Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 hhx23f TyskB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Annette Jensen
Hold
2023 hhx23f TyskB (
1f TyskB hhx
,
2f TyskB hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Freundschaft und Gemeinschaften (EKSAMEN)
Titel 2
Sport und Körper (EKSAMEN)
Titel 3
Nachhaltigkeit (EKSAMEN)
Titel 4
Identität und Integration (EKSAMEN)
Titel 5
Die DDR und die BRD (EKSAMEN)
Titel 6
Karriere und Unternehmen (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Freundschaft und Gemeinschaften (EKSAMEN)
Tekster fra Los geht's | Los geht's! (systime.dk) I-bog I-Bog Mette Hermann. Gyldendal, 2019
https://losgehts.systime.dk/
• Einander kennenlernen | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=135
• Dennis Metz: Gefällt mir | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=137
• Tim Bendzko: Keine Maschine | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=138
• Julia Engelmann: Ich habe einen Traum | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=139
• Namika: Lieblingsmensch | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=149
I-Bog: GENAU - Anne Lønberg Eskesen. Systime, 2019:
• Wolfgang Herrndorf: Tschick (Aus Kapitel 12)
• Tschick
https://genau.systime.dk/?id=137
• Film Tschick Fatih Akin, Tyskland 2016
Temaets indhold er de særlige kendetegn ved venskaber og sammenhold, hvor hjælpsomhed, forståelse og gensidig loyalitet er centrale punkter. Ligeledes belyses, hvorledes venskaber og loyalitet kan komme på prøve pga. ydre omstændigheder, hvorunder der inddrages gruppedynamiske forhold samt udfordringer i det moderne samfund og den digitale verden.
Forskellige genrer er inddraget. Der arbejdes med ordforråd, tekstlæsning, tekstforståelse, læse- og lyttestrategier samt kommunikative færdigheder. Grammatiske færdigheder indgår i arbejdet
Indhold
Kernestof:
Einander kennenlernen
Quiz: Vollendet die Fragen
Analysepilen
Lav lektierne i min læring om "hvad er sætningsanalyse" -(opgave 1, 2 og 3)
Warum wir Deutsch lernen
Dennis Metz: Gefällt mir
Quiz: analyser sætninger
I skal være færdige med lektierne om sætningsanalyse i min læring. Startscreening på klassen. Medbring høretelefoner.
Bestemt og ubestemt artikel, possessivt og personligt pronomen
5. Præpositioner (forholdsord)
I skal parvis lave jeres første afleveringsopgave på klassen. Medbring noget at skrive med.
voxenstopp - Gefällt mir [www.voxenstopp.de]
Gefällt mir(1) (1).docx
Minlæring - kasus
Alle skal være helt færdige med sætningsanalyse i min læring. Hvis man ikke var til timen i tirsdags skal man lave opgaven sætningsanalyse 1.g.docx og aflevere på Lectio under opgaver. Tilladte hjælpemidler finder I under timen tirsdag den 21. novemb
Tim Bendzko: Keine Maschine
Tim Bendzko - Keine Maschine (Offizielles Video)
Quiz: Vokabeln kombinieren
Quiz: den Wortschatz erweitern
Keine Maschine - learning apps
Wortarten zur Freundschaft
Minlæring - substantiver og artikler
Minlæring - introvideo substantiver
Minlæring - introvideo artikler og kasus
I skal være færdige med lektierne i min læring om kasus.
Forklar verbets tider
Quiz: bestem verbets tider
Quiz: omskriv fra præteritum til præsens
Julia Engelmann: Ich habe einen Traum
Quiz: richtige Aussagen formulieren
Den Text zusammenfassen
Startseite | Benjamin Blümchen
Minlæring - de 3 tyske køn
Øv på gloserne i Quizlet ich habe einen Traum
Namika: Lieblingsmensch
Namika - Lieblingsmensch (Official Video)
Lieblingsmensch.docx
Minlæring - genitiv
I skal være færdige med lektierne i min læring om substantiver og artikler. Øv på Quizlet - Lieblingsmensch
Fröhliche Weihnachten
Wolfgang Herrndorf: Tschick
Beschreibt das Bild
Quiz: Die Handlung
Teil 1: Handling, Personen, Genre
Quiz: bøj verber
Minlæring - verber
Minlæring - de 3 hjælpeverber
I skal være færdige med alle lektier i min læring.
Lav lektierne om de 3 hjælpeverber i min læring færdige.
Vi arbejder med opgaver til Tschick. Øv på gloserne i Quizlet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sport und Körper (EKSAMEN)
Forløbsbeskrivelse: I-Bog: Aus aktuellem Anlass, Wiebke Petrowitz, Systime, 2017:
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/index.php?id=141:
Kapitel: 2. Sport;:
- 2.1 - Einstieg
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=142
- 2.2- Fußball in Deutschland.
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?
id=172&L=0
- 2.4 Extremsport in Österreich:
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?
id=144
I-Bog: Wer bin ich? Sport und Identität. Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann. Gyldendal 2020:
https://werbinich.systime.dk/
1. Was ist Körperkult?:
https://werbinich.ibog.gyldendal.dk/index.php?
id=133
2. Körperkult:. Andrea Petkovic - Kampf ums Körperbild:
https://werbinich.ibog.gyldendal.dk/?id=137
3. Jan Stremmel: Mach dich breit
https://werbinich.systime.dk/?id=129
4. Anna Ruppert: Spieglein, Spieglein an der Wand
https://werbinich.systime.dk/?id=136
5. Daniel Drepper: Ich war nie eine Frau
https://werbinich.systime.dk/?
id=141#c427
Der Bungeespringer (Themakomplett: Sport, Jytte Lund Larsen, Gyldendal, 2002)
Film: Die Dasslers – Pioniere, Brüder und Rivalen (2). 2016:
https://www.dr.dk/tv/se/die-dasslers-eps-1-2/-/rivalerne-1-2
Film: Napola
https://old.mitcfu.dk/film/?faust=CFUFILM1073890
Video: Kopfüber in die Tiefe: Anna Bader
www.youtube.com/watch?app=desktop&v=7cdSWIbklYQ
Doping: BESONDERE EREIGNISSE AUS ANDREAS' LEBEN:
https://www.andreas-krieger-story.org/de/
Aus Heidi wurde Andreas: Deutsche Welle. 01.10.2010:
ww.dw.com/de/aus-heidi-wurde-andreas/a-4867046
Fokuspunkter:
Fokus i forløbet har været at skabe kommunikative situationer med et emne, som alle kan relatere til. Samtidig har emnet givet eleverne et godt indblik i den tyske kultur, hvor kropskultur, identitetssøgen og sundhed spiller en stor rolle for de unge i dag. Forskellige sportsgrene som fodbold og mere grænsesøgende ekstreme sportsgrene samt doping har været en del af pensum.
- Læsning af autentiske tekster
- Redegøre for samfundsforhold med fokus på sport og sundhed i Tyskland
- Selvstændig informationssøgning og præsentation
- Sprogfærdighed i praktisk anvendelse
Undervisningsformer
- Klasseundervisning
- Virtuelle arbejdsformer
- Gruppearbejde med fremlæggelse
- Skriftligt arbejde
- Referater
Indhold
Kernestof:
Vi mødes på Teams kl. 11.50. Jeg har oprettet jer under 1F tysk.
Max Giesinger - 80 Millionen (Offizielles Video)
Adidas
Adidas - Fragen zum Text ny.docx
Læs og oversæt 80 Mio.
I skal være klar til at besvare spørgsmålene til teksten om Adidas: Adidas - Fragen zum Text ny.docx Vi ser afsnit 1 af tv-serien om brødrene Dassler
Vi ser afsnit 2 om Brødrene Dassler.
Die Dasslers - Aufgaben ANJ.docx
Vi ser de sidste 20 minutter af die Dasslers og arbejder med opgaver til filmen
Kreuzworträtsel
Was ist Extremsport?
I skal være færdige med opgaverne til "Die Dasslers". Læs og oversæt 2.4 Extremsport in Österreich
Der Bungee-Springer Text.pdf
quizlet - der Bungeespringer
Der Bungee-Springer - Aufgaben zum Text.doc
Kopfüber in die Tiefe: Anna Bader | Euromaxx
Minlæring - infinitiv og verbernes stamme
I får 15 minutter til at gøre jeres præsentationer om ekstremsport færdige. I skal være færdige med alle lektier til og med den 6. februar i min læring.
Minlæring - rgelmæssige verber
Minlæring - opgaver infinitiv og verbernes stamme
Minlæring - regelmæssige verber opgaver
Læs teksten Der Bungee-Springer Text.pdf og lav opgaverne til teksten Der Bungee-Springer - Aufgaben zum Text.doc Øv på gloserne i quizletten Quizlet
Aus Heidi wurde Andreas - Text.docx
Heidi Krieger - lyd
Quizlet -
Andreas Krieger Story | Andreas Krieger Story
Lav opgaverne i min læring om verbernes stamme og infinitiv og de regelmæssige verber. Vi starter med adaptiv træning i 20 minutter på klassen.
Beschreibt Balian Buschbaum anhand dieses Videoclips: SEIN.GLÜCK. - Balian - Glücklich sein (TAKEPART - So wie wir. - Folge 3) LANGE VERSION
Ich war nie eine Frau Wortschatz.docx
Daniel Drepper: „Ich war nie eine Frau“
Quiz: Richtige Aussagen formulieren
Minlæring - uregelmæssige verber
Beschreibt die Hauptperson anhand des Textes Andreas Krieger Story | Andreas Krieger Story, indem ihr folgende Jahreszahlen benutzt: 1979, 1981, 1986, 1989, 1995, 1998, 2000 und 2002
Quiz: richtig falsch
Quizlet - ich war nie eine Frau
Liste over uregelmæssige verber
Læs og forstå fra afsnit 10 og resten af teksten Daniel Drepper "ich war nie eine Frau"
Was ist Körperkult? - Körperideale im Laufe der Zeit
staerke verber nutid.htm
staerke verber datid.htm
staerke verber forskellige tider.htm
Læs og forstå teksten Was ist Körperkult? og lav Quiz: richtig - falsch
Jan Stremmel: Mach dich breit
Jan Stremmel: Mach dich breit - Fragen
Minlæring - modalverber
Modalverber film
Kahoot uregelmæssige verber
Welche Wörter verbindest du mit der Überschrift „Fitness“? Mache eine Liste mit mindestens 6 Wörtern, die dir dazu einfallen. Sortiere die Wörter nach Wortklassen. I skal være færdige med lektierne om de uregelmæssige verber i min læring i dag.
das schwarze Schaf finden
Quiz: den Text zusammenfassen
Quizlet - mach dich breit
Ekstraopgaver modalverber
Minlæring - ordstilling i hoved- og ledsætninger
Læs og forstå afsnit 10-14 Jan Stremmel: Mach dich breit og lav Quiz: richtig falsch
Gruppe 1
Wortschatz
Quiz: Wortschatz üben
Quizlet
Læs og forstå afsnit 1-6 Anna Ruppert: Spieglein, Spieglein an der Wand
Fragen zum Text
Max, Marie und Lena charakterisieren
11. Hvor skal ordene stå i ledsætninger?
Læs og forstå fra afsnit 7 og resten Anna Ruppert: Spieglein, Spieglein an der Wand
Andrea Petkovic: Kampf ums Körperbild
Dein Vorbild präsentieren
Minlæring - sammensatte verber
Lav 4. Dan ledsætninger
I skal være færdige med lektierne om sammensatte verber i min læring. Gruppearbejde - Sport
Die Nummer eins des Breakdance | DW Deutsch Lernen
Færdiggørelse og fremlæggelse af gruppearbejde
Fremlæggelser
Undervisningen foregår på Teams. Jeg kalder jer op kl. 09.50, fører protokol og giver yderligere information. I fremlægger jeres gruppearbejde om sport for mig på Teams. Der er lavet grupper til jer. Når I ikke fremlægger for mig, skal I se filmen Na
Join conversation Teams
Napola opgaver.docx
I skal have set Napola færdig. I grupperne på Teams får I ca. 30 minutter til at arbejde med opgaverne til filmen Napola opgaver.docx . Herefter taler vi om opgaverne i grupperne på Teams. Når man ikke taler med mig i Teams, spiller man Kahoot og arb
Join conversation Teams
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nachhaltigkeit (EKSAMEN)
Fra i-bog auf den Punkt forlaget Columbus
- So ersetzt Playmobil Plastik in seinen Spielfiguren
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135#c723
- Einzelhandel: Das langsame Sterben der Werbeprospekte
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
- Veganes Leder: Diese Gründer wollen Sofas und Autositze aus Hanf
fertigen
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
Fra i-bog Genau forlaget Gyldendal
Tekster fra Genau! | Genau! (systime.dk) I-bog
https://genau.systime.dk/?id=132
• Mirjam Hecking: Meins ist auch deins | Genau! (systime.dk)
https://genau.systime.dk/?id=148
• Manuel Bogner: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr
Leben – und wir können von ihr lernen | Genau! (systime.dk)
https://genau.systime.dk/?id=149
• Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas | Genau!
(systime.dk)
https://genau.systime.dk/?id=150
• Marcel Leubecher und Simone Meyer: Mmmmh. Lecker, Müll! |
Genau! (systime.dk)
https://genau.systime.dk/?id=151
Fokuspunkter: bæredygtighed og nye trends og perspektiver
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
– redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med et basalt ordforråd, brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
– udtrykke sig skriftligt på tysk med et basalt ordforråd og grundlæggende grammatisk korrekthed
– forstå og forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier om samfundsmæssige, erhvervsmæssige forhold
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, elevfremlæggelser, CL-øvelser
Indhold
Kernestof:
I skal være færdige med lektierne om de personlige pronominer i min læring Minlæring - personlige pronominer Vi mødes på Teams
Join conversation
I skal være klar til at præsentere nedenstående opgaver, som I arbejdede med den 26. april:
Genlæs teksten 1. So ersetzt Playmobil Plastik in seinen Spielfiguren I skal være klar til at præsentere jeres Werbespot Wiltopia Opgaverne om de possessive pronominer i min læring skal være færdige.
Læs teksten 4. Veganes Leder: Diese Gründer wollen Sofas und Autositze aus Hanf fertigen og lav et kort resumé af teksten på dansk.
Læs og forstå teksten Mirjam Hecking: Meins ist auch deins lav et kort resumé på dansk.
Læs og forstå Manuel Bogner: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr Leben – und wir können von ihr lernen
Screening på klassen uden hjælpemidler. I kan med fordel øve på sætningsanalyse, regelmæssige og uregelmæssige verber, modalverber, substantiver og artikler, personlige og possessive pronominer. Medbring høretelefoner.
Læs teksten Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas og lav et kort resumé på dansk.
Marcel Leubecher und Simone Meyer: Mmmmh. Lecker, Müll!
Ingen lektier - tjek dog, at I har lavet alle lektier på Min Læring.
I skal være færdige med alle lektier i min læring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Identität und Integration (EKSAMEN)
Tekster
- Der Makkaronifresser - Gudrun Pausevang
- Der gelbe Junge – Peter Härtling
Fra Tyskbogen | Tyskbogen (systime.dk) Grundbog til tysk. Heidi W. Madsen og Sus Storgaard. Systime 2019:
- Multikulturelles Deutschland
https://tyskbogen.systime.dk/?id=129#c1517
- deutsch - türkisch - deukisch Drei Generationen in der Autofabrik
https://tyskbbogen.systime.dk/?id=c299
- Yasa
https://tyskbogen.systime.dk/?id=149#c289
Film
• Almanya - velkommen til Tyskland | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
Fokuspunkter:
Der er arbejdet med samfundsmæssige forhold og udfordringer med hensyn til forskellige kulturer og normsystemer i den tyske samfund. Fokus har ligeledes været på muligheder for uddannelse og karriere.
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
– redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
– forstå og forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier om samfundsmæssige forhold
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, elevfremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage efter sommerferien
Læs og forstå: Der gelbe Junge.docx side 25-26 til linje 79 (se sidetal nederst i højre hjørne).
Læs resten af Der gelbe Junge.docx side 27 og 28 og lav opgaverne om præpositioner med akkusativ i min læring færdige.
Lest den Text Kapitel 1: Multikulturelles Deutschland og lav Einstiegstest Det er ikke sikkert, at I kan svare på alle spørgsmålene, det er ok at komme med sit bedste bud. Lav lektierne i min læring Præpositioner med dativ færdige
I skal være færdige med Minlæring - dobbeltstyrende præpositioner
Midtvejsscreening med hjælpemidler - husk høretelefoner
Læs og forstå Yasa - Teil 1 og lav et resumé af teksten på dansk
Læs og forstå Yasa Teil 2 til og med afsnit 11 og lav et kort resumé på dansk. Resten læser vi fælles på klassen.
Lav quizzerne
Afleveringsopgave på klassen - læs og forstå Willkommen in Deutschland tekst.docx inden timen (der er afsat 2 timers elevtid derhjemme til at læse og forstå teksten).
Vi ser Almanya - willkommen in Deutschland. Vi mødes i det store auditorium.
Vi ser Almanya færdig og arbejder med opgaver til filmen
I skal som minimum være færdige med opgave A og B i Willkommen in Deutschland - Aufgaben zum Film 2024 (3).docx Skriv kun 5 sætninger til hver person i opgave A.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Die DDR und die BRD (EKSAMEN)
Deutschland und der Weltkrieg
https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=236
Deutschland nach dem Weltkrieg
https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=239
Kompendiet Die DDR - die BRD - die Wende:
- Die Teilung Deutschlands 1945 (Wende - Ende - Anfang, Niels Kaae Stimpel. OP, 1994)
- Ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht (Brennpunkt 1/Deutsch 2009)
- Eine ganz unmögliche Liebesbeziehung (Brennpunkt 1/Deutsch 2009)
- Über die Mauer
- Der Zaun zur Freiheit (Cooperative Learning - uddrag fra Isolde Heyne: Wiedersehen mit Vater, Alinea, 2011)
Tekst: og audio/video:
- Vor 70 Jahren: Die Luftbrücke rettet Westberlin:
https://www.dw.com/de/vor-70-jahren-die-luftbr%C3%BCcke-rettet-westberlin/l-44398553
- 9. November 1989: www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/9-november-1989
Video:
- 70 Jahre Luftbrücke. Berliner erinnern sich an Rosinenbomber
https://www.faz.net/aktuell/politik/70-jahre-luftbruecke-berliner-erinnern-sich-an-rosinenbomber-15660639.html
- Eingemauert:
https://dotsub.com/view/b5a317a9-db61-40d1-a93a-f6b251a54072
- Sprung in die Freiheit:
www.dw.com/de/deutschland-damals-sprung-in-die-freiheit/av-16162096
Sang: Paul van Dyk & Peter Heppner (2004): Wir sind wir
http://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM
Film
Die Wölfe 1 + 2 +3 (2009)
https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031104212250
Ballon
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/ballon
Emnet har fokuseret på historien bag muren og de begrænsninger, som livet i DDR indebar. Hvad måtte man ikke, hvilke konsekvenser kunne det få og hvad længtes DDR-borgerne så meget efter, at nogle forsøgte at flygte?
- Læse og forstå autentiske fiktions- og sagprosatekster om øst-vest problematikken
- Redegøre for og diskutere historiske emner på tysk med et varieret ordforråd herunder argumentere for sine synspunkter
- Forståelse af samfundsforhold i DDR før murens fald.
Væsentligste arbejdsformer: Intensiv og ekstensiv læsning, gruppearbejde - pararbejde - diskussion på klassen - elevforedrag og oplæg
Indhold
Kernestof:
Læs og forstå Text 41: Deutschland und der Weltkrieg ** og besvar spørgsmålene til teksten undervejs.
I skal have set første afsnit af die Wölfe færdigt. I får adgang via mitcfu og mine materialer.
Øv på gloserne quizlet - eingemauert Læs og oversæt Ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht.PNG der er gloser her ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht gloser.doc
Vi ser resten af die Wölfe 2
Læs som baggrundsviden Kapitel 3: I Murens skygge, 1961-1971 3.1 "Den antifascistiske beskyttelsesvold" | DDR 1949-1989 (frydenlund.dk) 5.6 Modstandens organisering 5.10 DDR’s sammenbrud
Quizlet 2F
Vi ser del 3 af die Wölfe færdig
Gruppearbejde die Berliner Mauer
Læs og forstå "Eine ganz unmögliche Liebesbeziehung" på side 22-25 (håndskrevne tal) i kompendiet Die DDR, die BRD, die Wende.pdf
Læs og forstå resten af teksten fra side 25 linje 3 "Eine ganz unmögliche Liebesbeziehung" i kompendiet Die DDR, die BRD, die Wende.pdf
09.55 - 10.15 I arbejder i grupperne videre med opgaven til teksten Bärbel und Dan - Eine ganz unmögliche Liebesbeziehung mundtlig opgave (1).docx Herefter fremlægger grupperne for anj.
Opgave på klassen. Læs og forstå teksten Der Zaun zur Freiheit.pdf inden timen. Der er afsat 2 elevtimer til forberedelse derhjemme. Tilladte hjælpemidler er gloser, som I skriver i hånden eller printer ud i forbindelse med læsning af teksten samt Gr
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Karriere und Unternehmen (EKSAMEN)
- Meine Karriere - Det nationale center for fremmedsprog
file:///C:/Users/anj/Downloads/Karriere%20Tysk.pdf
I-Bog: "Meine Karriere" (Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal, 2018):
- Monika Zech und Annabarbara Gysel: Vor dem Sprung in die Arbeitswelt
https://genau.systime.dk/?id=142
- Sophie Gräßler: Generation Z - Willkommen in der Arbeitswelt
https://genau.systime.dk/?id=143
- Meyer zu Eppendorf, Katharina und Krapp, Catiana: Ich bin süchtig nach
Geld (2017)
https://genau.systime.dk/?id=144#c413
- Heinrich Böll: Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral (1963)
https://genau.systime.dk/?id=145#c431
Tekst og lydfiler til Ritter Sport fra Kultur &Wirtschaft. L&R Uddannelse, 2015:
www.lr-web.dk/Lru/microsites/kulturwirtschaft/index.html
Film: Die Volkswagen-Story. ZDF, 2017
Fokuspunkter:
Vi har især arbejdet med at kende og beskrive karrieremuligheder og erhvervsmæssige forhold, der er karakteristiske for erhvervslivet i i Tyskland. Vigtige brancher og familiedrevne virksomheder som Ritter Sport og Volkswagen er blevet præsenteret. Eleverne har selv udarbejdet præsentationer af tyske virksomheder.
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner indenfor tysk samfunds- og erhvervsliv, der er formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
- redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
- forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/gruppearbejde/præsentationer/individuelt arbejde/skriftligt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Macht Aufgabe 1: "Gedanken beschreiben" auf der Seite 3 im Dokument Karriere Tysk.pdf Lest auch Dansk Industri slår alarm: Alt for få kan tale tysk, Færre mestrer det tyske sprog: - Det bliver et større og større problem und 100.000 danske arbejdspl
Oversæt gloserne i dokumentet til dansk Vor dem Sprung in die Arbeitswelt -Wortschatz erweitern.docx
Øv på gloserne i Quizlet og lav Anfrage indsætningsøvelse.docx
Lav opgaverne 4 og 5 Generation Z - Aufgaben
Læs og forstå Heinrich Böll: Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral
Læs og forstå teksten Ausstieg aus dem Konsum tekst.pdf I skal også øve på
Genlæs teksten Heinrich Böll: Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral.
Fremlæggelser af opgaven Øvetekst Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral.docx
Lest den Text Kapitel 4: Unternehmen | Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A und schreibt 10 wichtige Informationen zum Text.
Vi ser dokumentaren "Die Volkswagen-Story" og laver opgaver hertil.
I skal have besvaret alle spørgsmålene til Die Volkswagen - Story (4).docx
I laver jeres virksomhedspræsentationer færdige og er klar til fremlæggelse kl. 10.35. PowerPoints afleveres senest kl. 10.30 under opgaver.
Opgave på klassen. Læs og forstå Fast Fashion Text.pdf
Orienter jer om eksamen i Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk Slutscreening. Medbring høretelefoner. Grammatikken omhandler: verber, substantiver og artikler, samt personlige og possessive pronominer
Arbejde med eksamenstemaerne og gruppesamtaler med anj
12.00 - 12.10 Caroline, Frederik S, Erdin
1. Freundschaft und Gemeinschaft
Arbejde med eksamenstemaer. Samtaler med anj
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630372798", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630372798", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630372798" }