Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 hhx23k IøB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
International økonomi B
Lærer(e)
Emma Kyed Jensen, Henrik Vestergaard
Hold
2023 hhx23k IøB (
2k IøB hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1: Vækst og konjunkturer
Titel 2
Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem I
Titel 3
Virksomheders og hush. beslutn. på markedet
Titel 4
Økonomisk politik og økonomiske skoler I
Titel 5
PBL-forløb; velfærdsmodeller
Titel 6
Globalisering; handel, arbejdsd., ulighed I
Titel 7
Øk. politikker og øk. skoler II
Titel 8
Arbejdsmarkedet I
Titel 9
Økonomisk politik II
Titel 10
Globalisering; handel, arbejdsd. II
Titel 11
Problembaseret læringsforløb II:
Titel 12
Øk. politikker og øk. skoler III
Titel 13
Globalsering; handel, arbejdsd. ulighed III
Titel 14
Globalisering, handel og EU I
Titel 15
Makroøkonomisk landeanalyse
Titel 16
Økonomisk politik og øk. skoler III
Titel 17
Økonomiske samarbejde i EU
Titel 18
Eksamensprojekt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1: Vækst og konjunkturer
Indhold
Kernestof:
DI Prognose: Den økonomiske vækst drives af udenlandsk produktion og Tyra-feltet - DI Handel
1 Den globale økonomiLæs kapitel 1 i bogen International Økonomi af Henrik Kureer
Læs kapitel 2 i International Økonomi B af Henrik Kureer. I skal læse 2.0, 2.1 og 2.3 (særligt afsnittet Coronakrise og Krig i Ukraine).Hvis der er mere tid (ud af de 30 min. vi har givet hinanden håndslag på), så kan I læse om de øvrige kriser eller
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Personlige
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Åbenhed og omgængelighed
IT
Regneark
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 2
Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem I
Indhold
Kernestof:
Læs kapitlerne 3.1 og 3.2
1) Læs resten af kapitel 3
2) Lav opgave 3.6, kun spm. a
a) De der ikke var til undervisning fredag; lav gruppeopgaverne i teams. (husk både at uploade OG trykke aflevér)
sQuiz: Siden er låst
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Skrive
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Titel 3
Virksomheders og hush. beslutn. på markedet
Indhold
Kernestof:
3.31 (ikke lektier til tirsdag)
Læs kapitlerne 4.1 og 4.2
Lav opgave 3.7
Genlæs afsnittet i kap. 3.3 omkring "fastprisberegninger"
sQuiz: Siden er låst
Læs resten af kapitel 4
På teams laves i grupper; enten opgave 4.10 eller 4.12
Medbring mulighed for at tilgå dit årskort
Læs kapitel 5.1 i IØ-bogen
For dem, der virkelig vil gøre meget ud af faget IØ unge gaeld forbrug opsparing 2023.pdf
Læs resten af kapitel 5
World Bank Open Data
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 4
Økonomisk politik og økonomiske skoler I
Finanspolitik
Indhold
Kernestof:
index.cgi
Find nyheder om Finansminister Nicolai Wammen og Regeringens forslag til finanslov for 2025.
Besvar elev-feedback INDEN timen begynder.
Medbring en færdig opgave 5.9 (se på teams)
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Skrive
Formidling
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 5
PBL-forløb; velfærdsmodeller
Problembaseret læringsforløb jf. "problembaserede opgaver i international økonomi 3.2"
Indhold
Kernestof:
3.2 Samfundsmodel
index.cgi
Log ind på dette websted | T-Learn
Skim resten af kapitel 7
Se videoerne og download rapporten World Competitive Index
For de mest ambitiøse (ikke lektie) Nationalbankdirektør_ Dansk økonomi er i topform (ea6791d5).pdf
Opbygning af rapport; Log ind på dette websted | T-Learn
Log ind på dette websted | T-Learn Opgavens elementer A-Å
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 6
Globalisering; handel, arbejdsd., ulighed I
Indhold
Kernestof:
Detaljeret import og eksport
International økonomi B | International økonomi B
Læs kapitel 20.1 og 20.2
The Observatory of Economic Complexity Bruges til opgave 20.1
Vi gennemgår jeres opgaver 18.1 og 18.2 og 18.3 (afleveret på Teams)
Læs kapitel 21.1 - 21.3 International økonomi B | International økonomi B
Globalization explained (explainity® explainer video)
Læs resten af kapitel 21
Læs denne avisartikel - I kan også finde den på Infomedia selv.POL#Politiken#27-03-2023#Lands#1udg#Side_2_Hverdag#2#cci.pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Lærerstyret undervisning
Titel 7
Øk. politikker og øk. skoler II
Finanspolitik
Indhold
Kernestof:
Testopgave 8.3
Et mere trygt, grønt og rigt Danmark - finanslovforslaget 2025
Læs kap. 8.0-8.1 om finanspolitik (husk underafsnit):
Vismænd i opråb til regeringen_ Der skal trædes på bremsen - artikel og spørgsmål.docx
Læs de to afsnit:
Det er lektie at færdiggøre testopgave 8.3, hvis du ikke nåede det i sidste time:
Øvelsesopgave 8.8
Læs resten af kapitel 8:
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Individuelt arbejde
Titel 8
Arbejdsmarkedet I
Arbejdsmarkedet
Indhold
Kernestof:
Opgaver til arbejdsløshed .docx
Det er lektie at færdiggøre øvelsesopgave 8.8 og aflevere den på Teams (d. 13. nov. kl. 21). Alle skal kunne være klar til at forklare opgaven fælles på tavlen
Afsnit
Lektie:
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Personlige
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 9
Økonomisk politik II
I dette forløb blev eleverne introduceret for de sidste økonomiske politikker, og i slutningen af forløbet blev alle 7 økonomiske politikker repeteret. Eleverne skulle udarbejde et notat om en økonomisk politik og fremlægge for resten af klassen.
Kernestof:
- virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- makroøkonomiske nøgletal
- vækst og konjunkturer
- økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- økonomisk samarbejde i EU
- Kapitel 12 om pengepolitik:
https://iob.systime.dk/?id=1484
- Kapitel 13 om konkurrenceevneforbedrende politik:
https://iob.systime.dk/?id=1469
- Kapitel 15 om miljøpolitik:
https://iob.systime.dk/?id=1427
Supplerende stof:
- Hvorfor er det vigtigt, at priserne er stabile?, ECB, 8. maj 2017 (opdateret 25. august 2021),
https://www.ecb.europa.eu/ecb-and-you/explainers/tell-me-more/html/stableprices.da.html
- Pengepolitikken i Danmark, Nationalbanken,
https://undervisning.nationalbanken.dk/artikler/pengepolitikken-danmark
- Lav svensk krone: 'Køb stort ind, hvis du tager afsted', 30. dec. 2022, DR
- På sit laveste siden finanskrisen: Derfor dykker den svenske krone, 6. feb. 2023, Euroinvestor.
- Eksperter skyder populært klimaforslag ned: Landbrugets CO2-afgift skal ikke lægges i køledisken, 21. feb. 2024, Altinget
Indhold
Kernestof:
Quiz kap. 6
Mangel på arbejdskraft - artikel + spørgsmål.docx
Læs introen til kap. 14 samt underafsnittet om arbejdsmarkedspolitik:
Der er gået storpolitik i mikrochips – og den kan gøre mange ting dyrere for dig
Læs hele kap. 14.2
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Globalisering; handel, arbejdsd. II
Danmarks Handel
Konkurrenceevne (pris- og struktur)
Indhold
Kernestof:
Læs kap. 19.1-19.2 om priskonkurrenceevne og den strukturelle konkurrenceevne.
Færdiggør spørgsmålene til artiklen om mikrochips fra sidste modul. Artikel og spørgsmål er på modulet i tirsdags.
19.3 Porters diamant | International økonomi B
Inspirationslinks:
Vi har i dag fremlæggelser efter denne plan:
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Problembaseret læringsforløb II:
Den 4. industrielle revolution
Danmarks konkurrenceevne
Indhold
Kernestof:
8 Finanspolitik
2.1 Den 4. industrielle revolution | Problembaserede opgaver til International økonomi
Quiz kap. 14
Grupperne fremlægger efter denne plan:
Opgave om dagpenge og flexicurity.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
IT
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 12
Øk. politikker og øk. skoler III
Inflation
Rente
Pengepolitik
Den finansielle sektor
Indhold
Kernestof:
Virtuel undervisning 3. januar 2k - Danmarks handel.docx
18 Danmarks handel | International økonomi B
Skim kapitlerne 8.1, 12.1, 14.1, 14.2
2k IøB - Økonomiske politikker.pptx
Læs kapitel 16: Inflation (referer til samfundsøk. mål omkring prisstabilitet.)
Danmarks Nationalbanks hjemmeside
Nationalbanken sænker renten - 300125
Læs kapitlerne 12.1 og 12.2: pengepolitik
Nationalbanken følger i hælene på ECB: Sænker renten med 25 basispoint
Læs kapitel 12.3 og 12.4
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Globalsering; handel, arbejdsd. ulighed III
Valutakurs
Valutapolitik
Betalingsbalance
Indhold
Kernestof:
Opgave 12.3 skal være afleveret på teams.
sQuiz: Siden er låst
Lande, der bruger euroen | Den Europæiske Union
Valutakurser
Læs kapitel 10.1 - 10.3
Læs resten af kapitel 10 vedr. valuta
PowerPoint BB på Teams
se denne BETALINGSBALANCEN-SCREENOMATIC-HV(1).mp4
Læs kapitel 9.1, de to første afsnit om betalingsbalancens løbende poster og udviklingen i disse.
International Transactions | U.S. Bureau of Economic Analysis (BEA)
US Government revenue
Præsentationer af Betalingsbalancens løbende poster.
Læs resten af kapitel 9
Læs kapitel 22.1
Vi ser videoer om betalingsbalance.
Læs kapitel 22.2 og 22.3
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Personlige
Selvstændighed
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 14
Globalisering, handel og EU I
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til handelsteorier, frihandel og protektionisme, internationale organisationer.
Kernestof:
- globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- økonomisk samarbejde i EU
- kvalitative og kvantitative metoder
- makroøkonomiske nøgletal
- økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Kapitel 22 om handelsteorier:
https://iob.systime.dk/?id=1322
- Kapitel 23 om frihandel kontra protektionisme:
https://iob.systime.dk/?id=1308
- Kapitel 24 om internationale organisationer:
https://iob.systime.dk/?id=128
Supplerende stof:
- Overblik: Handelskrigen mellem USA og Kina, Kristeligt Dagblad, 13. sep. 2019
- Statsstøtte er et nødvendigt onde, 31. januar 2024, Børsen
- Berlingske mener: Margrethe Vestager skal ikke bekæmpe statsstøtte med statsstøtte, 22. januar 2024, Berlingske
-
https://www.globaltradealert.org/global_dynamics
- Video: EU's historie:
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/medlemslande/eus-historie
- Tidslinje: EU's historie:
http://tidslinjer.dk/undervisning/den-europaeiske-unions-historie/
- TV2 Nord: Transport - Hvad gør EU for mig? Afsnit 2, 20. dec. 2023.
- Det indre markeds økonomiske betydning for Danmark, Erhvervsstyrelsen, 2017
- "Ung i Kina - Sådan bliver du rig", DR3, 2016
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=ung%20i%20kina&orderby=title&SearchID=c71d8959-1215-488c-bbcc-5bb8746845d1&index=3
Indhold
Kernestof:
Statistics and data
2k-IøB-Frihandelsteorier-070325.pptx
Læs resten af kapitel 22
Husk at have afleveret opgave 22.1 på TEAMS (især de, der ikke var til timen tirsdag morgen den 4. marts)
What does Kenya export to Uganda? (2023) | The Observatory of Economic Complexity
Læs kapitel 23.1BESVAR ELEVFEEDBACK.
Læs resten af kapitel 23
Læs kapitel 24
Fremlæggelse af de forskellige frihandelsområder
WTO explained
Why Economists Hate Trump's Tariff Plan | WSJ
sQuiz: Siden er låst
Læs kapitlerne 24.1 og 24.3. Besvar elev-feedback.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Makroøkonomisk landeanalyse
Makroøkonomisk landeanalyse af Grækenland, hvor eleverne har været på studietur
Kernestof:
- makroøkonomiske nøgletal
- vækst og konjunkturer
- kvalitative og kvantitative metoder
- Kapitel 17 om makroøkonomisk landeanalyse:
https://iob.systime.dk/?id=1409
Supplerende stof:
-
https://www.oecd.org/economy/outlook/statistical-annex/
-
https://globalis.dk/
-
https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/eu-countries_da
-
https://www.danskindustri.dk/politik-og-analyser/dansk-og-international-okonomi/markedsfokus/
- https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/
Indhold
Kernestof:
CIA World factbook
What does Denmark export to Sweden? (2023) | The Observatory of Economic Complexity
Tradingeconomics på dansk
Statistikbanken DK
IMF
Globalis
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Økonomisk politik og øk. skoler III
Indkomstpolitik
Indhold
Kernestof:
Vi læser kapitel 13.1 på klassen.
Regering erkender at forslag om helligdag er indgreb i dansk model
Danmark lægger sag an ved EU-Domstolen for at få annulleret EU's nye mindsteløn | Nyheder | DR
Konkurrenceevneforbedrende politik
S vil afsætte tre milliarder om året til højere løn for offentligt ansatte - Altinget | Nyheder, analyser og debat om dansk politik
Læs kapitel 13.2 Indkomstpolitik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Økonomiske samarbejde i EU
EUs institutioner
EUs indre marked
EUs landbrugspolitik
Indhold
Kernestof:
sQuiz: Siden er låst
På klassen læses kapitlerne 25.1 og 25.2
Læs kapitel 25.3; Det indre marked (besvar elev-feedback)
Læs resten af kapitel 25, særligt om EUs landbrugspolitik
Det Europæiske Råd
2k IøB Udviklingsøkonomisk landeanalyse - 040425.pptx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 18
Eksamensprojekt
Danmark - et land i Europa
Indhold
Kernestof:
Vi skal danne eksamensprojektgrupper
Eksamensprojekt IøB 2025 - PowerPoint - HVE.pptx
Inspirationsmateriale til Eksamensprojekt IØB 2025 - Danmark.pdf
BØRSEN - beskæftigelsen stiger markant - 21 marts 2025.pdf
Eksamensprojekt IØB 2025 - Elevoplæg inklusiv tidsplan.pdf
Læs grundigt, vær klar på første udkast til en problemformulering Eksamensprojekt IØB 2025 - Elevoplæg inklusiv tidsplan.pdf
Log ind på dette websted | T-Learn
Økonomisk metode 1 - HVE.ppt
Læs om metode, kapitel 27 https://iob.systime.dk/?id=1228
Også i HHX-guiden til studieområdet https://hhxguiden.systime.dk/?id=166
Synopsis og eksamen i IØ 2025.pptx
Beregninger i IØ - øvelser samt tips og tricks.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Eksamensprojekt
04-05-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Regneark
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Projektarbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285276729", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285276729", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285276729" }