdet med romanerne har eleverne udviklet deres tekstanalytiske kompetencer og evne til at reflektere over komplekse samfundsproblematikker.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Culture
Fokus på kulturens betydning både personligt og i forretningsmæssige sammenhænge. For at opnå forståelse for andres kulturelle forskelligheder har udgangspunktet først og fremmest været en forståelse for egen kultur for dernæst at forstå og agere i andre kulturelle sammenhænge
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
ELF and Communication
Fokus har været på kommunikation og i særdeleshed engelsk som et globalt kommunikationssprog, der bruges mellem mennesker med forskellige modersmål for derved at få en forståelse for, hvordan engelsk fungerer som et brobyggende sprog i erhvervslivet og i tværkulturelle møder. Fokus har ikke blot været på grammatisk korrekthed, men i høj grad på funktionel anvendelse, forståelse og samarbejde på tværs af sprog og kulturer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Human trafficking (IKKE eksamensrelevant)
I dette forløb har undervisningen haft fokus på emnet global trafficking (modern day slavery) med særlig vægt på menneskehandel samt årsager og konsekvenser. Gennem autentiske engelsksprogede tekster har eleverne opnået en dybere forståelse af problemets omfang og konsekvenser – både på individuelt og samfundsmæssigt niveau.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
HipHop culture (IKKE eksamensrelevant)
Dette undervisningsforløb undersøger hiphop- og rapmusikkens historie, udvikling og kulturelle påvirkning på unge mennesker. Gennem både tekster og visuelle medier dykker vi ned i genrens betydning, de sociale problematikker den adresserer, og de kontroverser, der omgiver den.
Emnet opgives IKKE til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
India
Eleverne har arbejdet med Indien som landeportræt og har efter en indledende gennemgang af Indien i grupper undersøgt forskellige aspekter af det indiske samfund.
Elevoplæg:
• The caste system
• Arranged marriage
• Women in India
• Pigmentocracy (cf Narrating India – Ambition)
• Indian culture and doing business
• Language and nationality (cf Narrating India)
Eleverne har i grupper udarbejdet præsentationer, hvor de har formidlet deres viden til resten af klassen. Dette har givet eleverne et nuanceret indblik i Indiens mangfoldighed og komplekse samfundsstrukturer samt styrket deres samarbejdsevner og præsentationsteknikker.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557276287",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557276287",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557276287"
}