Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
Emma Kyed Jensen
|
Hold
|
2023 hhx23a IøB (2a IøB hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
3
|
Forløb 3 - PBL - den danske samfundsmodel
I dette forløb har eleverne arbejdet med et PBL-projekt om den danske samfundsmodel: https://problembaseredeopgaver.systime.dk/?id=185
Som optakt til forløbet har vi på klassen sammen set videoer, der kunne give inspiration til gruppernes problemformuleringer.
Eleverne har selv skulle formulere en problemformulering, besvare den i en rapport, og forberede en mundtlig præsentation af opgaven.
Eleverne har selv skulle orientere sig i kapitel 7, 14 og 19 afhængig af relevans for deres problemformulering.
Kernestof:
- arbejdsmarkedet
- økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- makroøkonomiske nøgletal
- vækst og konjunkturer
- økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- velfærdsmodeller
- kvalitative og kvantitative metoder
- Kapitel 7 ”Offentlig sektor og velfærd”: https://iob.systime.dk/?id=1578
- Kapitel 14 ”Strukturpolitik”: https://iob.systime.dk/?id=1452
- Kapitel 19 ”Konkurrenceevne”: https://iob.systime.dk/?id=1374
Supplerende stof:
- HHX-guiden til Studieområdet: https://hhxguiden.systime.dk/?id=218
- Economics: How Scandinavia Got it Right https://www.youtube.com/watch?v=KXKmDbC1SF8
- What is the Social Progress Index? https://www.youtube.com/watch?v=gFVmko8bM0Y
- Deadline (20.01.2020) – uddrag: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=032001222230
- Trods ekstra penge står regeringen fast på store bededag, 29.05.2024, Kristeligt Dagblad
- DR Explainer: Hvorfor vil regeringen afskaffe store bededag?, 2023, https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvorfor-vil-regeringen-afskaffe-store-bededag_363438
- Danskerne køber sig til mere og mere privat velfærd, Mandag Morgen, 14. august 2023, https://www.mm.dk/artikel/danskerne-koeber-sig-til-mere-og-mere-privat-velfaerd
- Overblik: Sådan vil regeringens eksperter ændre det danske sundhedsvæsen, 11. juni 2024, https://www.altinget.dk/digital/artikel/overblik-saadan-vil-regeringens-eksperter-aendre-det-danske-sundhedsvaesen
- 400.000 udenlandske arbejdere gør Danmark og danskerne rigere, Mandag Morgen, 10. september 2024, https://www.mm.dk/artikel/400000-udenlandske-arbejdere-goer-danmark-og-danskerne-rigere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Økonomisk politik 1 og arbejdsmarkedet
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til finanspolitik, strukturpolitik og arbejdsmarkedet. Herunder fokus på lempelig og stram finanspolitik, finanspolitiske multiplikatorer, arbejdsløshed og årsager hertil, arbejdsmarkedspolitik, Flexicurity og forskellige typer af erhvervspolitik.
Kernestof:
- arbejdsmarkedet
- økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- makroøkonomiske nøgletal
- økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Kap. 6 ”Arbejdsmarkedet”: https://iob.systime.dk/?id=1604
- Kap. 8 ”Finanspolitik”: https://iob.systime.dk/?id=1560
- Kap. 14 ”Strukturpolitik”: https://iob.systime.dk/?id=1452
Supplerende stof:
- Finanslovsforslag 2025: https://fm.dk/media/27689/et-mere-trygt-groent-og-rigt-danmark_finanslovforslaget-2025.pdf
- Uddrag af: Vismænd i opråb til regeringen: Der skal trædes på bremsen, Jyllands-Posten, 8. oktober 2024, https://jyllands-posten.dk/erhverv/ECE17507078/vismaend-i-opraab-til-regeringen-der-skal-traedes-paa-bremsen/
- Ti hårde år med mangel på arbejdskraft forude – mange tusinde unge uddanner sig forkert, Berlingske, 2021, https://www.berlingske.dk/oekonomi/ti-haarde-aar-med-mangel-paa-arbejdskraft-forude-mange-tusinde-unge
- Der er gået storpolitik i mikrochips – og den kan gøre mange ting dyrere for dig, DR, 2023, https://www.dr.dk/nyheder/udland/der-er-gaaet-storpolitik-i-mikrochips-og-den-kan-goere-mange-ting-dyrere-dig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 - PBL 4. industrielle revolution
PBL – Den fjerde industrielle revolution
I dette forløb har eleverne arbejdet med en PBL-opgave om den fjerde industrielle revolution: https://problembaseredeopgaver.systime.dk/?id=175 med fokus på arbejdsmarked og konkurrenceevne. Inden projektarbejdet begyndte, så vi fælles videoer på klassen og brainstormede emner, som eleverne kunne arbejde med. Produktet var en kort synopsis og en mundtlig præsentation for klassen.
Kernestof:
- Arbejdsmarkedet
- økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- makroøkonomiske nøgletal
- økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- vækst og konjunkturer
- kvalitative og kvantitative metoder
- Kapitel 6 ”Arbejdsmarkedet”
- Kapitel 14 ”Strukturpolitik”
- Faktalink: Den 4. industrielle revolution
- https://4ir.dk/vidensbibliotek
- Økonomiministeriet: Robotter på det danske arbejdsmarked
- Fagbevægelsens Hovedorganisation (tidligere LO): Arbejdsmarked 4.0
- What is Industry 4.0 and what does it mean for you?
- Hvad er den fjerde industrielle revolution?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 - Danmarks handel
Dette forløb har handlet om handel, globalisering og konkurrenceevne. Forløbet er kommet omkring Danmarks handel, betalingsbalance, konkurrenceevne (herunder priskonkurrenceevne, strukturel konkurrenceevne og Porters diamant), verdenshandelens udvikling og fordeling samt globalisering.
Kernestof:
- økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- makroøkonomiske nøgletal
- globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- Kap. 18 "Danmarks handel": https://iob.systime.dk/?id=1393
- Kap. 9 "Betalingsbalance og kapitalbalance": https://iob.systime.dk/?id=1547
- Kap. 19 "Konkurrenceevne": https://iob.systime.dk/?id=1374
- Kap. 20 "Verdenshandelens udvikling og fordeling": https://iob.systime.dk/?id=1351
- Kap. 21 "Globaliseringen af verdensøkonomien": https://iob.systime.dk/?id=1337
Supplerende stof:
- Topøkonomer afviser, at lavere skat er det vigtigste for konkurrenceevnen,
30. november 2017, Berlingske
- Kommissorieopgave 1.17 om Danmarks eksport i 2050 https://problembaseredeopgaver.systime.dk/?id=154 med brug af PwC rapport: https://www.pwc.com/gx/en/world-2050/assets/pwc-world-in-2050-summary-report-feb-2017.pdf
- Trumps handelskrig er begyndt: Tre store lande ramt, Børsen 2. februar 2025, https://borsen.dk/nyheder/udland/trumps-handelskrig-er-begyndt-tre-store-lande-ramt?b_source=handelskrig-trump&b_medium=row_1&b_campaign=list_45
- Analyse: Derfor kan en amerikansk toldmur ramme danske SMV’er hårdt, Dansk Erhverv, https://www.danskerhverv.dk/dansk-erhverv-magasinet/dansk-erhverv-magasinet-04--2024/analyse-derfor-kan-en-amerikansk-toldmur-ramme-danske-smver-hardt/
- Kronik: Globali¬se¬ringen har tabt sin status – men er nødvendig, Børsen, 2021, https://borsen.dk/nyheder/profinans/article3145584.ece
- Prisen for shipping, DR2, 2018, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Prisen%20for%20shipping&orderby=title&SearchID=9285f5d9-4963-4037-aec0-3534484edac1&index=1
- Dansk Erhvervs konkurrenceevnebarometer, https://www.danskerhverv.dk/rammevilkar/
- IMD Competitiveness Ranking, https://worldcompetitiveness.imd.org/Copyright?returnUrl=%2Fcountryprofile%2FDK%2Fwcy
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7 - SO5: Ulighed
I dette forløb havde eleverne et tværfagligt projekt i forbindelse med SO5 mellem international økonomi og 2. fremmedsprog med emnet ”ulighed”. Projektarbejdet havde særligt fokus på metoder i IØ, herunder dataindsamling og databehandling.
Kernestof:
- økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- makroøkonomiske nøgletal
- vækst og konjunkturer
- økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- kvalitative og kvantitative metoder
- Livets ulidelige ulighed er blevet mindre politisk, Verdens bedste nyheder, 6/12-21
- FN varsler rekordstort behov for humanitær hjælp i 2023, Berlingske, 1/12-22
- Afrika står over for den værste humanitære katastrofe siden Anden Verdenskrig, TV2, 21. jun 2022
- 21 organisationer i opråb: Inflation og energikrise har gjort børnefattigdommen akut, Information, 7. nov. 2022
- Video: Verdensmål 10 om mindre ulighed: https://www.verdensmaalene.dk/maal/10
- Realitytjek: Alex Vanopslagh møder kontanthjælpsmodtager, 2020 https://www.dr.dk/drtv/se/realitytjek_-alex-vanopslagh-moeder-kontanthjaelpsmodtager_172066
- USA's fattige børn, DR2, 2021, https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000124684&s=43434404&n=1&o=hits
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 9 - Økonomisk politik 2 + inflation
I dette forløb blev eleverne introduceret for de sidste økonomiske politikker, og i slutningen af forløbet blev alle økonomiske politikker repeteret. Eleverne skulle udarbejde et notat om en økonomisk politik og fremlægge for resten af klassen. Derudover blev inflation gennemgået med fokus på anvendelsen af de økonomiske politikker til at bekæmpe inflationen.
Kernestof:
- virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- makroøkonomiske nøgletal
- vækst og konjunkturer
- økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- økonomisk samarbejde i EU
Kapitel 12 ”Pengepolitik”: https://iob.systime.dk/?id=1484
Kapitel 13 ”Konkurrenceevneforbedrende politik”: https://iob.systime.dk/?id=1469
Kapitel 15 ”Miljøpolitik”: https://iob.systime.dk/?id=1427
Kapitel 16 ”Inflation”: https://iob.systime.dk/?id=1415
Supplerende stof:
- ECB melder ud: Langt ned til ideel rente, Børsen, 7. februar 2025, https://borsen.dk/nyheder/okonomi/ecb-melder-ud-langt-ned-til-ideel-rente?b_source=ecb-lavere-rente&b_medium=row_1&b_campaign=list_14
- Hvorfor er det vigtigt, at priserne er stable, Den europæiske centralbank, https://www.ecb.europa.eu/ecb-and-you/explainers/tell-me-more/html/stableprices.da.html
- På sit laveste siden finanskrisen: Derfor dykker den svenske krone, Euroinvester, 6. februar 2023, https://www.euroinvestor.dk/nyheder/paa-sit-laveste-siden-finanskrisen-derfor-dykker-den-svenske-krone
- Explainer: Betaler fattige lande for de riges lande klimaregning?, 2023, https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-betaler-fattige-lande-for-de-rige-landes-klimaregning_423960
- Inflationen og kerneinflationen steg i februar, 10. marts 2025, https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=49617
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 10 - Handelsteorier og IO'er
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til handelsteorier, frihandel og protek-tionisme, internationale organisationer og EU.
Kernestof:
- globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- økonomisk samarbejde i EU
- kvalitative og kvantitative metoder
- makroøkonomiske nøgletal
- økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Kapitel 22 ”Teorier om handel”: https://iob.systime.dk/?id=1322
- Kapitel 23 ”Frihandel kontra protektionisme”: https://iob.systime.dk/?id=1308
- Kapitel 24 ”Internationale organisationer”: https://iob.systime.dk/?id=1286
- Kapitel 25 ”Den Europæiske Union”: https://iob.systime.dk/?id=1256
Supplerende stof:
- Topøkonom har analyseret Trumps argumentation for toldkrigen, Politiken, 7. marts 2025, https://politiken.dk/danmark/oekonomi/art10316711/Top%C3%B8konom-har-analyseret-Trumps-argumentation-for-toldkrigen
- Konsekvenser af Trump-sejr: Her er vinderne og taberne i en global handels-krig. Per Thieman, Politiken, 1. november 2024, https://politiken.dk/internationalt/art10141045/Konsekvenser-af-Trump-sejr-Her-er-vinderne-og-taberne-i-en-global-handelskrig
- Deadline 03.02.25, Trumps toldkrig, https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=CFUTV1141789&s=43429295&n=55&o=datedesc
- Global Dynamics, https://www.old.globaltradealert.org/global_dynamics
- EU's Vejpakke, https://www.eu.dk/da/temaer/fri-bevaegelighed-for-arbejdskraft-og-eus-sociale-dimension/eus-vejpakke
- TV2 Nord: Transport - Hvad gør EU for mig? Afsnit 2, 20. dec. 2023, https://www.tv2nord.dk/hvad-goer-eu-for-mig/transport-hvad-goer-eu-for-mig-s1e2
- Den Europæiske Unions historie, http://tidslinjer.dk/undervisning/den-europaeiske-unions-historie/
- EU's historie (vi-deo), https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.101/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/0_3ee6jkkd?wid=_2158211&iframeem-bed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=0_3ee6jkkd&flashvars%5bstreamerType%5d=auto
- Erhvervsstyrelsen, Det indre markeds økonomiske betydning for Danmark, Januar 2017, https://hbseconomics.com/wp-content/uploads/2017/02/dim_18-01-2017_final.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 11 - Landeanalyser
I dette forløb har eleverne arbejdet med henholdsvis makroøkonomisk landeanalyse af Danmark og udviklingsøkonomisk landeanalyse af en række forskellige udviklingslande. Eleverne blev introduceret til forskellige analyser, rapporter, hjemmesider mm, men fandt også selv relevante kilder til landeanalyserne.
Kernestof:
- makroøkonomiske nøgletal
- vækst og konjunkturer
- kvalitative og kvantitative metoder
- globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- økonomisk samarbejde i EU
- Kapitel 17 om makroøkonomisk landeanalyse: https://iob.systime.dk/?id=1409
- Kapitel 26 om udviklingsøkonomisk landeanalyse: https://iob.systime.dk/?id=1235
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb 12 - Eksamensprojekt inkl. repetition
Beskrivelse af eksamensprojektet ”Danmark – et land i Europa”:
”Det er vigtigt at erkende, at Danmark ikke er nogen ø, som lever uafhængigt af resten af verdenen. Vi ligger geografisk hvor vi gør, vi er en del af ikke blot Euro-pa, men sågar EU, vores økonomi er lille og åben (stor eksport-/importandel) og vi har nu engang den historie vi har.”
Elever er blevet præsenteret for nedenstående inspirationsmateriale, som alle grupper som minimum har skulle orientere sig i i løbet af problemformuleringsfa-sen. De er desuden blevet præsenteret for en række databaser og kildesamlinger som de valgfrit har kunne anvende til øvrig inspiration i forbindelse med projektet. Eleverne har haft 4 vejledningsmoduler, hvor de har forberedt sig til eksamenspro-jektet, og to hele skrivedage, hvor de har arbejdet med deres eksamensprojekt.
- Det Økonomiske Råd, Dansk Økonomi Efterår 2024: https://dors.dk/vismandsrapporter/dansk-oekonomi-efteraar-2024
- Faktaark om hovedtrækkene i globaliseringen for Danmark, Disruptionrådet, maj 2017, https://bm.dk/media/6131/faktaark-om-hovedtrk-i-globaliseringen.pdf
- Største rentehop siden 2008, Berlingske Tidende, 7. marts 2025, https://www.berlingske.dk/oekonomi/stoerste-rentehop-siden-2008-men-godt-nyt-til-flere-danske-boligejere
- Beskæftigelsen stiger markant, Børsen, 21. marts 2025
https://borsen.dk/nyheder/okonomi/beskaeftigelsen-stiger-markant
- Trump eskalerer handelskrig - hvad har Danmark på spil, Børsen 28. marts 2025, https://borsen.dk/nyheder/okonomi/trump-eskalerer-handelskrig-sa-meget-er-pa-spil-for-dansk-okonomi
Repetition:
I repetitionsmodulerne har eleverne repeteret økonomiske politikker, og arbejdet med aktuelle udfordringer for dansk økonomi med fokus på handelskrigen.
- Væksten i dansk økonomi opjusteres – højeste siden 2006, Børsen, 31. marts 2025, https://borsen.dk/nyheder/okonomi/vaeksten-i-dansk-okonomi-opjusteres-hojeste-siden-2006?b_source=prognose-dansk-okonomi&b_medium=row_1&b_campaign=list_8
- Genstart podcast, DR, Trumps told, 10. april 2025, https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2025/trumps-told-11802550154
- Jobansøgning: Finansministeriet, https://kreativ-io.systime.dk/?id=150
- Jonansøgning: Nationalbanken, https://kreativ-io.systime.dk/?id=151
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285233852",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285233852",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285233852"
}