Holdet 2023 hhx23y AfsB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Afsætning B
Lærer(e) Benny Vinther
Hold 2023 hhx23y AfsB (1y AfsB hhx, 2y AfsB hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Konkurrenceforhold og brancheforhold
Titel 2 Virksomhedens strategiske grundlag
Titel 3 Virksomhedens strategiske valg
Titel 4 Købsadfærd på konsument
Titel 5 Markedsnalyse
Titel 6 Marketingmix

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Konkurrenceforhold og brancheforhold

Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af konkurrencesituationen på et givet marked. Endvidere skal eleverne få indsigt i virksomhedens branche- og markedsforhold.

Centrale modeller i forløbet
• Konkurrencetragt
• Konkurrencemæssige positioner
• Konkurrentreaktioner
• Brancheanalysemodel (Porters 5-forces)

Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 4 konkurrence og kapitel 5 branche forhold.
Materiale om den danske streamingsbranche.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Virksomhedens strategiske grundlag

Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af virksomhedens interne og eksterne situation. Eleverne skal endvidere få en forståelse for hvorledes virksomhedens eksterne faktorer påvirker virksomhedens interne forhold

Centrale modeller i forløbet
• Omverdensmodellen
• Pestel
• Forretnings modeller herunder
o BMC
o Værdikæder
• Virksomhedens konkurrencedygtighed

Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 2 virksomhedens interne situation og kapitel 3 virksomhedens eksterne situation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Virksomhedens strategiske valg

Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til fastlæggelse af virksomhedens strategi. Forløbets grundlag er forløb 3 virksomhedens interne og eksterne forhold.
Centrale modeller i forløbet
• Ansoffs vækstmatrice
• Porters konkurrence strategier
• SWOT

Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 8 Strategi
Erhvervscase om Bobles
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lakrids 05-02-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Købsadfærd på konsument

Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af købsadfærden på btc.

Centrale modeller i forløbet

• Konsumentvaremarkedet
o Stimuli
o Organisme
o Response


Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 6 købsadfærd på konsumentvaremarkedet..
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Markedsnalyse

Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 1 markedsanalyse

Formålet med undervisningen er, at eleverne kan indsamle og anvende primære og sekundære data. Eleverne skal endvidere kunne forholde sig kildekritisk til indsamlede data.

Centrale modeller i forløbet
• Primære data
• Sekundære data
• Kvalitative data
• Kvantitative data
• Respondentudvælgelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Marketingmix

Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 14 – 16, 18, 20 og 22.

Formålet med undervisningen er, at eleverne kan redegøre, analyser og diskuter virk-somhedens marketingmix. Eleverne skal opnå en forståelse for at der er en tæt sam-menhæng mellem virksomhedens strategiske valg, konkurrenceforhold, konsumenter-nes købsadfærd og virksomhedens sammensætning af marketingmixet.

Centrale modeller/teorier i forløbet
• Serviceydelser
• Pris
• Produkt
• Promotion
• Distribution
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Personlige
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer