Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 hhx24c SamfC - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Samfundsfag C
Lærer(e)
Anja Gammelby Nielsen
Hold
2024 hhx24c SamfC (
1c SamfC hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1 fortsat
Titel 2
Forløb 2 samfundsøkonomi
Titel 3
Forløb 3 - Sociologi
Titel 4
Forløb 4 Globalisering og arbejdsmarked
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1 fortsat
Indhold
Kernestof:
Læs I-bogens Kap. 6.2 Mediernes rolle og medialisering https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1247 samt det følgende afsnit om "Ulemper ved medialisering"
afsnittet Mediernes nyhedskriterier https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1263
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2 samfundsøkonomi
Indhold
Kernestof:
Som opstart på det nye forløb 2: Samfundsøkonomi skal du læse hele kap. 8.4 Hvad er god økonomi inkl. underafsnittene - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=404
Hvis du mod forventning ikke blev færdig med Små opgaver samfundsøkonomiske mål.docx så er det lektie at færdiggøre disse.
Læs kap. 8.2 Hvordan fungerer markedet? https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=406(Læses efter behov - i forhold til om man har fanget logikken med udbud, efterspørgsel og ligevægtspris i ØG forløbet
Hvis du ikke blev færdig med Øvelse 1 - økonomisk kredsløb.ppt sidste onsdag, så er det lektie PLUS:
Færdiggør opgave B og spm. 1 i opgave C i Opgaver dansk eksport.docx
Lav opgave D i Opgaver dansk eksport.docx OG læs i Samfundsfag C - hele 17.3 Konkurrenceevne https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1058 (minus underafsnittet om konkurrencesstaten)
Læs afsnittet: Skatter, afgifter og tilskud - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=453
Læs HELE afsnit 9.2 Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=414
Link til virtuel undervisning:
Læs kap. 9.3 Velfærdsstatens udfordringer https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=413 samt også kap. 9.4 og 9.5
Lav opgave 2 i Opgave - velfærd under pres.docx - vi har lavet opgave 1 tidligere (d. 30/1). Vigtige ting at huske i analysen: BRUG bilagene - dvs. træk centrale pointer frem + kombiner det med viden om velfærdsmodeller (opgave 1) samt den nye viden
Læs kap. 8.6 Økonomisk politik https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=402 - du skal (gen)læse om de tre typer økonomisk politik: Finans-, penge- og strukturpolitik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 3 - Sociologi
Indhold
Kernestof:
Medbring ét billede på din mobil, som illustrerer en norm, der gælder hjemme ved dig og din familie. Der må IKKE være mennesker på billedet (men gerne dyr). En norm er en "spilleregel". Eksempel på normer hjemme hos mig (mand + teenagedatter): Der dr
Læs Kap. 2.1 Hvad er socialisering - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=361 og læs om Goffman på https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1316 og hvis du ikke nåede til onsdag, så kan du nå endnu at medbringe ét billede på din mobil, som illustrere
For at forstå, hvilket samfund det er, som påvirker nutidens unge i deres identitetsdannelse, skal du læse følgende:
Svar på spørgsmål 1 i Eksamensopgave - trivsel.docx På timen får I 30 min. til at svare på spm. 2. Hvis du vurderer, at du skal bruge mere tid på at læse bilag 2 og svare på spm. 2, så kan det være en god ide at læse bilag 2 hjemmefra.
Lav Opgave anbefalinger.docx
Læs kap. 11.4 Social mobilitet og mønsterbrydere https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1414
Læs de to afsnit: 11.2 Social arv, 11.3 Chanceulighed
Læs kap.11.5 Et teoretisk bud på social arv https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1415
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 4 Globalisering og arbejdsmarked
Indhold
Kernestof:
Læs om begrebet "Globalisering" fra starten af I-bogens kap. 19 til og med kapitel 19.4 https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1416
Spørgeskema om attraktive ungemiljøer
Færdiggør opgave 3 + 4 i Opgaver - globalisering.docx
Læs hele I-bogens kapitel 14.4 Arbejdsløshed - https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1040 - særlig vigtig er det indledende afsnit samt afsnittene om måling af arbejdsløshed, arbejdsstyrken og typer af arbejdsløshed
ALLE opgaverne besvares INDIVIDUELT
Vi samler op på de opgaver, som I sendte sidste gang i elevfeedback - og så skal vi videre med ubalancer på det danske arbejdsmarked. I den forbindelse skal du som lektie lave opgave 1 i Opgaver - ubalancer.docx På klassen skal vi løse de følgende op
SubUniversity folder.pdf
På timen kommer I selv til skulle finde svar på nogle spørgsmål i I-bogen fra kap. 20 - Den Europæiske Union (EU) - https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1111 til og med kap. 20.3 https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1117 Så hvis du tænker, du har be
Hvis du ikke blev færdig i mandags i sidste uge, så færdiggør besvarelsen af spørgsmål i Basal viden om EU.docx.
Forsøg at lave eksamensopgaven 5 - Finanspolitik.docx - Brug MAX 48 min. - med de hjælpemidler, der er lovlige til eksamen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910064139", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910064139", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910064139" }