Holdet 2022 hhx22b HistB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Pernille Skjødt Brouer
Hold 2022 hhx22b HistB (2b HistB F hhx, 3b HistB hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det Danske Demokrati og Identitet
Titel 2 Mellemkrigstiden
Titel 3 USA efter 1945
Titel 4 Kina efter 1949
Titel 5 Opdagelsesrejserne/Globalisering
Titel 6 Mellemøsten/Terrorisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det Danske Demokrati og Identitet

Fokus på Danmarks demokratiseringsprocess og industrialisering.

Kernestof:
Kompendium om Demokratisering
Syskind & Søderberg: Det 20. århundredes verdenshistorie ss12 - 19
Kilder:
- Strelluf Andelsmejeri
- Rubens Dampvæveri
- Kilder til Rømningen af Dannevirke
- Slaget på Fælleden
- Carl Plough i Landstinget om kommunal valgret til kvinder 1888
- Valgplakater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mellemkrigstiden

Fokus på tiden fra før 1. Verdenskrig og til starten på 2. Verdenskrig
Fokus har været på Europa, og især Tyskland.

Kernestof:
Bryld, Verden efter 1914 i dansk perspektiv.
Kilder:
- Kilder til Versaillestraktaten
- Bemyndigelsesloven
- Hvad skal jøden med et klaver
-  At følge føreren
- Dagen i München
- Nazismens fremvækst
- Propagandaplakater

Supplerende stof:
- Den Sorte Snog i Første Verdenskrig afsnit 6
- Remember 1929 (dokumentar)
- Vores Århundrede - Herrefolket (dokumentar)

Afslutningsvis moduler med forskellige folkedrab i historien. Eleverne har arbejdet med disse selv, og præsenteret for hinanden.
Derudover har vi arbejdet med Vejen til Folkedrab, med fokus på Stantons stadier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 USA efter 1945

Fokus på USA efter afslutningen af Anden Verdenskrig.


Supplerende stof:
Dokumentarer:
- D-Day - Den Længste Dag
- Martin Luther King vs. Malcolm X
- Den Kolde Krig (Vietnamkrigen)

Film:
- Thirteen Days
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kina efter 1949

Supplerende stof:
Kina mellem Triumf og Kaos - afsnit 2 og 3
Kina på første klasse
China Blue (Kinesisk Denim)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Opdagelsesrejserne/Globalisering

Oversigtsforløb, der strækker sig fra Opdagelsesrejserne over Imperialisme til Afkoloniseringen og Globaliseringen.

Supplerende stof:
Amerika Før Columbus
A/S Fattigdom
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mellemøsten/Terrorisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer