Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Afsætning B
|
Lærer(e)
|
Benny Vinther
|
Hold
|
2023 hhx23y AfsB (1y AfsB hhx, 2y AfsB hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Konkurrenceforhold og brancheforhold
Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af konkurrencesituationen på et givet marked. Endvidere skal eleverne få indsigt i virksomhedens branche- og markedsforhold.
Centrale modeller i forløbet
• Konkurrencetragt
• Konkurrencemæssige positioner
• Konkurrentreaktioner
• Brancheanalysemodel (Porters 5-forces)
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 4 konkurrence og kapitel 5 branche forhold.
Materiale om den danske streamingsbranche.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Virksomhedens strategiske grundlag
Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af virksomhedens interne og eksterne situation. Eleverne skal endvidere få en forståelse for hvorledes virksomhedens eksterne faktorer påvirker virksomhedens interne forhold
Centrale modeller i forløbet
• Omverdensmodellen
• Pestel
• Forretnings modeller herunder
o BMC
o Værdikæder
• Virksomhedens konkurrencedygtighed
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 2 virksomhedens interne situation og kapitel 3 virksomhedens eksterne situation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Virksomhedens strategiske valg
Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til fastlæggelse af virksomhedens strategi. Forløbets grundlag er forløb 3 virksomhedens interne og eksterne forhold.
Centrale modeller i forløbet
• Ansoffs vækstmatrice
• Porters konkurrence strategier
• SWOT
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 8 Strategi
Erhvervscase om Bobles
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lakrids
|
05-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Købsadfærd på konsument
Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af købsadfærden på btc.
Centrale modeller i forløbet
• Konsumentvaremarkedet
o Stimuli
o Organisme
o Response
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 6 købsadfærd på konsumentvaremarkedet..
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Markedsnalyse
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 1 markedsanalyse
Formålet med undervisningen er, at eleverne kan indsamle og anvende primære og sekundære data. Eleverne skal endvidere kunne forholde sig kildekritisk til indsamlede data.
Centrale modeller i forløbet
• Primære data
• Sekundære data
• Kvalitative data
• Kvantitative data
• Respondentudvælgelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Marketingmix
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 14 – 16, 18, 20 og 22.
Formålet med undervisningen er, at eleverne kan redegøre, analyser og diskuter virk-somhedens marketingmix. Eleverne skal opnå en forståelse for at der er en tæt sam-menhæng mellem virksomhedens strategiske valg, konkurrenceforhold, konsumenter-nes købsadfærd og virksomhedens sammensætning af marketingmixet.
Centrale modeller/teorier i forløbet
• Serviceydelser
• Pris
• Produkt
• Promotion
• Distribution
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Personlige
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630047558",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630047558",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630047558"
}