Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 hhx23j IøB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
International økonomi B
Lærer(e)
Gitte Rask Cannon
Hold
2023 hhx23j IøB (
2j IøB hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Alle forløb
Titel 2
Forløb#1
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Alle forløb
Undervisningsbeskrivelse er vedhæftet sidste modul
Indhold
Kernestof:
What if AI Controlled the World's Financial Systems? | Harari & Bartlett on 'The Diary of a CEO'
Lyt til eller læs denne artikel: https://www.zetland.dk/historie/soB3brr1-moV7bbJ3-ed56a og besvar følgende refleksionsspørgsmål i elevfeedback:
Happiness of the younger, the older, and those in between
1 Interaktive opgaver
Læs max 30 minutter her https://iob.systime.dk/?id=1702 om global økonomi og besvar følgende i elevfeedback:
Sustainable Development Report 2024
Læs max 30 minutter om Danmarks økonomi her https://iob.systime.dk/?id=1691 og besvar følgende i elevfeedback:
Læs om produktion og indkomst her https://iob.systime.dk/?id=1667 og besvar nedenstående i elevfeedback - 30 minutters arbejde.
Forsidehenvisning_ Danmark sænker den løftede pegefinger over for Afrika - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Jeres Kahoots skal være færdige ved timens begyndelse.
Læs om prisdannelse her https://iob.systime.dk/?id=1647 og besvar nedenstående i elevfeedback. Max 30 minutter.
Dit Demokrati | Finansloven
Fortsæt med at læse om prisdannelse her https://iob.systime.dk/?id=1647 og besvar nedenstående i elevfeedback. Max 30 minutter.
World Bank Open Data
Income Inequality - Inequality.org
Læs max 30 minutter her https://iob.systime.dk/?id=1629 i kapitel 5 'Husholdninger og forbrug' og besvar nedenstående i elevfeedback - max 30 minutter:
sQuiz: Siden er låst
Læs afsnit 5.3 her https://iob.systime.dk/?id=1638 om 'indkomstfordelingen'. Besvar nedenstående i elevfeedback - max 30 minutter.
Titel
Beskæftigelses- og jobfradrag skat.dk
Der er ingen lektier til i dag. Hvis nogen er bagefter med lektier til tidligere moduler, anbefaler jeg at bruge 30 minutter på at indhente det forsømte.
Unilogin
En nobelprisvinder i økonomi retter nu en fundamental kritik mod sit fag: Vi overser det vigtigste i verden
3.2 Samfundsmodel
Læs eller lyt (11 min) til følgende artikel fra Zetland: https://www.zetland.dk/historie/sejdn32B-moV7bbJ3-48da7
DRTV - Explainer: Hvorfor vil regeringen afskaffe store bededag?
Nationalbanken advarer mod regeringens finanspolitik.docx
F24 Disk Hovedkonklusioner.pdf
Dansk økonomi sprudler med en voldsom høj vækst - Berlingske.docx
PBL samfundsmodeller 2j.docx
Afsnit
I arbejder videre på jeres PBL
I arbejder videre på jeres PBL - fremlæggelser næste gang.
Fremlæggelser
Opgaverne 7.4, 7.5 og 7.6 skal være færdige. Dog skal I som altid max bruge 30 minutter på lektierne hjemme.
KL-formand_ Unik dansk velfærdsmodel i fare - Mandag Morgen.pdf
Denne gang er det os selv, der bliver erstattet af teknologi - Mandag Morgen.pdf
industrial revolutions - Google-søgning
Der er sat årstal på, hvornår AI er klogere end os. Det er snarere, end du tror
400.000 udenlandske arbejdere gør Danmark og danskerne rigere - Mandag Morgen.pdf
Vi opfører os som som der er krise - Politiken november 2024.docx
Læs max 30 minutter om arbejdsmarkedet her https://iob.systime.dk/?id=1464 og besvar følgende i elevfeedback:
Alt gik i retning af en kæmpe økonomisk krise. Så hvor blev den egentlig af?
Bidenomics-Trumponomis 2024-Randers - PUB.pptx
Læs om 'Arbejdsmarkedspolitik' her https://iob.systime.dk/?id=1464 og besvar nedenstående i elevfeedback.
Læs her https://iob.systime.dk/?id=1388 fra 19.2 om 'Strukturel konkurrenceevne og besvar nedenstående i elevfeedback (max 30 minutters arbejde i alt):
Nu advarer selv Saxo Banks ærkeliberale topchef: Uligheden har taget overhånd
Poverty isn't a lack of character; it's a lack of cash
Læs 30 minutter om handelsteori her https://iob.systime.dk/?id=1322 og lav de tilhørende repetitionsopgaver her https://iob.systime.dk/?id=3773 i elevfeedback
24.4 og 24.5 skal være færdige.
Læs max 30 minutter om frihandel og protektionisme her: https://ioa.systime.dk/?id=734
Topøkonom har analyseret Trumps argumentation for toldkrigen.docx
Læs den vedhæftede artikel og notér de vigtigste pointer i elevfeedback.
Læs eller lyt til følgende artikel - https://www.zetland.dk/historie/snpWkGHT-moV7bbJ3-27d96 - om det mulige Europa om 10 år. Noter egne refleksioner i elevfeedback, fx:
IØB makroøko landanalyse.pptx
PBL 11.04.25 2j.docx
Sandheden gør ondt. Men Europa er for længst blevet overhalet af USA og Kina
Lyt til Zetland helikopteren i linket og notér i elevfeedback, hvorfor EU halter efter USA og Kina ifølge Mario Draghi og Rasmus Foss.
Inspirationsmateriale til Eksamensprojekt IØB 2025.docx
Problemformulering, 2025.pptx
Eksamensprojekt IøB 2025 - PowerPoint.pptx
Økonomisk metode 1.pptx
Beregninger i IØ - øvelser samt tips og tricks.docx
Undervisningsbeskrivelse IØB 2025.docx
Omfang
Estimeret: 71,00 moduler
Dækker over: 71
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#1
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285274719", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285274719", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285274719" }