Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Jacqueline H. Loch Pedersen
|
Hold
|
2022 hhx22k EngA (1k EngA hhx, 2k EngA hhx, 3k EngA hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
UK class and education
Forløbet har til formål at belyse klasseforskelle i det britiske samfund og inspirere til debat om samfundsmæssige problemstillinger relateret til uddannelse, geografi og velstand.
Forløbet er baseret på kilder fra britiske nyhedssites.
Skønnet omfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
British boarding schools - summary
|
28-11-2022
|
Assignment 1: A story about boarding schools
|
05-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Poverty and inequality in the UK
Forløbet tager afsæt i forløbet om "Class and education" og har til formål at afdække
samfundsmæssige problemstillinger relateret til ulighed, hjemløshed og fattigdom.
Skønnet omfang.: 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Branding
Der arbejdes med at give eleverne en forståelse af, hvorledes branding kan forme en virksomhed og opfattelsen deraf i samfundet. Særlige fokuspunkter: Celebrity branding og influencer marketing.
Forløbet er baseret på materiale fra I-bogen "From where you are" af Tony Søndergaard Andersen og Morten Petersen
Skønnet omfang: 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
US immigration
Forløbet har til formål at præsentere eleverne for centrale nedslag i amerikansk historie for derved at give dem indsigt i centrale amerikanske værdier og deres oprindelse. Forløbet afsluttes med et fokus på den nuværende immigrationsdebat i USA.
Skønnet omfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The American Dream
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til ideen om ’den amerikanske drøm’ og afdække centrale amerikanske værdier og deres oprindelse. Eleverne får ligeledes indblik i den nuværende debat om den amerikanske drøm, eksempelvis vedrørende ulighed og velfærdssystemet.
Centrale begreber/fokuspunkter: The Declaration of Independence, The American Dream, freedom, selfreliance, competition, hard work, material wealth.
Forløbet indeholder skønlitterære bidrag i form af noveller samt materiale fra bogen
"New American Frontiers" by Thomas Secher Lund.
Skønnet omfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Black America
Et forløb, der tager afsæt i elevernes viden om amerikansk historie, men fokuserer på den nuværende situation ved at belyse forskellige synspunkter i racedebatten.
Forløbet er baseret primært på bogen "Black Voices" af Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen (2020, Gyldendal).
Skønnet omfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Of Mice and Men
Værklæsning, der tager afsæt i elevernes viden om amerikansk historie. Der er fokus på analyse samt dialog og gruppediskussioner.
"Of Mice and Men" af John Steinbeck (1937).
Skønnet omfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
American Politics
Forløbet har til formål at introducere eleverne til det amerikanske politiske system, de politiske kandidater, partierne og debatten om demokrati i USA.
Der lægges især vægt på retorik, herunder Donald Trumps retoriske strategier og måden, hvorpå de adskiller sig fra øvrige politiske kandidaters.
Forløbet efterfølges af en opsamlingsopgave: Trump's first month in office.
Skønnet omfang: 8%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Globalisation
Et indledende forløb om globalisering med fokus på fordele og ulemper. Særlige fokuspunkter: Klimaforandringer, ulighed, børnearbejde mm.
Skønnet omfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Greenwashing/woke-washing
Et forløb, der introducerer eleverne til begreberne greenwashing og wokewashing.
Forløbet indeholder casearbejde og har til formål at skabe debat om samspillet mellem forbrugere og virksomheder.
Skønnet omfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Australia Area Study
Områdestudiet tager afsæt i elevernes generelle indtryk af Australien og bearbejder dernæst deres forforståelse med input om kultur, geografi, historie, økonomi mm.
Forløbet er baseret på et udsnit af kilder, herunder nyhedsartikler, dokumentarer og politiske taler.
Skønnet omfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
English as Lingua Franca
Kort forløb om engelsk som Lingua Franca.
Skønnet omfang: 2%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Selvrefleksion
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557287720",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557287720",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557287720"
}