Holdet 2022 hhx22a HistB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Mette Weje Andersen
Hold 2022 hhx22a HistB (2a HistB E hhx, 3a HistB hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Demokratisering og industrialisering
Titel 2 Mellemkrigstiden
Titel 3 Opdagelsesrejserne
Titel 4 Den Kolde Krig
Titel 5 Imperialisme og afkolonisering
Titel 6 Mellemøsten
Titel 7 Historieprojektet
Titel 8 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Demokratisering og industrialisering

I dette forløb har der været fokus på Danmarks udvikling i 1800-tallet med et særligt fokus på demokratiseringsprocessen i perioden. Forløbet blev påbegyndt med en introduktion til historiefaget, dets metoder samt historiebrug. Derefter har vi set nærmere på Den amerikanske og Den franske revolution samt Den industrielle revolution i England. Herefter har vi vendt blikket mod udviklingen i Danmark i perioden, hvor der har været fokus på nationalisme, de slesvigske krige, landbrugets udvikling, industrialisering og arbejderbevægelse, afskaffelsen af enevælden, indførelse af Grundloven, Forfatningskampen samt udviklingen i kvindernes rettigheder.

Undervejs i forløbet har eleverne arbejdet med både den kildekritiske metode og kausalitetsanalyse.

Følgende faglige mål trænes i dette forløb:
Eleverne skal kunne:
̶ demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Følgende kernestofområder er inddraget i forløbet:
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling.


Dette er et forløb, der har hovedvægt på tiden fra 1700-1900.


Kernestof:
Bryld, Carl-Johan og Hansen-Damm, Peter. Verdenshistorie til HHX, Systime
• Den amerikanske revolution 1776 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Den amerikanske forfatning | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Den amerikanske uafhængighedserklæring 4. juli 1776 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Den franske revolution 1789-1804 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Menneskerettighedserklæringen 26. august 1789 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Republik og rædselsherredømme (systime.dk)
• Napoleons kejserdømme (systime.dk)
• 4. Den industrielle revolution 1760-1900 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Det statiske landbrugssamfund | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Industriel revolution - forudsætninger | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)

Busk, Katrine Charlotte og Poul Steiner Jensen. Danmark i 1800-tallet, Systime.
• 2. Danmark som småstat | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 2.1 Nationalisme | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 2.2 Den første slesvigske krig, Treårskrigen 1848-50 | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 2.3 Mellem de to slesvigske krige | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 2.4 Den anden slesvigske krig, 1864 (systime.dk)
• 3. Landbrugets udvikling | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 3.1 Herregård og landsby | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 3.2 De store landboreformer | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 3.3 Fra fæste til selveje | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 3.4 Kornsalgsperioden | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 3.5 Andelsperioden (systime.dk)
• 5.2 Den danske industrialisering | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 5.3 Byernes udvikling | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 6.1 Arbejdere i købstæderne | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 6.2 Arbejdere i København | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 6.3 Børnearbejde | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 6.4 Forbedrede boligforhold | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 6.5 Fagforeninger | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 6.6 Septemberforliget | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• Kilde 10c: Maren Vests erindringer, 1932: https://danmarkiattenhundredetallet.systime.dk/?id=217#c718  
• 9. Grundloven | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 9.1 Ydre pres på enevælden | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 9.2 Stænderforsamlingerne | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 9.3 De nationalliberale | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 9.4 Bondevennernes selskab (systime.dk)
• 9.5 Den danske revolution | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 9.6 Grundloven 1849 | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 9.7 Stemmeret og valgbarhed | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)
• 9.8 Grundlovsændringerne i 1866 og 1915 (systime.dk)
• 9.9 Nutidens grundlov, 1953 | Danmark i 1800-tallet (systime.dk)

Danmarkshistorien.dk
• Peter Faber: Dengang jeg drog afsted (Den tappre Landsoldat), 1848 (danmarkshistorien.dk)
• Slaget på Fælleden den 5. maj 1872 (danmarkshistorien.dk)
• Orla Lehmanns tale ved Casino-mødet, 20. marts 1848 (danmarkshistorien.dk)
• Resolutionerne vedtaget på Casinomødet 20. marts 1848 (danmarkshistorien.dk)
• J.A. Hansens syn på den provisoriske finanslov, 1877 (danmarkshistorien.dk)
• Niels Nielsens dagbog fra Vallekilde Højskole 1884 til 1885 (danmarkshistorien.dk)

Steiner Jensen, Ryg Olsen, Søndberg, Frederiksen. Grundbog til Danmarkshistorien, Systime
• 7.2 Industrialisering – Andelsmejerier (1883) | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
• Befolkningseksplosion og sociale problemer | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
• Forfatningskampen | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)


Thrane Lassen, Mikkel og Skov, Jesper. Den europæiske koncert, Gyldendal
• Efterspil: Pariserkommunen 1871: https://deneuropaeiskekoncert.systime.dk/?id=142#c355

Arbejdermuseet.dk
• Indkaldelse til møde på Nørre Fælled og Maalet er fuldt
• Politidirektør Crone 3. maj 1872 til Justitsministeren
• Politidirektør Crones bekendtgørelse af 4. maj 1872 om forbud mod folkemøde den 5. maj 1872 på Nørrefælled


Vimu – das virtuelle Museum
• Frederik d. 7.s svar 21. marts (1848) (Source) (vimu.info)


Bryld, Carl-Johan. Danmark – tider og temaer, Systime
• Klasse og køn - Nationalisme, demokrati og klassesamfund 1814-1901 | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (systime.dk)
• Byens overklasse og middelklasse | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (systime.dk)
• Kvinderne - på vej mod frigørelse | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (systime.dk)

Kompendie – Historieteori med kildekritik HHX

Supplerende stof:
Bryld, Carl-Johan og Hansen-Damm, Peter. Verdenshistorie til HHX, Systime
• Fra håndværk til manufaktur | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Englands industrielle revolution (systime.dk)
• Fra manufaktur til industri | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Dampmaskinen - et teknologisk gennembrud (systime.dk)
• Sværindustrien | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)

Chakravarty, Dorthe og Hanne Mortensen. De danske kvinders historie. Systime.
• Industrialiseringen | De danske kvinders historie (systime.dk)
• Arbejderkampen og kvinderne | De danske kvinders historie (systime.dk)
• Det moderne gennembrud og sædelighedsfejden | De danske kvinders historie (systime.dk)
• Uddannelse | De danske kvinders historie (systime.dk)
• Kvinder på universitetet | De danske kvinders historie (systime.dk)
• Prostitution | De danske kvinders historie (systime.dk)
• Husholdning som uddannelse | De danske kvinders historie (systime.dk)
• Kvinder i sygeplejen | De danske kvinders historie (systime.dk)
• Kampen om stemmeretten | De danske kvinders historie (systime.dk)
• Argumenter for og imod stemmeret (systime.dk)
• Stemmeretten kom | De danske kvinders historie (systime.dk)
• Alkohol og hattedamer | De danske kvinders historie (systime.dk)

Videoer
• DR Koncerthuset. Den tapre landsoldat // Morgensang med Phillip Faber & Jakob Weber, 13. november 2020, https://www.youtube.com/watch?v=3xBW4nTO7E0
• HistorieLab. Første Slesvigske Krig, 9. november 2015, https://www.youtube.com/watch?v=c5ZfF55Ca5A
• HistorieLab. Anden Slesvigske Krig, 9. november 2015, https://www.youtube.com/watch?v=WPm7W7e_On8
• DR2. Slaget på Fælleden, 21. marts 2012, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=slaget%20p%C3%A5%20f%C3%A6lleden&orderby=title&SearchID=50b203b7-5b3a-4369-b8cb-4c49aae63af6&index=1
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Historiebrug i hverdagen 17-08-2023
Fremlæggelser 3/10 03-10-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Mellemkrigstiden

I dette forløb har der været et særligt fokus på Mellemkrigstiden i Tyskland. Forløbet blev påbegyndt med at gennemgå den økonomiske krise i 1930’erne. Herefter har vi set nærmere på Hitlers vej til magten, og hvilke faktorer der havde indflydelse på det. Forløbet har også haft fokus på Tysklands ekspansionspolitik, Storbritanniens appeasementpolitik og udbruddet af 2. verdenskrig. Herudover perspektiverede vi udviklingen i Tyskland i Mellemkrigstiden til USA og Danmark, hvor vi bl.a. så nærmere på Kanslergadeforliget i Danmark. Derudover har vi haft fokus på jødeforfølgelse og Holocaust. Sideløbende med forløbet har eleverne skrevet deres DHO om et selvvalgt emne i historie og dansk.

Forløbet fortsættes næste skoleår.

Følgende faglige mål er blevet trænet i forløbet
̶ demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Følgende kernestofområder er blevet inddraget i forløbet:
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling.

Dette forløb har hovedvægten på 1900-tallet.

Kernestof:
Berlau, Solvej og Thuge, Stine. Vejen til folkedrab, Systime
• 2. Hvad er folkedrab? | VEJEN TIL FOLKEDRAB
• → Hvad er folkedrab? | VEJEN TIL FOLKEDRAB
• 3. Teorien om folkedrabets 10 stadier | VEJEN TIL FOLKEDRAB
• → Teorien om folkedrabets 10 stadier | VEJEN TIL FOLKEDRAB

Bryld, Carl-Johan og Hansen-Damm, Peter. Verdenshistorie til hhx, Systime
• 8. Krisen i trediverne | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Økonomisk krise efter Første Verdenskrig | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Fire økonomiske faser 1918-1939 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Erstatningsproblemet | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Verdenskrisen 1929 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Politisk polarisering | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Tyskland: Weimarrepublikkens svaghed | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Modstanden mod Weimarforfatningen | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Inflationen 1923 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Verdenskrisen 1929 rammer Tyskland | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Vejen mod fascismen - Italien | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Mussolini og fascistpartiet (systime.dk)
• Symboler og idéer (systime.dk)
• Hitler og nazistpartiet (systime.dk)
• Nazistpartiets program 1920 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Hitlers vej til magten | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Hitler danner regering 1933 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• En nazistisk étpartistat | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• 9. Anden Verdenskrig | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Tysklands ekspansionspolitik | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Berlin-Rom-aksen 1936 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Østrig indlemmes i Tyskland 1938 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• München 1938: Tjekkoslovakiet afstår Sudeterland | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Appeasementpolitikken | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Krigsudbruddet: Tyskland angriber Polen 1939 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Storbritanniens og Tysklands forsvarsudgifter 1935-1940 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• USA: Det store chok i 1929 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• New Deal | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Keynesiansk politik | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Den danske model | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Kanslergadeforliget 1933 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Vejen mod holocaust | Verdenshistorie til hhx
• "Endlösung" | Verdenshistorie til hhx
• Hvem var ansvarlige | Verdenshistorie til hhx
• Kan man lægge historien bag sig? | Verdenshistorie til hhx
Frederiksen, Peter: ”Ideologiernes kamp”, Systime, 2023
• Nazismens ideologi og organismetanken | Ideologiernes kamp (systime.dk)
• Hitler bliver rigskansler | Ideologiernes kamp (systime.dk)
Frederiksen, Peter: ”Det tredje rige. Fællesskab og forbrydelse”, Systime, 2001 (udleveret som pdf’er til eleverne)
• Livet i det tredje rige, s. 55-63
• Nazistisk kunst og propaganda, s. 64-73
• Jødeforfølgelse, 1933-39, s. 74-79
Folkedrab.dk
• Kilde: Nürnberg-lovene | folkedrab.dk
Kauffeldt, Søren og Lasse Nielsen. Den lille hjælper til Historie. Systime, 2023
• Værktøjskasse til billeder | Den lille hjælper til historie (forlagetcolumbus.dk)


Propagandabilleder

Kompendie – Historieteori med kildekritik HHX (udleveret til eleverne som pdf)

Supplerende stof

Dokumentarfilm
• DR2. 1997. Vores Århundrede (9): Herrefolket. Vores århundrede ( 9 ) - mitCFU.dk
Folkedrab.dk. Jeg hedder Arlette – og jeg overlevede Auschwitz. Film: Jeg hedder Arlette - og jeg overlevede Auschwitz | folkedrab.dk

Folkedrab.dk
• Eksempler på folkedrab | folkedrab.dk (eleverne har arbejdet med forskellige eksempler)
United Nations Human Rights Office Of The High Commissioner. Universal Declaration of Human Rights – Danish (dansk). OHCHR | Universal Declaration of Human Rights - Danish (Dansk)

Videoer:
• Fra YouTube: 1933 Kanslergadeforliget - YouTube
• DR. Stauning skabte ”Den danske model”, 22. juli 2022. Stauning skabte "Den Danske Model" | Mediebiblioteket | DR
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gruppearbejde om folkedrab 14-08-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Opdagelsesrejserne

I dette forløb har der været fokus på de europæiske opdagelsesrejser. I løbet af forløbet har klassen stiftet bekendtskab med europæernes forudsætninger for at foretage opdagelsesrejserne, deres motiver, Søvejen til Indien, opdagelsen af Amerika samt europæernes møde med de oprindelige folk. Derudover har der også været fokus på Den transatlantiske slavehandel og dens konsekvenser. Afslutningsvist har klassen beskæftiget sig med Danmarks rolle i Dansk Vestindien med inddragelse af bl.a. en historiebrugsanalyse af en julekalender.

Følgende faglige mål trænes i dette forløb:
• demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
• analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
• formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Følgende kernstofområder er inddraget i forløbet:
• hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• udviklingen i Europas position i verden
• udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• Holocaust og andre folkedrab
globalisering
• kultur i nationale og globale sammenhænge
• udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
• historiebrug og formidling

Dette er et forløb med hovedvægt på tiden før år 1700.

Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 – i dansk perspektiv. Systime.
• 6. Europa og verden | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Europa opdager verden | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Søvejen til Indien | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Portugals handelsimperium - og nederlændernes | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Krydderihandelen fra Indien til Europa | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Opdagelsen af Amerika | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Spanierne erobrer Syd- og Mellemamerika | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Spaniens sølv – en velsignelse eller forbandelse? | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Var indianerne mennesker? | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Las Casas om behandlingen af indianerne, 1542 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
Bryld, Carl-Johan og Peter Hansen-Dam. Verdenshistorie til hhx, Systime:
• England og Frankrig i Nordamerika | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Nordamerika - den store europæiske indvandring | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Den store kolonikrig 1755-1763 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• The Rise of the West | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)

Berlau, Solvej og Stine Thuge. Vejen til Folkedrab, Forlaget Columbis
→ Hvad er folkedrab? | VEJEN TIL FOLKEDRAB (forlagetcolumbus.dk)

Halberg, Rikke Lie og Bertha Rex Coley. Dansk Vestindien, Frydenlund
• Kapitel 2: Kolonisering, sukker og slaveri | Dansk Vestindien (frydenlund.dk)
• 2.1 Den florissante periode | Dansk Vestindien (frydenlund.dk)
• Kapitel 6: Modstand og oprør | Dansk Vestindien (frydenlund.dk)
• 6.1 Slaveoprøret på St. Jan, 1733 | Dansk Vestindien (frydenlund.dk)
• 6.2 Lov og ret | Dansk Vestindien (frydenlund.dk)

Danmarkshistorien.dk
Danmarkshistorien.dk. MYTE: Var Danmark det første land, der ophævede slaveriet?, 19. marts 2014. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/myte-var-danmark-det-foerste-land-der-ophaevede-slaveriet
Danmarkshistorien.dk. Guvernør Gardelins slavereglement, 5. september 1733, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/guvernoer-gardelins-slavereglement-5-september-1733

Kauffelt, Søren og Nielsen, Lasse. Den lille hjælper til historie, Systime
• Hvad er en god problemstilling? | DEN LILLE HJÆLPER TIL HISTORIE

Lund, Christian og Larsen, Brian Dupont. På sporet af historien, Systime.
• 9. Funktionelt kildebegreb | På sporet af historien

Ohrt, Thomas. Verden efter de store opdagelser, Systime.
• Europa omkring 1500 | Verden efter de store opdagelser 1500-1750
• Holland, England og Frankrig som kolonimagter 1500-1750 | Verden efter de store opdagelser 1500-1750 (Fra overskriften "Den hollandske kolonimagt indtil 1750" til og med afsnittet "Holland i Den Nye Verden")

Thomsen, Kasper. Historiefaglig arbejdsbog, Systime
• 1.3. Historiebrug | Historiefaglig arbejdsbog (systime.dk)
• 1.3.1. Historiebrugsformer | Historiefaglig arbejdsbog (systime.dk)

Foruden kildematerialet i ovenstående er følgende også inddraget:
• Mandevilles rejsebeskrivelser
• Hernan Cortés’ 2. Brev til kejser Karl V, 1520
• Alexander Falconbridge om slavehandel og slavetransporter, 1790
• Billede af lastrummet på et britisk slaveskib
• Eyewitness: The Negro in American History

Kompendie – Historieteori med kildekritik HHX (udleveret til eleverne som pdf)

Supplerende stof
Videoer:
• Nationalmuseet. Europa koloniserer verden, 28. september 2018, https://www.youtube.com/watch?v=IjPS2c_4bBk
• The Mariners’ Museum And Park. Voyages – Segment 1 of 3 – “Vasco da Gama”, 18. Februar 2016, https://www.youtube.com/watch?v=rh-49zc2zyM
• Biography. Vasco da Gama – Explorer Mini Bio BIO, 1. august 2013, https://www.youtube.com/watch?v=oFIyuYPP6PE
• TED-Ed. History vs. Christopher Columbus – Alex Gendler, 13. Oktober 2014, https://www.youtube.com/watch?v=GD3dgiDreGc
• Reelblack One. Christopher Columbus (1960) Mell-O-Toons Animation, 14. Oktober 2019, https://www.youtube.com/watch?v=eoLZ5E9xtIY
• Hazard, Anthony og TED-Ed. The Atlantic slave trade: What too few textbook told you, December 2014, https://www.ted.com/talks/anthony_hazard_the_atlantic_slave_trade_what_too_few_textbooks_told_you?language=en&subtitle=en

Dokumentarer
• DR Kultur. Slavenation Danmark. Afsnit 1, 2017. https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=9&pageSize=6&search=dansk%20vestindien&orderby=title&SearchID=f2b92d9f-eeba-4bdd-bf23-5ac93c33566a&index=4
• DR2. Danmarks tabte paradis, uddrag af afsnittet, 25. marts 2017, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Danmarks%20tabte%20paradis%20-%20De%20Vestindiske%20%C3%98er&orderby=title&SearchID=2d1da241-af9f-45e3-864d-4b8a7dda2bd7&index=1

Nissernes Ø
• DR Ramasjang. Nissernes Ø, uddrag af afsnit 1, 1. december 2022, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=nissernes%20%C3%B8&orderby=title&SearchID=ee2c61dd-70a5-430d-a804-601e6f09ba33&index=4
• DR Ramasjang. Nissernes Ø, uddrag af afsnit 5, 5. december 2022, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=titel:%20Nissernes%20%C3%98&orderby=title&SearchID=2bf62973-5123-438d-b4da-264549af9b51&index=4

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Den Kolde Krig

I dette forløb har der været fokus på udviklingen i Den kolde krig. Forløbet startede med modsætningerne mellem de allierede efter 2.verdenskrig. Derefter har der været et særligt fokus på opdelingen af Europa, Trumandoktrinen og Marshallplanen, Atlantpagten og Warszawapagten, forholdet mellem USA og Sovjetunionen, Cubakrisen, Berlinmuren, Vietnamkrigen, afspænding og Sovjetunionens sammenbrud og afslutningen på Den Kolde Krig. Vi har i forløbet også kort haft fokus på, hvordan Danmark blev påvirket af Den Kolde Krig.

Følgende faglige mål trænes i dette forløb:
• demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
• analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
• reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
• analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
• formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Følgende kernestofområder er inddraget i forløbet:
• hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• udviklingen i Europas position i verden
• udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• globalisering
• udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
• historiebrug og formidling.

Forløbet har hovedvægt på 1900-tallet.

Kernestof:
Bryld, Carl-Johan og Peter Hansen-Damm. Verdenshistorie til hhx. Systime
• 10. Den kolde krig | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Fra samarbejde til konfrontation 1945-47 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Modsætningerne mellem de tidligere allierede | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Europas deling 1944-1949 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• "Folkedemokratisering" af Østeuropa | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Trumandoktrinen og Marshallplanen | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• To tyske stater | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Atlantpagten - en amerikansk garanti | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Warszawapagten 1955 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Winston Churchills jerntæppetale, 1946 (engelsk tekst) | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Brydninger i Østblokken 1953-1968 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Afstalinisering under Khrusjtjov | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Opstande i DDR 1953 og Ungarn 1956 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Propagandakrigen og Berlinproblemet | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Berlinmuren rejses 1961 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Det tjekkoslovakiske forår 1968 og Brezjnevdoktrinen | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Trumandoktrinen erklæres 12. marts 1947 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Styrkeforhold og strategi | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Kennedys oprustning | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Cuba-krisen 1962 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• En kaprustning - under kontrol? | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Oprør i Sydvietnam 1957 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• USAs indgriben | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• USA og Sydvietnam taber krigen | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Afspænding - og ny kold krig | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Afspænding i Europa 1970-1979 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Kold krig påny 1979-1985 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Kaprustningen kulminerer | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Præsident Reagans tale om "Det Onde Imperium" 8. marts 1983 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
• Afslutningen på den kolde krig | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• De uoverskuelige planer | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Halvhjertede reformer og voksende krise | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Gorbatjovs reformpolitik 1985-1991 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• De kommunistiske regimer i Østeuropa falder 1989 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Sovjetunionens sammenbrud | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Hvem havde ansvaret? | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Revisionisterne | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Mellem traditionalisme og revisionisme | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• En ny verdensorden | Verdenshistorie til hhx

Danmarkshistorien.dk
• Statsministeriet. 1962. Hvis krigen kommer. Danmarkshistorien.dk. hvis_krigen_kommer.pdf (danmarkshistorien.dk)

Kompendie – Historieteori med kildekritik HHX (udleveret til eleverne som pdf)

Supplerende stof:

Beredskabsstyrelsen. Forberedt på kriser, 2024, https://www.brs.dk/globalassets/brs---beredskabsstyrelsen/dokumenter/forberedt/--forberedt_paa_kriser_hires-.pdf

Constantin Film. Thirteen Days, 2000. https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=thirteen%20days&orderby=title&SearchID=aa1c36be-9132-4e49-8eb3-433ea4cea14d&index=2

DR2. Stevnsfortet, 11. september 2010, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=stevnsfortet&orderby=title&SearchID=dd623b59-62ad-4098-8f2b-cc3ab8c23583&index=4

Springsteen, Bruce. Born in the USA, 1984.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Imperialisme og afkolonisering

I dette forløb har der været en induktiv og undersøgende tilgang til kildearbejdet, hvor eleverne har øvet sig i at undersøge kildemateriale, udvælge kildekritiske begreber og opstille problemstillinger. I forløbet har der været fokus på forudsætningerne for imperialismen, dets motiver, delingen af Afrika og imperialismens konsekvenser. Derudover har klassen beskæftiget sig med årsagerne til afkoloniseringen og udviklingen efter afkoloniseringen i udvalgte lande. De har undervejs lavet et lille projektarbejde om udviklingen efter afkoloniseringen i udvalgte lande.

I løbet af forløbet har der været et særligt fokus på disse faglige mål fra læreplanen i historie:
• Demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentligt begivenheder og sammenhænge mellem den nationale europæiske og globale udvikling
• Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
• Analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Følgende kernestofsområder fra læreplanen har været i fokus:
• Udviklingen i Europas position i verden
• Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• Holocaust og andre folkedrab
• Globalisering
• Kultur i nationale og globale sammenhænge
• Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

Forløbet har hovedvægt på tiden 1700-1900.
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan og Peter Hansen-Damm. Verdenshistorie til hhx. Systime
• 5. Imperialismen | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Vestens dominans | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Ekspansionen 1840 til 1920 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Imperierne i Asien | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Delingen af Afrika 1882-1900 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Kapløbet om Afrika | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Fra Kap til Cairo | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Frankrigs planer - og Fashoda | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Motiverne bag imperialismen | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Råvarer og markeder | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Investeringsmuligheder | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Magtpolitik | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• Kulturmission og racisme | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
• En global verdensøkonomi | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)

Berlau, Solvej og Stine Thuge. Vejen til Folkedrab, Forlaget Columbis
→ Hvad er folkedrab? | VEJEN TIL FOLKEDRAB (forlagetcolumbus.dk)

Bryld, Carl-Johan. Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. Systime
• 7. Europæernes tilbagetog | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Afkoloniseringens faser: Asien 1945-1954 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Afkoloniseringens faser: Afrika 1956-1966 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Kolonimagten og de koloniserede | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Verdenskrigens betydning | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Kolonimagternes svaghed | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• De internationale magtforhold | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• At skabe en nation | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Det svære demokrati | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Den økonomiske ulighed | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• De økonomiske svagheder | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Økonomiske strategier | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Tre udviklingsmodeller | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Globalisering, industrialisering og gældskrise | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Befolkningseksplosionen i den tredje verden | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
• Fødevareproblemet | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
• Udviklingshjælpen | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
• Forhåbninger og realiteter | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
• Det østasiatiske mirakel | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
• Indien og Kina | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
• Afrikas problemer | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
• Den politiske udvikling | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
• Borgerkrigene | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
• AIDS-epidemien | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv

Frederiksen, Peter og Knud Ryg Olsen (2001). Grundbog til historie, Verdenshistorien 1750-1945. Århus C. Systime
• s. 101-104

Kauffelt, Søren og Nielsen, Lasse. Den lille hjælper til historie, Systime
• Hvad er en god problemstilling? | DEN LILLE HJÆLPER TIL HISTORIE

Mikkelsen, Hanne Guldberg og Christopher Munthe af Morgenstierne (1999). Afrikas historie, Gyldendalske boghandel, Nordisk Forlag: København
• s. 101-105

Olsen, Knud Ryg og Olaf Søndberg (2009). Grundbog til historie. Fra kold krig til globalisering, Århus C: Systime
• s. 62-64

Kompendie – Historieteori med kildekritik HHX (udleveret til eleverne som pdf)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Udviklingen i afkoloniserede lande 07-01-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Mellemøsten

Formålet med dette forløb er at give eleverne en forståelse for både konflikter og religiøse og kulturelle forhold i regionen. Forløbet opdeles i to dele, hvor første del sætter fokus på at kunne analysere den nuværende konflikt mellem Hamas og Israel. Formålet med dette delforløb er i høj grad at give eleverne redskaberne til at forstå baggrunden for denne komplicerede konflikt. I den forbindelse stifter eleverne bekendtskab med de tre religioner i regionen, det zionistiske projekt, begrebsdefinitioner på stat, nation og nationalstat, mandatforordningen. FN’s delingsplan, de arabiske-israelske krige og Osloaftalen. I forløbet introduceres eleverne også for konfliktanalyseteori, som underviseren har kendskab til gennem sin uddannelse. Delforløbet har dermed særligt fokus på at indfri målet i læreplanen om, at eleverne skal kunne analysere konflikter og udviklingen i internationalt samarbejde. Andet delforløb omhandler terrorisme i regionen med fokus på 9/11 og det efterfølgende forløb. I den forbindelse er der fokus på at anvende teori om terrorisme på cases.

I forløbet har vi særligt fokus på følgende faglige mål fra læreplanen:
• Demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
• Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug

Der inddrages følgende kernestofsområder fra læreplanen:
• Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• Kultur i nationale og globale sammenhænge
• Historiebrug og formidling

Dette forløb har hovedvægt på tiden efter år 2000.

Kernestof

Abbas, Mahmoud, “Statement by His Excellency President of the State og Palestine on The International Day of Solidarity with the Palestinian People”, FN, 29. November 2024, https://www.un.org/unispal/wp-content/uploads/2024/11/Statement-of-HE-President-Mahmoud-Abbas.pdf     


Fafner, Hans Henrik, Brian Linke og Henrik Wiwe Mortensen. Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion, Systime.
• Kampen om landet og byen | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
• Jerusalem som hellig by | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)
• Tre monoteistiske religioner | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)
• Det hellige land | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)
• Det zionistiske projekt | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)
• Kildetekster til Jødedom, staten og demokratiet | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
• Storbritanniens indtog i Palæstina | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)
• Jødisk parallelsamfund i Palæstina | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)
• Kampen om Palæstina | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk) (Til og med afsnittet ”Israels oprettelse i 1948”)
• Definition af terrorisme | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)
• Brug af terror i Israel-Palæstinakonflikten | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)
• Tolkninger af religionens rolle | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)
• Kildetekst til Religiøs terrorisme | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)

Mortensen, Henrik Wiwe. Israel – en stat i Mellemøsten. Systime
• Zionisme | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)
• Uddrag af Theodor Herzls bog Den Jødiske Stat fra 1895: Kildetekster til Jødedom, staten og demokratiet | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)
• Borgerkrig i Palæstina | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)
• FNs delingsplan, 1947 | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)
• Israels oprettelse og Palæstinakrigen – 1948-49 | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)
• Kilde 7: Israels uafhængighedserklæring, 14. maj 1948 | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)
• Kilde 8: Den Arabiske Ligas erklæring, 15. maj 1948 | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)
• Ny regering i Israel – og gennembrud i fredsforhandlingerne | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)
• Oslo-aftalen, 1993 | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)
• Fredsmagerne Rabin, Peres og Arafat | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)
• Modstand mod fredsprocessen vokser – i begge lejre | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)
• Rabin dræbes under fredsdemonstration | Israel - En stat i Mellemøsten (systime.dk)

Bryld, Carl-Johan. Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. Systime
• Ægypten, Palæstina og storpolitikken 1949-1995 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• De arabisk-israelske krige 1967 og 1973 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Afkoloniseringen og den israelske problemstilling | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• PLO's nationalcharter juli 1968 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Islamismens vinder frem | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Radikalisering og terrorisme | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• USAs krig i Afghanistan | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• USAs krig i Irak | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• En kamp mellem civilisationer? | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• Osama bin Laden om angrebet på World Trade Center | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
• USAs krig i Irak | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)

Birthe Hansen og Carsten Jensen. Terrorisme på tværs, Frydenlund.
• 3.1 Hvem er terrorist? | Terrorisme på tværs (frydenlund.dk)
• 3.2 Definitionen er vigtig | Terrorisme på tværs (frydenlund.dk)
• Kapitel 9-9.8: Kapitel 9: Forklaringer på terrorisme | Terrorisme på tværs (frydenlund.dk)
• Hele kapitel 11: Kapitel 11: Mediernes rolle | Terrorisme på tværs

Kompendie – Historieteori med kildekritik HHX (udleveret til eleverne som pdf)

Thomsen, Kasper. Historiefaglig arbejdsbog, Systime
• 1.3. Historiebrug | Historiefaglig arbejdsbog (systime.dk)
• 1.3.1. Historiebrugsformer | Historiefaglig arbejdsbog (systime.dk)

Netanyahu, Benjamin. “PM Netanyahu's Address to a Joint Meeting of the US Congress”, Prime Minister’s Office, 24. Juli 2024, https://www.gov.il/en/pages/event-congress240724

Supplerende stof

DR. Explainer: Hvem er Hamas?, 17. oktober 2023, Explainer: Sæson 2023 – Hvem er Hamas? | Se online her | DRTV

DR. 2018. Rosenkjærsprisen. Terrordilemmaer, episode 1-5.
• Rosenkjærprisen | Terrordilemmaer 1:5 - Hvorfor har vi endnu ikke løst problemet med terror? | DR LYD
• Rosenkjærprisen | Terrordilemmaer 2:5 - Radikalisering: Ven eller stikker? | DR LYD
• Rosenkjærprisen | Terrordilemmaer 3:5 - Mediernes rolle: Oplysning eller propagandamulighed? | DR LYD
• Rosenkjærprisen | Terrordilemmaer 4:5 - Exit fra voldelig ekstremisme: Skal vi støtte eller straffe på vejen ud? | DR LYD
• Rosenkjærprisen | Terrordilemmaer 5:5 - Terrorbekæmpelse: Jernnæver eller fløjlshandsker? | DR LYD

Dokumentarer
• DR. Monte Carlo elsker jøderne, 2013, afsnit 1. https://www.dr.dk/studie/historie/monte-carlo-elsker-joederne
• DR2. Dagbog fra Oslo 1992, 17. november 2018, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=dagbog%20fra%20oslo&orderby=title&SearchID=fb94affc-58c9-4ef9-95bf-7d3d0ad9439f&index=1
• DR. 2023. Hjernevaskeren, uddrag af afsnit 1 og hele afsnit 2. Hjernevaskeren: Sæson 1 | Se online her | DRTV
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Problemstillinger og foreløbig litteraturliste 22-04-2025
Historieprojektet 04-05-2025
PowerPoint om podcasts 06-05-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Historieprojektet

De seks hovedforløb er blevet fordelt blandt eleverne. Eleverne har derefter opstillet 2-3 problemstillinger indenfor det tildelte forløb, som de har besvaret i en individuel aflevering på ca. 3 sider. I forløbet har de haft mulighed for at søge vejledning i modulerne.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Problemstillinger og foreløbig litteraturliste 22-04-2025
Historieprojektet 04-05-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel 8 Repetition

Afslutningsvist er tre moduler blevet brugt til repetition med fokus på opstilling af problemstillinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde