Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 hhx22d HistB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Henriette Andersen Birk
Hold
2022 hhx22d HistB (
2d HistB E hhx
,
3d HistB hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Industrialisering og demokratisering
Titel 2
Forløb#2 Tyskland i mellemkrigstiden
Titel 3
Forløb#3 Den kolde krig
Titel 4
Forløb#4: Europa som verdens stormagt
Titel 5
# forløb 5: Terror eller modstandskamp
Titel 6
Forløb#6 Israel - Palæstina konflikten
Titel 7
Forløb#2
Titel 8
Forløb#4
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Industrialisering og demokratisering
Indhold
Kernestof:
https://industrialiseringen.systime.dk/?id=129
https://industrialiseringen.systime.dk/?id=141
https://industrialiseringen.systime.dk/?id=142
Orla Lehmann: De begavede, De dannede og De formuende (uddrag) - 1874
Hal Koch: Hvad er demokrati? 1945 (uddrag) https://detgodesamfund.systime.dk/?id=209#c358
Dannelsen af en politisk offentlighed | Historieportalen (systime.dk)
Slesvig og Holsten – en politisk krudttønde | Historieportalen (systime.dk)
Danmark til Ejderen – nationalliberalismen | Historieportalen (systime.dk)
Enevælden vakler | Historieportalen (systime.dk)
Kilde: Petition til Frederik 7. fra Borgerrepræsentationen 20. marts 1848 (danmarkshistorien.dk)
Kilde: Resolutionerne vedtaget på Casinomødet 20. marts 1848 (danmarkshistorien.dk)
Krig om Slesvig og demokratisk grundlov | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
Ny krig og ny grundlov | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=292#c868
Historien om Danmark: Sæson 1 – Grundloven, folket og magten | DRTV
7. Industrialisering og demokrati, 1866-1914 | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
Befolkningseksplosion og sociale problemer | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
Omlægning af landbruget | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
Forfatningskampen | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
Industrialisering og arbejderbevægelse | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
Gårdmændenes store tid | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk)
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Tyskland i mellemkrigstiden
Indhold
Kernestof:
7-13 i bogen
Dokumentar - Første verdenskrigs slutspil.docx
s. 21-27
S. 37 - 43 i bogenHUSK BOGEN
læs s. 55-63
Kilde Tysk historiebog (1941).pdf
Arbejdsopgaver s. . 75-79 + kilde 28(1).docx
S. 75 - 79
Kilde 28
Kapitel 17: Holocaustbenægtelse | Holocaust (frydenlund.dk)
17.1 Hvem benægter Holocaust? | Holocaust (frydenlund.dk)
17.2 Hvorfor benægtes Holocaust? (frydenlund.dk)
17.3 Antallet af dræbte | Holocaust (frydenlund.dk)
17.4 Vidneudsagn og dokumenter | Holocaust (frydenlund.dk)
The Danish Center for Holocaust and Genocide Studies (holocaust-uddannelse.dk)
Husk bogen. Vi læser i den på timen.
S. 89-97
Nikolaj og Lukas giver kage.Jubii
Pest i Danmark | Danmark i Europa (systime.dk)
5.1. Skriftlige kilder | Historiefaglig arbejdsbog (systime.dk)
Kanslergadeforliget – velfærdsstatens begyndelse? | Danmark i Europa (systime.dk)
"Stauning om dansk Demokrati" i Social-Demokraten, 4. september 1933 (danmarkshistorien.dk)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Den kolde krig
Indhold
Kernestof:
6. Den kolde krig (systime.dk)
Fra samarbejde til konfrontation 1945-47 (systime.dk)
Modsætningerne mellem de tidligere allierede | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Europas deling 1944-1949 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
USAs 'inddæmningspolitik' | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Trumandoktrinen erklæres 12. marts 1947 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Tysklandsspørgsmålet og Berlin | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Berlinblokaden 1948-49 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Berlin og flugtproblemet | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Vi ser andet afsnit af serien Tannbach. For forståelsens skyld har jeg lavet et resume af afsnit 1, som I skal have læst inden timen. Tannbach - den delte by.pdf
SE filmen på mitcfu.dk
4.4 Berlinmurens opførelse 1961 | Den Kolde Krigs Verden (systime.dk)
4.5 I Berlinmurens skygge | Den Kolde Krigs Verden (systime.dk)
Alle har set afsnittet af Tannbach inden vi mødes igen. Man kommer ikke til at kunne deltage i timen uden at have set den.
Hurtigskrivning til Tannbach.docx
Vil du flygte fra DDR
Styrkeforholdet mellem øst og vest | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
De to alliancesystemer | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Tyskland i NATO. Warszawapagten | Den kolde krig (systime.dk)
2. Den Kolde Krig var også varm | Den Kolde Krigs Verden (systime.dk)
2.1 Koreakrigen 1950-1953 | Den Kolde Krigs Verden (systime.dk)
Sidste times bedste problemstillinger:
Arbejd selv opgave d. 3.9. Den varme kolde krig.docx
Om propaganda.pdf
Cubakrisen - Konflikt mellem USA og Sovjet i 1962 - lex.dk
Undersøg hvor tæt filmen kommer på virkelighedenStil 3 spørgsmål til filmen, du har brug for at få svar på.
Aflever de tre spørgsmål i "opgavemappen" inden timen
En kaprustning – under kontrol? | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
Brydninger i Østblokken 1953-1968 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
Opstande i DDR 1953 og Ungarn 1956 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
Det tjekkoslovakiske forår 1968 og Brezjnevdoktrinen | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
Afspænding - og ny kold krig | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
Afspænding i Europa 1970-1979 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
Kold krig påny 1979-1985 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
Kaprustningen kulminerer | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4: Europa som verdens stormagt
Indhold
Kernestof:
B.T. mener: Man ændrer ikke historien ved at vælte statuer | BT Debat - www.bt.dk
Ekspert kalder Løkkes slavekommentar i nytårstale for 'en indirekte undskyldning' | Politik | DR
'Slave-rom' skal have nyt navn: 'Vi vil ikke støde nogen' | Fyn | DR
Borgmester vil hylde danske slaveoprørere med nye vejnavne | Indland | DR
Begrebsordbog 3d.docx
Renæssancen | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
Italien i 1400-tallet | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
Humanismen | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
Renæssancens kunst og arkitektur | Verdenshistorie til hhx (systime.dk)
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1327
Matematik i handelens tjeneste | Verdenshistorie til hhx
Kolonisering | Fokus – kernestof i historie 1. Fra antikken til europæisk ekspansion
Handelskompagnierne | Fokus – kernestof i historie 1. Fra antikken til europæisk ekspansion
Opdagelsen af Amerika | Verdenshistorie til hhx
England og Frankrig i Nordamerika | Verdenshistorie til hhx
1. Den industrielle revolution | Industrialiseringen
Den teknologiske baggrund | Industrialiseringen
Hvorfor var England først? | Industrialiseringen
Den anden industrielle revolution: Tyskland og USA | Industrialiseringen
5. Imperialismen | Verdenshistorie til hhx
Vestens dominans | Verdenshistorie til hhx
Ekspansionen 1840 til 1920 | Verdenshistorie til hhx
Imperierne i Asien | Verdenshistorie til hhx
Stormagterne bygger imperier | Verdenshistorie til hhx
Delingen af Afrika 1882-1900 | Verdenshistorie til hhx
Kapløbet om Afrika | Verdenshistorie til hhx
Fra Kap til Cairo | Verdenshistorie til hhx
Motiverne bag imperialismen | Verdenshistorie til hhx
stationsopgaver kilder.docx
John A. Hobson: Imperialismen, et studie, 1902 | Verdenshistorie til hhx
Merkantilisme og danske tropekolonier, ca.1600-1917
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
# forløb 5: Terror eller modstandskamp
Indhold
Kernestof:
Grønlands historie
2. Danmark besat – et overblik | Modstandsbevægelsen
Samarbejdspolitikken | Modstandsbevægelsen
Balancegang | Modstandsbevægelsen
Besættelsen kort fortalt -arbejdesopgaver.docx
Vendepunktet | Modstandsbevægelsen
Opløsning og befrielse | ModstandsbevægelsenSkærpede forhold | Modstandsbevægelsen
Opløsning og befrielse | Modstandsbevægelsen
Dilemmaspillet 9. april
Kære alle
Kildearbejde 9 april.docx
3. Protester og reaktioner | Modstandsbevægelsen
Spontane reaktioner | Modstandsbevægelsen
5. Organisering, rekruttering og hjælp udefra | Modstandsbevægelsen
Arbejdsopgaver - modstand.docx
Besvarelse af problemstilling.pptx
Kildeøvelse Opklaring af et mord..docx
https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/?id=201#c375
Trivselsmåling
8. Likvideringer og jernbanesabotage | Modstandsbevægelsen
Likvideringer | Modstandsbevægelsen
Hvorfor skulle de skydes? | Modstandsbevægelsen
Beslutningen | Modstandsbevægelsen
Ofrene | Modstandsbevægelsen
Den illegale presse | Modstandsbevægelsen
Frit Danmark | Modstandsbevægelsen
Det praktiske arbejde | Modstandsbevægelsen
Illegal presse som modstand | Modstandsbevægelsen
At overskride grænsen | Modstandsbevægelsen
Sabotagen som problem | Modstandsbevægelsen
Sabotage, 1940-1945
Frihedsrådets pjece "Er De nazist?", december 1943
1.1 Formål og begrundelse | Terror eller frihedskamp
1.2 Metode | Terror eller frihedskamp
Besvar de to problemstillinger:
1.3 Kontekst | Terror eller frihedskamp
1.4 Konventioner | Terror eller frihedskamp
Grupperne giver hinanden lektier for.
Alle grupper er klar til at fremlægge, når timen starterIngen undskyldninger godtages
1.1 Radikalisering til venstre, til højre eller til religionen | Radikalisering og terrorisme
1.2 Definitioner på radikalisering | Radikalisering og terrorisme
1.3 Terrorisme | Radikalisering og terrorisme
Palæstina | Israel - En stat i Mellemøsten
Det zionistiske projekt | Israel - En stat i Mellemøsten
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Israel - Palæstina konflikten
Indhold
Kernestof:
Det zionistiske projekt | Israel - En stat i Mellemøsten
2. Første verdenskrig − britisk dobbeltspil i Mellemøsten (1914−1918) | Israel - En stat i Mellemøsten - IKKE VIDEOEN
Optakt til 1. verdenskrig | Israel - En stat i Mellemøsten
1. verdenskrig og Storbritanniens dobbeltspil | Israel - En stat i Mellemøsten
Balfour-erklæringen og krigens afslutning | Israel - En stat i Mellemøsten
Etablering af Palæstina-mandatet | Israel - En stat i Mellemøsten
4. Anden verdenskrig og Israels oprettelse − en jødisk stat i Mellemøsten (1939−1948) | Israel - En stat i Mellemøsten
Illegal jødisk indvandring | Israel - En stat i Mellemøsten
Borgerkrig i Palæstina | Israel - En stat i Mellemøsten
FNs delingsplan, 1947 | Israel - En stat i Mellemøsten
Israels oprettelse og Palæstinakrigen – 1948-49 | Israel - En stat i Mellemøsten
Kilde 7: Israels uafhængighedserklæring, 14. maj 1948 | Israel - En stat i Mellemøsten
Kilde 8: Den Arabiske Ligas erklæring, 15. maj 1948 | Israel - En stat i Mellemøsten
https://israel.systime.dk/?id=169#c633
P3 Essensen-explainer: Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina | Samfundsfag Udskoling | DR
Jødiske grupperinger | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Indvandringsbølger | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Højrefløjspolitik og nye bosættere | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Tolkninger af jødedom | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Jødedom, staten og demokratiet | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Palæstinensiske grupperinger | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Hovedbyen på Vestbredden | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Al Nakhba og den palæstinensiske identitet | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Palæstinensisk identitet efter krigen i 1967 | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Splittelse i de palæstinesiske grupperinger | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Økonomisk fred | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
arbejds selv time d 26.2.docx
Fredsplaner i Israel-Palæstinakonflikten | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Oslo-aftalerne: En fredsproces indledes | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Den arabiske opstand og Peel-kommissionen, 1937 | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Israels brug af de besatte områder | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
PLO bliver anerkendt i FN | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Vejen til Camp David-aftalen | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Fredsforhandlinger efter Den Anden Golfkrig | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Oslo-aftalerne på standby | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
Kilde 5: Peel-kommissionens forslag vedr. Palæstina, 1937 | Israel - En stat i Mellemøsten
Til i dag skal I have opsummeret de begreber, vi brugte under forløbet om terror eller frihedskamp.
Opgave Hamas.docx
Om Hamas.docx
4. Jødisk radikalisering | Radikalisering og terrorisme
4.2 Stern-gruppen | Radikalisering og terrorisme
4.3 Bosættere | Radikalisering og terrorisme
4.4 Jødisk terror | Radikalisering og terrorisme
4.9 Byggeri i de besatte områder | Radikalisering og terrorisme
4.10 Jødiske jihadister | Radikalisering og terrorisme
Han vandt en Oscar for film om bosættervold på Vestbredden. Nu er han selv blevet overfaldet og arresteret, fortæller øjenvidner | Udland | DR
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#2
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#4
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55567228847", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55567228847", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55567228847" }