Holdet 2024 hhx24f InfC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Laila Bruun Thomsen
Hold 2024 hhx24f InfC (1f InfC hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 2. IT er fremtiden
Titel 2 3. SO1- Digitalisering
Titel 3 4. Kryptering og IT-sikkerhed
Titel 4 5. Interaktionsdesign og Pizza app
Titel 5 6. Databaseforløb
Titel 6 7. Mini eksamens forløb
Titel 7 8. Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 2. IT er fremtiden

Som en introduktion til faget bliver eleverne præsenteret for HTML og Don Normans designprincipper. Eleverne udarbejder deres første hjemmeside med HTML.
___________________________________________________________________

Produkt
HTML hjemmeside
___________________________________________________________________

Faglige mål

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende
it-systemer
___________________________________________________________________

Litteratur
"Koder til Web" af Jack Recke (Systime)
- Din første webside

"UX design" af Mikkel Michelsen (Systime)
- Kapitel 1. Design af brugeroplevelser
- Kapitel 4.3 Donald Normans 6 designprincipper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 3. SO1- Digitalisering

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 4. Kryptering og IT-sikkerhed

Formålet med forløbet er at give eleverne en grundlæggende forståelse af kryptering og dens rolle i IT-sikkerhed. Derudover skal de blive i stand til at kommunikere deres viden til en alderssvarende målgruppe ved hjælp af en informationsplakat (infografik).

Forløbet sætter eleverne i stand til selv at kunne forklare, hvordan kryptering fungerer, identificere anvendelsesområder i deres hverdag, og de får en forståelse for, hvordan kryptering anvendes til sikker datakommunikation.  

For at få forståelsen af kryptering, har eleverne udover diskussion og refleksion i plenum, løbende evalueret under deres gruppearbejde.

Afsluttende på de to første moduler har eleverne i deres logbog noteret:
- Hvad er kryptering (symmetrisk og asymmetrisk)
- Hvordan anvendes kryptering i praksis
- Hvad er en krypteringsalgoritme
- Hvilken betydning kryptering har i relation til IT-sikkerhed og privatliv
- Hvilke digitale værktøjer de har anvendt til kryptering.
___________________________________________________________________

Produkt
Eleverne skal udarbejde en informationsplakat der formidler deres nye viden. Plakaten skal vises på klassen og efterfølgende hænges op.
___________________________________________________________________

Faglige mål

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
___________________________________________________________________

Kernestof

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
___________________________________________________________________

Litteratur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 5. Interaktionsdesign og Pizza app

App udvikling
Eleverne skulle udvikle en app, med udgangspunkt i en pizza app: https://informatik-gym.dk/designog-udvikling-af-app-blok/

Eleverne anvender konstant apps i deres hverdag og dette forløb har til hensigt at give dem en basisviden om hvilke hensyn man skal tage når man designer og udvikler apps. Desuden vil forløbet give eleverne kendskab til designprincipper, modellering og programmering.

- Kommunikation og interaktion (AIDA og Den moderne kommunikations model)
Design af brugergrænseflader (Brugsmønstre, brugervenlighed, Don Normans 6 design principper og gestalt lovene)
- Modellering - Flowdiagram
- Programmering af app i Applab fra code.org (Variable, sekvenser, forgreninger, løkker og funktioner)
___________________________________________________________

Produkt
En app til et pizzaria, hvor man som minimum kan gøre følgende:
- Se hvilke pizzaer, der er - minimum 4 stk. med pris og tilbehør
- Bestille pizzaer
- Lægge pizzaer over i en indkøbskurv, som kan beregne den samlede pris
- Lave en simuleret betalingsside
___________________________________________________________

Faglige mål

Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling  
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem
brugerorienterede teknikker
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse

Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af
simple it-systemer

Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og
tilpasse eksisterende design og systemer
___________________________________________________________

Kernestof

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning  
- modellering som middel til at forstå et problemområde

Repræsentation og manipulation af data  
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler

Programmering  
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger

Interaktionsdesign  
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- principper for interaktionsdesign
___________________________________________________________

Litteratur
- https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/

[/b]Tutorials til appen[/b]
- https://www.youtube.com/watch?v=wIf8kbZ3T6c
- https://www.youtube.com/watch?v=YZ984FozPgM&t=632s&ab_channel=otg-spr
- https://www.youtube.com/watch?v=Fo2azSELJ6E&ab_channel=JacobM%C3%B8bjergAllerelli

Gennemgået i undervisningen
- Informatik C - Ken Mathiasen - Praxis: side 213-223 - https://informatikc-ebog.praxis.dk/193
- Kommunikation & IT C - Peder Meyhoff – Systime: side 253 - https://kommitc.systime.dk/index.php?id=253&L=0
- Frank Hutchinson Dukesmith: Three Natural Fields of Salesmanship. Salesmanship: Magazine for All who Sell Or Have to Do with the Selling End of Business, vol. 2, nr. 1, January 1904, s. 14.
- Posner, J. (2016) "It's not you. Bad doors are everywhere" - It's not you. Bad doors are everywhere. – YouTube
- NNgroup (2016) "Don Norman: The term "UX"" - Don Norman: The term "UX" – YouTube
- Michelsen, M., Olsen, L. og Systime A/S (2022) "UX design" - 1. Design af brugeroplevelser | UX design (systime.dk)
- Skov, M., B. (2018) Interaktionsdesign - Standard Report Format (uni-bielefeld.de)
- Gestaltlovene | Informatik (systime.dk)
- Gestaltlovene: Vigtige Principper I Design Multimediedesigneren
- User Inyerface - A worst-practice UI experiment
___________________________________________________________

Programmer
- Applab fra code.org
___________________________________________________________

Læst pensum
sider
min. multimodalt materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 6. Databaseforløb

Forløbet skal lære eleverne at modellere et problemområde for at forstå dette. De skal modellere data for at designe et it-system og de skal forstå databasers anvendelse og lave simple forespørgsler.
Eleverne har til deres egen database lavet en analyse, E/R diagram, tabelskitser og nøgler. De har desuden lært de basale SQL forespørgsler.
Herefter har eleverne arbejde med opgaverne på: https://kasperbjerg.github.io/sqlblocks/#/learn/indkoeb
Her har de gennem stepwise improvement arbejdet med udviklingen af forskellige databaser.  
___________________________________________________________

Produkt
- Modellering og skitser til en database
- Udarbejdelse af forskellige databaseøvelser
___________________________________________________________

Faglige mål

Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i IT-systemer
___________________________________________________________

Kernestof

Repræsentation og manipulation af data  
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
___________________________________________________________

Litteratur
- Database: https://informatik.systime.dk/?id=1134
- Analyse: https://informatik.systime.dk/?id=1135
- E/R diagram: https://informatik.systime.dk/?id=1136
- Normalformer: https://informatik.systime.dk/?id=1139

Opgaver
- https://kasperbjerg.github.io/sqlblocks/#/
___________________________________________________________

Læst pensum
sider
min. multimodalt materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 7. Mini eksamens forløb

I dette forløb har eleverne skulle udvikle en app til BT i grupper af 2-3 elever. De skal fore-stille sig, at de er blevet ansat af B.T. til at lave en mobil app, så deres kunder kan læse ny-heder på deres telefon. Projektet skal fremlægges for klassen vha Power Point.
B.T. har følgende krav til deres app:
• De vil gerne kunne se 3 eller flere nyheder på forsideskærmen
• At deres kunder kan tilmelde sig et nyhedsbrev (kundernes information skal kunne gemmes i en database)
• Målgruppen skal beskrives
• Der skal lave skitser
• Flowdiagram, diagrammet skal rentegnes i et program  
• E/R diagram over databasen, diagrammet skal rentegnes i et program  
• Der skal være en beskrivelse af designvalg
• Derudover ønskes der en beskrivelse af hvordan de vil teste appen, og hvem den skal testes på
• Innovation - Hvilken type innovation radikal eller inkrementel. Anvend derudover 4P-modellen til denne type app.
• Alt kode skal være kommenteret.
___________________________________________________________

Produkt
- App til BT
___________________________________________________________

Faglige mål

Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling  
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem
brugerorienterede teknikker
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter

Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i IT-systemer

Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af
simple it-systemer

Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og
tilpasse eksisterende design og systemer

Innovation
- redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer.
___________________________________________________________

Kernestof

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning  
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

Repræsentation og manipulation af data  
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler

Programmering  
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger

Interaktionsdesign  
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets
interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign

Innovation  
- eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.
___________________________________________________________

Litteratur
• ”Innovation i IT”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime, https://informatik.systime.dk/?id=1020
• ”Målgrupper”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime,
https://informatik.systime.dk/?id=974#c3416
• ”4p-modellen for innovation”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime, https://informatik.systime.dk/?id=1022
• ”Radikal og inkrementel innovation”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime, https://informatik.systime.dk/?id=1021
• ”Skitser, wireframes, mockups og interaktive prototyper” Michelsen, M. (2025) UX Design, Systime,  https://uxdesign.systime.dk/?id=149#c378  
• ”Klient-server-arkitektur”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime,
https://informatik.systime.dk/?id=744
• ”4. Evaluering af et it-system”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime,
https://informatik.systime.dk/?id=1049
• ”Test”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime,
https://informatik.systime.dk/?id=1101
• ”Tænke-højt-test”, Buch, J. et al (2025) Informatik, Systime,
https://informatik.systime.dk/?id=1119


Tutorials:
- AppLab - LoginApp (del 1: brugergrænsefladen) https://www.youtube.com/watch?v=4jZJcgIqTzs&ab_channel=JacobM%C3%B8bjergAllerelli
- AppLab - LoginApp (del 2: database) https://www.youtube.com/watch?v=5kUyeB0ZeBA&ab_channel=JacobM%C3%B8bjergAllerelli
- AppLab - LoginApp (del 3: tomme tekstfelter) https://www.youtube.com/watch?v=Fo2azSELJ6E&t=19s&ab_channel=JacobM%C3%B8bjergAllerelli
- AppLab - LoginApp (del 4: eksisterer bruger i database?) https://www.youtube.com/watch?v=mcI0d8XrLOE&t=2s&ab_channel=JacobM%C3%B8bjergAllerelli

Programmer
• Applab fra code.org
• E/R diagram, Skoletube: diagrams.net
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 8. Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer