Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Sine Maria Kristensen
|
Hold
|
2022 hhx22y HistB (2y HistB E hhx, 3y HistB hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til historie
Kort introduktion til faget, kildekritik og "lange linjer" i verdenshistorien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Industrialisering og demokrati i Danmark
Efter en introduktion til historiefaget og dets metoder arbejdes der i forløbet med dansk historie i perioden 1848 til ca. 1920 med fokus på udviklingen af dansk identitet og det danske demokrati. Følgende begreber og områder har været i fokus: Grundloven, nationalisme, demokratisering, helstat versus nationalstat, industrialisering, andelsbevægelse, arbejderbevægelse, kvinderettigheder.
Følgende af kernestoffet er dækket i forløbet:
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Materiale:
Poul Steiner Jensen, Knud Ryg Olsen, Olaf Søndberg og Peter Frederiksen: "Grundbog til Danmarkshistorien", kap. 7.
Kilder fra Carl-Johan Bryld: "Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie":
Anne Løkke om kvinderne i 1800-tallet
"En professors syn på kvindelige læger, 1874"
Slaget på Fælleden: uddrag og udvalgte kilder fra
Jens Engbergs kildesamling "Louis Pio og Slaget på Fælleden, 1974.
Gjenpart af en Kontrakt fra Strelluf Andels-Mælkeri
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kontrakt-for-strelluf-andelsmejeri-1883
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mellemkrigstid
I forløbet arbejdes der med mellemkrigstiden som periode med særligt fokus på ideologier og styreformer, krisen i 30erne og Hitlers vej til magten i Tyskland.
Forløbet indledes med en undersøgelse af årsagerne bag første verdenskrigs udbrud og konsekvenserne af Versaillesfreden, som er forløbets primære fokus.
Følgende af kernestoffet er dækket i forløbet:
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
- historiebrug og formidling.
Materiale:
Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914 - i dansk perspektiv", Systime, 2019.
Dokumentar: DRKultur: "Benito Mussolini" (2018) (uddrag)
DR2 Dokumentar: "Vores århundrede - Herrefolket". 1997.
Kasper Thomsen: "Historiefaglig arbejdsbog", Systime 2018.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kold krig
Med udgangspunkt i afslutningen på Anden Verdenskrig introducerer forløbet eleverne til de primære faktorer, der førte til udviklingen af den tidlige kolde krig.
Der vil være et særligt fokus på Jerntæppet, Trumandoktrinen, Marshallplanen og Berlinblokaden. Eleverne arbejder herefter i grupper med et af følgende "udvalgte brændpunkter" under den kolde krig; Kina, Korea, Cuba, Vietnam, Danmark under den kolde krig og spionage.
Slutteligt er der fokus på årsager til og konsekvenserne af Østblokkens sammenbrud 1989-91.
Følgende kernestofområder berøres:
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling.
Anvendt materiale:
Carl-Johan Bryld m.fl.: "Verdenshistorie til HHX", Systime 2018.
Pjecen 'Hvis krigen kommer' fra Statsministeriet, 1962. Danmarks Nationalleksikon.
Kai Otto von Barner: "Den kolde krig", Sysime 2012.
Karsten Nikolajsen m. fl.: "Den kolde krigs verden", Systime 2022.
Johan Beender m.fl.: "MacArthur om Koreakrigen" i "Stormagtspolitikken 1945-1982 belyst ved kilder", 1983.
Ronald Reagan: Evil Empire", 1983.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Folkedrab
Dette undervisningsforløb er primært baseret på artikler, øvelser og kilder fra DIIS’ undervisningswebside Folkedrab.dk (DIIS) og giver en grundig introduktion til, hvad folkedrab er, samt hvilke mekanismer, der er spil i perioden før, under og efter.
Der har således været fokus på årsager til folkedrab, folkedrabets aktører og psykologien bag samt folkedrab & det internationale samfund.
Forløbet afsluttes med et gruppeprojekt, hvor eleverne fordyber sig i forskellige folkedrab og forsøger at identificere årsager, aktører og reaktion fra den internationale verden, og herefter præsenterer arbejdet for hinanden.
Materiale:
Folkedrab.dk
Film: Raoul Peck: "Sometimes in April", 2005.
Solvej Berlau m.fl.:"Vejen til folkedrab", Colombus 2025.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mellemøsten og terrorisme
Et todelt forløb, hvor første del fokuserer på konflikten mellem Israel og Palæstina; konfliktens "lange rødder", udviklingen fra 1. verdenskrig og frem, konfliktens parter og fraktioner og forsøg på fred.
Konflikten kobles til et bredere fokus om terrorisme med 9/11 som omdrejningspunkt. Her studeres de to periodebetegnelser "Den nye verdensorden" og "Krigen mod terror" i relation til Francis Fukuyamas og Samuel Huntingtons teorier om fremtidige konfliktmønstre.
Fokus har været på forklaringer og årsager til terrorisme, antiterrorpolitik.
Forløbet afsluttes med den danske vinkel og en analyse af Anders Fogh Rasmussens italesættelse af den nye danske strategi.
Kernestofområder, der inddrages i forløbet:
-hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- historiebrug og formidling
Materiale:
Henrik Wiwe Mortensen: "Israel - en stat i Mellemøsten", Systime 2017
Hans Henrik Fafner m. fl.: "Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion", Systime 2014.
"Monte Carlo elsker jøderne" (DR3) Sæson 1, episode 1.
Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914 - i dansk perspektiv", Systime 2019.
Dokumentar: DR2: "Dagbog fra Oslo", 2018.
Peter Frederiksen: "Ideologiernes kamp", Systime 2014.
Birthe Hansen: "Terrorisme på tværs", Frydenlund 2025.
Dokumentar: DRTV - "Hjernevaskeren: Hadet"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kilde 1: Uddrag fra Theodor Herzls Den Jødiske stat, 1896 | Israel - En stat i Mellemøsten
-
Storbritanniens indtog i Palæstina | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
Kildetekster til Kampen om landet og byen | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
2. Første verdenskrig − britisk dobbeltspil i Mellemøsten (1914−1918) | Israel - En stat i Mellemøsten
-
Kampen om landet og byen | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
Jerusalem som hellig by | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)
-
Tre monoteistiske religioner | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)
-
Det hellige land | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)
-
Det zionistiske projekt | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion (systime.dk)
-
Jødisk parallelsamfund i Palæstina | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
Den arabiske opstand og Peel-kommissionen, 1937 | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
Spørgsmål til Storbritannien i Palæstina og den arabiske opstand.docx
-
"Monte Carlo elsker jøderne" (DR3) Sæson 1, episode 1.
-
Afkoloniseringen og den israelske problemstilling | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
-
Kampen om Palæstina | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
Den palæstinensiske intifada | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
Oslo-aftalerne: En fredsproces indledes | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
Fredsinitiativer i Israel-Palæstinakonflikten .docx
-
Afslutning på den kolde krig og ny amerikansk mellemøstpolitik | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
Fredsplaner i Israel-Palæstinakonflikten | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
Israels brug af de besatte områder | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
PLO bliver anerkendt i FN | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
Vejen til Camp David-aftalen | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
Fredsforhandlinger efter Den Anden Golfkrig | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
Oslo-aftalerne på standby | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
-
Dokumentar: DR2: "Dagbog fra Oslo", 2018.
-
TEMA: Fukuyama | Ideologiernes kamp
-
Fukuyama: Historiens afslutning og det sidste menneske, 1992.
-
Samuel P. Huntington: Civilisationernes sammenstød, 1993.
-
Fukuyama: Historiens afslutning og World Trade Center, 2001.
-
Fukuyama: Demokrati kan ikke tvinges igennem, 2006
-
Kapitel 2: Krigen mod terrorisme | Terrorisme på tværs
-
Osama bin Laden om 11 september 2001.pdf
-
Kapitel 9: Forklaringer på terrorisme | Terrorisme på tværs
-
Bernard Lewis: Hvad gik galt? | Verdenshistorie til hhx
-
DRTV - Hjernevaskeren: Hadet
-
Anders Fogh Rasmussen - Hvad kan det nytte.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Renæssancens opdagelser
I forløbet arbejdes der med kendetegn ved renæssancen som historisk periode.
I særlig grad fokuseres der på renæssancen som modsætning til middelalderen og renæssancens 'opdagelser' inden for menneskesyn, kunst, naturvidenskab og verdensbillede.
Dertil arbejder vi med reformationen og de store opdagelsesrejser.
Forløbet afsluttes med en diskussion af opdagelsesrejsernes betydning, herunder sammenhæng med global, økonomisk ulighed i dag.
Følgende kernstofområder er inddraget i forløbet:
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen i Europas position i verden
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
- historiebrug og formidling
Anvendt matriale:
Kim Beck Danielsen m. fl.: "Fokus 1 – Fra antikken til reformationen", Gyldendal, 2019.
Ulrik Grubb m. fl. :"Overblik – verdenshistorie i korte træk", 2005.
Kim Beck Danielsen og Sanne Stemann Knudsen: Renæssancen. Da mennesket kom i centrum, 2005, s. 192-193.
Dokumentar: "Liv I Renæssancen - Tycho Brahe - kongen af Hven" (DR2)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55567244979",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55567244979",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55567244979"
}