Holdet 2023 hhx23k IøB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau International økonomi B
Lærer(e) Emma Kyed Jensen, Henrik Vestergaard
Hold 2023 hhx23k IøB (2k IøB hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Vækst og konjunkturer
Titel 2 Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem I
Titel 3 Virksomheders og hush. beslutn. på markedet
Titel 4 Økonomisk politik og økonomiske skoler I
Titel 5 PBL-forløb; velfærdsmodeller
Titel 6 Globalisering; handel, arbejdsd., ulighed I
Titel 7 Øk. politikker og øk. skoler II
Titel 8 Arbejdsmarkedet I
Titel 9 Økonomisk politik II
Titel 10 Globalisering; handel, arbejdsd. II
Titel 11 Problembaseret læringsforløb II:
Titel 12 Øk. politikker og øk. skoler III
Titel 13 Globalsering; handel, arbejdsd. ulighed III
Titel 14 Globalisering, handel og EU I
Titel 15 Makroøkonomisk landeanalyse
Titel 16 Økonomisk politik og øk. skoler III
Titel 17 Økonomiske samarbejde i EU
Titel 18 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Vækst og konjunkturer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem I

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
Titel 4 Økonomisk politik og økonomiske skoler I

Finanspolitik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 PBL-forløb; velfærdsmodeller

Problembaseret læringsforløb jf. "problembaserede opgaver i international økonomi 3.2"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Arbejdsmarkedet I

Arbejdsmarkedet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Økonomisk politik II

I dette forløb blev eleverne introduceret for de sidste økonomiske politikker, og i slutningen af forløbet blev alle 7 økonomiske politikker repeteret. Eleverne skulle udarbejde et notat om en økonomisk politik og fremlægge for resten af klassen.

Kernestof:
- virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- makroøkonomiske nøgletal
- vækst og konjunkturer
- økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- økonomisk samarbejde i EU


- Kapitel 12 om pengepolitik: https://iob.systime.dk/?id=1484
- Kapitel 13 om konkurrenceevneforbedrende politik: https://iob.systime.dk/?id=1469
- Kapitel 15 om miljøpolitik: https://iob.systime.dk/?id=1427

Supplerende stof:
- Hvorfor er det vigtigt, at priserne er stabile?, ECB, 8. maj 2017 (opdateret 25. august 2021), https://www.ecb.europa.eu/ecb-and-you/explainers/tell-me-more/html/stableprices.da.html
- Pengepolitikken i Danmark, Nationalbanken, https://undervisning.nationalbanken.dk/artikler/pengepolitikken-danmark
- Lav svensk krone: 'Køb stort ind, hvis du tager afsted', 30. dec. 2022, DR
- På sit laveste siden finanskrisen: Derfor dykker den svenske krone, 6. feb. 2023, Euroinvestor.
- Eksperter skyder populært klimaforslag ned: Landbrugets CO2-afgift skal ikke lægges i køledisken, 21. feb. 2024, Altinget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Problembaseret læringsforløb II:

Den 4. industrielle revolution
Danmarks konkurrenceevne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 14 Globalisering, handel og EU I

I dette forløb er eleverne blevet introduceret til handelsteorier, frihandel og protektionisme, internationale organisationer.

Kernestof:
- globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- økonomisk samarbejde i EU
- kvalitative og kvantitative metoder
- makroøkonomiske nøgletal
- økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter

- Kapitel 22 om handelsteorier: https://iob.systime.dk/?id=1322
- Kapitel 23 om frihandel kontra protektionisme: https://iob.systime.dk/?id=1308
- Kapitel 24 om internationale organisationer: https://iob.systime.dk/?id=128


Supplerende stof:
- Overblik: Handelskrigen mellem USA og Kina, Kristeligt Dagblad, 13. sep. 2019
- Statsstøtte er et nødvendigt onde, 31. januar 2024, Børsen
- Berlingske mener: Margrethe Vestager skal ikke bekæmpe statsstøtte med statsstøtte, 22. januar 2024, Berlingske
- https://www.globaltradealert.org/global_dynamics
- Video: EU's historie: https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/medlemslande/eus-historie
- Tidslinje: EU's historie: http://tidslinjer.dk/undervisning/den-europaeiske-unions-historie/
- TV2 Nord: Transport - Hvad gør EU for mig? Afsnit 2, 20. dec. 2023.
- Det indre markeds økonomiske betydning for Danmark, Erhvervsstyrelsen, 2017
- "Ung i Kina - Sådan bliver du rig", DR3, 2016 https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=ung%20i%20kina&orderby=title&SearchID=c71d8959-1215-488c-bbcc-5bb8746845d1&index=3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Makroøkonomisk landeanalyse

Makroøkonomisk landeanalyse af Grækenland, hvor eleverne har været på studietur

Kernestof:
- makroøkonomiske nøgletal
- vækst og konjunkturer
- kvalitative og kvantitative metoder

- Kapitel 17 om makroøkonomisk landeanalyse: https://iob.systime.dk/?id=1409

Supplerende stof:
- https://www.oecd.org/economy/outlook/statistical-annex/
- https://globalis.dk/
- https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/eu-countries_da
- https://www.danskindustri.dk/politik-og-analyser/dansk-og-international-okonomi/markedsfokus/
- https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Økonomiske samarbejde i EU

EUs institutioner
EUs indre marked
EUs landbrugspolitik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde