Titel
6
|
7. Mini eksamens forløb
I dette forløb har eleverne skulle udvikle en app til BT i grupper af 2-3 elever. De skal fore-stille sig, at de er blevet ansat af B.T. til at lave en mobil app, så deres kunder kan læse ny-heder på deres telefon. Projektet skal fremlægges for klassen vha Power Point.
B.T. har følgende krav til deres app:
• De vil gerne kunne se 3 eller flere nyheder på forsideskærmen
• At deres kunder kan tilmelde sig et nyhedsbrev (kundernes information skal kunne gemmes i en database)
• Målgruppen skal beskrives
• Der skal lave skitser
• Flowdiagram, diagrammet skal rentegnes i et program
• E/R diagram over databasen, diagrammet skal rentegnes i et program
• Der skal være en beskrivelse af designvalg
• Derudover ønskes der en beskrivelse af hvordan de vil teste appen, og hvem den skal testes på
• Innovation - Hvilken type innovation radikal eller inkrementel. Anvend derudover 4P-modellen til denne type app.
• Alt kode skal være kommenteret.
___________________________________________________________
Produkt
- App til BT
___________________________________________________________
Faglige mål
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem
brugerorienterede teknikker
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i IT-systemer
Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af
simple it-systemer
Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og
tilpasse eksisterende design og systemer
Innovation
- redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer.
___________________________________________________________
Kernestof
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets
interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
Innovation
- eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.
___________________________________________________________
Litteratur
• ”Innovation i IT”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime, https://informatik.systime.dk/?id=1020
• ”Målgrupper”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime,
https://informatik.systime.dk/?id=974#c3416
• ”4p-modellen for innovation”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime, https://informatik.systime.dk/?id=1022
• ”Radikal og inkrementel innovation”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime, https://informatik.systime.dk/?id=1021
• ”Skitser, wireframes, mockups og interaktive prototyper” Michelsen, M. (2025) UX Design, Systime, https://uxdesign.systime.dk/?id=149#c378
• ”Klient-server-arkitektur”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime,
https://informatik.systime.dk/?id=744
• ”4. Evaluering af et it-system”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime,
https://informatik.systime.dk/?id=1049
• ”Test”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime,
https://informatik.systime.dk/?id=1101
• ”Tænke-højt-test”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime,
https://informatik.systime.dk/?id=1119
Tutorials:
- AppLab - LoginApp (del 1: brugergrænsefladen) https://www.youtube.com/watch?v=4jZJcgIqTzs&ab_channel=JacobM%C3%B8bjergAllerelli
- AppLab - LoginApp (del 2: database) https://www.youtube.com/watch?v=5kUyeB0ZeBA&ab_channel=JacobM%C3%B8bjergAllerelli
- AppLab - LoginApp (del 3: tomme tekstfelter) https://www.youtube.com/watch?v=Fo2azSELJ6E&t=19s&ab_channel=JacobM%C3%B8bjergAllerelli
- AppLab - LoginApp (del 4: eksisterer bruger i database?) https://www.youtube.com/watch?v=mcI0d8XrLOE&t=2s&ab_channel=JacobM%C3%B8bjergAllerelli
Programmer
• Applab fra code.org
• E/R diagram, Skoletube: diagrams.net
|