Holdet 2022 hhx22j HistB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Sine Maria Kristensen
Hold 2022 hhx22j HistB (2j HistB F hhx, 3j HistB hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historie
Titel 2 Industrialisering og demokrati i DK
Titel 3 Mellemkrigstid
Titel 4 Den kolde krig
Titel 5 Folkedrab
Titel 6 Mellemøsten og terrorisme
Titel 7 Renæssancens opdagelser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historie

Kort introduktion til faget, kildekritik og "lange linjer" i verdenshistorien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Industrialisering og demokrati i DK

Efter en introduktion til historiefaget og dets metoder arbejdes der i forløbet med dansk historie i perioden 1848 til ca. 1920 med fokus på udviklingen af dansk identitet og det danske demokrati. Følgende begreber og områder har været i fokus: Grundloven, nationalisme, demokratisering, helstat versus nationalstat, industrialisering, andelsbevægelse, arbejderbevægelse, kvinderettigheder.

Følgende af kernestoffet er dækket i forløbet:

- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

Materiale:

Poul Steiner Jensen, Knud Ryg Olsen, Olaf Søndberg og Peter Frederiksen: "Grundbog til Danmarkshistorien", kap. 7.

Kilder fra Carl-Johan Bryld: "Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie":
Anne Løkke om kvinderne i 1800-tallet
"En professors syn på kvindelige læger, 1874"

Slaget på Fælleden: uddrag og udvalgte kilder fra
Jens Engbergs kildesamling "Louis Pio og Slaget på Fælleden, 1974.

Gjenpart af en Kontrakt fra Strelluf Andels-Mælkeri
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kontrakt-for-strelluf-andelsmejeri-1883
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mellemkrigstid

I forløbet arbejdes der med mellemkrigstiden som periode med særligt fokus på ideologier og styreformer, krisen i 30erne og Hitlers vej til magten i Tyskland.
Forløbet indledes med en undersøgelse af årsagerne bag første verdenskrigs udbrud og konsekvenserne af Versaillesfreden, som er forløbets primære fokus.

Følgende af kernestoffet er dækket i forløbet:

- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
- historiebrug og formidling.

Materiale:
Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914 - i dansk perspektiv", Systime, 2019.
Dokumentar: DRKultur: "Benito Mussolini" (2018) (uddrag)
DR2 Dokumentar: "Vores århundrede - Herrefolket". 1997.
Kasper Thomsen: "Historiefaglig arbejdsbog", Systime 2018.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den kolde krig

Med udgangspunkt i afslutningen på Anden Verdenskrig introducerer forløbet eleverne til de primære faktorer, der førte til udviklingen af den tidlige kolde krig.
Der vil være et særligt fokus på Jerntæppet, Trumandoktrinen, Marshallplanen og Berlinblokaden. Eleverne arbejder  herefter i grupper med et af følgende "udvalgte brændpunkter" under den kolde krig; Kina, Korea, Cuba, Vietnam, Danmark under den kolde krig og spionage.
Slutteligt er der fokus på årsager til og konsekvenserne af Østblokkens sammenbrud 1989-91.

Følgende kernestofområder berøres:
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling.

Anvendt materiale:
Carl-Johan Bryld m.fl.: "Verdenshistorie til HHX", Systime 2018.
Pjecen 'Hvis krigen kommer' fra Statsministeriet, 1962. Danmarks Nationalleksikon.
Kai Otto von Barner: "Den kolde krig", Sysime 2012.
Karsten Nikolajsen m. fl.: "Den kolde krigs verden", Systime 2022.
Johan Beender m.fl.: "MacArthur om Koreakrigen" i "Stormagtspolitikken 1945-1982 belyst ved kilder", 1983.
Ronald Reagan: Evil Empire", 1983.
Dokumentar - Ivy Meeropol: "Spionernes barnebarn", DR2, 2010.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Folkedrab

Dette undervisningsforløb er primært baseret på artikler, øvelser og kilder fra DIIS’ undervisningswebside Folkedrab.dk (DIIS) og giver en grundig introduktion til, hvad folkedrab er, samt hvilke mekanismer, der er spil i perioden før, under og efter.
Der har således været fokus på årsager til folkedrab, folkedrabets aktører og psykologien bag samt folkedrab & det internationale samfund.

Forløbet afsluttes med et gruppeprojekt, hvor eleverne fordyber sig i forskellige folkedrab og forsøger at identificere årsager, aktører og reaktion fra den internationale verden, og herefter præsenterer arbejdet for hinanden.


Materiale:
Folkedrab.dk
Film: Raoul Peck: "Sometimes in April", 2005.
Solvej Berlau m.fl.:"Vejen til folkedrab", Colombus 2025.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mellemøsten og terrorisme

Et todelt forløb, hvor første del fokuserer på konflikten mellem Israel og Palæstina; konfliktens "lange rødder", udviklingen fra 1. verdenskrig og frem, konfliktens parter og fraktioner og forsøg på fred.
Konflikten kobles til et bredere fokus om terrorisme med 9/11 som omdrejningspunkt. Her studeres de to periodebetegnelser "Den nye verdensorden" og "Krigen mod terror" i relation til Francis Fukuyamas og Samuel Huntingtons teorier om fremtidige konfliktmønstre.
Fokus har været på forklaringer og årsager til terrorisme, antiterrorpolitik.
Forløbet afsluttes med den danske vinkel og en analyse af Anders Fogh Rasmussens italesættelse af den nye danske strategi.

Kernestofområder, der inddrages i forløbet:
-hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- historiebrug og formidling

Materiale:
Henrik Wiwe Mortensen: "Israel - en stat i Mellemøsten", Systime 2017
Hans Henrik Fafner m. fl.: "Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion", Systime 2014.
"Monte Carlo elsker jøderne" (DR3) Sæson 1, episode 1.
Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914 - i dansk perspektiv", Systime 2019.
Dokumentar: DR2: "Dagbog fra Oslo", 2018.
Peter Frederiksen: "Ideologiernes kamp", Systime 2014.
Birthe Hansen: "Terrorisme på tværs", Frydenlund 2025.
Dokumentar: DRTV - "Hjernevaskeren: Hadet"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Renæssancens opdagelser

I forløbet arbejdes der med kendetegn ved renæssancen som historisk periode.
I særlig grad fokuseres der på renæssancen som modsætning til middelalderen og renæssancens 'opdagelser' inden for menneskesyn, kunst, naturvidenskab og verdensbillede.
Dertil arbejder vi med reformationen og de store opdagelsesrejser.
Forløbet afsluttes med en diskussion af opdagelsesrejsernes betydning, herunder sammenhæng med global, økonomisk ulighed i dag.


Følgende kernstofområder er inddraget i forløbet:
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen i Europas position i verden
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
- historiebrug og formidling

Anvendt matriale:
Kim Beck Danielsen m. fl.: "Fokus 1 – Fra antikken til reformationen", Gyldendal, 2019.
Ulrik Grubb m. fl. :"Overblik – verdenshistorie i korte træk", 2005.
Kim Beck Danielsen og Sanne Stemann Knudsen: Renæssancen. Da mennesket kom i centrum, 2005, s. 192-193.
Dokumentar: "Liv I Renæssancen - Tycho Brahe - kongen af Hven" (DR2)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer