Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 hhx24m SamfC - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Samfundsfag C
Lærer(e)
Gitte Rask Cannon
Hold
2024 hhx24m SamfC (
1m SamfC hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
sociologi og identitet
Titel 2
økonomi og velfærd
Titel 3
Arbejdsmarkedet, EU og globalisering
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
sociologi og identitet
Indhold
Kernestof:
IØ 2024 - intro af IØA.pptx
Læs om 'Socialisering og identitetsdannelse' her https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1306 og besvar følgende i elevfeedback:
Læs fra afsnit 6.2 'Mediernes rolle og medialisering' her: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1247 og besvar nedenstående i elevfeedback. Brug max 30 minutter på lektien.
Opgave 6.9 skal være færdig - https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1485. Besvarelsen skal fremgå i elevfeedback.
image.png
+ Samfundstyper | Samfundsfag C
Hvad kendetegner de tre samfundstyper og hvilke historiske ting gjorde at man udviklede sig. Det traditionelle/landbrugdet moderne /industriDet senmoderne / informationLav PP eller word
11. Sociale mønstre og levevilkår | Samfundsfag C11.1 Socialklasser | Samfundsfag C11.2 Social arv | Samfundsfag C
20.4 Det Indre Marked | Samfundsfag C (systime.dk)20.5 Vigtige områder i EU-samarbejdet | Samfundsfag C (systime.dk)
Statistik om ligestilling på det danske arbejdsmarked.docx
11.3 Chanceulighed | Samfundsfag C
11.4 Social mobilitet og mønsterbrydere | Samfundsfag C
11.5 Et teoretisk bud på social arv | Samfundsfag C
10.1 Livsformer | Samfundsfag CDen selvstændige livsform | Samfundsfag CLønarbejderlivsformen | Samfundsfag CDen karrierebundne livsform | Samfundsfag CIdealtyper og virkeligheden | Samfundsfag CLivsformerne i det senmoderne samfund | Samfundsfag C
Øvelse om Bourdieus kapitaler - beregn kapitalen.docx
Anerkendelse og subkulturer | Samfundsfag C
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
økonomi og velfærd
Indhold
Kernestof:
13.1 Det økonomiske kredsløb | Samfundsfag C
De økonomiske sektorer | Samfundsfag C
Udgifter er også indtægter | Samfundsfag C
læs artiklerne
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1094#c6866
image.png
13.3 Planøkonomi og markedsøkonomi | Samfundsfag C
Markedsøkonomi kontra planøkonomi | Samfundsfag C
Blandingsøkonomi | Samfundsfag C
•250224-kort-om-trivselskommissionens-afrapportering.pdf
vi arbejder videre med mål for god økonomi
Arbejde selv - økonomiske udsving.docx
8.5: Udsving i økonomien | LUK SAMFUNDET OP!
Finanspolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Pengepolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Strukturpolitik | LUK SAMFUNDET OP!
8.7: Skal politikere blande sig i markedet? | LUK SAMFUNDET OP!
9.1: Velstand og velfærd | LUK SAMFUNDET OP!
9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd | LUK SAMFUNDET OP!
9.3: Velfærdsstatens udfordringer | LUK SAMFUNDET OP!
9.4: Velfærdsstatens interne udfordringer | LUK SAMFUNDET OP!
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=483#c2651
9.5: Velfærdsstatens eksterne udfordringer | LUK SAMFUNDET OP!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Arbejdsmarkedet, EU og globalisering
Indhold
Kernestof:
Velfærd under pres 2024.docx
Kapitel 9 Velfærdsstat og konkurrencestat on Vimeo
Syv procent af danske familier har sommerhus - Danmarks Statistik
19.5 Globaliseringens konsekvenser
Globaliseringens fordele
Globaliseringens ulemper
image.png
Forbered spørgsmål til oplægsholderne sammen med eleverne (præmier for bedste spørgsmål på dagen 😊):
20. Den Europæiske Union (EU) | Samfundsfag C (systime.dk)20.1 Baggrunden for EU-samarbejdet | Samfundsfag C (systime.dk)
Dit Demokrati | Hvordan lovgiver EU?
14.1 Organisationerne på arbejdsmarkedet
Arbejdsløse (register) - Danmarks Statistik (dst.dk)
Opgave om former for arbejdsløshed.docx
Opgave om mangel på arbejdskraft.docx
14.4 Arbejdsløshed | Samfundsfag C (systime.dk)
Måling af arbejdsløshed | Samfundsfag C (systime.dk)
+ Arbejdsstyrken | Samfundsfag C (systime.dk)
+ Former for arbejdsløshed | Samfundsfag C (systime.dk)
Afsnit
Opgave om aftale om arbejdskraft fra Filippinerne og Indien.docx
Læs nedenstående side (I behøver ikke læse underkapitlerne til 18.5)
18.5 Arbejdsmarkedspolitik | Samfundsfag C (systime.dk)
Individuel øvelse om ligestilling på arbejdsmarkedet.docx
14.3 Køn og arbejdsmarked | Samfundsfag C (systime.dk)
Det kønsopdelte arbejdsmarked | Samfundsfag C (systime.dk)
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910071025", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910071025", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910071025" }