Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Jonas Cardie, Nicolai Aarup Nielsen
|
Hold
|
2023 hhx23x MatB (1x MatB hhx, 2x MatB hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Algebra
Indhold:
Parenteser p199 (2 sider)
Brøkregning p205 (5,3 sider)
Potensregning p203 (5,8 sider)
Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 1 se ovenfor (ialt 13,1 sider)
IT-værktøj:
Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundforløb: Lineære funktioner
(Undervisning foretaget på elevernes grundforløbshold)
Formål
Formålet med forløbet er at eleverne får kendskab til og kan arbejde med lineære funktioner samt funktionsbegrebet mere generelt.
Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- Bestemme værdi- og definitionsmængde for en funktion.
- Vurdere om en graf opfylder lodretkriteriet.
- Skifte mellem en funktions fire repræsentationsformer.
- identificere lineære sammenhænge
- beskrive en lineær udvikling grafisk og analytisk
- anvende lineære funktioner til modellering
- anvende viden om lineære funktioner til løsning af konkrete problemstillinger
- arbejde med stykkevis lineær funktion
Emner
- Det generelle funktionsbegreb: Herunder lodretkriteriet, værdi- og definitionsmængde og en funktions fire repræsentationsformer.
- lineære funktioner: definition, regneforskrift og graf
- bestemmelse af regneforskrift for en lineær funktion ud fra to kendte punkter
- lineær modellering
- stykkevis lineære funktioner
- praktiske problemstillinger, der indeholder lineær vækst
Anvendt litteratur:
Fra kapitel 3.1 "grundlæggende om funktionsbegrebet"
Grundlæggende funktionsbegreb p248 (0.2 sider)
Lodretkriteriet og definition p249 (0.7 sider)
Funktion ved graf p250 (0.9 sider)
Regneforskrift og graf p251 (1.2 sider)
Grafiske løsninger p288 (1.3 sider)
Fra kapitel 3.2 "Lineære funktioner"
grundbegreber p222 (0.9 sider)
Forskrift ud fra to punkter p223 (1.3 sider)
Stykkevis lineære funktioner p224 (1.8 sider)
Skæring mellem lineære grafer p306 (1.6 sider)
Fra kapitel 3.5 "XY-plot og regressionsanalyse"
Lineære udviklinger p237 (1.4 sider)
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime (11.3 sider)
It-anvendelse: Maple
Noter til introduktion af Maple 4 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner
Formål:
Eleverne skal have kendskab til den eksponentielle funktion.
Mål:
• Eleverne skal kunne kendskab til eksponentiel vækst.
• Eleverne skal have have kendskab til rentefoden r, og kunne bestemme den procentvise tilvækst i en eksponentiel funktion.
• Eleverne skal kunne modellere en eksponentiel funktion ud fra en sproglig formulering.
• Eleverne skal kunne bestemme en eksponentiel funktion ud fra to punkter.
• Eleverne skal have kendskab til logaritmefunktioner og deres anvendelighed i løsning af eksponentielle ligninger.
• Eleverne skal have kendskab til begreberne fordoblings/halveringskonstant.
• Eleverne skal have kendskab til eksponentielle regressionsmodeller.
Indhold:
Grundbegreber: Graf og forskrift p 226 (3,3 sider)
Eksponentiel notation p 204 (2 sider)
Forskrift ud fra to kendte punkter p227 (2,8 sider) BEVIS
Eksponentiel Regression p238 (4,1 sider)
Vækstegenskaber p290 (4,3 sider)
Logaritmefunktioner p228 (5,5 sider)
Eksponentielle ligninger p229 (2,8 sider)
Fordoblings og halveringskonstanter p230 (5,9 sider) BEVISER
Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 3 se ovenfor (ialt 30,7 sider)
IT-værktøj:
Maple
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Pararbejde
Mundtlig præsentation
IT-værktøj:
Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Flerfagligt forløb afsætning og matematik
SO2: Matematiske modeller og økonomisk analyse
Formål:
"Med udgangspunkt i relevant talmateriale om en branche og en virksomhed skal der opstilles matematiske regressionsmodeller, der sammen med data fra bl.a. tv-indslag, artikler og brancherapport skal bruges til at karakterisere en virksomhed og analyser dens interne og eksterne forhold."
Indhold:
- Lineære og eksponentielle regressioner: Herunder fortolkning af koefficenter og vurdering af modelkvalitet.
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Projektarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Andengradspolynomier
Formål:
Eleverne skal have kendskab til andengradspolynomiet og dets anvendelse i økonomiske sammenhænge.
Mål:
• Eleverne skal have kendskab til grundlæggende begreber i relation til andengradspolynomiet: Polynomiets forskrift, toppunkt, diskriminant og rødder.
• Eleverne skal have kendskab til kvadratsætningerne.
• Eleverne skal kunne benytte diskriminantmetoden til at finde rødder i et andengradspolynomium.
• Eleverne skal have kendskab til andengradspolynomiets anvendelighed i relation til bestemmelse af optimal produktion af en varer.
Indhold:
Kvadratsætningerne p202 (1,8 sider)
Grundbegreber: forskrift og graf p261 (3,4 sider)
Toppunktsformel p262 (4,7 sider)
Andengradsligninger: Den simple ligning p296 (1,7 sider)
Diskriminantmetoden p298 (3,7 sider) BEVIS
Nulpunkter p300 (1,7 sider)
Anvendelse af polynomier p301 (3,7 sider)
Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 5 (20,7 sider)
(Har ikke gennemgået 5.3.2: Kvadratkomplitering og 5.5 faktorisering)
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Pararbejde
Faglig læsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deskriptiv statistik
Formål:
Eleverne skal have kendskab til tilgange i diskriptiv statistik.
Mål:
• Eleverne skal kende forskellen på grupperede og ugrupperede observationssæt.
• Eleverne skal have kendskab til begreberne: Hyppighed og frekvens.
• Eleverne skal have kendskab til grafiske repræsentationer af hhv. grupperede og ugrupperede observationssæt.
• Eleverne skal have kendskab positions- og spredningsmål i hhv. grupperede og ugrupperede observationssæt.
• Eleverne skal kunne lave udtræk af en database og analysere dette udtræk.
Indhold:
Diskrete observationssæt: p268+p269+p270+p271 (18,3 sider)
Grupperede observationssæt: p273 + p 274 + p275 + p276 (13,8 sider)
Udtræk af databaser: p278 (4,7 sider)
Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 2 (Ialt 36,8 sider)
IT-værktøj:
Maple
Excel
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Pararbejde
Faglig læsning
Projektarbejde
Maple
Excel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Finansiel Regning
Indhold:
Fremskrivningsformlen, og omskrivninger heraf p281 (5,4 sider) BEVISER
Effektiv rente p282 (4,4 sider)
Fremtidsværdi af anniutet p283 (4,8 sider) BEVIS
Nutidsværdi af annuitet p284 (5,7 sider) BEVIS
Restgældsformlen p285 (2,2 sider)
Amortisationsplan p286 (1,8 sider)
Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 4 (Ialt 24,4 sider)
IT-værktøj:
Maple
Excel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lineær Programmering
Lineær Programmering
En præsentation og gennemgang af uligheder, systemer af uligheder med henblik på at kunne løse optimeringsproblemer med givne betingelser.
Der har blandt andet være fokus på det grafiske aspekt, med indtegning af ulighederne og bestemmelse af deres "brugbare område".
Hertil er desuden blevet arbejdet med funktioner i to variable, som del af at tegne niveaulinjer.
Materiale
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 1. Lineær Programmering (Link)
Beviser
I forbindelse med forløbet er der ikke gennemgået beviser, i det fokus har været på praktisk anvendelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning
Sandsynlighedsregning
Introduktion til almen kombinatorik - hændelser, kombinationer, etc. - som videreføres til binomialfordelingen og sandsynlighedsbestemmelse med binomialfordelingen.
Afsluttende perspektivering til normalfordeling og Chi-2-fordelingen.
Materiale
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 7. Sandsynlighedsregning
(Link)
Beviser
Udledning af binomialfordelingen (også gjort igennem et eksempel) (Link)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Statistik - uafhængighedstest
Statistik - uafhængighedstest
Uafhængighedstest med Chi-2-fordelingen. Den generelle fremgangsmåde er gennemgået for forskellige størrelser af antalstabeller.
Koncepter som frihedsgrad, forventet værdi og teststørrelse er introduceret.
Konfidensinterval for andel er også inkluderet i denne gennemgang, med perspektivering til sammenhæng imellem dem.
Materiale
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 8. Statistik - hypotesetest (Link)
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 9. Statistik - konfidensintervaller (Link)
Beviser
Ingen - dog er relevante formler blevet præsenteret og gennemgået i dybden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning
Differentialregning
Introduktion til koncepter som grænseværdier og kontinuitet fører over i en præsentation af tangentbestemmelse ved hjælp af tretrinsreglen.
Herfra bliver differentialregning indført, regneregler præsenteres og bevises, og tangentens ligning præsenteres.
Dette leder over i næste forløb om funktionsanalyse.
Materiale
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 3. Grænseværdi og kontinuitet (Link)
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 4. Differentialregning (Link)
Beviser
Diverse regneregler for differentiering af funktioner:
- Differentiering af f(x)=k (Link)
- Differentiering af f(x)=ax+b (Link)
- Differentiering af f(x)=x^2 (Link)
Diverse regneregler for differentiering:
- Differentiering af k*f(x) (Link)
- Differentiering af f(x)+g(x) (Link)
- Differentiering af f(x)-g(x) (Link)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Funktionsanalyse
Funktionsanalyse
Fortsættelse på forløbet om differentialregning.
Her tages differentialregning i anvendelse til at analyse funktioners ekstrema og monotoniforhold.
Eleverne præsenteres for ideen om optimering (evt. igennem bibetingelse) med differentialregning.
Koncepterne "krumningsforhold" og "vendetangent" er også blevet præsenteret - dog ikke grundigt.
Materiale
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 5. Anvendelser af differentialregning (Link)
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 6. Funktionsanalyse (Link)
Beviser
Ingen beviser til denne specifikke del af forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt
I denne periode arbejdede eleverne med eksamensprojekt, under vejledning af lærer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forberedelse til eksamen
Forberedelse til eksamen
Almen eksamensforberedelse.
- Gennemgang af proces
- Repetition af teori/beviser
- Arbejde med mindstekravslignende opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630210750",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630210750",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630210750"
}