Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Maria Brøndum Hjortshøj, Troels Uhre Isen
|
Hold
|
2023 hhx23k ErhvC (2k ErhvC hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Demokrati, etik, moral og jura/digital dannelse
Introduktion til faget og i-bogen
Kap. 1: Demokrati, etik, moral og jura
Kap. 2: Digital dannelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Retskilder
Kap. 3: Retskilder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Juridisk metode
Kap. 4: Juridisk metode
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det danske retssystem
Kap. 5: Det danske retssystem
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Erstatningsret
Kap. 6: Introduktion til erstatningsretten
Kap. 7: Erstatningsbetingelserne
Kap. 8: Forsikring
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#1 Aftaleret
Glerup, Anne m.fl., Erhvervsjura C&B - juraens grundregler, Systime 2024.
Kapitel 8-11.
Indhold:
- kap. 9: Aftalers indgåelse
- kap. 10: Fuldmagt (ikke fokus på 'Andre mellemmænd')
- kap. 11: Aftalers ugyldighed
Faglige mål:
- forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- udtrykke sig hensigtsmæssigt
- anvende retskilder
Kernestof:
- aftaleret, herunder kontrakters indgåelse nationalt, aftalers ugyldighed og fuldmagt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Forløb#2 Handelskøb
Glerup, Anne m.fl.: Erhvervsjura C&B - juraens grundregler, Systime 2024.
Kapitel 17 plus afsnit 15.1.
Kernestof:
- køberet med fokus på nationale regler i handelskøb.
Faglige mål:
- forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- foretage et juridisk ræsonnement
- anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- forstå juridiske problemstillinger i samspil med andre fag
- udtrykke sig hensigtsmæssigt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Forløb#3 Forbrugeraftaler- og køb
Forbrugerret - herunder aftaler, køb og betaling.
Systime, kap 13-15
Kap. 13: Forbrugerret
Kap. 14: Forbrugeraftaler
Kap. 15: Forbrugerkøb
Supplerende materiale:
www.forbrug.dk
www.forbrugerombudsmanden.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Forbrugerret, herunder aftaler, køb og betaling
- Søge information - Juridisk informationssøgning. Bla. på www.forbrug.dk, www.forbrugerombudsmanden.dk
- Diskutere
- Formidling - Præsentation af elevernes løsning på caseopgaver
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Foretage en juridisk analyse samt ræsonement
- Sociale
- Samarbejdsevne - Løse caseopgaver i grupper. Gruppearbejde
- IT - www.forbrug.dk, www.forbrugerombudsmanden.dk
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Markedsføringsret
Kap. 16: Markedsføringsret
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kreditret
Kreditret
Kap. 18: Introduktion til kreditretten
Kap. 19: Kreditaftaler
Kap. 20: Kredit med ejendomsforbehold
Kap. 21: Pant i forbrugerforhold
Kap. 22: Tinglysning
Kap. 23: Fysiske personers hæftelse
Kap. 24: Inkasso og fogedret
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition og eksamenstræning
Repetition af C-niveau emner samt eksempler på eksamensopgaver
Ved det grønne bord
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64308956184",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64308956184",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64308956184"
}