Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 hhx22b HistB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Pernille Skjødt Brouer
Hold
2022 hhx22b HistB (
2b HistB F hhx
,
3b HistB hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Det Danske Demokrati og Identitet
Titel 2
Mellemkrigstiden
Titel 3
USA efter 1945
Titel 4
Kina efter 1949
Titel 5
Opdagelsesrejserne/Globalisering
Titel 6
Mellemøsten/Terrorisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Det Danske Demokrati og Identitet
Fokus på Danmarks demokratiseringsprocess og industrialisering.
Kernestof:
Kompendium om Demokratisering
Syskind & Søderberg: Det 20. århundredes verdenshistorie ss12 - 19
Kilder:
- Strelluf Andelsmejeri
- Rubens Dampvæveri
- Kilder til Rømningen af Dannevirke
- Slaget på Fælleden
- Carl Plough i Landstinget om kommunal valgret til kvinder 1888
- Valgplakater
Indhold
Kernestof:
Kompendiet - Demokrati.pdf
Læs i vedhæftede kompendium 2-11 (pdf sider)
Kilder til rømningen af Dannevirke - 1864.pdf
Læs i kompendiet: 15 - 21
Strelluf Andelsmejeri.pdf
Læs i kompendiet s. 11-14 + s. 21-25
Læs i kompendiet: 25-34
Slaget på Fælleden kildekritisk øvelse - tekster.docx
Slaget på fælleden kildekritisk øvelse.docx
Industrialiseringen.pdf
Industrialiseringen - opgaver.docx
Rubens dampvæveri + opgaver (2).pdf
Læs i kompendiet: 34-38 + 45-49 (4 partisystem + kvinderne + mellemkrigstiden)
Færdiggør opgaver fra tirsdag og fra før vinterferien
Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder 1888.docx
Demokratikanonen Opgaver.docx
Læs i kompendiet: 45 - 49 + 60 - 68
Læs i kompendiet: 69 - 77 (altså resten af kompendiet)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Mellemkrigstiden
Fokus på tiden fra før 1. Verdenskrig og til starten på 2. Verdenskrig
Fokus har været på Europa, og især Tyskland.
Kernestof:
Bryld, Verden efter 1914 i dansk perspektiv.
Kilder:
- Kilder til Versaillestraktaten
- Bemyndigelsesloven
- Hvad skal jøden med et klaver
- At følge føreren
- Dagen i München
- Nazismens fremvækst
- Propagandaplakater
Supplerende stof:
- Den Sorte Snog i Første Verdenskrig afsnit 6
- Remember 1929 (dokumentar)
- Vores Århundrede - Herrefolket (dokumentar)
Afslutningsvis moduler med forskellige folkedrab i historien. Eleverne har arbejdet med disse selv, og præsenteret for hinanden.
Derudover har vi arbejdet med Vejen til Folkedrab, med fokus på Stantons stadier.
Indhold
Kernestof:
Første Verdenskrig
Storpolitik i Europa
Krigsudbruddet i 1914
Hvorfor brød krigen ud?
Greb Tyskland efter verdensmagten?
Uundgåelig - eller en serie af fejltagelser?
Krigens forløb - og dens omkostninger
Hvordan blev krigen udkæmpet?
Danmark og krigen
Kilder til Versailletraktaten.pdf
Freden: idéer og virkelighed
Ikke forhandlinger, men et diktat
Nationalitetsprincippet og Folkeforbundet
Genforeningen 1920
Vurderinger af Versailles-freden
4. Krisen i trediverne
Økonomisk kriser 1918-1939
Verdenskrisen 1929
Notatark til Remember 1929.docx
Små gruppeoplæg Bryld s. 93-104.docx
Vejen mod fascismen – Italien
Symboler og idéer
Tyskland: Weimarrepublikkens svaghed
Inflationen 1923
Verdenskrisen 1929 rammer Tyskland
Fortolkninger af nazismen
Bemyndigelsesloven.pdf
Hitler og nazistpartiet
Hitlers vej til magten
En nazistisk étpartistat
Nazismens ideologi og tilhængerskare
Antisemitismen
3. Teorien om folkedrabets 10 stadier
→ Teorien om folkedrabets 10 stadier
Kilde: FN'S FOLKEDRABSKONVENTION (1948)
Kilde 30 + 31 + 32.pdf
1. Folkedrabets århundrede
→ Folkedrabets århundrede
2. Hvad er folkedrab?
→ Hvad er folkedrab?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
USA efter 1945
Fokus på USA efter afslutningen af Anden Verdenskrig.
Supplerende stof:
Dokumentarer:
- D-Day - Den Længste Dag
- Martin Luther King vs. Malcolm X
- Den Kolde Krig (Vietnamkrigen)
Film:
- Thirteen Days
Indhold
Kernestof:
USA-hæftet.pdf
Opgaver til kap 4 - s. 67-71.doc
Trumandoktrinen.pdf
Læs i vedhæftede kompendium: kap 4 (det er det første i kompendiet)
Spørgsmål til kapitel 5.doc
Læs i kompendiet kapitel 5
Gruppearbejde til kapitel 6.docx
Færdiggør fremlæggelser og noter til Kapitel 6
Thirteen days.docx
Velkommen hjem Paul.pdf
Hvorfor kæmper vi i Vietnam - kilde.pdf
Færdiggør kildeanalyse af "Velkommen Hjem Paul" og "Hvad kæmper vi for i Vietnam"
Læs i kompendiet kapitel 7
USA - en grundbog i Økonomi og Politik s. 101 - 107.pdf
Læs i kompendiet: s. 42 - 46
Øvelse - Carter, Reagan og Bush.docx
Clintons tale til danskerne - 1997.docx
PN - s 107 - 113.pdf
Læs i kompendium: 46 - 50
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kina efter 1949
Supplerende stof:
Kina mellem Triumf og Kaos - afsnit 2 og 3
Kina på første klasse
China Blue (Kinesisk Denim)
Indhold
Kernestof:
Kina Riget i midten.ppt
Kina-kompendie med sidetal.pdf
China Blue.docx
I Den Kinesiske Socialisme.docx
Læs i Kina-kompendiet siderne 10 - 20
Manden og kampvognene - opgaver.docx
Læs i Kina-kompendiet: side 21 -25
Opgave med propagandaplakater.docx
Verden i nyeste tid - Kinakapitel (1).pdf
Eksamenstræning - Kina - 3g.docx
Eksamenstræning - Kina - 3f.docx
Det Kinesiske Komma - opgaver.docx
Søren Clausen - Aldrig mere en 4. juni.docx
Xi åbner partikongres med klar besked om taiwansk separatisme.docx
Tema: Konflikten mellem Kina og Taiwan | TEXT
Taiwan og Xi Jinpings kinesiske drøm | TEXT
Konflikten på sigt | TEXT
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Opdagelsesrejserne/Globalisering
Oversigtsforløb, der strækker sig fra Opdagelsesrejserne over Imperialisme til Afkoloniseringen og Globaliseringen.
Supplerende stof:
Amerika Før Columbus
A/S Fattigdom
Indhold
Kernestof:
Mandevilles Rejsebeskrivelser.docx
Opdagelsesrejserne Arbejdsspørgsmål.docx
Trivselsmåling
6. Europa og verden | Verden før 1914 - i dansk perspektiv
Europa opdager verden | Verden før 1914 - i dansk perspektiv
Søvejen til Indien | Verden før 1914 - i dansk perspektiv
Portugals handelsimperium - og nederlændernes | Verden før 1914 - i dansk perspektiv
Opdagelsen af Amerika | Verden før 1914 - i dansk perspektiv
Kilder til Spanien i den nye verden.docx
Remediering af kilde.docx
Spanierne erobrer Syd- og Mellemamerika | Verden før 1914 - i dansk perspektiv
Spaniens sølv – en velsignelse eller forbandelse? | Verden før 1914 - i dansk perspektiv
Europa omkring 1500 | Verden efter de store opdagelser 1500-1750
Holland i Den Nye Verden (kun dette afsnit)
Nederlænderne tager over i 1600-tallet (kun dette afsnit)
Kilder til Holland som Imperiemagt.docx
Kilder til slavehandlen.docx
1. Fra engelsk imperium til britisk union, 1558-1707 | Det Britiske Imperium - fra Englands ekspansion til Commonwealth
Etableringen af Den Britiske Union | Det Britiske Imperium - fra Englands ekspansion til Commonwealth
Elizabeth 1.s regeringstid | Det Britiske Imperium - fra Englands ekspansion til Commonwealth
Englands kolonier i Amerika | Det Britiske Imperium - fra Englands ekspansion til Commonwealth
Kilder til Frankrig i Nordamerika.docx
Spørgsmål til England og Frankrig i Nordamerika.docx
England og Frankrig i Nordamerika | Verden før 1914 - i dansk perspektiv
Nordamerika – den store europæiske indvandring | Verden før 1914 - i dansk perspektiv
Den store kolonikrig 1755-1763 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv
Dansk kolonihistorie (1618-1953) | Kultur og samfund
Den florissante handelsperiode | Grundbog til Danmarkshistorien
Krig og krise | Grundbog til Danmarkshistorien
Merkantilismens 9 Grundsætninger.docx
7. Europæernes tilbagetog | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Afkoloniseringens faser: Asien 1945-1954 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Afkoloniseringens faser: Afrika 1956-1966 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Kolonimagten og de koloniserede | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Verdenskrigens betydning | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Kolonimagternes svaghed | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
De internationale magtforhold | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
At skabe en nation | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
9. Den tredje verden | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Den økonomiske ulighed | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Befolkningseksplosionen i den tredje verden | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Fødevareproblemet | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
De økonomiske svagheder | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Globalisering, industrialisering og gældskrise | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Afrikas problemer | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Den politiske udvikling | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Borgerkrigene | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
AIDS-epidemien | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Fra kristen til vestlig civilisation | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500
Universalisme eller vestlig kulturmission? | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500
Den muslimske migration - fra syd til nord | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500
Opgaver til Civilisationernes verdenshistorie.docx
Henrik Bonne Larsen - Verden i nyeste tid 7-13.pdf
Henrik Bonne Larsen - Verden i nyeste tid - globalisering 147 -167.pdf
Verden i nyeste tid - Økonomisk og politisk globalisering - opgaver.docx
Læs i vedhæftede dokument s. 147 - 156
1 post Kulturel globalisering.docx
2 post Kulturel globalisering.docx
3 post Kulturel globalisering.docx
Læs de sidste sider i dokumentet fra i torsdags
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Mellemøsten/Terrorisme
Indhold
Kernestof:
Israel - Palæstina konflikten.ppt
To kilder om Israels grundlæggelse.docx
Spørgsmål til Bryld 311-320.doc
11. Mellemøsten | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Afkoloniseringen og den israelske problemstilling | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Ægypten, Palæstina og storpolitikken 1949-1995 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Radikalisering og terrorisme | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
USAs krig i Afghanistan | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
USAs krig i Irak | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Det arabiske forår: Demokrati, diktatur, islamisme | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Opgaver til Bryld s 329-337 - Mellemøsten og USA - 3g.docx
Tidslinje - Verden i nyeste tid s. 66-82 - opgave.docx
Verden i Nyeste Tid - 66 - 82.pdf
Osama bin Ladens erklæring om angrebet på World Trade Center | Verdenshistorie til hhx
"Nationens tilstand" | Terror eller frihedskamp
8. Al-Qaeda og den 11. september | Terror eller frihedskamp
8.1 Krigen mod terror | Terror eller frihedskamp
8.2 Fokus på de faldne | Terror eller frihedskamp
Kapitel 3: Hvad er terrorisme? | Terrorisme på tværs
3.1 Hvem er terrorist? | Terrorisme på tværs
3.2 Definitionen er vigtig | Terrorisme på tværs
3.3 Andre ugerninger | Terrorisme på tværs
3.4 Vægten på handlingen | Terrorisme på tværs
3.5 Stater og terror | Terrorisme på tværs
3.8 Terrorismens rødder | Terrorisme på tværs
Min bror selvmordsbomberen - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Kapitel 9: Forklaringer på terrorisme | Terrorisme på tværs
Kapitel 12: Antiterrorpolitik | Terrorisme på tværs
Kapitel 11: Mediernes rolle | Terrorisme på tværs
Terrorisme på tværs.pdf
Spørgeskema om attraktive ungemiljøer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55567223241", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55567223241", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55567223241" }