Holdet 2024 hhx24d SamfC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Mette Weje Andersen
Hold 2024 hhx24d SamfC (1d SamfC hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det danske folkestyre
Titel 2 Samfundsøkonomi
Titel 3 Sociologi
Titel 4 Globalisering og arbejdsmarked

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det danske folkestyre

Dette er et forløb, der både omfatter undervisningen i grundforløbet og undervisningen i studieretningsklassen og et SO1-forløb. Forløbet omhandler demokrati og politik med fokus på, hvad der kendetegner det danske folkestyre. I forløbet har der bl.a. været fokus på følgende begreber
• Fordelingspolitik og værdipolitik
• Ideologier
• Styreformer og demokratiformer, negativ parlamentarisme
• Grundloven
• Magtens tredeling
• Regeringsdannelse, regeringstyper og regeringsopgaver
• Folketinget og dets rolle
• Mediernes roller, medialisering

I løbet af forløbet har der været et SO1-forløb (tværfagligt forløb med Informatik) om Digitalisering. I den forbindelse blev følgende begreber gennemgået:
• Fake News og typer af misinformation
• Sociale mediers politiske betydning

I forløbet er følgende faglige mål blevet trænet:
• anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Følgende kernestofområder er blevet inddraget i forløbet:
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
• kvantitativ og kvalitativ metode.

Kernestof
Mads Beyer m.fl. Samfundsfag C. Systime
• Kap. 1-1.2 inklusiv underafsnit
o 1.1 Hvad er en ideologi? | Samfundsfag C (systime.dk)
o 1.2 Grundlæggende ideologier | Samfundsfag C (systime.dk)
• Kap. 2.0-.2.2 inklusiv underafsnit
o 2.1 De politiske partier | Samfundsfag C (systime.dk)
o 2.2 Inddeling af partierne | Samfundsfag C (systime.dk)
• Kap. 4.1-4.2 inklusiv underafsnit
o 4.1 Forskellige styreformer | Samfundsfag C (systime.dk)
o 4.2 Demokratiformer | Samfundsfag C (systime.dk)
• Kap. 5.1-5.3 inklusiv underafsnit
o 5.1 Grundloven | Samfundsfag C (systime.dk)
o 5.2 Valg til Folketinget | Samfundsfag C (systime.dk)
o 5.3 Folketingets lovgivende arbejde | Samfundsfag C (systime.dk)
• Kap. 6.1-6.2 inklusiv underafsnit
o 6.1 Medier og politik | Samfundsfag C (systime.dk)
o 6.2 Mediernes rolle og medialisering | Samfundsfag C (systime.dk) (% ”Avisernes politiske holdninger)

Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke. Luk samfundet op!, Forlaget Columbus
• Kapitel 5.8 inklusiv underkapitler
o 5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik | LUK SAMFUNDET OP!

Supplerende stof:

• Videoer fra Folketinget.
o "Hvad er et politisk parti" og "Hvad laver en politiker" fra https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
o ”Dit demokrati Styreformer”: Dit Demokrati | Styreformer - YouTube
o ”Dit demokrati Demokratiformer”: Dit Demokrati | Demokratiformer - YouTube
o ”Dit demokrati Grundloven”: Dit Demokrati | Grundloven - YouTube
o ”Dit demokrati Fra idé til lov” Dit Demokrati | Fra idé til lov
o ”Dit demokrati Kontrol med regeringen” Dit Demokrati | Kontrol med regeringen
o ”Dit demokrati Regeringen”: Dit Demokrati | Regeringen
• Video fra Danmarks Domstole
o Videoen – ”Magtens tredeling. Hvorfor er magten delt i tre?”: Magtens tredeling | Hvorfor er magten delt i tre? - YouTube
• Udvalgte videoer fra DR ”Øvelser i statistik”.
o Øvelser i statistik | Samfundsfag | DR
• Nyhedsindslag fra DR
o TVA - 9. NOV 2024 12:00 | Se online her | DRTV
o TVA - 22. NOV 2024 21:00 | Se online her | DRTV
Beyer, Mads m.fl. Samfundsfag C. Systime
• Kapitel 2.4 inklusiv underkapitel
o 2.4 Partiers adfærd | Samfundsfag C

Artikler
• Uddrag af: ”Vanopslaghs nye skatteplan giver direktøren tre gange så store skattelettelser som den almindelige lønmodtager: ’Vil rive Danmark midt over’”, DR Nyheder, 18/5, 2024
• Uddrag af: ”Nu ved vi, hvad det seneste folketingsvalg afslører om moderne dansk politik. Velkommen til den troløse politiske tidsalder ” - Af Sebastian Abrahamsen og Jens Høyer Jensen, Zetland, 27. februar 2024⋅
• ”Regeringen sætter retningen for fremtidens erhvervsliv”, Skatteministeriet, 20/6, 2024, Regeringen sætter retningen for fremtidens erhvervsliv Skatteministeriet (skm.dk)
• ”Socialdemokratiet i kovending: Satte selv afgiften op – nu er skattelettelsen ’et godt kompromis’, Tofte, Line Rønn og Bøttcher, Rasmus, DR, 20/6,2024, Socialdemokratiet i kovending: Satte selv afgiften op - nu er skattelettelsen 'et godt kompromis' | Politik | DR
• ”Stigende formuer driver uligheden”, Enhedslisten, 24. juni 2024, Stigende formuer driver uligheden - RØD+GRØN
• ”Liberal Alliance vil ikke gå til valg på at få fjernet topskatten”, DR, 9/4/2024, Liberal Alliance vil ikke gå til valg på at få fjernet topskatten | Politik | DR
• Uddrag af: ”Mette Frederiksen reagerer på tabt flertal: Det ændrer ikke noget”, Altinget, 19/3, 2024
• Uddrag af: ”Mette Frederiksens regering bygger på grov fejllæsning af vælgerne”, Information, 23/2 2024
• Meningsmåling fra DR d.17/5 2024
• ”Danskernes viden om integration halter: Flertallet skyder helt forbi virkeligheden i ny undersøgelse,” Reiermann, Jens og Andersen, Torben K., 29/11, 2021, Mandag Morgen, Danskernes viden om integration halter: Flertallet skyder helt forbi virkeligheden i ny undersøgelse - Mandag Morgen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Samfundsøkonomi

Dette forløb har omhandlet samfundsøkonomi, og der har været et fokus på at forstå, hvordan den danske samfundsøkonomi fungerer, hvad der kan påvirke den, og hvad der kendetegner den danske velfærdsstat.

Følgende begreber har bl.a. været i fokus:
• De samfundsøkonomiske mål
• Det økonomiske kredsløb
• Økonomiske styreformer
• Betalingsbalancens løbende poster
• Konkurrenceevne
• Den offentlige sektor
• Velfærdstrekanten og velfærdsmodeller
• Velfærdsstatens udfordringer
• Finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik


Følgende faglige mål er blevet trænet i forløbet:
• anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Følgende kernestofområder er inddraget i forløbet:
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
• kvantitativ og kvalitativ metode.


Kernestof:
Mads Beyer m.fl. Samfundsfag C. Systime
• Kap. 12.2 inklusiv underafsnit
o 12.2 Samfundsøkonomiske mål | Samfundsfag C (systime.dk)
• Kap. 13.1-13.3 inklusiv underafsnit
o 13.1 Det økonomiske kredsløb | Samfundsfag C (systime.dk)
o 13.2 Produktion | Samfundsfag C (systime.dk)
o 13.3 Planøkonomi og markedsøkonomi | Samfundsfag C (systime.dk)
• Kapitel 15.1 inklusiv underafsnit
o 15.1 Den offentlige sektors størrelse og opgaver | Samfundsfag C
• Kap. 17.1 inklusiv underafsnit og 17.3 inklusiv underafsnit
o 17.1 Betalingsbalancen | Samfundsfag C (systime.dk)
o 17.3 Danmarks konkurrenceevne | Samfundsfag C (systime.dk)

Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke. Luk samfundet op!, Forlaget Columbus
• Kapitel 9.2-9.5 inklusiv underafsnit
o 9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd | LUK SAMFUNDET OP!
o 9.3: Velfærdsstatens udfordringer | LUK SAMFUNDET OP!
o 9.4: Velfærdsstatens interne udfordringer | LUK SAMFUNDET OP!
o 9.5: Velfærdsstatens eksterne udfordringer | LUK SAMFUNDET OP!
• Finanspolitik: Finanspolitik | LUK SAMFUNDET OP!
• Pengepolitik: Pengepolitik | LUK SAMFUNDET OP!
• Strukturpolitik: Strukturpolitik | LUK SAMFUNDET OP!

Supplerende stof:

Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke. Luk samfundet op!, Forlaget Columbus
• Kapitel 8.5 (% underafsnit)
o 8.5: Udsving i økonomien | LUK SAMFUNDET OP!
• Kapitel 9.6
o 9.6: Løsninger: Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien | LUK SAMFUNDET OP!

Statistik fra Danmarks statistik
Dansk Erhverv
o Konkurrenceevnebarometer: Hvor ligger Danmark på listen?
o Uddannelse: Se hvorfor, Danmark er #5 blandt 35 OECD-lande
o Viden & forskning: Se hvorfor, Danmark er #9 blandt 35 OECD-lande
o Transport & digitalisering: Se hvorfor, Danmark er #4 blandt 35 OECD-lande
o Arbejdskraft: Se hvorfor, Danmark er #4 blandt 35 OECD-lande
o Skat: Se hvorfor, Danmark er #27 blandt 35 OECD-lande
o Indre marked & frihandel: Se hvorfor, Danmark er #9 blandt 35 OECD-lande
• Video fra Folketinget
o Finansloven: Dit Demokrati: Undervisningsfilm / Folketinget

Artikler
• ”Prognose: Dansk økonomi stabiliserer sig på et højt niveau” fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 18. august 2024
• ”Den danske eksport skaber rekordmange jobs”, 17. oktober 2024, Jyllands-Posten
• Uddrag af artiklen: ”Analyse - Tysk økonomi er på vej i minus - og det er dårligt nyt for hele Europa”, 9. oktober 2024, DR
• ”Verden er blevet farlig. Det er dyrt. ’Og det bliver endnu dyrere’, lød det fra statsministeren, Jenvall, Line og Faurby, Mathilde, DR, 1. januar 2025, Verden er blevet farlig. Det er dyrt. 'Og det bliver endnu dyrere', lød det fra statsministeren | Politik | DR
• Bødskov, Morten. Vi kan fordoble eksporten i en af vores største industrier, Børsen, 31. oktober 2024
• Få overblikket: Det vil partierne  bag finansloven bruge statens penge på i 2025, Garde, Strandberg, Altinget, 22/11, 2024, Få overblikket: Det vil partierne bag finansloven bruge statens penge på i 2025 - Altinget
• KL-formand: Unik dansk velfærdsmodel i fare, Mandag Morgen, 13.05.2024, Uddrag
• Figur fra artiklen: KL-formand: Unik dansk velfærdsmodel i fare, Mandag Morgen, 13.05.2024
• Figur fra artiklen: Danskerne køber sig til mere og mere privat velfærd, Mandag Morgen, 14.08.2023
• Oldager, Mathias. Rentenedsættelser er et godt tegn for alle – men særligt godt for en bestemt del af danskerne, DR, 7. marts 2025.
• ”Ekspert kalder nyttejobs symbolpolitik, men ministeren er uenig”, Rasmussen, Josefine Sønderup, DR, 29/12, 2024, Ekspert kalder nyttejobs symbolpolitik, men ministeren er uenig | Indland | DR
Nyhedsindslag fra DR
• H.M. Kongens nytårstale: Sæson 2024 – 3. episode | DRTV

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd-selv 24-03-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Sociologi

Dette forløb omhandlede karakteristika ved Det senmoderne samfund med inddragelse af en række teoretikere. Derudover har der været fokus på sociale klasser, social arv og social mobilitet.

Følgende begreber og teorier var bl.a. i fokus:
• Socialisering
• Normer og værdier
• Social kontrol
• Grupper
• Roller og rollekonflikter
• Det senmoderne samfund
• Frontstage og backstage
• Adskillelse af tid og rum
• Øget individualisering
• Tab af traditioner
• Udlejring af sociale relationer
• Øget refleksivitet
• Højhastighedssamfundet og acceleration indenfor tre dimensioner samt fremmedgørelse
• Kulturel frisættelse, subjektivisering, ontologisering, potensering
• De fem socialklasser
• Social ulighed
• Social arv og social mobilitet
• Bourdieus kapitalbegreb: Økonomisk, social og kulturel kapital

I forløbet er følgende faglige mål blevet trænet:
• anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Følgende kernestofområder er inddraget i forløbet:
• identitetsdannelse og socialisering
• sociale og kulturelle forskelle.

Kernestof:
Mads Beyer m.fl. Samfundsfag C. Systime
• Kapitel 8.1-8.4 inklusiv underafsnit
o 8.1 Typer af socialisering | Samfundsfag C (systime.dk)
o 8.2 Identitet | Samfundsfag C (systime.dk)
o 8.3 Grupper og roller | Samfundsfag C (systime.dk)
o 8.4 Socialisering og identitet i det senmoderne samfund | Samfundsfag C (systime.dk) (% ”Ulrich Beck og risici” og ”Vejen frem”)
• Kap. 9.3 inklusiv underafsnit
o 9.3 Ungdomskultur | Samfundsfag C (systime.dk)
• Kap. 11.1-11.5 inklusiv underafsnit
o 11.1 Socialklasser | Samfundsfag C (systime.dk)
o 11.2 Social arv | Samfundsfag C (systime.dk)
o 11.3 Chanceulighed | Samfundsfag C (systime.dk)
o 11.4 Social mobilitet og mønsterbrydere | Samfundsfag C (systime.dk)
o 11.5 Et teoretisk bud på social arv | Samfundsfag C (systime.dk)

Supplerende stof:

Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke. Luk samfundet op!, Forlaget Columbus
• Figur 4.4 fra kapitel 4.3 gennemgået af underviser: 4.3: Pierre Bourdieu | LUK SAMFUNDET OP!

Dokumentar: DR. En syg forskel, episode 1, 23. maj 2016. En syg forskel: Sæson 1 | Se online her | DRTV

Videoen ”Kan alle jyder skaffe en gratis trailer gennem to led” fra DR P3: Kan alle jyder skaffe en gratis trailer gennem to led? - YouTube

Artikler
• ”Ligestilling”, Danmarks Statistik, Ligestilling - Danmarks Statistik
• Sørensen, Kristoffer Kræn, ”Han har undersøgt børns mistrivsel: Forældres forhandlede opdragelse er en årsag”, Berlingske Tidende, 22. februar 2025, uddrag
• Uddrag af ”Professor: Billedet af en hel generation i mistrivsel er ikke bare forkert, det er også dybt problematisk”, Politiken, 19/12, 2022
• ”Er livskvaliteten bedst på landet eller i byen? Nyt kort giver måske svaret”, Raundahl, Louise og Heissel, Anders, DR, 20. marts 2025, Er livskvaliteten bedst på landet eller i byen? Nyt kort giver måske svaret | Indland | DR
• ”Forældre køber sig til skyggeundervisning,” Knudsen, Jesper, Folkeskolen, 20/10, 2023, Forældre køber sig til skyggeundervisning
• Figur 2 fra Cevea: Figur 2 by Tænketanken Cevea Cevea - Infogram
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Globalisering og arbejdsmarked

I dette forløb har der været fokus på globalisering og på, hvad der kendetegner det danske marked. Vi har bl.a. set nærmere på hvordan arbejdsmarkedet påvirkes gennem dels arbejdsmarkedspolitik og dels gennem globale forhold. Der har i den forbindelse været fokus på EU’s institutioner og lovgivning samt den teknologiske udvikling på arbejdsmarkedet.

Der har bl.a. været fokus på følgende begreber:
• Globaliseringstyper: Økonomisk, kulturel og politisk
• Konsekvenser af globalisering
• Det danske arbejdsmarked
• Den danske model
• Flexicurity-modellen
• Outsourcing
• Former for arbejdsløshed og mangel på arbejdskraft
• Arbejdsmarkedspolitik
• EU’s institutioner og magtens tredeling i EU
• Retsakter i EU
• Det Indre Marked
• Harmonisering og gensidig anerkendelse

I dette forløb er følgende faglige mål blevet trænet:
• anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

I forløbet er følgende kernestofområder blevet inddraget:
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
• kvantitativ og kvalitativ metode.

Kernestof:
Beyer, Mads m.fl. Samfundsfag C. Systime.
• Kapitel 14.4 inklusiv underafsnit
o 14.4 Arbejdsløshed | Samfundsfag C (systime.dk)
• Kapitel 18.5 inklusiv underafsnit
o 18.5 Arbejdsmarkedspolitik | Samfundsfag C (systime.dk)
• Kapitel 19-19.5 inklusiv underafsnit
o 19. Globalisering | Samfundsfag C (systime.dk)
o 19.1 Økonomisk globalisering | Samfundsfag C (systime.dk)
o 19.2 Kulturel globalisering | Samfundsfag C (systime.dk)
o 19.3 Politisk globalisering | Samfundsfag C (systime.dk)
o 19.4 Årsager til globaliseringen | Samfundsfag C (systime.dk)
o 19.5 Globaliseringens konsekvenser | Samfundsfag C
• Kapitel 20.3-20.4 inklusiv underafsnit
o 20.3 EU's institutioner | Samfundsfag C (systime.dk)
o 20.4 Det Indre Marked | Samfundsfag C (systime.dk)
• Siden ”Konkurrencestaten” (i kapitel 17.3)
o Konkurrencestaten | Samfundsfag C

Supplerende stof:
Beyer, Mads m.fl. Samfundsfag C. Systime.
• Følgende underafsnit i kap. 14.2
o Den danske arbejdsmarkedsmodel og EU | Samfundsfag C
Statistik fra Danmarks Statistik
Artikler
• ”Overblik: Her er status på Trumps told”, TV2, 14. april 2025, Overblik: Her er status på Trumps told
• ”Verdenshandlen er på vej på skrump: Trumps toldkrig begynder at vise sig i tallene,”Stigsgaard, Mathias og Eilsø, Katrine Overgaard, DR, 16. april 2025, Verdenshandlen er på vej på skrump: Trumps toldkrig begynder at vise sig i tallene | Penge | DR
• Sørensen, Tea Krogh og Amalie Thieden, ”Arbejdsgivere: Oprustningen kræver udenlandsk arbejdskraft – det gør sygehusene ikke”, Jyllands-Posten, 7. marts 2025
• ”Danmark kan være på vej til en opsigtsvækkende sejr: ’EU skal ikke blande sig’, DR, 14. januar 2025, Danmark kan være på vej til en opsigtsvækkende sejr: 'EU skal ikke blande sig' | Penge | DR
• ”EU, den danske model og direktivet om mindsteløn”, Folketinget EU-oplysningen, EU, den danske model og direktivet om mindsteløn / Folketingets EU-Oplysning
• Uddrag fra ”Slut med oplader-kaos: EU vil indføre én fælles lader til mobiltelefoner”, Frigaard, Anders Melchior, DR, 7. juni 2022, Slut med oplader-kaos: EU vil indføre én fælles lader til mobiltelefoner | Teknologi | DR
• Figur over antal robotter i Danmark fra DIRA: 2023 - DIRA - Dansk Robot Netværk
• Danske robotbranche forventer heftig vækst: Fra 11.000 til 19.000 ansatte i Danmark på fire år – Finans.dk, 22.03.2022
• ”Forsker: Prisen er den største forhindring for flere robotter i dansk erhvervsliv” - Børsen, 24. jun. 2022
• Ekspert udmelder: Kommer AI virkelig til at tage dit job? – trend.dk - 26/05/2024
Videoer
• Video fra Forlaget Columbus: Kapitel 9 Velfærdsstat og konkurrencestat on Vimeo
• Videoen ”Hvordan lovgiver EU?” fra Folketinget: Dit Demokrati: Undervisningsfilm / Folketinget

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde