Holdet 2023 hhx23g TyskB3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Pia Maria Bergenhammer-Lentz
Hold 2023 hhx23g TyskB3 (1g TyskB3 hhx, 2g TyskB3 hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ab ins Deutsche
Titel 2 In aller Freundschaft
Titel 3 Sport in den deutschsprachigen Ländern
Titel 4 Unternehmen
Titel 5 Ungleichheit in Deutschland
Titel 6 Die DDR

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ab ins Deutsche

Introducerende emne til læringsstrategier og grundlæggende sproglige aspekter som fx udtale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 In aller Freundschaft

Tema om venskaber og om at være ung på vej til at blive voksen. Herunder at forholde sig til at have en holdning til almene emner i fx nyheder.

Sprogligt fokus på meningsudsagn (verber inkl modal) og den almene samtale.

Tekstfokus: Film og nyhedsudsendelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sport in den deutschsprachigen Ländern

Gennem film og tekstarbejde sættes der fokus på et bredt udvalg af de forskellige aspekter, som sport kan pege ind i, fx politik, økonomiske interesser og lighed/ulighed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Unternehmen

Vi har i forløbet arbejdet projektorienteret i forbindelse med portrætter af centrale tyske virksomheder. Vi har derudover haft et historisk blik på, hvordan Tyskland har udviklet sig fra at have et negativt image globalt til at blive forbundet med garant for kvalitet (Made in Germany). I forbindelse med begrebet "Familienunternehmen" har vi arbejdet med Adidas/Puma med henblik på at afdække fordele og ulemper ved familievirksomheder. Vi har også arbejdet med begrebet "Nachhaltige Unternehmen".


Sekundært fokus har været at arbejde med og uden hjælp af AI - hvornår kan eleverne bruge det til at optimere deres læring?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer