Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 hhx22d SpA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Helle Jensen-Rix
Hold
2022 hhx22d SpA (
1d SpA hhx
,
2d SpA hhx
,
3d SpA hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderstoffet
Titel 2
Fiestas en España
Titel 3
Nicaragua
Titel 4
Jóvenes de España
Titel 5
Colombia
Titel 6
Mexico
Titel 7
Empresas y productos
Titel 8
Migración México EEUU
Titel 9
El deporte
Titel 10
Skriftlig spansk
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderstoffet
Caminando, Unidad 1-2. Basalt ordforråd. Udtale. Basal grammatik. Udarbejdet landeportrætter i grupper.
Indhold
Kernestof:
Unidad 1 (100 Point)
I skal arbejde lidt videre med selvtesten, som vi begyndte med sidst. Løs opgave 4, 5 og 6, som vi gennemgår i begyndelsen af timen. Brug max 30 minutter på de tre opgaver. Unidad 1 (100 Point) selvtest
Løs de sidste opgaver i Selvtest til UNIDAD 1. Det er det sidste af opgave 11 (oversættelse) og opgave 12 (lytteøvelse). Brug max 30 minutter på opgaverne.
Unidad 2A Entrevista con Eloy. Oversæt første del af teksten og øv oplæsning. Fra begyndelsen TIL det store foto (sidste sætning slutter: ... y mi hermano menor). Brug max 30 minutter på lektien.
2a: Entrevista con Eloy
11. Numeralier (talord) lyt til tallene og løs quizzerne11. Numeralier (talord)
Løs quiz i link! (lukker kl. 8.00 onsdag). De fleste nåede den mandag i timen.
Quiz
2a: Entrevista øv 3 i timen
Løs øvelse 6 og 7, som vi begyndte på i timerne i sidste uge. I øvelse 7: "i sidste spalte" = sidste spalte i øvelse 6
Løs øvelse 4A i afsnit Unidad 2a (indsæt korrekt pronomen og oversæt sætningerne til dansk!) - vi gennemgår ved timens start. link
øvelse 1a
øvelse 6
opgave 1
Afsnit 2b: En la cafetería. Læs og oversæt fra start TIL "Más tarde"
Øv dig i at fortælle din fødselsdag, fx: Es el 14 de diciembre
2b: En la cafeteríaFærdiggør øvelse 9 (FRA nr. 5), som vi begyndte på fredag
2a Mi horario.docx
2c: Vamos de comprasSvar på spørgsmålene til 2c. link.
2c: Vamos de compras øvelse 7
Læs om fremtid i dine noter fra timen. Løs opgaven i vedhæftede link (øvelse 9A og 9B). Sætningerne, du laver, skal oversættes til dansk.
2c: Vamos de compras
Læs om Futurum/nær fremtid i dette link:
2c futurum/nær fremtid
Løs opgaven om tillægsord, som I fik på papir sidst. Har du mistet papiret, kan du finde den i Caminando, opgave 11 i afsnit 2c.
Tøj og farver.docx
§22 FUTURUM (FREMTID) (IR A + INFINITIV)
Til brug i timen: abrir – ayudar – cerrar – empezar – escribir – hacer – producir – tener – terminar - trabajar
vejret: fortæl om billede 4 og om hvordan vejret er i Randers i dag. se filer i Dokumenter/Spansk/Diverse.
Landebeskrivelse efter unidad 3.docx
4a: Julia - una presentación
UNIDAD 4A quizzer.docx
4a: Julia - perfektum
Øvelse 6A
Øvelse 8
Øvelse 7 i Unidad 4A, som vi arbejdede med fredag (oversættelse + lytteøvelse)
4b: LÆS OG OVERSÆT TIL: ¿Practicas algún deporte?
Læs og oversæt resten af stk. 4b (FRA Practicas algún deporte?)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fiestas en España
Tekst fra Caminando om jul og spanske juletraditioner. Fulgt det spanske julelotteri på direkte tv.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nicaragua
Caminando, Unidad 3. Video: Blå øjne i Nicaragua (del 1, 25 min).
Indhold
Kernestof:
Læs og oversæt første del af Unidad 3A (ned til det første foto).
3b: øvelse 1 (AogB) og øvelse 2. Se link
3a: Aurora Aragón, de León
Duolingo
Kode til klassen på duolingo: vmpqpt
dyr nicaragua.docx
Læs op og oversæt stk. 3b i Caminando.
Løs øvelse 10 og oversæt spørgsmål og svar til dansk
3b: En la calle, udtryk med tener
3b: En la calle, øvelse 10
Forberedelse til samtale om Aurora.docx
3c: Comentarios
Øvelse 1
øvelse 8
øvelse 12
3c, tekst 1, 2 og 3 + spm
Stedsangivelser
Unidad 3c, øvelse 4 og 6
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jóvenes de España
Indhold
Kernestof:
David de Valls
link er til brug i timen
dos jovenes estrella y david.pdf
David spm til afs 1.docx
I timen: afsnittet La playa: læs og oversæt følgende: de to første linjer. Davids replik, der begynder: Mi novia es… Martas replik, der begynder: mi novio es.. + sidste linje, lige før Castillos humanos. Afsnittet Castillos humanos: læs og oversæt he
Læs og oversæt afsnittet Coches y motos
Estrella
Alle 8 grupper skal være klar med oversættelse + nøgleord til teksten om Estrella
Estrella ord i kategorier.docx
Afsnit
Teksten om Estrella: i afsnittet La Feria de Abril: oversæt teksten, der står UNDER fotoet af Estrella og hendes veninde.
spanske spørgeord
Jeres sætninger om David og Estrella.docx
11. Los jóvenes españoles
De sidste samtaler om David/Estrella
§8 OBJEKTSPRONOMENER (STEDORD SOM GENSTANDSLED OG HENSYNSLED) OG FORAN DIREKTE OBJEKT (GENSTANDSLED)
Stedord som genstandsled.docx
Færdiggør opgaven om stedord fra timen i går.
quiz systime
2. Nattelivet: "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo"
numeros 1 100.html
I. I byen på spansk: Venskab ved bardisken, drinks på gaden og masser af tapas
Læs den danske tekst i vedhæftede link
3MSC opgave med tillægsord.docx
3msc gloseopgave til filmen.docx
Løs opgave 2 i vedhæftede opgave med tillægsord til filmen. (Vi arbejdede med opgave 1 den 30/11.
3msc opgave til filmen fotos.docx
Færdiggør gloseopgaven fra sidst
Læs de to tekster. Svar på spørgsmålene til den spanske tekst (5.1) og upload i elevfeedback. I må gerne arbejde sammen om udarbejdelse af svarene, men ALLE skal uploade senest kl. 11.30
II. Occupy din by: Spaniens 15. maj-bevægelse gjorde gadeprotest til politisk jordskælv | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan
5. Generation på røven: La generación perdida:
I skal arbejde selv i dag.
4. 15.M-bevægelsen: De las plazas al parlamento:
Læs og oversæt teksten i linket (som I begyndte at læse i timen i onsdags)
Medbring desuden jeres noter til "En forretningsgang" som I arbejdede med selv fredag den 10. januar
Titel - quizlet la generación perdida
La generación perdida
La generación perdida spm Bernat.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Colombia
Indhold
Kernestof:
colombia mundos gloser.pdf
spanske spørgeord
colombia mundos.pdf
Datos de Colombia.docx
opgave til tekst 2 Colombia mundos.docx
Capítulo 2: Mario de Colombia
Link til brug i timen
Find teksten om Colombia på skemaet i torsdags og løs opgaven, der hedder opgave til tekst 2 Colombia. Der er også gloser
Læs de sidste tre afsnit i tekst om El país de Mario. I skal forstå hovedindhold.
Mario: un estudiante internacional
Læs §25A og B om imperfektum igennem. Link
§25 IMPERFEKTUM ("LANG DATID")
Færdiggør lektie på Min læring om Imperfektum
Læs og oversæt de tre første afsnit i Mario un estudiante internacional (TIL fotoet hvor Mario drikker juice). Link
Mario 23 spm.docx
Vær klar med svar på spm 10-23 til teksten om Mario som vi arbejdede med i torsdags.
Regelmæssig imperfektum
Uregelmæssig imperfektum
Muy eller Mucho
Løs øvelsen og oversæt sætningerne
Vi arbejder videre med delprøve 1 om Mario. Husk at medbringe papirerne!
Medbring opgaven om Mario, vi giver point til opgave 12-14, og I bedømmer selv, hvor godt I har klaret opgaven.
Stedsangivelser
I skal arbejde selv i dag. I skal arbejde med to ting: 1. læse og forstå vedhæftede tekst, som vi skal arbejde med næste gang. 2. arbejde med en adaptiv øvelse på Min læring - øvelsen tager 20 minutter, og I skal løse så mange opgaver som muligt på d
Jaime Jaramillo tekst.pdf læs og forstå denne tekst
Teksten som I læste i mandags.
Colombia opgaver.pdf
Okuda texto A.docx
Repetition imperfektum
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Mexico
Mexico: landefakta, Aby de México, Frida Kahlo, La reina del tequila, el machismo
Indhold
Kernestof:
El país de Aby: México
Vi arbejder videre med teksten om Aby
Aby
Aby contra las convenciones fra start.docx
Besvar spm 1-7 til teksten om Aby (vi fik skrevet lidt om de første i timen tirsdag - fyld gerne mere info på).
Færdiggør arket med opgaver til teksten om Aby
Der er lektie på Min læring om adjektiver (tillægsord)
Fokus på sproget
Løs sætning 1-10 i øvelsen i linket
Aby de México Dan sætninger..docx - til brug i timen
Frida una artista vivalavida.pdf
Datider i Frida.docx
Frida spm fra La casa azul.docx
Teksten om Frida + dokument om datider: oversæt resten af afsnittet "La familia de Frida" og find datiderne i afsnittet
Introduktion til machismo-begrebet
El machismo en México
El catolicismo y el machismo
I skal læse tre afsnit i bogen México en perspectiva på Systime (se links). Når I har læst, skal I besvare spørgsmålene (på dansk) - se link. Svarene skal uploades i Opgaver her på Lectio senest kl. 16.30. Man skal aflevere for ikke at få fravær for
Spørgsmål
Teksten om Frida Kahlo: læs de to sidste afsnit og svar på spørgsmålene (se dokument på skema 6. maj)
Læs og oversæt teksten El machismo en la sociedad mexicana, Løs desuden de to øvelser (oversæt sætningerne i correcto/falso. (links)
1. El machismo - tekst
øvelse fordele og ulemper
øvelse correcto o falso
Der er lektie på Min læring om Nær fremtid (fra timen tirsdag)
Ting i byen
Stedsangivelser
Gloser El sueño de un joven
El sueño tekst A.docx
Program for dagen: 1. modul: arbejde med afleveringsopgave. Derefter film: Frida. Til slut: gruppearbejde om filmen.
Vi fortsætter arbejdet med La reina del tequila - husk papirerne, hvis du ikke afleverede til mig.
3. La cultura mexicana
3.1. Día de la madre y día del padre
Oversæt gloserne til fotoet Mujer en el mercado
Læs teksten om Día de la madre (se link fredag)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Empresas y productos
Indhold
Kernestof:
Oversæt sætning 6-10 på arket om verbaltider (se mappen skriftlig spansk i dokumenter)
1. Kulturforskelle
Læs hele kapitel 1 (1 - 1.1 - 1.2 og 1.3)
Debemos educar spm til tekst B.docx
Læs og forstå teksten: La basura está de moda (ligger i mappen Empresas i dokumenter
dp1 opg 1-3 alm ord
Brug 10-15 minutter på at øve gloser i linket
25 hit-verber
Arbejd videre i dokumentet fra sidst om genrer mv. i delprøve 1. Du skal være færdig med opgaverne TIL opgaven, der har overskriften "Grammatik: Indsæt et passende verbum"
Sostenibilidad
Læs teksten om Zara. Teksten ligger i mappen Empresas i Dokumenter
Zara preguntas.docx
ecoalf
Vi gennemgår de sidste spm til teksten om Zara + sammenligning med Ecoalf
spm til kulturforskelle 1 og 1-1.docx
Der er lektie på Min læring (resten af opgaven om Jóvenes espanoles, I arbejdede med første del i fredags). Link.
Minlæring
Læs og forstå HOVEDINDHOLD i teksten Productos made in Spain (ligger i Dokumenter). Du skal ikke læse tekstboksen på sidste side.
Productos made in Spain preguntas.docx
Vi ser de sidste 20 minutter af filmen og arbejder med opgaver
Timen i dag: Vi arbejder med grammatik: sammensatte substantiver og genitiv. La reina del tequila. I gang med ny aflevering.
Læs tekst A i La basura está de moda - vi skal have en mini-delprøve 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Migración México EEUU
Indhold
Kernestof:
DP2 genrer 301024.docx
Læs og forstå teksten Las rutas de la migración - ligger i dokumenter, Migración México EEUU
Las rutas de la migración preguntas.docx
Læs teksten Introduktion (til emnet om migración México EEUU), som findes i dokumenter - og som I også har fået på papir.
quiz præteritum
Husk lektie på min læring om præteritum (fra torsdag)
Find teksten "Interview med Alma Cruz" i Dokumenter/Migración a EEUU. Løs gloseopgaven "A. Vocabulario" først i dokumentet.
Vi arbejder med sidste afsnit af teksten om Alma Cruz (FRA: El tiempo libre y la música latina). I får tid på klassen til at besvare spørgsmål, men læs de første 2-3 afsnit til i dag.
refleksive verber.pdf dokument til brug i timen
Der er lektie på Min læring om refleksive verber
Dokumentet fra i går om refleksive/tilbagevisende verber
Estadística 2024.docx - til brug i timen
Población de los EE. UU. por raza y origen 2022-2060 | Statista
Tipos de trabajo que desempeña la gente hispana en los Estados Unidos y riesgos | Conexión Legal
Gráfico: Migración: las vidas perdidas en el camino | Statista
De tre links: læs overskrifter og læs tabeller/figurer. Ikke al den forklarende tekst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
El deporte
Sport i Spanien, især fodbold.
Indhold
Kernestof:
1. Introduktion til spansk fodbold | El deporte rey
Quiz nr 2
2. Actividades de prelectura | El deporte rey
Quiz nr 1
Opgave kombiner (ikke quiz)
Opgave 2 - ikke quiz
Por que el futbol es tan importante en Espana med opg.docx
Teksten på skemaet i går: læs TIL Orígenes y evolución og svar på de to spm, vi mangler
el deporte - dialog
Vi arbejder med øvesætninger på papir - husk blyant/kuglepen. Derefter videre med deporte
3. El entrenador:
Preguntas Guti el entrenador.docx
§10 REFLEKSIVE PRONOMENER (TILBAGEVISENDE STEDORD) | Caminando. Grund- og øvebog
Spørgeskema om attraktive ungemiljøer
El fútbol en España | El deporte rey
Læs og oversæt vittigheden i linket. Hvad er det der er sjovt? Te gusta el chiste? Por qué/por qué no?
Læs teksten, så du kan besvare spørgsmålene til teksten (står nedenfor teksten).
Los objetivos deportivos de la escuela | El deporte rey
Preguntas
Medbring teksten og opgaven, som vi arbejdede med sidst og løs opgave 8 og 9 (på bagsiden af billedopgaven).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Skriftlig spansk
Arbejde på grammatikplatformen Min læring
Grammatikøvelser i Gramática Básica (Systime)
Ordbog:
ordbogen.com
Spansk Virksomhedskommunikation (Systime)
Indhold
Kernestof:
Mexico repetition maj 25 d.docx
Find og medbring noter om "en forretningsgang", som I arbejdede med 10. januar
Repetition México
ved det grønne bord - vi ser en del af eksaminationen + votering. Tid til spm vedr. eksamen - skriftlig og mundtlig!
mundtlig eksamen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265385549", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265385549", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265385549" }