Holdet 2023 hhx23g TyskB1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Annette Jensen
Hold 2023 hhx23g TyskB1 (1g TyskB1 hhx, 2g TyskB1 hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Freundschaft und Gemeinschaften
Titel 2 Sport und Körper (EKSAMEN)
Titel 3 Nachhaltigkeit
Titel 4 Identität und Integration (EKSAMEN)
Titel 5 Die DDR und die BRD (EKSAMEN)
Titel 6 Karriere und Unternehmen (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Freundschaft und Gemeinschaften

Tekster fra Los geht's | Los geht's! (systime.dk) I-bog I-Bog Mette Hermann. Gyldendal, 2019 https://losgehts.systime.dk/

• Einander kennenlernen | Los geht's! (systime.dk)
        https://losgehts.systime.dk/?id=135
• Dennis Metz: Gefällt mir | Los geht's! (systime.dk)
        https://losgehts.systime.dk/?id=137
• Tim Bendzko: Keine Maschine | Los geht's! (systime.dk)
         https://losgehts.systime.dk/?id=138
• Julia Engelmann: Ich habe einen Traum | Los geht's! (systime.dk)
         https://losgehts.systime.dk/?id=139
• Namika: Lieblingsmensch | Los geht's! (systime.dk)
        https://losgehts.systime.dk/?id=149

I-Bog: GENAU - Anne Lønberg Eskesen. Systime, 2019:

• Wolfgang Herrndorf: Tschick (Aus Kapitel 12)
• Tschick https://genau.systime.dk/?id=137
        
• Film Tschick Fatih Akin, Tyskland 2016

Temaets indhold er de særlige kendetegn ved venskaber og sammenhold, hvor hjælpsomhed, forståelse og gensidig loyalitet er centrale punkter. Ligeledes belyses, hvorledes venskaber og loyalitet kan komme på prøve pga. ydre omstændigheder, hvorunder der inddrages gruppedynamiske forhold samt udfordringer i det moderne samfund og den digitale verden.

Forskellige genrer er inddraget. Der arbejdes med ordforråd, tekstlæsning, tekstforståelse, læse- og lyttestrategier samt kommunikative færdigheder. Grammatiske færdigheder indgår i arbejdet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sport und Körper (EKSAMEN)

Forløbsbeskrivelse: I-Bog: Aus aktuellem Anlass, Wiebke Petrowitz, Systime, 2017:
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/index.php?id=141:

Kapitel: 2. Sport;:

- 2.1 - Einstieg https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=142
- 2.2- Fußball in Deutschland. https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?
          id=172&L=0
- 2.4 Extremsport in Österreich: https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?
         id=144

I-Bog: Wer bin ich? Sport und Identität. Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann. Gyldendal 2020: https://werbinich.systime.dk/

1. Was ist Körperkult?: https://werbinich.ibog.gyldendal.dk/index.php?
    id=133
2. Körperkult:. Andrea Petkovic - Kampf ums Körperbild:
    https://werbinich.ibog.gyldendal.dk/?id=137
3. Jan Stremmel: Mach dich breit https://werbinich.systime.dk/?id=129
4. Anna Ruppert: Spieglein, Spieglein an der Wand
    https://werbinich.systime.dk/?id=136
5. Daniel Drepper: Ich war nie eine Frau https://werbinich.systime.dk/?
    id=141#c427

Der Bungeespringer (Themakomplett: Sport, Jytte Lund Larsen, Gyldendal, 2002)

Film: Die Dasslers – Pioniere, Brüder und Rivalen (2). 2016:
https://www.dr.dk/tv/se/die-dasslers-eps-1-2/-/rivalerne-1-2

Film: Napola https://old.mitcfu.dk/film/?faust=CFUFILM1073890

Video: Kopfüber in die Tiefe: Anna Bader
www.youtube.com/watch?app=desktop&v=7cdSWIbklYQ

Doping: BESONDERE EREIGNISSE AUS ANDREAS' LEBEN:
https://www.andreas-krieger-story.org/de/

Aus Heidi wurde Andreas: Deutsche Welle. 01.10.2010:
ww.dw.com/de/aus-heidi-wurde-andreas/a-4867046

Fokuspunkter:

Fokus i forløbet har været at skabe kommunikative situationer med et emne, som alle kan relatere til. Samtidig har emnet givet eleverne et godt indblik i den tyske kultur, hvor kropskultur, identitetssøgen og sundhed spiller en stor rolle for de unge i dag. Forskellige sportsgrene som fodbold og mere grænsesøgende ekstreme sportsgrene samt doping har været en del af pensum.

- Læsning af autentiske tekster
- Redegøre for samfundsforhold med fokus på sport og sundhed i Tyskland
- Selvstændig informationssøgning og præsentation
- Sprogfærdighed i praktisk anvendelse

Undervisningsformer
- Klasseundervisning
- Virtuelle arbejdsformer
- Gruppearbejde med fremlæggelse
- Skriftligt arbejde
- Referater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nachhaltigkeit

Fra i-bog auf den Punkt forlaget Columbus

- So ersetzt Playmobil Plastik in seinen Spielfiguren
   https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135#c723
- Einzelhandel: Das langsame Sterben der Werbeprospekte
   https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
- Veganes Leder: Diese Gründer wollen Sofas und Autositze aus Hanf
   fertigen https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137

Fra i-bog Genau forlaget Gyldendal

Tekster fra Genau! | Genau! (systime.dk) I-bog https://genau.systime.dk/?id=132

• Mirjam Hecking: Meins ist auch deins | Genau! (systime.dk)
   https://genau.systime.dk/?id=148
• Manuel Bogner: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr
   Leben – und wir können von ihr lernen | Genau! (systime.dk)
   https://genau.systime.dk/?id=149
• Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas | Genau!
   (systime.dk) https://genau.systime.dk/?id=150
• Marcel Leubecher und Simone Meyer: Mmmmh. Lecker, Müll! |
        Genau! (systime.dk) https://genau.systime.dk/?id=151

Fokuspunkter: bæredygtighed og nye trends og perspektiver

– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
– redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med et basalt ordforråd, brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
– udtrykke sig skriftligt på tysk med et basalt ordforråd og grundlæggende grammatisk korrekthed
– forstå og forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier om samfundsmæssige, erhvervsmæssige forhold

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, elevfremlæggelser, CL-øvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Identität und Integration (EKSAMEN)

Tekster

- Der Makkaronifresser - Gudrun Pausevang

- Der gelbe Junge – Peter Härtling

- Der Döner – eine türkisch-deutsche Erfolgsgeschichte https://learngerman.dw.com/de/der-d%C3%B6ner-eine-t%C3%BCrkisch-deutsche-erfolgsgeschichte/l-58580191/lm

- Topmodel Alpha Dia: der schwierige Weg zum Erfolg
https://learngerman.dw.com/de/topmodel-alpha-dia-der-schwierige-weg-zum-erfolg/l-64352991/lm

Fra Tyskbogen | Tyskbogen (systime.dk) Grundbog til tysk. Heidi W. Madsen og Sus Storgaard. Systime 2019:

- Multikulturelles Deutschland https://tyskbogen.systime.dk/?id=129#c1517

-  deutsch - türkisch - deukisch Drei Generationen in der Autofabrik
        https://tyskbbogen.systime.dk/?id=c299

-  Yasa https://tyskbogen.systime.dk/?id=149#c289

Film
• Almanya - velkommen til Tyskland | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite

Fokuspunkter:

Der er arbejdet med samfundsmæssige forhold og udfordringer med hensyn til forskellige kulturer og normsystemer i den tyske samfund. Fokus har ligeledes været på muligheder for uddannelse og karriere.

– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
– redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
– forstå og forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier om samfundsmæssige forhold

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, elevfremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Die DDR und die BRD (EKSAMEN)

Deutschland und der Weltkrieg https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=236
Deutschland nach dem Weltkrieg https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=239

Kompendiet Die DDR - die BRD - die Wende:
- Die Teilung Deutschlands 1945 (Wende - Ende - Anfang, Niels Kaae Stimpel. OP, 1994)
- Ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht (Brennpunkt 1/Deutsch 2009)
- Eine ganz unmögliche Liebesbeziehung (Brennpunkt 1/Deutsch 2009)
- Über die Mauer
- Der Zaun zur Freiheit (Cooperative Learning - uddrag fra Isolde Heyne: Wiedersehen mit Vater, Alinea, 2011)

Tekst: og audio/video:
- Vor 70 Jahren: Die Luftbrücke rettet Westberlin: https://www.dw.com/de/vor-70-jahren-die-luftbr%C3%BCcke-rettet-westberlin/l-44398553
- 9. November 1989: www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/9-november-1989

Video:
- 70 Jahre Luftbrücke. Berliner erinnern sich an Rosinenbomber
https://www.faz.net/aktuell/politik/70-jahre-luftbruecke-berliner-erinnern-sich-an-rosinenbomber-15660639.html
- Eingemauert: https://dotsub.com/view/b5a317a9-db61-40d1-a93a-f6b251a54072
- Sprung in die Freiheit:
www.dw.com/de/deutschland-damals-sprung-in-die-freiheit/av-16162096

Sang: Paul van Dyk & Peter Heppner (2004): Wir sind wir
http://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM

Film: Die Wölfe 1 + 2 +3 (2009) https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031104212250

Ballon https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/ballon


Emnet har fokuseret på historien bag muren og de begrænsninger, som livet i DDR indebar. Hvad måtte man ikke, hvilke konsekvenser kunne det få og hvad længtes DDR-borgerne så meget efter, at nogle forsøgte at flygte?
- Læse og forstå autentiske fiktions- og sagprosatekster om øst-vest problematikken
- Redegøre for og diskutere historiske emner på tysk med et varieret ordforråd herunder argumentere for sine synspunkter
- Forståelse af samfundsforhold i DDR før murens fald.

Væsentligste arbejdsformer: Intensiv og ekstensiv læsning, gruppearbejde - pararbejde - diskussion på klassen - elevforedrag og oplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Karriere und Unternehmen (EKSAMEN)

Meine Karriere - Det nationale center for fremmedsprog
  file:///C:/Users/anj/Downloads/Karriere%20Tysk.pdf
I-Bog: "Meine Karriere" (Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal, 2018):
- Monika Zech und Annabarbara Gysel: Vor dem Sprung in die Arbeitswelt https://genau.systime.dk/?id=142
- Sophie Gräßler: Generation Z - Willkommen in der Arbeitswelt https://genau.systime.dk/?id=143
- Meyer zu Eppendorf, Katharina und Krapp, Catiana: Ich bin süchtig nach
   Geld (2017) https://genau.systime.dk/?id=144#c413
- Heinrich Böll: Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral (1963) https://genau.systime.dk/?id=145#c431

Tekst og lydfiler til Ritter Sport fra Kultur &Wirtschaft. L&R Uddannelse, 2015: www.lr-web.dk/Lru/microsites/kulturwirtschaft/index.html

Film: Die Volkswagen-Story. ZDF, 2017


Fokuspunkter:

Vi har især arbejdet med at kende og beskrive karrieremuligheder og erhvervsmæssige forhold, der er karakteristiske for erhvervslivet i i Tyskland. Vigtige brancher og familiedrevne virksomheder som Ritter Sport og Volkswagen er blevet præsenteret. Eleverne har selv udarbejdet præsentationer af tyske virksomheder.

- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner indenfor tysk samfunds- og erhvervsliv, der er formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
- redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
- forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/gruppearbejde/præsentationer/individuelt arbejde/skriftligt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer