Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 hhx23g TyskB1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Annette Jensen
Hold
2023 hhx23g TyskB1 (
1g TyskB1 hhx
,
2g TyskB1 hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Freundschaft und Gemeinschaften
Titel 2
Sport und Körper (EKSAMEN)
Titel 3
Nachhaltigkeit
Titel 4
Identität und Integration (EKSAMEN)
Titel 5
Die DDR und die BRD (EKSAMEN)
Titel 6
Karriere und Unternehmen (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Freundschaft und Gemeinschaften
Tekster fra Los geht's | Los geht's! (systime.dk) I-bog I-Bog Mette Hermann. Gyldendal, 2019
https://losgehts.systime.dk/
• Einander kennenlernen | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=135
• Dennis Metz: Gefällt mir | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=137
• Tim Bendzko: Keine Maschine | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=138
• Julia Engelmann: Ich habe einen Traum | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=139
• Namika: Lieblingsmensch | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=149
I-Bog: GENAU - Anne Lønberg Eskesen. Systime, 2019:
• Wolfgang Herrndorf: Tschick (Aus Kapitel 12)
• Tschick
https://genau.systime.dk/?id=137
• Film Tschick Fatih Akin, Tyskland 2016
Temaets indhold er de særlige kendetegn ved venskaber og sammenhold, hvor hjælpsomhed, forståelse og gensidig loyalitet er centrale punkter. Ligeledes belyses, hvorledes venskaber og loyalitet kan komme på prøve pga. ydre omstændigheder, hvorunder der inddrages gruppedynamiske forhold samt udfordringer i det moderne samfund og den digitale verden.
Forskellige genrer er inddraget. Der arbejdes med ordforråd, tekstlæsning, tekstforståelse, læse- og lyttestrategier samt kommunikative færdigheder. Grammatiske færdigheder indgår i arbejdet
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Einander kennenlernen
Quiz - vollendet die Fragen
Analysepilen
Minlæring - sætningsanalyse intro
Minlæring - sætningsanalyse opgaver
Warum wir Deutsch lernen
Quiz: Vælg den rigtige bøjning
I skal være færdige med opgave 1, 2 og 3 i lektierne i min læring. Startscreening på klassen. Medbring høretelefoner.
Bestemt og ubestemt artikel, possessivt og personligt pronomen
Ordbogen.com
5. Præpositioner (forholdsord)
Hvis man ikke var til timen i onsdags skal man inden timen have lavet screeningen i min læring Minlæring - screeningI skal parvis lave jeres første afleveringsopgave på klassen. Medbring noget at skrive med.
Fröhliche Weihnachten
voxenstopp - Gefällt mir [www.voxenstopp.de]
Gefällt mir(1) (1).docx
Minlæring - kasus
I skal være færdige med de første 11 opgaver om sætningsanalyse i min læring.
Minlæring - Kasus
I skal være færdige med alle opgaver om sætningsanalyse i min læring.
Tim Bendzko - Keine Maschine (Offizielles Video)
Keine Maschine - learning apps
Wortarten zur Freundschaft
Vokabeln kombinieren
Den Wortschatz erweitern
Minlæring - de 3 tyske køn
Læs og oversæt Tim Bendzko: Keine Maschine
Forklar verbets tider
Quiz: bestem verbets tider
Quiz: omskriv fra præteritum til præsens
Julia Engelmann: Ich habe einen Traum
Quiz: Richtige Aussagen formulieren
Den Text zusammenfassen
Startseite | Benjamin Blümchen
Minlæring - genitiv
Fröhliche Weihnachten 7. Dezember
Lav alle lektier i min læring færdige. Øv på gloserne i Quizlet ich habe einen Traum
Namika: Lieblingsmensch
Namika - Lieblingsmensch (Official Video)
Lieblingsmensch.docx
quizlet - Weihnachten
Kahoot Weihnachten
Øv på quizlet Namika: Lieblingsmensch
Sarah Hattendorf: Einsam gemeinsam
Beschreibt das Bild
Quiz: Die Handlung
Teil 1: Handlung, Personen, Genre
Quiz: Bøj verber
Lav lektierne om genitiv i min læring færdige. Læs og forstå Wolfgang Herrndorf: Tschick
Vi ser filmen Tschick.
Vi mødes på Teams - jeg starter møde kl. 09.50.
Møde 10.55 Join conversation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sport und Körper (EKSAMEN)
Forløbsbeskrivelse: I-Bog: Aus aktuellem Anlass, Wiebke Petrowitz, Systime, 2017:
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/index.php?id=141:
Kapitel: 2. Sport;:
- 2.1 - Einstieg
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=142
- 2.2- Fußball in Deutschland.
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?
id=172&L=0
- 2.4 Extremsport in Österreich:
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?
id=144
I-Bog: Wer bin ich? Sport und Identität. Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann. Gyldendal 2020:
https://werbinich.systime.dk/
1. Was ist Körperkult?:
https://werbinich.ibog.gyldendal.dk/index.php?
id=133
2. Körperkult:. Andrea Petkovic - Kampf ums Körperbild:
https://werbinich.ibog.gyldendal.dk/?id=137
3. Jan Stremmel: Mach dich breit
https://werbinich.systime.dk/?id=129
4. Anna Ruppert: Spieglein, Spieglein an der Wand
https://werbinich.systime.dk/?id=136
5. Daniel Drepper: Ich war nie eine Frau
https://werbinich.systime.dk/?
id=141#c427
Der Bungeespringer (Themakomplett: Sport, Jytte Lund Larsen, Gyldendal, 2002)
Film: Die Dasslers – Pioniere, Brüder und Rivalen (2). 2016:
https://www.dr.dk/tv/se/die-dasslers-eps-1-2/-/rivalerne-1-2
Film: Napola
https://old.mitcfu.dk/film/?faust=CFUFILM1073890
Video: Kopfüber in die Tiefe: Anna Bader
www.youtube.com/watch?app=desktop&v=7cdSWIbklYQ
Doping: BESONDERE EREIGNISSE AUS ANDREAS' LEBEN:
https://www.andreas-krieger-story.org/de/
Aus Heidi wurde Andreas: Deutsche Welle. 01.10.2010:
ww.dw.com/de/aus-heidi-wurde-andreas/a-4867046
Fokuspunkter:
Fokus i forløbet har været at skabe kommunikative situationer med et emne, som alle kan relatere til. Samtidig har emnet givet eleverne et godt indblik i den tyske kultur, hvor kropskultur, identitetssøgen og sundhed spiller en stor rolle for de unge i dag. Forskellige sportsgrene som fodbold og mere grænsesøgende ekstreme sportsgrene samt doping har været en del af pensum.
- Læsning af autentiske tekster
- Redegøre for samfundsforhold med fokus på sport og sundhed i Tyskland
- Selvstændig informationssøgning og præsentation
- Sprogfærdighed i praktisk anvendelse
Undervisningsformer
- Klasseundervisning
- Virtuelle arbejdsformer
- Gruppearbejde med fremlæggelse
- Skriftligt arbejde
- Referater
Indhold
Kernestof:
Kahoot Tschick
Quiz: Sportarten zusammensetzen
2.2 Fußball in Deutschland
Fussball - Wortschatz
Quiz: Bundesligawissen
3 Fußball | Das Deutschlandlabor | DW Deutsch Lernen
Quiz: Fussballwissen
Beliebte Sportarten Slow German
Vi skal i gang med et nyt emne Sport, Körper und Identität - Læs og oversæt 2.1 Einstieg - Warum Sport og øv på gloserne i Quizlet Medbring høretelefoner.
Max Giesinger - 80 Millionen (EM Version)
Adidas
Adidas - Fragen zum Text ny.docx
Adidas und Puma: Umsatz weltweit bis 2022 | Statista
Minlæring - de 3 hjælpeverber
Læs og oversæt 80 Mio.
Lav lektierne om sein, haben og werden i min læring til og med øvelse 6. Vi mødes i det store auditorium og ser afsnit 1 af tv-serien om brødrene Dassler.
Vi ser afsnit 2 om brødrene Dassler i klassen.
Die Dasslers - Aufgaben ANJ.docx
Alle skal have set afsnit 2 af brødrene Dassler. Vi kom til 1.16 i afsnit 2. Hvis man ikke var til timen i mandags, skal man se afsnit 2 derhjemme. I finder afsnittet på mit cfu under mine materialer. I timen arbejder vi med opgaver til filmen.
Kreuzworträtsel
Was ist Extremsport
I skal være færdige med opgaverne Die Dasslers - Aufgaben ANJ.docx Vi gennemgår opgaverne fælles på klassen. Læs og oversæt 2.4 Extremsport in Österreich I skal være færdige med lektierne om sein, haben og werden i min læring.
Der Bungee-Springer Text.pdf
Minlæring - regelmæssige verber
I får 5 minutter til at sende præsentationer om ekstremsport til anj via beskeder. Herefter fremlæggelse for klassen.
quizlet - Aus Heidi wurde Andreas
Andreas Krieger Story | Andreas Krieger Story
Læs og forstå Aus Heidi wurde Andreas - Text.docx I kan lytte til teksten her Heidi Krieger - lyd Nye pladser.
Ich war nie eine Frau Wortschatz.docx
Daniel Drepper: „Ich war nie eine Frau“
Quiz: richtige Aussagen formulieren
Beschreibt Balian Buschbaum anhand dieses Videoclips: SEIN.GLÜCK. - Balian - Glücklich sein (TAKEPART - So wie wir. - Folge 3) LANGE VERSION
Daniel Drepper: „Ich war nie eine Frau“ (fra afsnit 10)
Quiz: richtig falsch
Quizlet - ich war nie eine Frau
2. Hvad bruges verber til? Find verber
2. Hvad bruges verber til? Beskriv billedet
I skal være færdige med lektierne om regelmæssige verber i min læring. Vi starter med 20 minutters adaptive øvelser til regelmæssige verber
Quiz: Richtig - falsch
Körperideale im Laufe der Zeit
Læs og forstå teksten Was ist Körperkult?
Jan Stremmel: Mach dich breit
Jan Stremmel: Mach dich breit - Fragen
Minlæring - uregelmæssige verber
Liste over uregelmæssige verber
Welche Wörter verbindest du mit der Überschrift „Fitness“? Mache eine Liste mit mindestens 6 Wörtern, die dir dazu einfallen. Sortiere die Wörter nach Wortklassen.
Das schwarze Schaf finden
Quiz: den Text zusammenfassen
Quizlet - mach dich breit
staerke verber nutid.htm
staerke verber datid.htm
staerke verber forskellige tider.htm
Læs og forstå afsnit 10-14 Jan Stremmel: Mach dich breit og lav Quiz: richtig - falsch
Quiz: Wortschatz üben
Quiz: Richtige Aussagen formulieren
Quizlet
Læs og forstå Anna Ruppert: Spieglein, Spieglein an der Wand | Wer bin ich? Sport und Identität (systime.dk)
7- 15 Anna Ruppert: Spieglein, Spieglein an der Wand
Textfragen
Max, Marie und Lena charakterisieren
Minlæring - modalverber
Modalverber - film
I skal være færdige med lektierne om de uregelmæssige verber i min læring.
Andrea Petkovic: Kampf ums Körperbild
quizlet
Dein Vorbild präsentieren
Minlæring - ordstilling
Lav lektierne om modalverber i min læring færdige.
Gruppearbejde - sport
Læs om Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Fremlæggelse i matrixgrupper
Gruppearbejdet om Sport laves færdigt og afleveres på Lectio senest kl. 10.15. Fremlæggelse for klassen i matrixgrupper. Når man ikke fremlægger arbejder man med ordstilling i min læring.
I skal være færdige med lektierne om ordstilling i min læring. Vi ser filmen Napola. Læs Napola handlingsreferat
Napola opgaver.docx
Napola - Nationalsozialismus | Zeitklicks
Generation Napola
Vi ser Napola færdig og arbejder med opgaver til filmen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nachhaltigkeit
Fra i-bog auf den Punkt forlaget Columbus
- So ersetzt Playmobil Plastik in seinen Spielfiguren
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135#c723
- Einzelhandel: Das langsame Sterben der Werbeprospekte
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
- Veganes Leder: Diese Gründer wollen Sofas und Autositze aus Hanf
fertigen
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
Fra i-bog Genau forlaget Gyldendal
Tekster fra Genau! | Genau! (systime.dk) I-bog
https://genau.systime.dk/?id=132
• Mirjam Hecking: Meins ist auch deins | Genau! (systime.dk)
https://genau.systime.dk/?id=148
• Manuel Bogner: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr
Leben – und wir können von ihr lernen | Genau! (systime.dk)
https://genau.systime.dk/?id=149
• Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas | Genau!
(systime.dk)
https://genau.systime.dk/?id=150
• Marcel Leubecher und Simone Meyer: Mmmmh. Lecker, Müll! |
Genau! (systime.dk)
https://genau.systime.dk/?id=151
Fokuspunkter: bæredygtighed og nye trends og perspektiver
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
– redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med et basalt ordforråd, brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
– udtrykke sig skriftligt på tysk med et basalt ordforråd og grundlæggende grammatisk korrekthed
– forstå og forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier om samfundsmæssige, erhvervsmæssige forhold
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, elevfremlæggelser, CL-øvelser
Indhold
Kernestof:
Ein Bild beschreiben
1. So ersetzt Playmobil Plastik in seinen Spielfiguren
Quiz Aufgabe 4 - Sätze formulieren
Quiz: A. find substantivets køn og flertalsform
Quiz: B find genitivformer og oversæt
I skal være klar til at tale om Napola opgaver.docx
Undervisningen foregår på Teams. Jeg kalder jer op kl. 09.50, fører protokol og giver yderligere informationer. I skal være klar til at tale om Napola opgaver.docx i små grupper på Teams. Når I ikke taler med mig om opgaverne, skal I arbejde med ned
Minlæring - pronominer
Join conversation Undervisning på Teams
Join conversation
I skal være klar til at præsentere de Werbespots Einen Werbespot beschreiben, som I arbejdede med sidste gang i grupperne på Teams. I skal også være færdige med opgaverne om de personlige pronominer i Min læring. Når I ikke præsenterer for anj, arbej
I skal være klar til at tale om opgaverne fra sidste gang i Teams Eure Gewohnheiten beschreiben og Wortschatz üben Husk også at lave alle lektier i min læring færdige.
I skal være klar til at præsentere Einen Instagram-Post schreiben i grupperne på Teams. Upload jeres Instagram-Post under jeres gruppe i Teams, inden I skal præsentere. Sørg for at være klar i grupperne på det rigtige tidspunkt.
I skal være klar til at tale om Mind-Map, den Wortschatz erweitern og spørgsmålene Meins ist auch deins - Textfragen
I skal være klar til at tale om opgaverne fra sidste time:
I skal være færdige med opgaverne om de possessive pronominer i min læring. Screening på klassen uden hjælpemidler. I kan med fordel øve jer på: Ordklasser, Sætningsanalyse, regelmæssige verber i præsens, præteritum og perfektum, uregelmæssige verber
Læs teksten Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas og lav et kort resumé på dansk. I skal være færdige med lektierne om de possessive pronominer i min læring.
I skal være færdige med alle lektier i Min Læring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Identität und Integration (EKSAMEN)
Tekster
- Der Makkaronifresser - Gudrun Pausevang
- Der gelbe Junge – Peter Härtling
- Der Döner – eine türkisch-deutsche Erfolgsgeschichte
https://learngerman.dw.com/de/der-d%C3%B6ner-eine-t%C3%BCrkisch-deutsche-erfolgsgeschichte/l-58580191/lm
- Topmodel Alpha Dia: der schwierige Weg zum Erfolg
https://learngerman.dw.com/de/topmodel-alpha-dia-der-schwierige-weg-zum-erfolg/l-64352991/lm
Fra Tyskbogen | Tyskbogen (systime.dk) Grundbog til tysk. Heidi W. Madsen og Sus Storgaard. Systime 2019:
- Multikulturelles Deutschland
https://tyskbogen.systime.dk/?id=129#c1517
- deutsch - türkisch - deukisch Drei Generationen in der Autofabrik
https://tyskbbogen.systime.dk/?id=c299
- Yasa
https://tyskbogen.systime.dk/?id=149#c289
Film
• Almanya - velkommen til Tyskland | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
Fokuspunkter:
Der er arbejdet med samfundsmæssige forhold og udfordringer med hensyn til forskellige kulturer og normsystemer i den tyske samfund. Fokus har ligeledes været på muligheder for uddannelse og karriere.
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
– redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
– forstå og forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier om samfundsmæssige forhold
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, elevfremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage efter sommerferien!
Øv på Quizlet - Der Makkaronifresser Læs og forstå: Der gelbe Junge.docx side 25-26 til linje 79 (se sidetal nederst i højre hjørne)
Læs resten af Der gelbe Junge.docx side 27 og 28. I skal være færdige med opgaverne Præpositioner der styrer akkusativ.
I skal være færdige med alle lektier i min læring. Midtvejsscreening med hjælpemidler - husk høretelefoner.
Lest und versteht den Text Deutsch, türkisch, deukisch":
Übt Quizlet - Multikulturelles Deutschland I skal være færdige med alle opgaver om præpositioner, der styrer dativ.
I skal være færdige med lektierne om præpositioner, der styrer akkusativ eller dativ på min læring.
Besvar spørgsmålene til Yasa I i linket: Fragen zum Text
Afleveringsopgave på klassen - læs og forstå Willkommen in Deutschland tekst.docx inden timen (der er afsat 2 timers elevtid derhjemme til at læse og forstå teksten).
Vi ser Almanya - Willkommen in Deutschland. Vi mødes i det store auditorium.
Vi ser Almanya færdig i klassen og arbejder med opgaver til filmen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Die DDR und die BRD (EKSAMEN)
Deutschland und der Weltkrieg
https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=236
Deutschland nach dem Weltkrieg
https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=239
Kompendiet Die DDR - die BRD - die Wende:
- Die Teilung Deutschlands 1945 (Wende - Ende - Anfang, Niels Kaae Stimpel. OP, 1994)
- Ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht (Brennpunkt 1/Deutsch 2009)
- Eine ganz unmögliche Liebesbeziehung (Brennpunkt 1/Deutsch 2009)
- Über die Mauer
- Der Zaun zur Freiheit (Cooperative Learning - uddrag fra Isolde Heyne: Wiedersehen mit Vater, Alinea, 2011)
Tekst: og audio/video:
- Vor 70 Jahren: Die Luftbrücke rettet Westberlin:
https://www.dw.com/de/vor-70-jahren-die-luftbr%C3%BCcke-rettet-westberlin/l-44398553
- 9. November 1989: www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/9-november-1989
Video:
- 70 Jahre Luftbrücke. Berliner erinnern sich an Rosinenbomber
https://www.faz.net/aktuell/politik/70-jahre-luftbruecke-berliner-erinnern-sich-an-rosinenbomber-15660639.html
- Eingemauert:
https://dotsub.com/view/b5a317a9-db61-40d1-a93a-f6b251a54072
- Sprung in die Freiheit:
www.dw.com/de/deutschland-damals-sprung-in-die-freiheit/av-16162096
Sang: Paul van Dyk & Peter Heppner (2004): Wir sind wir
http://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM
Film: Die Wölfe 1 + 2 +3 (2009)
https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031104212250
Ballon
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/ballon
Emnet har fokuseret på historien bag muren og de begrænsninger, som livet i DDR indebar. Hvad måtte man ikke, hvilke konsekvenser kunne det få og hvad længtes DDR-borgerne så meget efter, at nogle forsøgte at flygte?
- Læse og forstå autentiske fiktions- og sagprosatekster om øst-vest problematikken
- Redegøre for og diskutere historiske emner på tysk med et varieret ordforråd herunder argumentere for sine synspunkter
- Forståelse af samfundsforhold i DDR før murens fald.
Væsentligste arbejdsformer: Intensiv og ekstensiv læsning, gruppearbejde - pararbejde - diskussion på klassen - elevforedrag og oplæg
Indhold
Kernestof:
Læs og forstå Deutschland und der Weltkrieg.docx frem til overskriften Deutschland nach dem Weltkrieg. I skal ikke lave opgaverne undervejs.
Vi mødes i det store auditorium og ser første afsnit af "Die Wölfe" - Læs mere nedenfor.
Læs og forstå den sidste del af teksten fra side 6 "Deutschland nach dem Weltkrieg" i dokumentet Deutschland und der Weltkrieg.docx eller her Text 44: Deutschland nach dem Weltkrieg ** I skal ikke besvare spørgsmål eller lave opgaver undervejs.
Afsnit
Sprung in die Freiheit. 1961. Conrad Schumann.docx
Vi ser Die Wölfe 2. I kan lave 2. del af afleveringsopgaven, når I har set afsnittet.
Læs og oversæt Ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht.PNG. Der er gloser her ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht gloser.d
Quizlet - die DDR
I skal være færdige med at se afsnit 2 af die Wölfe. I finder afsnittet på mit cfu under mine materialer.
Vi ser die Wölfe 3. Læs Die Wölfe præsentation.docx
Vi ser resten af die Wölfe 3. I får tid til at arbejde med afleveringsopgaven til på torsdag den 21. november.
Læs og forstå "Eine ganz unmögliche Liebesbeziehung" på side 22 - 25 (håndskrevne tal) til og med linje 2 i kompendiet Die DDR, die BRD, die Wende.pdf
Læs resten af teksten: "Eine ganz unmögliche Liebesbeziehung" side 25 (fra 3 linje) - side 27 ned i kompendiet Die DDR, die BRD, die Wende.pdf
I skal arbejde med prøveeksamen til Bärbel und Dan. 2B skal have læst resten af teksten: "Eine ganz unmögliche Liebesbeziehung Læs også om eksamen her Hvordan foregår mundtlig eksamen? | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk
Læs og forstå Über die Mauer (5).pdf til og med side 8.
Læs resten af teksten (fra side 9) Über die Mauer.pdf og svar på spørgsmålene dertil. Über die Mauer - Fragen zum Text ny.docx
Vi ser Ballon færdig og arbejder med opgaver til filmen.
Vi arbejder med opgaver til Ballon og gennemgår på klassen.
Opgave på klassen. Læs og forstå teksten Der Zaun zur Freiheit.pdf inden timen. Der er afsat 2 elevtimer til forberedelse derhjemme. Tilladte hjælpemidler er gloser, som I skriver i hånden eller printer ud i forbindelse med læsning af teksten samt Gr
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Karriere und Unternehmen (EKSAMEN)
Meine Karriere - Det nationale center for fremmedsprog
file:///C:/Users/anj/Downloads/Karriere%20Tysk.pdf
I-Bog: "Meine Karriere" (Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal, 2018):
- Monika Zech und Annabarbara Gysel: Vor dem Sprung in die Arbeitswelt
https://genau.systime.dk/?id=142
- Sophie Gräßler: Generation Z - Willkommen in der Arbeitswelt
https://genau.systime.dk/?id=143
- Meyer zu Eppendorf, Katharina und Krapp, Catiana: Ich bin süchtig nach
Geld (2017)
https://genau.systime.dk/?id=144#c413
- Heinrich Böll: Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral (1963)
https://genau.systime.dk/?id=145#c431
Tekst og lydfiler til Ritter Sport fra Kultur &Wirtschaft. L&R Uddannelse, 2015:
www.lr-web.dk/Lru/microsites/kulturwirtschaft/index.html
Film: Die Volkswagen-Story. ZDF, 2017
Fokuspunkter:
Vi har især arbejdet med at kende og beskrive karrieremuligheder og erhvervsmæssige forhold, der er karakteristiske for erhvervslivet i i Tyskland. Vigtige brancher og familiedrevne virksomheder som Ritter Sport og Volkswagen er blevet præsenteret. Eleverne har selv udarbejdet præsentationer af tyske virksomheder.
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner indenfor tysk samfunds- og erhvervsliv, der er formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
- redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
- forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/gruppearbejde/præsentationer/individuelt arbejde/skriftligt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Macht Aufgabe 1: "Gedanken beschreiben" auf der Seite 3 im Dokument Karriere Tysk.pdf Lest auch Dansk Industri slår alarm: Alt for få kan tale tysk und Færre mestrer det tyske sprog: - Det bliver et større og større problem
Oversæt gloserne i dokumentet til dansk Vor dem Sprung in die Arbeitswelt -Wortschatz erweitern.docx
Øv på gloserne Quizlet Generation Z Willkommen in der Arbeitswelt
Øv på gloserne i Quizlet - ich bin süchtig nach Geld
Læs og forstå Heinrich Böll: Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral
Genlæs teksten Heinrich Böll: Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral
Fremlæggelser af opgaven Øvetekst Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral.docx De grupper, der ikke var til timen i onsdags forbereder fremlæggelsen derhjemme, så I er klar til at fremlægge i timen. Grupperne er:
Læs og forstå teksten Ausstieg aus dem Konsum tekst.pdf I skal også øve på
Lest den Text Kapitel 4: Unternehmen | Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A
Gruppenarbeit - Homepage und Blog von Ritter Sport
Vi starter med at se den sidste præsentation af Ritter Sports hjemmeside. Herefter ser vi dokumentaren "Die Volkswagen-Story" og laver opgaver hertil.
Vi starter med gennemgang af spørgsmålene til Die Volkswagen - Story (4).docx Læs og forstå teksten Made in Germany - Exportschlager aus Deutschland - tekst.pdf I kan lytte til teksten her made in Germany lyd.mp3 Lav samtidig opgaverne Made in German
På klassen gør I jeres virksomhedspræsentationer færdige til præsentation næste gang. (8 minutter pr. gruppe)
Virksomhedspræsentationer - Aflever PPt senest kl. 12.00 under opgaver
Opgave på klassen. Læs og forstå Fast Fashion Text.pdf
Orienter jer om eksamen i Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk Slutscreening. Medbring høretelefoner. Grammatikken omhandler: verber, substantiver og artikler, samt personlige og possessive pronominer
Arbejde med eksamenstemaerne og gruppesamtaler med anj.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630334404", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630334404", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630334404" }