Holdet 2022 hhx22gs HistB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Jason Peter Ravn
Hold 2022 hhx22gs HistB (2gs HistB F hhx, 3gs HistB hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danish Democracy and Identity
Titel 2 The Interwar Period
Titel 3 USA after 1945
Titel 4 Age of Exploration
Titel 5 Europa and the Age of Imperialism
Titel 6 Israel-Palestine Conflict
Titel 7 Projektopgave Historie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danish Democracy and Identity


Undervisningen har foregået på engelsk, og materialet har også ofte været på engelsk. Forløbet behandler overgangen fra enevælde til demokrati, den danske identitet under forandring og samfundets udvikling i perioden 1848 til ca. 1920. Forløbet trækker desuden emnet op i nutidig kontekst med særligt fokus på demokratiets udvikling fra Junigrundloven til i dag, og hvilke udfordringer fremtiden bringer for det danske demokrati.

Emnet træner særligt eleverne i følgende faglige mål:

- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder (herunder særligt kildekritikken og den kildekritiske analyse)

Følgende af kernestoffet er dækket i forløbet:

- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand


Eleverne har desuden fået PowerPoints til udvalgte underemner med tilhørende noter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 The Interwar Period

Undervisningen er foregået på engelsk, og materialet har overvejende været på engelsk. Forløbet undersøger årsagerne bag første verdenskrigs udbrud, konsekvenserne af den, og hvordan disse påvirker perioden efter, som er forløbets primære fokus. Forløbet starter med fokus på Weimar republikken, men inddrager også andre væsentlige begivenheder i Europa og USA frem til udbruddet af 2. verdenskrig. Forløbet dækker desuden Holocaust og andre eksempler på folkedrab.

Emnet træner særligt eleverne i følgende faglige mål:

- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder (herunder særligt årsagsanalyse, historisk billedanalyse og den kildekritiske analyse)
- anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug

Følgende af kernestoffet er dækket i forløbet:

- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
- historiebrug og formidling.

Forløbet har hovedvægt på perioden 1900-tallet.

Forløbet blev afviklet da skolen benyttede et andet skema- og delingssystem. Herunder er forløbets materiale gengivet:

Følgende kapitler fra bogen 'Causes, Practices and Effects of War' af Mike Wells, udviklet til IB History, 2011:

- 2 The First World War
- 3 Effects and results of the First World War

Følgende kapitler fra bogen 'Interwar Years: Conflict and Coorporation 1919-39' af Allan Todd m.fl., udviklet til IB History, 2013:

- 2 Weimar Germany 1919–23
- 5 The impact of the Great Depression: Europe and the world
- 6 Case study: Germany and the Great Depression 1929–33
- 9 The League of Nations 1919–29
- 10 The collapse of collective security 1929–39

First World War Sources.docx
Interwar Period(1).pptx
World War 1 - Trench Warfare and its Poetry(1).docx
The Versailles Treaty.docx
Clemenceau's reply to Germany.docx
Count Brockdorff-Rantzau Speech(2).docx
Sources for Hyperinflation and Weimar.docx
New Deal Research Task(1).docx
Work sheet for the Great Depression(1).docx
Analysing Historical Images(3).docx
Propaganda Posters.doc
Kontrafaktisk historieskrivning.docx
Appeasement Work Sheet(1).docx

Klassen har set dokumentaren 'Vores Århundrede - Herrefolket' i forbindelse med Holocaust og forløbets fokus på folkedrab.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 USA after 1945

Undervisningen er foregået på engelsk, og materialet har været overvejende på engelsk. Forløbet tager afsæt i USAs position efter afslutningen af 2. verdenskrig, og undersøger de politiske, sociale og  kulturelle udfordringer og forandringer fra 1945  og frem til årtusindskiftet. Forløbet starter med at udforske atombombernes centrale rolle i førnævnte periode, og undervejs forløbet refereres der tilbage tilbage bombens, og forlængelse heraf den kolde krigs indvirkning på de forskellige begivenheder, der har haft betydning for USA udvikling. Herunder efterkrigstidens økonomiske velstand, borgerrettighedsbevægelsen, Vietnamkrigen, USA internationale position i 70'erne og 80'erne, Golf krigen og den kolde krigs afslutning.

Emnet træner særligt eleverne i følgende faglige mål:

- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder (herunder særligt den kildekritiske analyse og historiebrug)
- anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Følgende af kernestoffet er dækket i forløbet:

- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
- historiebrug og formidling

Forløbet har hovedvægt på 1900-tallet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Age of Exploration

Undervisningen er foregået på engelsk, og materialet har været overejende på engelsk. Forløbet fokuserer på Europas position i verden, motiverne bag opdagelsesrejserne og konsekvenserne af dem, for både dem, der opdagede, og dem, der blev opdaget. Motiverne for opdagelsesrejserne fungerer som et referencepunkt i forløbet, og kildematerialet bliver undersøgt i lyset af dem.

Emnet træner særligt eleverne i følgende faglige mål:

- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder (herunder motivanalyse, kildekritisk analyse, historiebrug og eridringshistorie)

Følgende af kernestoffet er dækket i forløbet:

- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

Forløbet har hovedvægt på tiden før 1700.

Eleverne har desuden set dokumentaren 'Amerika før Columbus', 2010, DR + 'The Atlantic slave trade: What too few textbooks told you', TEDtalk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Europa and the Age of Imperialism

Undervisningen er foregået på engelsk, og materialet har overvejende været på engelsk. Forløbet fokuserer på Europas position i verden i perioden efter opdagelsesrejserne, og undervisningen drager ofte på den tilegnede viden fra det forrige forløb. Der fokuseres på motiverne bag imperialismen og konsekvenserne for særligt de, de blev koloniseret og underkastet. Disse motiver sammenlignes med motiverne for opdagelsesrejserne, og vi ser på udviklingen af økonomiske systemer, styreformer og raceideologier. Forløbet fokuserer særligt på afkoloniseringen og moderne eksempler på neokolonialisme/neoimperialisme.


Emnet træner særligt eleverne i følgende faglige mål:

- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Følgende af kernestoffet er dækket i forløbet:

- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
- historiebrug og formidling.

Forløbet har hovedvægt på tiden 1700-1900.

Eleverne har desuden set dokumentaren 'At følge sig hjemme', 2012, DR + 'Vores århundrede ( 13 ) - Imperiernes fald' , 1997
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Israel-Palestine Conflict

Undervisningen er foregået på engelsk, og materialet har så vidt muligt også været på engelsk. Forløbet fokuserer på oprettelsen af Israel, konfliktens religiøse baggrund og konfliktens udvikling frem til i dag. Undervejs inddrages andre betydelige historiske begivenheder i Mellemøsten, som har haft indflydelse på konflikten.

Emnet træner særligt eleverne i følgende faglige mål:

- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Følgende af kernestoffet er dækket i forløbet:

- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- historiebrug og formidling.

Forløbet har hovedvægt på tiden efter 2000.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Projektopgave Historie

Projektforløbet er sammensat således, at eleverne er blevet tildelt et af de gennemførte forløb og på baggrund af et selvvalgt underemne skal de udarbejde en synopsis, som senere skal fremlægges.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer