Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 hhx22g SpA1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Helle Jensen-Rix
Hold
2022 hhx22g SpA1 (
1g SpA1 hhx
,
2g SpA1 hhx
,
3g SpA1 hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderstoffet
Titel 2
Fiestas en España
Titel 3
Nicaragua
Titel 4
La familia
Titel 5
Jóvenes de España
Titel 6
Colombia
Titel 7
México
Titel 8
Empresas
Titel 9
La migración a EE UU
Titel 10
El deporte
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderstoffet
Begynderstoffet: Caminando Unidad 1-2. grundlæggende grammatik.Udtale. Basalt ordforråd
Indhold
Kernestof:
Unidad 1 (100 Point)
Selvtest til UNIDAD 1 (som vi begyndte på sidst): løs opgave 4, 5, 6 og 7, som vi gennemgår fra timens start.
Oversæt sætningerne i øvelse 11 i Selvtest til Unidad 1. Brug Caminando, kapitel 1 til at slå ord og vendinger op. Unidad 1 (100 Point)
Læs og oversæt 2a, Entrevista con Eloy. se link.
2a: Entrevista con Eloy
11. Numeralier (talord)
tal 0-29
tal 30-99
tal 100-999
Spanske spørgeord
Øv dig i at sige din fødselsdag - Mi cumpleaños es el ... de ...
2b: link til månedsnavne
Øv oplæsning af 2b.
De sidste tre grupper skal fremlægge deres café-dialog
Kapitel 2B, øvelse 8 (lytteøvelse): færdiggør øvelsen (fra ord nr. 8)
2b: En la cafetería
Sidste gruppe fremlægger dialog
Caminando, afsnit 2c - læs og oversæt resten af teksten (Fra Un poco más tarde)
Hvad betyder verbet IR og hvordan bøjes det?
Hvordan bøjes regelmæssige verber i 3. bøjning?
Tøj og farver.docx
Løs opgaverne om tøj og farver i vedhæftede dokument
Unidad 2c, øvelse 3 (gustar); øvelse 8 (internationale ord) og øvelse 10A (småord)
Færdiggør øvelser i 2c: nr. 10B og nr. 12 - vi gennemgår i timen.
El corte inglés
Minlæring
Der er lektie på Min læring om verber (som I arbejdede med i fredags). Du skal selv oprette dig på holdet - se link på timen fredag (hvis du var fraværende fredag).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Personlige
Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Fiestas en España
Navidad en España. Tekst fra Caminando + videoklip fra cabalgata, lotería de navidad
Indhold
Kernestof:
2a: Entrevista con Eloy øv 2
2a: Entrevista con Eloy øvelse 3
2a: Entrevista con Eloy øvelse 5
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nicaragua
Caminando, Unidad 3. Video: Blå øjne i Nicaragua (1. afsnit, 25 minutter).
Landebeskrivelse, interview (familie og job), kulturmøder. Samtale om emnet med lærer i par.
Indhold
Kernestof:
Unidad 3A: øv oplæsning af første del af stykket (ned til de to fotos).
muy eller mucho?
gusta eller gustan?
Svar på mindst 5 af spørgsmålene i øvelse 7 (i afsnit 3A), som vi arbejdede med tirsdag. Det behøver ikke være de fem første spørgsmål.
Løs øvelser i 3A: øvelse 10A+B, øvelse 11 (lytteøvelse) og øvelse 12A (læs og oversæt teksten).
duolingo til spanskholdet
3b: En la calle
Øv de ni klokkeslæt i øvelse 2 (klokken) i 3b. Link. Brug tallene op til 12.
3b - svar på spørgsmål 5-9 til stykket. Løs øvelse 4 (om empezar): oversæt sætningerne til dansk.
dyr nicaragua.docx
Oversæt dit skema for uge 11 til spansk. Se øvelse 5 og 6 i Unidad 3B.
Løs øvelse 9, i afsnit 3b (Haz frases). Link
3b: En la calle, øvelse 10
Øvelse 10 er lektie til i dag - kombiner spm og svar og oversæt til dansk.
Forberedelse til samtale om Aurora.docx
Repeter 3a og 3b, som vi arbejdede med tirsdag - se dokument på skema tirsdag.
3c, øvelse 12
3c, øvelse 8
3c, øvelse 1
3c: Comentarios
3c, tekst 1-2-3 + spørgsmål. Vi begynder med gennemgang af lektien, derefter samtaler.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La familia
Afsnit 1-3 i Mi querida familia
Indhold
Kernestof:
Stedsangivelser
Mi querida familia opgave til 2.docx
§22 FUTURUM (FREMTID) (IR A + INFINITIV)
Mi querida familia kap 1.pdf Løs opgave 4 og 5 på vedhæftede ark
udtryk med tener
Mi querida familia kap 3 øvelse 1.år.docx
Løs opgave 4 i Mi querida familia, kap. 2 (som I arbejdede med fredag)
Svar på spørgsmål til Mi querida familia, afsnit 3 (ligger på skemaet 2. maj). Øv gloser via links i dokumentet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Jóvenes de España
Indhold
Kernestof:
David de Valls
dos jovenes estrella y david.pdf
Selvtest til Unidad 3: øvelse 4 og 5. Link. (link til David er til brug i timen).
Selvtest Unidad 3 (100 Point)
Svar på de tre spørgsmål (dansk) øverst i teksten om David de Valls. Læs og forstå hovedindhold i afsnittet Castillos humanos (som I begyndte at læse på klassen i onsdags). Teksten ligger på skemaet i onsdags OG i spanskmappen: Jóvenes de España.
Læs og oversæt hele afsnittet Coches y motos (s. 24 og øverst s. 25).
Estrella de Sevilla
Læs (øv oplæsning) og oversæt RESUMEN (ca. ½ side) i teksten om Estrella (side 11 i kompendiet)
Estrella ord i kategorier.docx
Vi skal se video med Estrella og desuden arbejde på min læring, hvor I også skal lytte til nogle ting. Medbring hovedtelefoner.
spanske spørgeord
egne sætninger om David og Estrella.docx
11. Los jóvenes españoles
11. Los jóvenes españoles øv G
Stedord som genstandsled.docx
España no es país para jóvenes
quiz objektspronomener
Løs opgaven om stedord (8 spørgsmål og svar), som ligger på skemaet mandag. Du kan læse om stedordene i linket. quiz er ikke lektie, men laves i timen.
§8 OBJEKTSPRONOMENER (STEDORD SOM GENSTANDSLED OG HENSYNSLED) OG FORAN DIREKTE OBJEKT (GENSTANDSLED)
11. Los jóvenes españoles, øv K
talord 0-30
11. Numeralier (talord) læs/lyt
talord 30-99
numeros 1 100.html
I. I byen på spansk: Venskab ved bardisken, drinks på gaden og masser af tapas
2. Nattelivet: "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo"
Læs og oversæt de 4 første afsnit i teksten i linket. Altså TIL: "Ir a un bar es demasiado caro.
3msc opgave til filmen.docx
Opgaven til 3MSC, som I arbejdede med sidst. Har du ikke set (hele) filmen, så må du nøjes med at oversætte ordene.
3msc opgave til filmen fotos.docx
Capítulo 2: Mario de Colombia
Vi skal høre de sidste billedbeskrivelser (fra mandag).
Titel
Læs teksten los jóvenes españoles s 21-22 som ligger i mappen Los jóvenes i Dokumenter. svar også på de 7 spørgsmål til teksten.
5. Generation på røven: La generación perdida:
quizlet generación perdida
Læs og oversæt resten af teksten fra i går.
La generación perdida spm Bernat.docx
Svar på de fem spørgsmål til teksten om la generación perdida (Bernat) 5.1. Link.
España en la calle fiesta rimer på fare.docx
Læs om spanske byfester (dansk). Link
V. Fiesta rimer på fare: Spanske byfester med tradition og temperament | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan
14. Mennesketårne: Jóvenes adictos a las tradiciones:
Læs teksten om mennesketårne, så du forstår hovedindholdet
Medbring arket om estar og hay fra i onsdags (nogle har afleveret til mig)
España en la calle hacer castells.docx
Nivel 1 | ANTE TODO HABLAMOS
Spanske hitverber
Svar på de 14 spørgsmål til teksten Hacer castells - se skema 3/3
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Colombia
Indhold
Kernestof:
Capítulo 2: Mario de Colombia
Vi skal høre de sidste billedbeskrivelser (fra mandag).
opgave til tekst 2 Colombia mundos.docx
colombia mundos gloser.pdf colombia mundos.pdf
Læs og oversæt første afsnit i teksten om Mario: un estudiante internacional. Se link.
Mario: un estudiante internacional
Mario muy eller mucho.docx
Mario: un estudiante internacional: læs og oversæt FRA Mario vive con... TIL relaciones internaconales del país (2 afsnit).
Mario 23 spm.docx
oversæt resten af teksten om Mario og svar på de 23 spm. - se timen mandag.
Living in the sewers of Colombia sætninger.docx
Isabela tekst A.docx
lille øvelse med gerundium.docx
§21 GERUNDIUM
Læs om gerundium i link og løs vedhæftede opgave. Brug max 20 min. på opgaven.
Aterciopelados til aegsy.docx
Maria llena eres de gracia sinopsis.docx
De sidste grupper fremlægger deres sang (Aterciopelados)
Regelmæssig imperfektum
Uregelmæssig imperf.
6.10.2 Imperfektum ("ikke-action" datid)
Læs vedhæftede tekst til i dag. Hvis du ikke var til timen onsdag før ferien, så er der også en lektie på Min læring om datid - læs grundigt og forsøg at løse opgaverne!
Imperfektum, repetition
stedsangivelser
Stedsangivelser
Øv ca. 10 minutter på stedsangivelserne i linket her.
Maria llena eres sætninger efter filmen.docx
Gerundium
Videoklip coca
Coca al cacao 2 texto C transskription.docx
Beneficios de la hoja de la coca preguntas.docx - til brug i timen
Se/læs og forstå videoklip + transskription, som I arbejdede med i timen i onsdags - link + tekst ligger på lektionen 6. marts
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
México
Indhold
Kernestof:
Dokumentet fra timen 20/3: øvelse 2: oversæt sætning 4-10. Brug ordbogen.com til opslag
Datider i Frida.docx
Frida una artista vivalavida.pdf
Læs og oversæt de to første afsnit i teksten om Frida (= Frida + La familia de Frida). Løs vedhæftede opgave om datider i teksten.
Frida spm fra La casa azul.docx
Læs og forstå resten af teksten om Frida Kahlo - se skema 8/4
El país de Aby: México
Find foto/billede fra Spanien eller Mexico. Beskriv med 5-7 korte sætninger. Sætningerne skal bruge verbet hay + stedsangiveler (til højre, til venstre, i midten, bagved...)
Quizlet Aby
Læs teksten om Abys hjemland, så du forstår indholdet (du behøver ikke læse op, og du behøver ikke kunne oversætte ordret). Læs fra starten og til og med sidste afsnit, der starter Las corridas de toros...
Læs og forstå FRA: Aby no tiene hermanos TIL La tolerancia... = 3 afsnit i teksten Aby contra las convenciones (link).
Aby: contra las convenciones
Aby contra las convenciones spm.docx
Svar på spm 1-8 til teksten om Aby (dokument på skemaet mandag).
Sæt ordene i den rigtige rækkefølge.docx
Læs om machismo-begrebet i bogen Mexico en perspectiva på Systime. Du skal læse afsnittet Introduktion til machismo-begrebet samt de to næste afsnit (spansk). Svar derefter på de 4 spørgsmål (der skal svares på dansk).
Prólogo: México en perspectiva
Medbring blyant/kuglepen
3. La cultura mexicana
Læs den danske introduktion til La cultura mexicana
billedbeskrivelse
Se de to videoer med Edgar og Gabriela igennem igen. Brug 10 minutter på at høre jer selv i gloserne fra gloseopgaven (link)
3.1. Día de la madre y día del padre
3.3. La cultura del fútbol y las corridas de toros
3.2. Telenovelas
ordbogencom med oversættelse.docx
Øvelse med verbaltider.docx
Spørgsmål til Día de la madre mv.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Empresas
Indhold
Kernestof:
La basura está de moda TEKST A.pdf
Læs og forstå vedhæftede tekst
Debemos educar spm til tekst B.docx
Gloser til dp1 opg 1-3
Brug ca. 10 minutter på at øve gloser i linket
Læs teksten om Zara og svar på spm 1-8 (tekst + spm i Dokumenter.
Færdiggør øvelsen om DP1 "Gør sætningerne færdige". Du skal oversætte første del af sætningerne til dansk, du behøver ikke at lave en spansk afslutning på alle sætningerne.
spm til kulturforskelle 1 og 1-1.docx
Færdiggør opgaverne i dokumentet om genrer i DP1
Productos made in Spain preguntas.docx
Læs og forstå hovedindhold i teksten Productos "made in Spain", som ligger i Dokumenter. Spring over tekstboksen på sidste side.
Læs rettelser og kommentar til afleveringen La Reina del tequila igennem. Noter hvis du har spørgsmål til kommentar eller rettelser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
La migración a EE UU
Indhold
Kernestof:
Læs teksten (dansk): Latinos introduktion. Teksten ligger i dokumenter, mappen La migración a EE UU
Regelmæssig præteritum
Las rutas de la migración ciudad carcel.docx
Hvor mange migranter er der i Tapachula nu?
Svar på spm 2-3-4-5 til teksten om Alma Cruz
Færdiggør lektie på Min læring om refleksive verber - I har arbejdet med emnet tidligere, så der er ikke så meget.
refleksive verber.pdf
Løs opgave 1, 2 og 3 i dokumentet om Refleksive verber fra i går
2.2 Brev 1-4 | Spansk virksomhedskommunikationOversæt brev 3 og 4 - se link
Estadística 2024.docx
NB: delprøve 1 i timen - husk blyant/kuglepen
Der er en kort lektie på Min læring om pronomener(stedord) - 11 minutter.
Correo comercial en español fip.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
El deporte
Indhold
Kernestof:
1. Introduktion til spansk fodbold | El deporte rey
2. Actividades de prelectura | El deporte rey
quiz 1
opgave conecta - ikke quiz
quiz 2 vocabulario
cuanto sabes del fútbol ikke quiz
Por que el futbol es tan importante en Espana med opg.docx
2. Actividades de prelectura dialog
Læs artiklen fra i går om Por qué el fútbol es tan importante en España. Læs TIL afsnittet med overskriften El impacto... og svar på de spørgsmål der er undervejs i teksten.
3. El entrenador:
I dag bl.a. tid (ca. 30 min.) til at komme godt i gang med afleveringen
Læs den danske indledning og afsnittet Guti se presenta. Svar på de 5 spørgsmål under teksten. Du behøver ikke at forstå teksten i detaljer.
Guti
La Escuela Deportiva Moratalaz: Los alumnos | El deporte rey
Anvendelse af præteritum og imperfektum.docx
Læs og oversæt vittigheden. Fortæl på spansk om du synes den er sjov! Hvorfor/hvorfor ikke?
El fútbol en España - un chiste
Los objetivos deportivos de la escuela | El deporte rey
Læs om perfektum i vedhæftede link, vi skal arbejde med øvesætninger.
§23 PERFEKTUM (FØRNUTID) | Caminando. Grund- og øvebog
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55567753279", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55567753279", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55567753279" }