Holdet 2023 hhx23k MatB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Jonas Cardie
Hold 2023 hhx23k MatB (1k MatB hhx, 2k MatB hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Algebra
Titel 2 Grundforløb: Lineære funktioner
Titel 3 Eksponentielle funktioner
Titel 4 Flerfagligt forløb afsætning og matematik
Titel 5 Andengradspolynomier
Titel 6 Deskriptiv statistik
Titel 7 Finansiel Regning
Titel 8 Differentialregning
Titel 9 Funktionsanalyse
Titel 10 Lineær Programmering
Titel 11 Sandsynlighedsregning og fordelinger
Titel 12 Konfidensintervaller og Chi-i-anden test

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Algebra

Indhold:
Parenteser p199 (2 sider)
Brøkregning  p205 (5,3 sider)
Potensregning p203 (5,8 sider)

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 1 se ovenfor (ialt 13,1 sider)

IT-værktøj:
Maple
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grundforløb: Lineære funktioner

(Undervisning foretaget på elevernes grundforløbshold)

Formål
Formålet med forløbet er at eleverne får kendskab til og kan arbejde med lineære funktioner samt funktionsbegrebet mere generelt.

Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- Bestemme værdi- og definitionsmængde for en funktion.
- Vurdere om en graf opfylder lodretkriteriet.
- Skifte mellem en funktions fire repræsentationsformer.
- identificere lineære sammenhænge
- beskrive en lineær udvikling grafisk og analytisk
- anvende lineære funktioner til modellering
- anvende viden om lineære funktioner til løsning af konkrete problemstillinger
- arbejde med stykkevis lineær funktion

Emner
- Det generelle funktionsbegreb: Herunder lodretkriteriet, værdi- og definitionsmængde og en funktions fire repræsentationsformer.
- lineære funktioner: definition, regneforskrift og graf
- bestemmelse af regneforskrift for en lineær funktion ud fra to kendte punkter
- lineær modellering
- stykkevis lineære funktioner
- praktiske problemstillinger, der indeholder lineær vækst

Anvendt litteratur:

Fra kapitel 3.1 "grundlæggende om funktionsbegrebet"
Grundlæggende funktionsbegreb p248 (0.2 sider)
Lodretkriteriet og definition p249 (0.7 sider)
Funktion ved graf p250 (0.9 sider)
Regneforskrift og graf p251 (1.2 sider)
Grafiske løsninger p288 (1.3 sider)

Fra kapitel 3.2 "Lineære funktioner"
grundbegreber p222 (0.9 sider)
Forskrift ud fra to punkter p223 (1.3 sider)
Stykkevis lineære funktioner p224 (1.8 sider)
Skæring mellem lineære grafer p306 (1.6 sider)

Fra kapitel 3.5 "XY-plot og regressionsanalyse"
Lineære udviklinger p237 (1.4 sider)

Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime (11.3 sider)

It-anvendelse: Maple
Noter til introduktion af Maple 4 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksponentielle funktioner

Formål:
Eleverne skal have kendskab til den eksponentielle funktion.

Mål:
• Eleverne skal kunne kendskab til eksponentiel vækst.
• Eleverne skal have have kendskab til rentefoden r, og kunne bestemme den procentvise tilvækst i en eksponentiel funktion.
• Eleverne skal kunne modellere en eksponentiel funktion ud fra en sproglig formulering.
• Eleverne skal kunne bestemme en eksponentiel funktion ud fra to punkter.
• Eleverne skal have kendskab til logaritmefunktioner og deres anvendelighed i løsning af eksponentielle ligninger.
• Eleverne skal have kendskab til begreberne fordoblings/halveringskonstant.
• Eleverne skal have kendskab til eksponentielle regressionsmodeller.

Indhold:
Grundbegreber: Graf og forskrift p 226 (3,3 sider)
Eksponentiel notation p 204 (2 sider)
Forskrift ud fra to kendte punkter p227 (2,8 sider) BEVIS
Eksponentiel Regression p238 (4,1 sider)
Vækstegenskaber p290 (4,3 sider)
Logaritmefunktioner p228 (5,5 sider)
Eksponentielle ligninger p229 (2,8 sider)
Fordoblings og halveringskonstanter p230 (5,9 sider) BEVISER

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 3 se ovenfor (ialt 30,7 sider)

IT-værktøj:
Maple

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Pararbejde
Mundtlig præsentation

IT-værktøj:
Maple
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Flerfagligt forløb afsætning og matematik

SO2: Matematiske modeller og økonomisk analyse

Formål:
"Med udgangspunkt i relevant talmateriale om en branche og en virksomhed skal der opstilles matematiske regressionsmodeller, der sammen med data fra bl.a. tv-indslag, artikler og brancherapport skal bruges til at karakterisere en virksomhed og analyser dens interne og eksterne forhold."

Indhold:
- Lineære og eksponentielle regressioner: Herunder fortolkning af koefficenter og vurdering af modelkvalitet.

Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Projektarbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering: Eksponentielle funktioner 05-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Andengradspolynomier

Formål:
Eleverne skal have kendskab til andengradspolynomiet og dets anvendelse i økonomiske sammenhænge.

Mål:
• Eleverne skal have kendskab til grundlæggende begreber i relation til andengradspolynomiet: Polynomiets forskrift, toppunkt, diskriminant og rødder.
• Eleverne skal have kendskab til kvadratsætningerne.
• Eleverne skal kunne benytte diskriminantmetoden til at finde rødder i et andengradspolynomium.
• Eleverne skal have kendskab til andengradspolynomiets anvendelighed i relation til bestemmelse af optimal produktion af en varer.

Indhold:
Kvadratsætningerne p202 (1,8 sider)
Grundbegreber: forskrift og graf  p261 (3,4 sider)
Toppunktsformel p262 (4,7 sider)
Andengradsligninger: Den simple ligning p296 (1,7 sider)
Diskriminantmetoden p298 (3,7 sider) BEVIS
Nulpunkter p300 (1,7 sider)
Anvendelse af polynomier p301 (3,7 sider)

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 5 (20,7 sider)

(Har ikke gennemgået 5.3.2: Kvadratkomplitering og 5.5 faktorisering)

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Pararbejde
Faglig læsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Deskriptiv statistik


Formål:
Eleverne skal have kendskab til tilgange i diskriptiv statistik.

Mål:
• Eleverne skal kende forskellen på grupperede og ugrupperede observationssæt.
• Eleverne skal have kendskab til begreberne: Hyppighed og frekvens.
• Eleverne skal have kendskab til grafiske repræsentationer af hhv. grupperede og ugrupperede observationssæt.
• Eleverne skal have kendskab positions- og spredningsmål i hhv. grupperede og ugrupperede observationssæt.
• Eleverne skal kunne lave udtræk af en database og analysere dette udtræk.

Indhold:
Diskrete observationssæt: p268+p269+p270+p271 (18,3 sider)
Grupperede observationssæt: p273 + p 274 + p275 + p276 (13,8 sider)
Udtræk af databaser: p278 (4,7 sider)

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 2 (Ialt 36,8 sider)

IT-værktøj:
Maple
Excel

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Pararbejde
Faglig læsning
Projektarbejde
Maple
Excel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Finansiel Regning

Indhold:
Fremskrivningsformlen, og omskrivninger heraf p281 (5,4 sider) BEVISER
Effektiv rente p282 (4,4 sider)
Fremtidsværdi af anniutet p283 (4,8 sider) BEVIS
Nutidsværdi af annuitet p284 (5,7 sider) BEVIS
Restgældsformlen p285 (2,2 sider)
Amortisationsplan p286 (1,8 sider)

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 4 (Ialt 24,4 sider)

IT-værktøj:
Maple
Excel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Differentialregning

Formål:
Eleverne skal have kendskab til simpel differentialregning.

Mål:
• Eleverne skal have en forståelse af tangenter og differentialkvotienten som tangentens hældning.
• Eleverne har kendskab til den formelle definition af differentialregning. Herunder overgangen fra sekant til tangent.
• Herunder skal have forståelse af polynomier af n'te grad.
• Eleverne skal have forståelse for hvordan man differentierer et polynomium.
• Eleverne skal kunne bevise den afledte til en simpel funktion ved brug af tretrinsreglen.

Indhold:
• Polynomier p245 (3,8 sider)
• Definition af differentialkvotient p133+p232 (5,1 sider) UDLEDNING
• Regneregler for differentialkvotienter p238 (8,4 sider) (Til og med regnereglen for en differens)
• Differentialkvotienter til simple funktioner p231 (6,6 sider) BEVISER

Anvendt litteratur
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx2” Forlaget Systime
Kapitel 4 se ovenfor (i alt 23,9 sider)

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Pararbejde

IT-værktøj:
Maple
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Funktionsanalyse

Formål:
Eleverne skal have kendskab til den fulde funktionsanalyse.

Mål:
• Eleverne skal have kendskab til forholdet mellem differentialregning og monotoni.
• Eleverne skal kunne benytte differentialregning til at bestemme ekstrema og monotoniforhold for et polynomium.
• Eleverne skal grafisk kunne bestemme fortegnsvariation og monotoniforhold for et polynomium.
• Eleverne skal kunne bestemme tangentens ligning til et punkt på en graf.

Indhold
• Monotoni og ekstrema p228+p229 (11,9 sider)
• Tangentens ligning p2 36 (5,3 sider) BEVIS
• Anvendelse af differentialregning p262 +p246 (18,3 sider)
• Bevis for toppunktsformlen vha differentialregning BEVIS

Anvendt litteratur
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx2” Forlaget Systime
Kapitel 5.4 og Kapitel 6 se ovenfor (i alt 35.5 sider)

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Pararbejde

It-værktøj:
Maple
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Lineær Programmering

Formål:
Eleverne skal kunne optimere en lineær funktion i to variable over en definitionsmængde defineret ved lineære begrænsninger i to variable.

Mål:
• Eleverne skal have kendskab til lineære funktioner i to variable.
• Eleverne skal have kendskab til lineære begrænsninger i to variable.
• Eleverne skal kunne bestemme en niveaukurve til en lineær funktion i to variable. Herunder udledning af niveaukurveformlen.
• Eleverne skal have kendskab til de to optimeringsmetoder: Niveaukurveoptimering og hjørneinspektion.

Indhold:
• Lineære funktioner i to variable og niveaulinier p198+199 (8,6 sider)
• Lineære uligheder i to variable og polygonområde p190+p196 (10,6 sider)
• Optimering af lineære funktioner i to variable p191+p200 (17,4 sider)


Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen "Lærebog i matematik hhx 2” Forlaget Systime 2017
Kapitel 1 se ovenfor (36,6 sider)

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Pararbejde
Faglig læsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Sandsynlighedsregning og fordelinger

Formål:
Eleverne skal have kendskab til grundlæggende sandsynlighedsregning, samt bernoulli- og binomialfordelingen.

Mål:
- Eleverne skal have kendskab til begrebet sandsynlighedsfelt samt krav hertil.
- Eleverne skal have kendskab til begrebet hændelse.
- Eleverne skal have kendskab til grundlæggende kombinatorik. Herunder mulplikationsprincippet for uafhængige hændelser, additionsprincippet for disjunkte hændelser, fakultet og binomialkoefficienten.
-Eleverne skal have kendskab til bernoulli og binomialfordelingen

Indhold:
Udfald, sandsynlighedsfunktion, sandsynlighedsfelter p164+p253 (4,3 sider)
Hændelser p160 (5 sider)
Kombinatorik p161+162 (5,2 sider)
Binomialfordeling p163 (10,9 sider)
Normalfordelingsapproximation af binomialfordelingen p268 (3,9 sider)

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen "Lærebog i matematik hhx 2” Forlaget Systime 2017
Kapitel 7 se ovenfor (ialt 29,3 sider)

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Pararbejde
Mundtlig præsentation
Faglig læsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Konfidensintervaller og Chi-i-anden test

Formål:
Eleverne skal kunne lave og konkludere på en uafhægighedstest mellem to kategoriske variable.
Eleverne kunne konstruere og tolke på et konfidensinterval for andele.

Indhold:
Population og stikprøve p243 (1 side)
Konfidensintervaller p185+p144(6,4 sider)
Chi-i-anden-test for uafhængighed p269, p171 og p172 (10,3 sider)
Bevis for "Firdobling af antal adspurgte giver halvvering af usikkerheden i et konfidensinterval"

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen "Lærebog i matematik hhx 2” Forlaget Systime 2017
Kapitel 8  og Kapitel 9 se ovenfor (ialt 17,7 sider)

IT-værktøj:
Maple
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer