Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 3g SamfB1 hhx - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Samfundsfag B
Lærer(e)
Julie Galsgård Jonsen
Hold
2022 3g SamfB1 hhx (
3g SamfB1 hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Velfærdsstat under pres
Titel 2
Politik, demokrati og folkestyre
Titel 3
Køn og ligestilling
Titel 4
Arbejdsmarkedet, EU og globaliering
Titel 5
Kriminalitet
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Velfærdsstat under pres
Indhold
Kernestof:
Velkommen til samf-B - Jeg glæder mig til at møde jer!Mvh. Julie
Lyt til følgende afsnit af genstart: Genstart | Arbejd, arbejd | DR LYD
1.1 Hvad er velfærd?
Vi arbejder videre med gruppearbejdet fra tirsdag:)
1.4 Velfærdsmodeller
Jer der ikke var på timen mandag skal få læst om de tre velfærdsmodeller hjemme (Åben underkapitlerne til linket): 1.4 Velfærdsmodeller | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES (forlagetcolumbus.dk)
1.8 Velfærdsstaten – til kamp mod ulighed
Danskerne køber sig til mere og mere privat - artikel fra Mandag Morgen.pdf
2.3 Acceleration og fremmedgørelse – konsekvensen af konkurrencestaten?
Dagens tegning: Cirkus Christiansborg - politiken.dk
Kapitel 2: Konkurrencestaten som velfærdsstatens arvtager? | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES (forlagetcolumbus.dk)
3.1 Den demografiske udfordring – flere ældre og færre erhvervsaktive
3.2 Velfærdsstatens pengekiste: Skattesystemet
Jeg har sat tid af til at I kan lave jeres synopsis færdig på timen. hvis I mangler mere end hvad man kan nå på en halv time, så skal I arbejde på den hjemme. Husk at have fokus på:- anvendelse af kilder - herunder fodnoter
Det progressive skattesystem
Skat på skoleskemaet - info.skat.dk
3.3 Den offentlige sektor – sådan bruges pengene!
Baby under uddannelsen kan give mor højere løn som 40-årig - ROCKWOOL Fonden
3.4 De samfundsøkonomiske mål i en velfærdsstat | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES (forlagetcolumbus.dk)
Finanspolitik – regulering af efterspørgslen
Pengepolitik – den så afgørende rente
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Politik, demokrati og folkestyre
Indhold
Kernestof:
2.2.3: Demokratiopfattelser i amerikansk politik | USA'S UDFORDRINGER (forlagetcolumbus.dk)
På dette modul skal vi se livestreamingen fra Aarhus universitet
ANALYSE Klimaet kan få et gok i nødden, hvis Trump vinder | Klima | DR
Eleverne læser afsnit 2.6, 2.6.1 og 2.6.2 frem til afsnittet ”Topartisystemet - ingen af de to partier har interesse i at tingene ændrer sig”.
Vi skal arbejde med de spørgsmål I skrev ned på sidste modul om Genstarten: USA's undergang - hvis I ikke nåede det sidst, er det lektie at man har 4-5 spørgsmål klar til podcasten.
Partiernes valg af standpunkt | SAMF PÅ B
Tre teorier om vælgeradfærd – hvad afgør, hvor vælgerne sætter krydset? | SAMF PÅ B
Class voting | SAMF PÅ B
Gennemsnitsdanskeren - Danmarks Statistik
Flere end 100.000 elcykler importeret sidste år - Danmarks Statistik
Synopsistræning - dansk politik - SF.docx
Kapitel 1: Synopsis – din guide til den mundtlige eksamen | SAMF PÅ B
Vi arbejder videre med synopsen
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Køn og ligestilling
Indhold
Kernestof:
Drenge med dårlige karakterer er ofre for deres egen slacker-mentalitet - Altinget - Alt om politik: altinget.dk
Marie Bjerre om ny guide til kønsfordeling: "Vi skal få øjnene op for, at der ikke er ligestilling"
I skal derud over have svaret på arbejdsspørgsmålene fra sidste modul:
NYT: 50 pct. af kunstnere har flere indkomstkilder - Danmarks Statistik
2.2: Løn- og indkomstforskelle mellem mænd og kvinder | KØN OG LIGESTILLING
•Hvorfor er der stor europæiske forskelle? – hvad er forklaringen •Hvad sker der i DK når andelen af kvinder i en branche stiger (og indtil den er på 30%)? – hvorfor tror I det er således? •Hvilke to forklaringer er der på at barselsorloven deles meg
Barsel | KØN OG LIGESTILLING
•Undersøg hvad de nye barselsregler går ud på – brug internettet Både fædre og mødre holder flere dages barselsorlov, hvis de er ansat i en branche hvor der er et overtal af kvinder ansat. Forskellen er dog størst blandt fædre.
2.4: Velfærd og køn | KØN OG LIGESTILLING
2.3: Kvinder og mænd inden for og uden for arbejdsmarkedet | KØN OG LIGESTILLING
2.5: Velfærdssamfundets udfordringer | KØN OG LIGESTILLING
Arbejdsark - Mandefald.docx
Og så bliver der også tid til lidt fagligt julehygge - så medbring saks!
1.1: Familien før og nu | KØN OG LIGESTILLING
1.2: Socialisering hjemme og ude | KØN OG LIGESTILLING
1.3: Køn og uddannelsesinstitutioner | KØN OG LIGESTILLING
Husk at få afholde interview med de spørgsmål I lavede på timen igår - overvej at bruge optagefunktionen på jeres telefon, eller diktation funktionen - hvor telefonen selv skriver det der bliver sagt ned.
Køn på ungdomsuddannelserne | KØN OG LIGESTILLING
Ny forskning taler imod myte om lidende 12-talspiger. De har det ikke værre end alle andre | Information
1.5: Kønsrelateret vold | KØN OG LIGESTILLING
1.6: Krop og seksualitet | KØN OG LIGESTILLING
Køn og ligestilling - teorier om køn.docx
gruppe 3,4,5 og 6 mangler at fremlægge deres teorier - send gerne PP til Julie inden timen
Den fulde onkel - køn og ligestilling.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Arbejdsmarkedet, EU og globaliering
UVB ligger underdokumenter
Indhold
Kernestof:
medbring hørebøffer på timen
Læs om arbejde igennem tiden her:
læs følgende hjemme: 1.5: Udfordring: Ud af hamsterhjulet, men hvordan? | ARBEJDE OG ARBEJDSMARKED
1.6: Arbejde og ulighed | ARBEJDE OG ARBEJDSMARKED
Tema 2: Den sociale arv i Danmark | klassesamfund.dk
1.7: Arbejdsmarked og politisk adfærd. Politisk sociologi | ARBEJDE OG ARBEJDSMARKED
Borgerløn // Alternativet
6.3 Vælgeradfærd – forandringer i vælgernes politiske opførsel | SAMF PÅ B
4.1.1: Hvor mange EU-borgere arbejder i Danmark? | ARBEJDE OG ARBEJDSMARKED
4.1: EU og det danske arbejdsmarked: Mere integration? | ARBEJDE OG ARBEJDSMARKED
Del 4: Arbejdsmarkedet i internationalt perspektiv | ARBEJDE OG ARBEJDSMARKED
4.1.3: Arbejdskraftens frie bevægelighed i en økonomisk ramme | ARBEJDE OG ARBEJDSMARKED
image.png
4.1.5: Udfordring: Hvad gør vi i Danmark? Kan den danske model overleve? | ARBEJDE OG ARBEJDSMARKED
4.1.6: Det fremtidige arbejdsmarked i EU | ARBEJDE OG ARBEJDSMARKED
Eksperter om nyttejob i ældreplejen: Kan skabe nytte, men øger risiko for social dumping
Introduktion til bogens andel del | EU"S UDFORDRINGER
Hvorfor samarbejder lande og om hvad? | SAMF PÅ B
EU er et perfekt eksempel på demokratisk overskud | Information
www.information.dk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kriminalitet
Indhold
Kernestof:
4.1: Specifikke teorier om årsagerne til bandemedlemskab | FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG
I skal se dokumentaren: Exit bandeliv: Livsfarligt fællesskab afs. 1. Jeg har linket til den i arbejdsarket herunder. I skal aflevere svarene på spørgsmålene på arbejdsarket under elevfeedback på timen senest tirsdag aften, så skal jeg rette jeres fr
Arbejd selv om dokumentaren - Exit bandeliv Livsfarligt fællesskab afs. 1.docx
7.3: Fængslets rolle - Big Brother is watching! | FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG
7.4: Straf - en moralsk lektie eller samfundsnyttig resocialisering | FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG
Eksamensgrupper - samf B (Julies hold) - Google Docs
5.1: Hvordan koster kriminalitet penge for samfundet? | FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG
Find 1-2 artikler, der omhandler forhandlingerne omkring politiets budgetter i forbindelse med den seneste finanslov. Hvilke partier er for at allokere flere økonomiske ressourcer til politiet og hvilke er imod?
VDGB - bilag Samfundsfag-B-2020
Samfundsfag-B-2020 - Bilag til VDGB.pdf
Vi snakker eksamen, men der bliver også tid til hygge:)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58521576522", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58521576522", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58521576522" }