Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 hhx22b InnoB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Innovation B
Lærer(e)
Henrik Vestergaard
Hold
2022 hhx22b InnoB (
1b InnB hhx
,
2b InnoB hhx
,
3b InnoB hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Foretagsomhed I; entreprenørielle handlinger, fakt
Titel 2
Kreativitet og idegenerering I
Titel 3
Foretagsomhed II - innovationskompetencer
Titel 4
Forretningsmodeller og værdiskabelse I; værditilbu
Titel 5
Samarbejde og organisering I; Ledelse og organiser
Titel 6
Foretagsomhed + Forretningsmod. - Company Pro
Titel 7
Samarbejde og organisering; kommunikation og intra
Titel 8
Foretagsomhed III; etablering og finansiering
Titel 9
Behov og muligheder
Titel 10
Kreativitet og idégenerering; Innovationsprocesser
Titel 11
Behov og muligh. II; marked, diffussion, adoptante
Titel 12
Behov og muligheder III
Titel 13
Eksamenstræning
Titel 14
Samfundsmæssige forhold
Titel 15
Foretagsomhed II - innovationskompetencer
Titel 16
Samfundsmæssige forhold III
Titel 17
Immaterielle rettigheder
Titel 18
Samarbejde og organisering
Titel 19
Tendenser og aktualitet
Titel 20
Forretningsmodeller og værdiskabelse
Titel 21
Foretagsomhed IV: undervisning 7. klasse
Titel 22
Samfundsmæssige forhold IV
Titel 23
Eksamensprojekt
Titel 24
Eksamensforberedelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Foretagsomhed I; entreprenørielle handlinger, fakt
Indhold
Kernestof:
Læs kapitlerne 1.1, 1.2 og 1.3 i i-bogen på Systime; Innovationsgrundbogen C-B
1. Introduktion til innovation
innovation b valgfag august 2017.pdf
Læs kapitlerne 1.4 og 1.5 i Innovationsgrundbogen C-B
Innovation B - Eksamensopgave 4 - Barons og iværksætteren Joachim Latocha.pdf
Læs kapitel 2.1-2.4
100 innovationer - Tekniska museet
Læs resten af kapitel 2 (2.5-2.7)
Forbered jeres opgave 2.5 (medbring billeder af jeres mobiltelefoner).
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Lærerstyret undervisning
Titel 2
Kreativitet og idegenerering I
Innovationsprocesser
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 7.1-7.5
Metoder – Værktøjskassen til innovation og entreprenørskab i undervisningen
Kreative processer - Teori
Materialer og værktøjer
Læs kapitel 7.5
Præsentation og afprøvning af ideudviklingsmetoder.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 3
Foretagsomhed II - innovationskompetencer
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 7.6: Idevurdering i grundbogen C-B til og med illustration 7.5 (altså ikke risiko-gevinst etc.)
Læs kapitel 4.1 - 4.3
Læs om Company Programme på denne hjemmeside
Læs teorien til Teamroller i bogen i.systime.dk innovation
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Formidling
Selvrefleksion
Personlige
Selvtillid
IT
Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Forretningsmodeller og værdiskabelse I; værditilbu
Indhold
Kernestof:
Læs om Company Programme på denne hjemmeside
Læs teorien til Teamroller i bogen i.systime.dk innovation
Vi får besøg af Susanne Sørensen fra Fonden for Entreprenørskab
forretningsplan skabelon.docx
Læs om forretningsplanen
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Titel 5
Samarbejde og organisering I; Ledelse og organiser
Indhold
Kernestof:
Vi får besøg af Susanne Sørensen fra Fonden for Entreprenørskab
forretningsplan skabelon.docx
Læs om forretningsplanen
Udarbejd og aflevér i Teams jeres kompetencetrekant.
Læs i innovationsgrundbogen C-B, kapitlerne 5.1 og 5.3 (omkring "Belbins teamroller" og "teamroller i et innovationsprojekt"
personprofiler-2b.jpg
Læs kapitel 5.6: samarbejdsaftale……
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Foretagsomhed + Forretningsmod. - Company Pro
Indhold
Kernestof:
I har en kh fra Bente på Lectio;
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Samarbejde og organisering; kommunikation og intra
Indhold
Kernestof:
I har en kh fra Bente på Lectio;
GÅ PÅ TEAMS - HER ER DER MØDE
Herefter arbejder I i jeres egne grupper på Teams. Henrik kommer på "besøg".
Kun for de der vil arbejde endnu mere med kommunikation (frivilligt)
Læs om NABC-pitchen i bogen "INNO-din grundbog til innovation".
se denne video
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Foretagsomhed III; etablering og finansiering
Indhold
Kernestof:
Læs op på forretningsplan, samt kapitlerne 1 og 11.1 i jeres afsætningsbog.
- Fonden for Entreprenørskab
prototyping.pdf
Prototype - Sådan laver du prototyping og tester din idé
Færdiggørelse af projektbeskrivelse og prototype.
Genlæs materialet om pitching
We are sirene
program-for-business-mind-programme-pdf.pdf
Den endelig præsentation af pitch, inkl. talekort vises
Hav en færdig arbejdsplan for COMPANY programme og vis Henrik hvem der arbejder med hvad. Der arbejdes individuelt derefter.
Specialistydelser
Medbring fordeling af individuelle opgaver i grupperne vha. jeres GANTT skema.
Læs denne site; Forretningsplan step 7: budgetter
HoldIDKortHoldNavnInstitutionUnderviser NavnGennemsnitScore SkriftligGennemsnitScore PitchPlacering046VLACTradium, HandelsgymnasietHenrik Vestergaard196,0247,025050Heart GuardTradium, HandelsgymnasietHenrik Vestergaard163,0229,562049GardenCareTradium
Modulet er sat af til besøg/telefonmøder med eksterne eksperter, særligt omkring produktionsmuligheder.
Join conversation
Budgetter laves færdige.
Fremsendelse af færdige rapporter og plancher til Company Programme.
Foregår på teams
Forberedelse af præsentation og pitch og kørsel til onsdag.
Åbent hus 18/1 kl. 16-18
Læs kapitel 8.1 om brugerdreven innovation; 8.1 Brugerdreven innovation, fire tilgange
ALLE bygger stand op i R302 senest kl. 13:30
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 9
Behov og muligheder
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 8.3 og medbring mindst to selvstændige eksempler på brugerdreven innovation. Husk kilder.
Husk VLAC at I skal aflevere rapport den 27.02, og der skal laves video af jeres pitch derefter.
Læs resten af kapitel 8, særligt kapitel 8.3 med underafsnit.
Afsnit
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Initiativ
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Titel 10
Kreativitet og idégenerering; Innovationsprocesser
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 9.1
Læs kapitel 9.2 og 9.3
VLAC fremlægger deres pitch fra sidste uge. Og fortæller bagefter om deres erfaringer.
Læs kapitel 9.4 og medbring opgave om effectuation
ENEL aktiekurs
Thomas Edison quote
ENEL crowdsourcing
Crowdsourcing
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 11
Behov og muligh. II; marked, diffussion, adoptante
Brugerdreven innovation
Diffusion
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 10.1
Læs kapitel 10.2
Læs opgave 10.7
Adoptanter - Teori
Adoptanter - Opgaver
6.7 Andre købsadfærdsbegreber
Læs kapitel 10.3: Adoptanter
Medbring en færdig opgave 10.8: Dig som adoptant
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Selvrefleksion
Personlige
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 12
Behov og muligheder III
Diffussion og Adoptanter
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 10.4 i Inno C-B
Genlæs kapitel 10.4
Læs kapitel 10.5: disruption
Vi arbejder videre med opgaven. Sørg for at I har styr på teorien i kapitlet om diffussion.
Alternative fremlæggelser af elcykelmarkedet (diffussion)
Innovation B - Eksamensopgave 4 - Drinksaver.pdf
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Ansvarlighed
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 13
Eksamenstræning
Tidligere eksamensopgave; Drinksaver
Indhold
Kernestof:
Se og læs disse, da der skal laves innovations-spørgsmål til foredraget torsdag den 12/9 i modul 4.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Titel 14
Samfundsmæssige forhold
Samfundets betydning for innovation
Indhold
Kernestof:
15.2 Innovations betydning for samfundet
Læs kapitel 15.3 15.3 Konkurrenceevne
Læs kapitel 15.4: måling af innovation
3B- innovation b - Måling af innovation - 031024.pptx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Væsentligste arbejdsformer
Lærerstyret undervisning
Titel 15
Foretagsomhed II - innovationskompetencer
InnoEvent Randers i samarbejde med Business Randers
Indhold
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Formidling
Selvrefleksion
Personlige
Selvtillid
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Titel 16
Samfundsmæssige forhold III
7 Wicked problems
Dougnut model
Kvindelige iværksættere
Indhold
Kernestof:
Innovationsgrundbogen C-B | Innovationsgrundbogen C-B
Læs kapitel 15.5: Statens rolle
Iværksætterkvinder - du bør kende;
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Immaterielle rettigheder
Patent
Designbeskyttelse
Ophavsret
Indhold
Kernestof:
Patent- og Varemærkestyrelsen
Præsentationer
Læs kapitel 11.8; Immaterielle rettigheder
Præsentér jeres immaterielle rettighed. Medbring (billeder af) mindst 3 eksempler, der enten kan eller ikke kan blive beskyttet som immateriel rettighed.
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Titel 18
Samarbejde og organisering
Personprofil
Samarbejdsaftale
Indhold
Kernestof:
I innovationsbogen er der et indledende afsnit om metode etc.; læs afsnit 1, 2 og 7; taksonomi. 1. Metode i innovation | Innovationsgrundbogen C-B
Læs kapitlerne 5.4-5.6
Medbring jeres personprofiler fra Company Programme projektet.
Assertive kommunikation - og hvordan man når det!
3. Kreativitet i innovation | Innovationsgrundbogen C-B
Præsentér jeres metode-opgaver
Læs afsnit 3 i metode-"kapitlet".; 3. Kreativitet i innovation | Innovationsgrundbogen C-B
Læs kapitel 5.6: samarbejdsaftale
Ny helligdag.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Selvrefleksion
Sociale
Åbenhed og omgængelighed
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 19
Tendenser og aktualitet
Aktuelle tendensers betydning for forretningsmodeller
Mega- og mikrotrends, modeluner
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 7.8
Præsentér opgave om trends
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Formidling
Selvrefleksion
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 20
Forretningsmodeller og værdiskabelse
Innovationsstrategi
Indhold
Kernestof:
Præsentér opgave om trends
Skoleopgaven 2023.docx
Skim 11.1 - 11.3, hvis I ikke er stærke på strategi.
Læs resten af kapitel 11.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Titel 21
Foretagsomhed IV: undervisning 7. klasse
Innovationsundervisning på lokale 7. klasses folkeskoler
Indhold
Kernestof:
Skoleopgaven 2025.docx
I skal ikke tilbage på skolen, men lave jeres præsentation til næste lektion.
Præsentation af skoleopgaven (innovation i 7. klasse). I fremlægger alle 3 grupper.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 22
Samfundsmæssige forhold IV
Social bæredygtighed
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 3.3: Social bæredygtighed
Vi skal have lavet relevante opgaveformuleringer til eksamensprojektet.
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
Eksamensprojekt
Intraprenørskab
Virksomheden TRENDHIM
Porteføljeopgaver
Messe som præsentationsforum
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med eksamensprojekt
VRIO
19.4 Inside out-strategi og VRIO-ramme | Innovationsgrundbogen - Entreprenørskab og intraprenørskab
2.2 Konkurrencedygtighed | Marketing – en grundbog i afsætning
VRIO analyse til vurdering af kernekompetencers styrke | Forklarmiglige.dk
Trendhim, men med den ene time sat af til afsætnings-spørgsmål. Forbered disse....
Henrik er 10 min forsinket. Bare gå i gang.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24
Eksamensforberedelse
Indhold
Kernestof:
Penthalon-modellen.png
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247442586", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247442586", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247442586" }