Holdet 2023 hhx23x MatB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Jonas Cardie, Nicolai Aarup Nielsen
Hold 2023 hhx23x MatB (1x MatB hhx, 2x MatB hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Algebra
Titel 2 Grundforløb: Lineære funktioner
Titel 3 Eksponentielle funktioner
Titel 4 Flerfagligt forløb afsætning og matematik
Titel 5 Andengradspolynomier
Titel 6 Deskriptiv statistik
Titel 7 Finansiel Regning
Titel 8 Lineær Programmering
Titel 9 Sandsynlighedsregning
Titel 10 Statistik - uafhængighedstest
Titel 11 Differentialregning
Titel 12 Funktionsanalyse
Titel 13 Eksamensprojekt
Titel 14 Forberedelse til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Algebra

Indhold:
Parenteser p199 (2 sider)
Brøkregning  p205 (5,3 sider)
Potensregning p203 (5,8 sider)

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 1 se ovenfor (ialt 13,1 sider)

IT-værktøj:
Maple
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grundforløb: Lineære funktioner

(Undervisning foretaget på elevernes grundforløbshold)

Formål
Formålet med forløbet er at eleverne får kendskab til og kan arbejde med lineære funktioner samt funktionsbegrebet mere generelt.

Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- Bestemme værdi- og definitionsmængde for en funktion.
- Vurdere om en graf opfylder lodretkriteriet.
- Skifte mellem en funktions fire repræsentationsformer.
- identificere lineære sammenhænge
- beskrive en lineær udvikling grafisk og analytisk
- anvende lineære funktioner til modellering
- anvende viden om lineære funktioner til løsning af konkrete problemstillinger
- arbejde med stykkevis lineær funktion

Emner
- Det generelle funktionsbegreb: Herunder lodretkriteriet, værdi- og definitionsmængde og en funktions fire repræsentationsformer.
- lineære funktioner: definition, regneforskrift og graf
- bestemmelse af regneforskrift for en lineær funktion ud fra to kendte punkter
- lineær modellering
- stykkevis lineære funktioner
- praktiske problemstillinger, der indeholder lineær vækst

Anvendt litteratur:

Fra kapitel 3.1 "grundlæggende om funktionsbegrebet"
Grundlæggende funktionsbegreb p248 (0.2 sider)
Lodretkriteriet og definition p249 (0.7 sider)
Funktion ved graf p250 (0.9 sider)
Regneforskrift og graf p251 (1.2 sider)
Grafiske løsninger p288 (1.3 sider)

Fra kapitel 3.2 "Lineære funktioner"
grundbegreber p222 (0.9 sider)
Forskrift ud fra to punkter p223 (1.3 sider)
Stykkevis lineære funktioner p224 (1.8 sider)
Skæring mellem lineære grafer p306 (1.6 sider)

Fra kapitel 3.5 "XY-plot og regressionsanalyse"
Lineære udviklinger p237 (1.4 sider)

Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime (11.3 sider)

It-anvendelse: Maple
Noter til introduktion af Maple 4 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksponentielle funktioner

Formål:
Eleverne skal have kendskab til den eksponentielle funktion.

Mål:
• Eleverne skal kunne kendskab til eksponentiel vækst.
• Eleverne skal have have kendskab til rentefoden r, og kunne bestemme den procentvise tilvækst i en eksponentiel funktion.
• Eleverne skal kunne modellere en eksponentiel funktion ud fra en sproglig formulering.
• Eleverne skal kunne bestemme en eksponentiel funktion ud fra to punkter.
• Eleverne skal have kendskab til logaritmefunktioner og deres anvendelighed i løsning af eksponentielle ligninger.
• Eleverne skal have kendskab til begreberne fordoblings/halveringskonstant.
• Eleverne skal have kendskab til eksponentielle regressionsmodeller.

Indhold:
Grundbegreber: Graf og forskrift p 226 (3,3 sider)
Eksponentiel notation p 204 (2 sider)
Forskrift ud fra to kendte punkter p227 (2,8 sider) BEVIS
Eksponentiel Regression p238 (4,1 sider)
Vækstegenskaber p290 (4,3 sider)
Logaritmefunktioner p228 (5,5 sider)
Eksponentielle ligninger p229 (2,8 sider)
Fordoblings og halveringskonstanter p230 (5,9 sider) BEVISER

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 3 se ovenfor (ialt 30,7 sider)

IT-værktøj:
Maple

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Pararbejde
Mundtlig præsentation

IT-værktøj:
Maple
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Flerfagligt forløb afsætning og matematik

SO2: Matematiske modeller og økonomisk analyse

Formål:
"Med udgangspunkt i relevant talmateriale om en branche og en virksomhed skal der opstilles matematiske regressionsmodeller, der sammen med data fra bl.a. tv-indslag, artikler og brancherapport skal bruges til at karakterisere en virksomhed og analyser dens interne og eksterne forhold."

Indhold:
- Lineære og eksponentielle regressioner: Herunder fortolkning af koefficenter og vurdering af modelkvalitet.

Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Projektarbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Andengradspolynomier

Formål:
Eleverne skal have kendskab til andengradspolynomiet og dets anvendelse i økonomiske sammenhænge.

Mål:
• Eleverne skal have kendskab til grundlæggende begreber i relation til andengradspolynomiet: Polynomiets forskrift, toppunkt, diskriminant og rødder.
• Eleverne skal have kendskab til kvadratsætningerne.
• Eleverne skal kunne benytte diskriminantmetoden til at finde rødder i et andengradspolynomium.
• Eleverne skal have kendskab til andengradspolynomiets anvendelighed i relation til bestemmelse af optimal produktion af en varer.

Indhold:
Kvadratsætningerne p202 (1,8 sider)
Grundbegreber: forskrift og graf  p261 (3,4 sider)
Toppunktsformel p262 (4,7 sider)
Andengradsligninger: Den simple ligning p296 (1,7 sider)
Diskriminantmetoden p298 (3,7 sider) BEVIS
Nulpunkter p300 (1,7 sider)
Anvendelse af polynomier p301 (3,7 sider)

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 5 (20,7 sider)

(Har ikke gennemgået 5.3.2: Kvadratkomplitering og 5.5 faktorisering)

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Pararbejde
Faglig læsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Deskriptiv statistik


Formål:
Eleverne skal have kendskab til tilgange i diskriptiv statistik.

Mål:
• Eleverne skal kende forskellen på grupperede og ugrupperede observationssæt.
• Eleverne skal have kendskab til begreberne: Hyppighed og frekvens.
• Eleverne skal have kendskab til grafiske repræsentationer af hhv. grupperede og ugrupperede observationssæt.
• Eleverne skal have kendskab positions- og spredningsmål i hhv. grupperede og ugrupperede observationssæt.
• Eleverne skal kunne lave udtræk af en database og analysere dette udtræk.

Indhold:
Diskrete observationssæt: p268+p269+p270+p271 (18,3 sider)
Grupperede observationssæt: p273 + p 274 + p275 + p276 (13,8 sider)
Udtræk af databaser: p278 (4,7 sider)

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 2 (Ialt 36,8 sider)

IT-værktøj:
Maple
Excel

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Pararbejde
Faglig læsning
Projektarbejde
Maple
Excel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Finansiel Regning

Indhold:
Fremskrivningsformlen, og omskrivninger heraf p281 (5,4 sider) BEVISER
Effektiv rente p282 (4,4 sider)
Fremtidsværdi af anniutet p283 (4,8 sider) BEVIS
Nutidsværdi af annuitet p284 (5,7 sider) BEVIS
Restgældsformlen p285 (2,2 sider)
Amortisationsplan p286 (1,8 sider)

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 1” Forlaget Systime 2016
Kapitel 4 (Ialt 24,4 sider)

IT-værktøj:
Maple
Excel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lineær Programmering

Lineær Programmering
En præsentation og gennemgang af uligheder, systemer af uligheder med henblik på at kunne løse optimeringsproblemer med givne betingelser.
Der har blandt andet være fokus på det grafiske aspekt, med indtegning af ulighederne og bestemmelse af deres "brugbare område".

Hertil er desuden blevet arbejdet med funktioner i to variable, som del af at tegne niveaulinjer.

Materiale
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 1. Lineær Programmering (Link)

Beviser
I forbindelse med forløbet er der ikke gennemgået beviser, i det fokus har været på praktisk anvendelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sandsynlighedsregning

Sandsynlighedsregning
Introduktion til almen kombinatorik - hændelser, kombinationer, etc. - som videreføres til binomialfordelingen og sandsynlighedsbestemmelse med binomialfordelingen.
Afsluttende perspektivering til normalfordeling og Chi-2-fordelingen.

Materiale
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 7. Sandsynlighedsregning
(Link)

Beviser
Udledning af binomialfordelingen (også gjort igennem et eksempel) (Link)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Statistik - uafhængighedstest

Statistik - uafhængighedstest
Uafhængighedstest med Chi-2-fordelingen. Den generelle fremgangsmåde er gennemgået for forskellige størrelser af antalstabeller.
Koncepter som frihedsgrad, forventet værdi og teststørrelse er introduceret.

Konfidensinterval for andel er også inkluderet i denne gennemgang, med perspektivering til sammenhæng imellem dem.

Materiale
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 8. Statistik - hypotesetest (Link)
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 9. Statistik - konfidensintervaller (Link)

Beviser
Ingen - dog er relevante formler blevet præsenteret og gennemgået i dybden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Differentialregning

Differentialregning
Introduktion til koncepter som grænseværdier og kontinuitet fører over i en præsentation af tangentbestemmelse ved hjælp af tretrinsreglen.
Herfra bliver differentialregning indført, regneregler præsenteres og bevises, og tangentens ligning præsenteres.

Dette leder over i næste forløb om funktionsanalyse.

Materiale
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 3. Grænseværdi og kontinuitet (Link)
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 4. Differentialregning (Link)

Beviser
Diverse regneregler for differentiering af funktioner:
- Differentiering af f(x)=k (Link)
- Differentiering af f(x)=ax+b (Link)
- Differentiering af f(x)=x^2 (Link)

Diverse regneregler for differentiering:
- Differentiering af k*f(x) (Link)
- Differentiering af f(x)+g(x) (Link)
- Differentiering af f(x)-g(x) (Link)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Funktionsanalyse

Funktionsanalyse
Fortsættelse på forløbet om differentialregning.
Her tages differentialregning i anvendelse til at analyse funktioners ekstrema og monotoniforhold.
Eleverne præsenteres for ideen om optimering (evt. igennem bibetingelse) med differentialregning.

Koncepterne "krumningsforhold" og "vendetangent" er også blevet præsenteret - dog ikke grundigt.

Materiale
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 5. Anvendelser af differentialregning (Link)
Lærebog i matematik hhx 2 - Kapitel 6. Funktionsanalyse (Link)

Beviser
Ingen beviser til denne specifikke del af forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt
I denne periode arbejdede eleverne med eksamensprojekt, under vejledning af lærer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forberedelse til eksamen

Forberedelse til eksamen
Almen eksamensforberedelse.
- Gennemgang af proces
- Repetition af teori/beviser
- Arbejde med mindstekravslignende opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer