Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
Jan Bitsch Bechmann Steffensen
|
Hold
|
2023 hhx23d IøB (2d IøB hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundlæggende økonomi
Global økonomi:
Højkonjunktur
Lavkonjunktur
Kriser
Danmarks økonomi:
De samfundsøkonomiske mål
Produktion og indkomst:
Det økonomiske kredsløb
Bruttonationalproduktet
Årets priser og faste priser
Forsyningsbalance
Multiplikatoreffekt
Prisdannelse:
Efterspørgsel
Udbud
Ligevægt
Konkurrenceformer
Indkomst:
Indkomstbegreber
Forbrugerpriser
Forbrug
Opsparing
Indkomstfordeling
Den offentlige sektor:
Opbygning og opgaver
Indtægter og udgifter
Metode:
Søgning af økonomiske informationer
Danmarks statistik - Statistikbanken
Beregning af indekstal
Beregning af procentvise stigninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Den offentlige sektor og velfærd
Den offentlige sektor:
Opbygning og opgaver
Indtægter og udgifter
Velfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
PBL - Arbejdsmarkedet og flexicurity
Arbejdsstyrke
Erhvervsfrekvens eller beskæftigelsesfrekvens
Bruttoledighed eller nettoledighed
Udbud og efterspørgsel på arbejdskraft
Flexicurity
Flaskehalsproblemer og mismatch-problemer
Ældrebyrde, demografi og strukturelle udfordringer
Arbejdsmarkedspolitik
Arbejdsløshedsformer
EU og arbejdsmarkedet
Globalisering
Konkurrenceevne – priskonkurrenceevne om løn, effektivitet og produktivitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
TEMA - Frankrig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Inflation, renter, finanspolitik og pengepolitik
Finanspolitik:
Stram og lempelig finanspolitik
Finanspolitiske instrumenter
Multiplikatoreffekten
EU og finanspolitik
Betalingsbalance:
Import og eksport af varer og tjenesteydelser
Kapitalbalance
Inflation og priser:
Inflation
Kerneinflation
Årsager til og effekter af inflation
Pengepolitik:
Lempelig og stram pengepolitik
Renter og kreditvilkår
Pengepolitiske instrumenter
Pengepolitik og EU
Den finansielle sektor
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,50 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Valuta og valutapolitik
Valuta og valutakurser
Valutakurssystemer
Valutasamarbejde i EU
ERM2
Effektiv kronekurs
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Danmarks handel
Danmarks handel og sammensætning
Konkurrenceevne – pris og strukturel
Porters diamant
Verdenshandlens sammensætning og udvikling
Eksport
PBL - Danmarks eksport i 2050
Ulande
Globalisering – årsager, forside, bagside
PBL - globalisering
Transnationale selskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Handel og handelsteorier
Klassiske liberale handelsteorier (Smith, Ricardo)
Linders efterspørgselsteori
Faktorudrustningsteorien
Krugman og New Trade Theory
Frihandel og protektionisme
Told, importkvoter, statsstøtte
Tekniske handelshindringer
Internationale organisationer
Verdensbanken og IMF
Frihandelsområder
Dannelsen af EU
EU’s institutioner
Det indre marked
EU’s opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Landeanalyser
Landeanalyser
Makroøkonomisk landeanalyse
Udviklingsøkonomisk landeanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Eksamensopgave
Danmarks placering i Europa
Samfundsøkonomiske udfordringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285253498",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285253498",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285253498"
}