Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Maria Brøndum Hjortshøj
|
Hold
|
2023 hhx23x ErhvC (2x ErhvC hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Demokrati, etik, moral og jura/digital dannelse
Introduktion til faget og i-bogen
Kap. 1: Demokrati, etik, moral og jura
Kap. 2: Digital dannelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Retskilder
Kap. 3: Retskilder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Juridisk metode
Kap. 4: Juridisk metode
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det danske retssystem
Kap. 5: Det danske retssystem
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Erstatningsret
Kap. 6: Introduktion til erstatningsretten
Kap. 7: Erstatningsbetingelserne
Kap. 8: Forsikring
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Aftaleret
Kap. 9: introduktion til aftaleretten
Kap. 10: Aftalers indgåelse
Kap. 11: Fuldmagt
Kap. 12: Aftalers ugyldighed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forbrugerret
Kap. 13: Introduktion til forbrugeretten
Kap. 14: Forbrugeraftaler
Kap. 15: Forbrugerkøb
Heraf to moduler anvendt til det valgfrie fokus område: Forbrugerbeskyttelse i hverdagen med fokus på:
• Elektroniske gavekort
• Ja-tak tilbud på Facebook
• Konkurrencer på Instagram
Supplerende stof:
• Forbrugerombudmanden.dk – diverse afgørelser
• Forbrugerombudsmanden.dk – kvikguide til udbetaling af elektroniske gavekort
• Eksempler på ja-tak tilbud og Instagram konkurrencer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Markedsføringsret
Kap. 16: Markedsføringsret
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Handelskøb
Kap. 17: Handelskøb
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kreditret
Kreditret
Kap. 18: Introduktion til kreditretten
Kap. 19: Kreditaftaler
Kap. 20: Kredit med ejendomsforbehold
Kap. 21: Pant i forbrugerforhold
Kap. 22: Tinglysning
Kap. 23: Fysiske personers hæftelse
Kap. 24: Inkasso og fogedret
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition og eksamenstræning
Repetition af C-niveau emner samt eksempler på eksamensopgaver
Ved det grønne bord
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64308957851",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64308957851",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64308957851"
}