Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Anne Juel Steensig, Kamma Grande
|
Hold
|
2023 hhx23g TyskB2 (1g TyskB2 hhx, 2g TyskB2 hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Freundschaft und Gemeinschaften
Omfang: ca. 15 normalsider
I-Bog: Los geht's - Mette Hermann. Gyldendal, 2019:
• Dennis Metz: Gefällt mir
https://losgehts.systime.dk/?id=137#c788
• Julia Engelmann: Ich habe einen Traum
https://losgehts.systime.dk/?id=139#c316
• Namika: Lieblingsmensch
https://losgehts.systime.dk/?id=149#c485
I-Bog: GENAU - Anne Lønberg Eskesen. Systime, 2019:
• Tim Bendzko: Keine Maschine
https://genau.systime.dk/?id=159#c682
• Wolfgang Herrndorf: Tschick (Aus Kapitel 12)
https://genau.systime.dk/?id=137#c295
• Gödde, Patrick: Solidaritätsaktion: Haare ab für Max
https://genau.systime.dk/?id=139&L=0#c332
Film: Tschick - Fatih Akin, Tyskland 2016
https://via.mitcfu.dk/CFUFILM1076451
Fokuspunkter:
Temaets indhold er de særlige kendetegn ved venskaber og sammenhold, hvor hjælpsomhed, forståelse og gensidig loyalitet er centrale punkter. Ligeledes belyses, hvorledes venskaber og loyalitet kan komme på prøve pga. ydre omstændigheder, hvorunder der inddrages gruppedynamiske forhold samt udfordringer i det moderne samfund og den digitale verden.
Forskellige genrer er inddraget. Der arbejdes med ordforråd, tekstlæsning, tekstforståelse, læse- og lyttestrategier samt kommunikative færdigheder. Grammatiske færdigheder indgår i arbejdet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sport, Körper und Identität
Omfang: ca. 35 normalsider
I-Bog: Aus aktuellem Anlass, Wiebke Petrowitz, Systime, 2017:
Kapitel: 2. Sport:
2.1 - Einstieg
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=142#c499
2.2 - Fußball in Deutschland
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=172#c821,
Max Giesinger: 80 Millionen (EM Version)
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=172#c453
Adidas - eine Sportmarke aus Deutschland
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=172#c635
2.4 - Extremsport in Österreich
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=144#c823 og
Was ist Extremsport?
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=144#c456
I-Bog: Wer bin ich? Sport und Identität.
Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann. Gyldendal 2020: https://werbinich.systime.dk/index.php?id=1
1. Was ist Körperkult?
https://werbinich.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=133
2. Körperkult:. Andrea Petkovic - Kampf ums Körperbild:
https://werbinich.ibog.gyldendal.dk/?id=137
3. Jan Stremmel: Mach dich breit
https://werbinich.systime.dk/?id=135#c291
Film: Die Dasslers – Pioniere, Brüder und Rivalen (2). 2016:
https://www.dr.dk/tv/se/die-dasslers-eps-1-2/-/rivalerne-1-2
Der Bungeespringer (Themakomplett: Sport, Jytte Lund Larsen, Gyldendal, 2002)
Doping: BESONDERE EREIGNISSE AUS ANDREAS' LEBEN
https://www.andreas-krieger-story.org/de/
Aus Heidi wurde Andreas: Deutsche Welle. 01.10.2010:
www.dw.com/de/aus-heidi-wurde-andreas/a-4867046
Video og manuskript: Die Nummer eins des Breakdance
https://learngerman.dw.com/de/die-nummer-eins-des-breakdance/l-68327439
Alexander Huber: afleveringsopgave:
Es kommt darauf an, wie du dein Leben mit Leben füllst:
www.spiegel.de/gesundheit/ernaehrung/interview-mit-alexander-huber-der-kletterer-ueber-gesundheit-und-alter-a-893847.html
Fokuspunkter:
Fokus i forløbet har været at skabe kommunikative situationer med et emne, som alle kan relatere til. Samtidig har emnet givet eleverne et godt indblik i den tyske kultur, hvor kropskultur, identitetssøgen og sundhed spiller en stor rolle for de unge i dag. Forskellige sportsgrene som fodbold og mere grænsesøgende ekstreme sportsgrene samt doping har været en del af pensum.
- Læsning af autentiske tekster
- Redegøre for samfundsforhold med fokus på sport og sundhed i Tyskland
- Selvstændig informationssøgning og præsentation
- Sprogfærdighed i praktisk anvendelse
Undervisningsformer
- Klasseundervisning
- Virtuelle arbejdsformer
- Gruppearbejde med fremlæggelse
- Skriftligt arbejde
- Referater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nachhaltigkeit
Fra I-bog - Auf den Punkt, forlaget Columbus. 2023
- So ersetzt Playmobil Plastik in seinen Spielfiguren:
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135#c723
- Einzelhandel: Das langsame Sterben der Werbeprospekte:
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
- Veganes Leder: Diese Gründer wollen Sofas und Autositze aus Hanf
fertigen: https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
Fra I-bog - Genau, forlaget Gyldendal. 2018
• Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas:
https://genau.systime.dk/?id=150
• Marcel Leubecher und Simone Meyer: Mmmmh. Lecker, Müll!:
https://genau.systime.dk/?id=151#c538
• Trölsch, Antje: Reparieren statt wegwerfen:
https://genau.systime.dk/?id=152#c557
Tekst online om „Original unverpackt“
Bloß nicht verpacken! - Kim Berg, Deutschland.de, 17.01.2019: www.deutschland.de/de/topic/leben/unverpackt-laeden-in-deutschland-so-funktioniert-das-konzept
Video og manuskript: Tiny Houses liegen im Trend. DW, 05.04.2023
https://learngerman.dw.com/de/tiny-houses-liegen-im-trend/l-65236049/lm
Audio og manuskript Ein Sportschuh aus Müll. Deutsch-to-go, 15.02.2016, https://www.deutsch-to-go.de/ein-sportschuh-aus-muell
Fokuspunkter: emner som bæredygtighed, klimabeskyttelse og trends som minimalisme, skraldekultur og upcycling præsenteres.
En del af teksterne har ligeledes et erhvervsmæssigt fokus og omhandler fx virksomhedernes forhold til bæredygtighed.
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
– redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med et basalt ordforråd, brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
– udtrykke sig skriftligt på tysk med et basalt ordforråd og grundlæggende grammatisk korrekthed
– forstå og forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier om samfundsmæssige, erhvervsmæssige forhold
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, elevfremlæggelser, CL-øvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Identität und Integration
Omfang: ca. 40 normalsider
I-Bog: Tysk B - Grundbog til tysk. Heidi W. Madsen og Sus Storgaard. Systime 2019:
- Einstieg - Multikulturelles Deutschland
https://tyskbogen.systime.dk/?id=129#c1517
- Deutsch, türkisch, deukisch. Drei Generationen in der Autofabrik
https://tyskbbogen.systime.dk/?id=c299
I-Bog: Aus aktuellem Anlass. Wiebke Petrowitz. Systime 2022
- 3.6. Grenzen und Heimat - die Dänische Minderheit in Norddeutschland
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=180
Der Makkaronifresser - Gudrun Pausevang
Der gelbe Junge, Peter Härtling. Beltz, 1992
Video og Manuskript: Topmodel Alpha Dia: der schwierige Weg zum Erfolg. (DW, 11.01.2023):
https://learngerman.dw.com/de/topmodel-alpha-dia-der-schwierige-weg-zum-erfolg/l-64352991
Video og Manuskript: Der Döner - eine türkisch-deutsche Erfolgsgeschichte (DW, 21.07.2021)
https://learngerman.dw.com/de/der-d%C3%B6ner-eine-t%C3%BCrkisch-deutsche-erfolgsgeschichte/l-58580191/lm
Film: Almanya - Willkommen in Deutschland (2011)
https://mitcfu.dk/film/?faust=CFUFILM1101982
Kortfilm: Der Schwarzfahrer (1993)
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/sort-passager
Fokuspunkter:
Der er arbejdet med samfundsmæssige forhold og udfordringer med hensyn til forskellige kulturer og normsystemer i den tyske samfund. Fokus har ligeledes været på muligheder for uddannelse og karriere.
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
– redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
– forstå og forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier om samfundsmæssige forhold
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, elevfremlæggelser, CL-øvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Die DDR und die BRD
Omfang: ca. 45 normalsider
Deutschland und der Weltkrieg https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=236
Deutschland nach dem Weltkrieg https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=239
I-bog: Berliner Leben 2, Systime, 2012 (Text 41 og 44)
https://berlinerleben.systime.dk/index.php?id=234
I-bog: Gattungen, Gyldendal, 2017
Peter Leibing: Der springende Soldat: https://gattungen.systime.dk/?id=183
Kompendiet Die DDR - die BRD - die Wende:
- Ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht (Brennpunkt 1/Deutsch 2009)
- Eine ganz unmögliche Liebesbeziehung (Brennpunkt 1/Deutsch 2009)
Audio og Manuskript: Stolpersteine: Eine App unterstützt das Gedenken, DW, 11.11.2022
https://learngerman.dw.com/de/stolpersteine-eine-app-unterst%C3%BCtzt-das-gedenken/l-63713117/lm
Rosinenbomber: Interview mit Pilot Gail Halvorsen, Geolino, Jens Wiesner
https://www.geo.de/geolino/mensch/6210-rtkl-rosinenbomber-interview-mit-pilot-gail-halvorsen
Video:
Eingemauert:
https://dotsub.com/view/b5a317a9-db61-40d1-a93a-f6b251a54072
Berlin-Mauer
https://www.berlin-mauer.de/
Alltag in der DDR
https://www.youtube.com/watch?v=WfKy7bkcrOQ
Film:
Die Wölfe 1 + 2 + 3(2009)
https://mitcfu.dk/Samling.aspx?mode=-1&search=titel:Ulvene&page=1
Danskere i DDR - Episode 3 (dokumentar DR 2014)
https://www.dr.dk/drtv/serie/danskere-i-ddr_207510
Fokuspunkter:
Emnet har fokuseret på de begrænsninger, som livet i DDR indebar. Hvad måtte man ikke, hvilke konsekvenser kunne det få og hvad længtes DDR-borgerne så meget efter, at nogle forsøgte at flygte?
- Læse og forstå autentiske fiktions- og sagprosatekster om øst-vest problematikken
- Redegøre for og diskutere historiske emner på tysk med et varieret ordforråd herunder argumentere for sine synspunkter
- Forståelse af samfundsforhold i DDR før murens fald.
Væsentligste arbejdsformer: Intensiv og ekstensiv læsning, gruppearbejde - pararbejde - diskussion på klassen - elevforedrag og oplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Karriere und Unternehmen
Omfang: ca. 40 normalsider
Tekster:
- Meine Karriere - Det nationale center for fremmedsprog
file:///C:/Users/anj/Downloads/Karriere%20Tysk.pdf
I-Bog: "Meine Karriere" (Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal, 2018):
- Monika Zech und Annabarbara Gysel: Vor dem Sprung in die Arbeitswelt https://genau.systime.dk/?id=142
- Sophie Gräßler: Generation Z - Willkommen in der Arbeitswelt https://genau.systime.dk/?id=143
- Meyer zu Eppendorf, Katharina und Krapp, Catiana: Ich bin süchtig nach
Geld (2017) https://genau.systime.dk/?id=144#c413
- Heinrich Böll: Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral (1963) https://genau.systime.dk/?id=145#c431
- Ausstieg aus dem Konsum
I-Bog: Grundbog til tysk. Heidi W. Madsen og Sus Storgaard. Systime 2019:
- Kapitel 4 Unternehmen:
Video: Deutschland - Wirtschaft https://www.youtube.com/watch?v=tqTy2bI-k5o
Fokuspunkter:
Vi har især arbejdet med at kende og beskrive karrieremuligheder og erhvervsmæssige forhold, der er karakteristiske for erhvervslivet i i Tyskland. Vigtige brancher og familiedrevne virksomheder som Ritter Sport og Volkswagen er blevet præsenteret.
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner indenfor tysk samfunds- og erhvervsliv, der er formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
- redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
- forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/gruppearbejde/præsentationer/individuelt arbejde/skriftligt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630342118",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630342118",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630342118"
}