Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 hhx23x TyskB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Annette Jensen
Hold
2023 hhx23x TyskB (
1x TyskB hhx
,
2x TyskB hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Freundschaft und Gemeinschaften
Titel 2
Sport und Körper
Titel 3
Nachhaltigkeit
Titel 4
Identität und Integration
Titel 5
Die DDR und die BRD
Titel 6
Karriere und Unternehmen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Freundschaft und Gemeinschaften
Tekster fra Los geht's | Los geht's! (systime.dk) I-bog I-Bog Mette Hermann. Gyldendal, 2019
https://losgehts.systime.dk/
• Einander kennenlernen | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=135
• Dennis Metz: Gefällt mir | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=137
• Tim Bendzko: Keine Maschine | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=138
• Julia Engelmann: Ich habe einen Traum | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=139
• Namika: Lieblingsmensch | Los geht's! (systime.dk)
https://losgehts.systime.dk/?id=149
I-Bog: GENAU - Anne Lønberg Eskesen. Systime, 2019:
• Wolfgang Herrndorf: Tschick (Aus Kapitel 12)
• Tschick
https://genau.systime.dk/?id=137
• Film Tschick Fatih Akin, Tyskland 2016
Temaets indhold er de særlige kendetegn ved venskaber og sammenhold, hvor hjælpsomhed, forståelse og gensidig loyalitet er centrale punkter. Ligeledes belyses, hvorledes venskaber og loyalitet kan komme på prøve pga. ydre omstændigheder, hvorunder der inddrages gruppedynamiske forhold samt udfordringer i det moderne samfund og den digitale verden.
Forskellige genrer er inddraget. Der arbejdes med ordforråd, tekstlæsning, tekstforståelse, læse- og lyttestrategier samt kommunikative færdigheder. Grammatiske færdigheder indgår i arbejdet
Indhold
Kernestof:
Einander kennenlernen
Quiz - Fragewörter verwenden
Minlæring - sætningsanalyse introvideo
Analysepilen
Warum wir Deutsch lernen
Lav lektierne om sætningsanalyse i min læring færdige. Minlæring - sætningsanalyse Startscreening på klassen. Medbring høretelefoner.
voxenstopp - Gefällt mir [www.voxenstopp.de]
Gefällt mir(1) (1).docx
Quiz: analyser sætninger
Hvis man ikke var til timen i fredags, skal man lave screeningen Minlæring - screening derhjemme inden timen i dag. I har 1 time og må bruge hjælpemidler. Screeningen tæller som en aflevering. I skal være færdige med lektierne om sætningsanalyse i mi
Bestemt og ubestemt artikel, possessivt og personligt pronomen
Akkusativ-præpositioner
Dativ-præpositioner
Akkusativ-/dativ-præpositioner
Ordbogen.com
I min læring skal I være færdige med opgaverne 1, 2, 3, 4, 5 og 6 i linket Hvordan analyserer man en sætning
I timen skal I parvis lave jeres første afleveringsopgave på klassen. Medbring noget at skrive med.
Tim Bendzko: Keine Maschine
Tim Bendzko - Keine Maschine (Offizielles Video)
Quiz: Vokabeln kombinieren
Quiz: den Wortschatz erweitern
Keine Maschine - learning apps
Wortarten zur Freundschaft
Minlæring - kasus
I skal være færdige med lektierne i min læring om sætningsanalyse.
quizlet - ich habe einen Traum
Forklar verbets tider
Quiz: bestem verbets tider
Quiz: Omskriv fra præteritum til præsens
Julia Engelmann: Ich habe einen Traum
Quiz: richtige Aussagen formulieren
Startseite | Benjamin Blümchen
Minlæring Substantiver
Minlæring - artikler og kasus
I skal være færdige med lektierne om kasus i min læring. Øv på gloserne i Quizlet
Namika: Lieblingsmensch
Namika - Lieblingsmensch (Official Video)
Lieblingsmensch.docx
Minlæring - substantiver og artikler
Øv på gloserne Quizlet - Lieblingsmensch
Sarah Hattendorf: Einsam gemeinsam
Minlæring - de 3 tyske køn
I skal være færdige med lektierne i min læring om substantiver og artikler til og med opgave 8.
Fröhliche Weihnachten
Wolfgang Herrndorf: Tschick
Beschreibt das Bild
Quiz: Die Handlung
Teil 1: Handling, Personen, Genre
Quiz: Bøj verber
Minlæring - genitiv
I skal være færdige med alle lektier i min læring
Lav lektierne om genitiv i min læring.
Vi arbejder med opgaver til Tschick. Øv på gloserne i Quizlet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sport und Körper
I-Bog: Aus aktuellem Anlass, Wiebke Petrowitz, Systime, 2017:
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/index.php?id=141:
Kapitel: 2. Sport;:
- 2.1 - Einstieg
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=142
- 2.2- Fußball in Deutschland.
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?
id=172&L=0
- 2.4 Extremsport in Österreich:
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?
id=144
I-Bog: Wer bin ich? Sport und Identität. Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann. Gyldendal 2020:
https://werbinich.systime.dk/
1. Was ist Körperkult?:
https://werbinich.ibog.gyldendal.dk/index.php?
id=133
2. Körperkult:. Andrea Petkovic - Kampf ums Körperbild:
https://werbinich.ibog.gyldendal.dk/?id=137
3. Jan Stremmel: Mach dich breit
https://werbinich.systime.dk/?id=129
4. Anna Ruppert: Spieglein, Spieglein an der Wand
https://werbinich.systime.dk/?id=136
5. Daniel Drepper: Ich war nie eine Frau
https://werbinich.systime.dk/?
id=141#c427
Der Bungeespringer (Themakomplett: Sport, Jytte Lund Larsen, Gyldendal, 2002)
Film: Die Dasslers – Pioniere, Brüder und Rivalen (2). 2016:
https://www.dr.dk/tv/se/die-dasslers-eps-1-2/-/rivalerne-1-2
Film: Napola
https://old.mitcfu.dk/film/?faust=CFUFILM1073890
Video: Kopfüber in die Tiefe: Anna Bader
www.youtube.com/watch?app=desktop&v=7cdSWIbklYQ
Doping: BESONDERE EREIGNISSE AUS ANDREAS' LEBEN:
https://www.andreas-krieger-story.org/de/
Aus Heidi wurde Andreas: Deutsche Welle. 01.10.2010:
ww.dw.com/de/aus-heidi-wurde-andreas/a-4867046
Fokuspunkter:
Fokus i forløbet har været at skabe kommunikative situationer med et emne, som alle kan relatere til. Samtidig har emnet givet eleverne et godt indblik i den tyske kultur, hvor kropskultur, identitetssøgen og sundhed spiller en stor rolle for de unge i dag. Forskellige sportsgrene som fodbold og mere grænsesøgende ekstreme sportsgrene samt doping har været en del af pensum.
- Læsning af autentiske tekster
- Redegøre for samfundsforhold med fokus på sport og sundhed i Tyskland
- Selvstændig informationssøgning og præsentation
- Sprogfærdighed i praktisk anvendelse
Undervisningsformer
- Klasseundervisning
- Virtuelle arbejdsformer
- Gruppearbejde med fremlæggelse
- Skriftligt arbejde
- Referater
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et nyt emne Sport, Körper und Identität - Læs og oversæt 2.1 Einstieg - Warum Sport og øv på gloserne i Quizlet Medbring høretelefoner.
Quiz: Sportarten zusammensetzen
2.2 Fußball in Deutschland
Fussball - Wortschatz
Quiz: Was weisst du über Fussball in Deutschland
3 Fußball | Das Deutschlandlabor | DW Deutsch Lernen
Jeg har oprettet jer på Teams under 1x tysk. Her mødes vi kl. 09.50, og I får nærmere instruktioner om, hvad I skal lave.
Join conversation
Max Giesinger - 80 Millionen (Offizielles Video)
Lyt til: Adidas
Besvar i grupperne spørgsmålene Adidas - Fragen zum Text ny.docx
Minlæring - sein, haben og werden
Vi mødes igen på Teams kl. 08.00. Læs og oversæt 80 Mio.
Vi ser afsnit 1 af tv-serien om brødrene Dassler i det store auditorium.
Vi ser afsnit 2 om Brødrene Dassler.
Die Dasslers - Aufgaben ANJ.docx
Vi ser de sidste 15 minutter af die Dasslers og arbejder med opgaver til filmen
2.4 Extremsport in Österreich
Kreuzworträtsel
Was ist Extremsport?
I skal være færdige med opgaverne til "Die Dasslers" Die Dasslers - Aufgaben ANJ.docx
Der Bungee-Springer Text.pdf
Der Bungee-Springer - Aufgaben zum Text.doc
Kopfüber in die Tiefe: Anna Bader | Euromaxx
Minlæring - de 3 hjælpeverber, sein, haben og werden
Sørg for at alle lektier i min læring til og med den 4. januar er lavet færdige. I får 15 minutter til at gøre jeres præsentationer om ekstremsport færdige. Herefter fremlæggelse for klassen.
quizlet - der Bungee-Springer
Minlæring - de 3 hjælpeverber
Læs teksten Der Bungee-Springer Text.pdf og lav opgaverne Der Bungee-Springer - Aufgaben zum Text.doc
quizlet - Aus Heidi wurde Andreas
Andreas Krieger Story | Andreas Krieger Story
Læs og forstå Aus Heidi wurde Andreas - Text.docx I kan lytte til teksten her Heidi Krieger - lyd
Ich war nie eine Frau Wortschatz.docx
Daniel Drepper: „Ich war nie eine Frau“
Quiz: richtige Aussagen formulieren
Minlæring - regelmæssige verber
Minlæring - regelmæssige verber opgaver
Kahoot - regelmæssige verber
Øv på gloserne i Quizlet - Aus Heidi wurde Andreas
Quiz: richtig - falsch
quizlet - ich war nie eine Frau
2. Hvad bruges verber til? find verberne
2. Hvad bruges verber til? Beskriv billedet
Læs og forstå fra afsnit 10 og resten af teksten Daniel Drepper: „Ich war nie eine Frau“ I skal være færdige med lektierne i min læring om de regelmæssige verber til og med opgave 7.
Körperideale im Laufe der Zeit
Læs og forstå teksten Was ist Körperkult? og lav Quiz: Quiz: richtig falsch Alle skal være færdige med lektierne om de regelmæssige verber i min læring. Vi starter timen med 20 minutters adaptiv træning i min læring om regelmæssige verber.
Jan Stremmel: Mach dich breit 1-9
Jan Stremmel: Mach dich breit - Fragen
Minlæring - uregelmæssige verber
Liste over uregelmæssige verber
Welche Wörter verbindest du mit der Überschrift „Fitness“? Mache eine Liste mit mindestens 6 Wörtern, die dir dazu einfallen. Sortiere die Wörter nach Wortklassen.
das schwarze Schaf finden
Quiz: den Text zusammenfassen
Quizlet - mach dich breit
staerke verber nutid.htm
staerke verber datid.htm
staerke verber forskellige tider.htm
Læs og forstå afsnit 10-14 Jan Stremmel: Mach dich breit
Quiz: Wortschatz
Quiz: Richtige Aussagen formulieren
Quizlet
Minlæring - modalverber
Minlæring - modalverber film
I skal være færdige med lektierne om de uregelmæssige verber i min læring. Læs og forstå afsnit 1-6 Anna Ruppert: Spieglein, Spieglein an der Wand
Fragen zum Text
Max, Marie und Lena charakterisieren
Ekstraopgaver modalverber
Minlæring - ordstilling
Læs og forstå afsnit 7 - 15 Anna Ruppert: Spieglein, Spieglein an der Wand
Andrea Petkovic: Kampf ums Körperbild
Dein Vorbild präsentieren
I skal være færdige med alle lektier i min læring.
Sport gruppearbejde 1. X (2).docx
Gruppearbejde Sport
Færdiggørelse og fremlæggelse af gruppearbejde. Senest kl. 10.15 skal I have afleveret jeres PowerPoints under opgaver på Lectio.
Vi mødes i det store auditorium og ser filmen Napola. Læs Napola handling
Napola opgaver.docx
Vi ser Napola færdig og arbejder med opgaver til filmen.
Undervisningen foregår på Teams. Se filmen Napola færdig på mitcfu og arbejd med opgaverne Napola opgaver.docx i grupper på Teams. Jeg besøger grupperne fra kl. 11.00
Join conversation - Teams
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nachhaltigkeit
Fra i-bog auf den Punkt forlaget Columbus
- So ersetzt Playmobil Plastik in seinen Spielfiguren
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135#c723
- Einzelhandel: Das langsame Sterben der Werbeprospekte
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
- Veganes Leder: Diese Gründer wollen Sofas und Autositze aus Hanf
fertigen
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
Fra i-bog Genau forlaget Gyldendal
Tekster fra Genau! | Genau! (systime.dk) I-bog
https://genau.systime.dk/?id=132
• Mirjam Hecking: Meins ist auch deins | Genau! (systime.dk)
https://genau.systime.dk/?id=148
• Manuel Bogner: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr
Leben – und wir können von ihr lernen | Genau! (systime.dk)
https://genau.systime.dk/?id=149
• Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas | Genau!
(systime.dk)
https://genau.systime.dk/?id=150
• Marcel Leubecher und Simone Meyer: Mmmmh. Lecker, Müll! |
Genau! (systime.dk)
https://genau.systime.dk/?id=151
Fokuspunkter: bæredygtighed og nye trends og perspektiver
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
– redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med et basalt ordforråd, brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
– udtrykke sig skriftligt på tysk med et basalt ordforråd og grundlæggende grammatisk korrekthed
– forstå og forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier om samfundsmæssige, erhvervsmæssige forhold
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, elevfremlæggelser, CL-øvelser
Indhold
Kernestof:
I skal være klar til at tale om opgaverne Napola opgaver.docx Når I ikke taler med anj, arbejder I med opgaverne under præsentation.
Join conversation
I skal være klar til at præsentere
I skal være klar til at præsentere de Werbespots Einen Werbespot beschreiben, som I arbejdede med sidste gang i grupperne på Teams.
Screening på klassen uden hjælpemidler. I kan med fordel øve på sætningsanalyse, regelmæssige og uregelmæssige verber, modalverber, substantiver og artikler, personlige og possessive pronominer. Medbring høretelefoner.
Læs teksten 4. Veganes Leder: Diese Gründer wollen Sofas und Autositze aus Hanf fertigen og lav et kort referat af teksten på dansk.
Læs og forstå teksten Mirjam Hecking: Meins ist auch deins lav et kort resumé på dansk.
Læs og forstå Manuel Bogner: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr LebenI skal være færdige med lektierne om personlige og possessive pronominer på min læring.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Identität und Integration
Tekster
- Der Makkaronifresser - Gudrun Pausevang
- Der gelbe Junge – Peter Härtling
- Der Döner – eine türkisch-deutsche Erfolgsgeschichte
https://learngerman.dw.com/de/der-d%C3%B6ner-eine-t%C3%BCrkisch-deutsche-erfolgsgeschichte/l-58580191/lm
- Topmodel Alpha Dia: der schwierige Weg zum Erfolg
https://learngerman.dw.com/de/topmodel-alpha-dia-der-schwierige-weg-zum-erfolg/l-64352991/lm
Fra Tyskbogen | Tyskbogen (systime.dk) Grundbog til tysk. Heidi W. Madsen og Sus Storgaard. Systime 2019:
- Multikulturelles Deutschland
https://tyskbogen.systime.dk/?id=129#c1517
- deutsch - türkisch - deukisch Drei Generationen in der Autofabrik
https://tyskbbogen.systime.dk/?id=c299
- Yasa
https://tyskbogen.systime.dk/?id=149#c289
Film
• Almanya - velkommen til Tyskland | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
Fokuspunkter:
Der er arbejdet med samfundsmæssige forhold og udfordringer med hensyn til forskellige kulturer og normsystemer i den tyske samfund. Fokus har ligeledes været på muligheder for uddannelse og karriere.
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
– redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
– forstå og forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier om samfundsmæssige forhold
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, elevfremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage efter sommerferien!
Læs og forstå: Der gelbe Junge.docx side 25-26 til linje 79 (se sidetal nederst i højre hjørne)
Læs resten af Der gelbe Junge.docx side 27 og 28 og lav opgaverne om præpositioner med akkusativ i min læring færdige.
Lest den Text Kapitel 1: Multikulturelles Deutschland I skal være færdige med Præpositioner med dativ I
Übt Quizlet - Multikulturelles Deutschland
Midtvejsscreening med hjælpemidler - husk høretelefoner. Lektier om præpositioner med dativ i min læring skal være færdige.
Læs og forstå Yasa Teil 1 Lav et resumé af teksten på dansk.
Læs og forstå Yasa Yasa Teil II til og med afsnit 11. Lav et kort resumé på dansk. Resten læser vi fælles på klassen.
Afleveringsopgave på klassen - læs og forstå Willkommen in Deutschland tekst.docx inden timen (der er afsat 2 timers elevtid derhjemme til at læse og forstå teksten).
Vi ser Almanya - willkommen in Deutschland. Vi mødes i det store auditorium
Vi ser Almanya færdig i klassen og arbejder med opgaver til filmen
Gruppe 1
I får 30 minutter til at færdiggøre opgaverne til Almanya - Willkommen in Deutschland. Herefter gennemgang. Willkommen in Deutschland - Aufgaben zum Film 2024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Die DDR und die BRD
Deutschland und der Weltkrieg
https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=236
Deutschland nach dem Weltkrieg
https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=239
Kompendiet Die DDR - die BRD - die Wende:
- Die Teilung Deutschlands 1945 (Wende - Ende - Anfang, Niels Kaae Stimpel. OP, 1994)
- Ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht (Brennpunkt 1/Deutsch 2009)
- Eine ganz unmögliche Liebesbeziehung (Brennpunkt 1/Deutsch 2009)
- Der Zaun zur Freiheit (Cooperative Learning - uddrag fra Isolde Heyne: Wiedersehen mit Vater, Alinea, 2011)
Tekst: og audio/video:
- Vor 70 Jahren: Die Luftbrücke rettet Westberlin:
https://www.dw.com/de/vor-70-jahren-die-luftbr%C3%BCcke-rettet-westberlin/l-44398553
- 9. November 1989: www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/politik/die-wende/9-november-1989
Video:
- 70 Jahre Luftbrücke. Berliner erinnern sich an Rosinenbomber
https://www.faz.net/aktuell/politik/70-jahre-luftbruecke-berliner-erinnern-sich-an-rosinenbomber-15660639.html
- Eingemauert:
https://dotsub.com/view/b5a317a9-db61-40d1-a93a-f6b251a54072
- Sprung in die Freiheit:
www.dw.com/de/deutschland-damals-sprung-in-die-freiheit/av-16162096
Sang: Paul van Dyk & Peter Heppner (2004): Wir sind wir
http://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM
Film: Die Wölfe 1 + 2 +3 (2009),
Flugten fra Østtyskland
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/ballon
Emnet har fokuseret på muren og historien bag samt de begrænsninger, som livet i DDR indebar. Hvad måtte man ikke, hvilke konsekvenser kunne det få og hvad længtes DDR-borgerne så meget efter, at nogle forsøgte at flygte?
- Læse og forstå autentiske fiktions- og sagprosatekster om øst-vest problematikken
- Redegøre for og diskutere historiske emner på tysk med et varieret ordforråd herunder argumentere for sine synspunkter
- Forståelse af samfundsforhold i DDR før murens fald.
Væsentligste arbejdsformer: Intensiv og ekstensiv læsning, gruppearbejde - pararbejde - diskussion på klassen - elevforedrag og oplæg
Indhold
Kernestof:
Læs og forstå Text 41: Deutschland und der Weltkrieg ** | Berliner Leben (gyldendal.dk) og besvar spørgsmålene/opgaverne til teksten undervejs.
I skal have set 1. del af tv-serien die Wölfe. I finder afsnittet på mitcfu.dk under mine materialer.
Øv på gloserne quizlet - eingemauert Læs og oversæt Ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht.PNG der er gloser her ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht gloser.doc
Vi ser resten af die Wölfe 2
Læs som baggrundsviden Kapitel 3: I Murens skygge, 1961-1971 3.1 "Den antifascistiske beskyttelsesvold" | DDR 1949-1989 (frydenlund.dk) 5.6 Modstandens organisering 5.10 DDR’s sammenbrud
Die DDR 2X
Vi ser die Wölfe 3 færdig. Herefter arbejder I med afleveringsopgaven til tv-serien.
Modulet bruges til at arbejde med afleveringsopgaven til den 11.12.
Gruppearbejde die Berliner Mauer
Læs og forstå "Eine ganz unmögliche Liebesbeziehung" på side 22-25 (håndskrevne tal) i kompendiet Die DDR, die BRD, die Wende.pdf
Læs og forstå resten af teksten fra side 25 linje 3 "Eine ganz unmögliche Liebesbeziehung" i kompendiet Die DDR, die BRD, die Wende.pdf
Join conversation
Grupper
Opgave på klassen. Læs og forstå teksten Der Zaun zur Freiheit.pdf inden timen. Der er afsat 2 elevtimer til forberedelse derhjemme. Tilladte hjælpemidler er gloser, som I skriver i hånden eller printer ud i forbindelse med læsning af teksten samt Gr
I skal have set flugten fra Østtyskland færdig. Vi arbejder med opgaver til filmen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Karriere und Unternehmen
Meine Karriere - Det nationale center for fremmedsprog
file:///C:/Users/anj/Downloads/Karriere%20Tysk.pdf
I-Bog: "Meine Karriere" (Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal, 2018):
- Monika Zech und Annabarbara Gysel: Vor dem Sprung in die Arbeitswelt
https://genau.systime.dk/?id=142
- Sophie Gräßler: Generation Z - Willkommen in der Arbeitswelt
https://genau.systime.dk/?id=143
- Meyer zu Eppendorf, Katharina und Krapp, Catiana: Ich bin süchtig nach
Geld (2017)
https://genau.systime.dk/?id=144#c413
- Heinrich Böll: Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral (1963)
https://genau.systime.dk/?id=145#c431
Tekst og lydfiler til Ritter Sport fra Kultur &Wirtschaft. L&R Uddannelse, 2015:
www.lr-web.dk/Lru/microsites/kulturwirtschaft/index.html
Film: Die Volkswagen-Story. ZDF, 2017
Fokuspunkter:
Vi har især arbejdet med at kende og beskrive karrieremuligheder og erhvervsmæssige forhold, der er karakteristiske for erhvervslivet i i Tyskland. Vigtige brancher og familiedrevne virksomheder som Ritter Sport og Volkswagen er blevet præsenteret. Eleverne har selv udarbejdet præsentationer af tyske virksomheder.
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner indenfor tysk samfunds- og erhvervsliv, der er formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå autentiske tysksprogede tekster
- redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
- forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede tekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/gruppearbejde/præsentationer/individuelt arbejde/skriftligt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Macht Aufgabe 1: "Gedanken beschreiben" auf der Seite 3 im Dokument Karriere Tysk.pdf Lest auch Dansk Industri slår alarm: Alt for få kan tale tysk und Færre mestrer det tyske sprog: - Det bliver et større og større problem 100.000 danske arbejdsplad
Oversæt gloserne i dokumentet til dansk Vor dem Sprung in die Arbeitswelt -Wortschatz erweitern.docx
Lav Anfrage indsætningsøvelse.docx og Øv på gloserne i Quizlet
Læs og forstå teksten Ausstieg aus dem Konsum tekst.pdf I skal også øve på
Øv på gloserne i Quizlet - ich bin süchtig nach Geld Vi taler om elevtrivselsundersøgelsen i starten af timen.
Læs og forstå Heinrich Böll: Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral
Fremlæggelser af opgaven Øvetekst Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral.docx
Lest den Text Kapitel 4: Unternehmen | Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A und schreibt 10 wichtige Informationen zum Text.
Opgave på klassen. Læs og forstå Fast Fashion Text.pdf
Vi starter med at se den sidste præsentation af Ritter Sports hjemmeside. Herefter ser vi die Volkswagen Story og laver opgaver til filmen.
Gennemgang af spørgsmål til Die Volkswagen-Story. Slutscreening. Medbring høretelefoner. Grammatikken omhandler: verber, substantiver og artikler, samt personlige og possessive pronominer
Læs teksten Made in Germany - Exportschlager aus Deutschland - tekst.pdf
Gruppearbejde om tyske virksomheder laves færdigt og afleveres. Fremlæggelser fra kl. 08.45.
Orienter jer om eksamen i Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk Vi ser "Ved det grønne bord". I kan læse teksten ved det grønne bord - tekst.pdf, så I kender den tekst, som eleven trækker til eksamen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630391905", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630391905", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61630391905" }