Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Anna Harbo McCall, Cecilie Gregersen
|
Hold
|
2024 hhx24m InfC (1m InfC hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
2. Pizzaapp - Interaktionsdesign og programmering
App udvikling
Eleverne skulle udvikle en app, med udgangspunkt i en pizza app: https://informatik-gym.dk/designog-udvikling-af-app-blok/
Eleverne anvender konstant apps i deres hverdag og dette forløb har til hensigt at give dem en basisviden om hvilke hensyn man skal tage når man designer og udvikler apps. Desuden vil forløbet give eleverne kendskab til designprincipper, modellering og programmering.
- Design af brugergrænseflader (Brugsmønstre, brugervenlighed, Don Normans 6 designprincipper og gestaltlovene)
- Modellering - Flowdiagram
- Programmering af app i Applab fra code.org (Variable, sekvenser, forgreninger, løkker og funktioner)
___________________________________________________________
Produkt
En app til et pizzaria, hvor man som minimum kan gøre følgende:
- Se hvilke pizzaer, der er - minimum 4 stk. med pris og tilbehør
- Bestille pizzaer
- Lægge pizzaer over i en indkøbskurv, som kan beregne den samlede pris
- Lave en simuleret betalingsside
___________________________________________________________
Faglige mål
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse
Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
___________________________________________________________
Kernestof
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- modellering som middel til at forstå et problemområde
Repræsentation og manipulation af data
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
Programmering
- funktioner, variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- principper for interaktionsdesign
___________________________________________________________
Litteratur
Tutorials til appen
- https://www.youtube.com/watch?v=wIf8kbZ3T6c
- https://www.youtube.com/watch?v=YZ984FozPgM&t=632s&ab_channel=otg-spr
- https://www.youtube.com/watch?v=Fo2azSELJ6E&ab_channel=JacobM%C3%B8bjergAllerelli
Gennemgået i undervisningen
- Posner, J. (2016) "It's not you. Bad doors are everywhere" - It's not you. Bad doors are everywhere. – YouTube
- NNgroup (2016) "Don Norman: The term "UX"" - Don Norman: The term "UX" – YouTube
- Michelsen, M., Olsen, L. og Systime A/S (2022) "UX design" - 1. Design af brugeroplevelser | UX design (systime.dk)
- Gestaltlovene | Informatik (systime.dk)
- Metoder til design af brugerflader | Informatik (systime.dk)
- Programmering | Informatik (systime.dk)
- User Inyerface - A worst-practice UI experiment
___________________________________________________________
Programmer
- Applab fra code.org
___________________________________________________________
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
3. Evaluering af it-systemer
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til systemtests og brugertests (primært tænke-højt-metoden).
I forløbet har vi perspektiveret til udviklingsteams, som kan have et helt andet perspektiv på produktet end brugerne, og derfor kan have svært ved at forudse, hvordan brugeren faktisk vil anvende systemet.
Vi har snakket kort om forskellen på kvantitativ og kvalitativ data fra brugertests.
Som opvarmning til forløbet udførte eleverne tænke-højt-tests af userinyerface.org, og diskuterede designforbedringer af hjemmesiden på baggrund af de problemer, "brugeren" stødte på.
Eleverne har:
1) defineret nye brugerkrav til deres pizzaapps (fra tidligere forløb) for en ny målgruppe: fødevareallergikere
2) udviklet pizzaappen til en testklar prototype
3) forberedt, udført og dokumenteret tænke-højt brugertests af deres pizzaapp prototyper
4) udtænkt og programmeret designforbedringer af pizzaappen på baggrund af data fra brugertests, med udgangspunkt i Normans 6 designprincipper og gestaltlovene
______________________________________________________________________
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer
Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
______________________________________________________________________
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
Interaktionsdesign
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
______________________________________________________________________
Litteratur:
- Test: https://informatik.systime.dk/?id=1101
- Tænke-højt-test: https://informatik.systime.dk/?id=1119#c4570
- Kravspecifikation: https://informatik.systime.dk/?id=878
- Brugervenlighedstest: https://informatik.systime.dk/?id=1011#c3640
- Dokumentation: https://informatik.systime.dk/?id=1103
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
4. Data på internettet
Forløbet skal lære eleverne arbejde med og forholde sig til data.
Forløbet introduceres ved at gøre eleverne opmærksomme på hvad internettet er, hvad cookies er, og de etiske aspekter ift. dark patterns i designet af cookie-samtykker. Eleverne introduceres også til GDPR og IT-sikkerhed (CIA-modellen), hacking, kryptering og hvordan de som privatpersoner kan beskytte deres data.
I det resterende forløb vil eleverne lære at modellere et problemområde for at forstå dette. De skal modellere data, og de skal forstå databasers anvendelse.
Eleverne har til deres egen database lavet en analyse, E/R diagram, tabelskitser og nøgler.
___________________________________________________________
Produkt
- Modellering og skitser til en database
___________________________________________________________
Faglige mål
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i IT-systemer
___________________________________________________________
Kernestof
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
___________________________________________________________
Litteratur
- Internettet: https://lex.dk/internettet
- Klient-server-arkitektur: https://informatik.systime.dk/?id=744
- Cookies: https://informatik.systime.dk/?id=905
- IT-sikkerhed: https://informatik.systime.dk/?id=528
- GDPR: https://informatik.systime.dk/?id=1140#c4824
- Hacking: https://informatik.systime.dk/?id=848
- Anti-virus software: https://informatik.systime.dk/?id=861
- Kryptering: https://informatik.systime.dk/?id=868
- Databaser: https://informatik.systime.dk/?id=1134
- Analyse: https://informatik.systime.dk/?id=1135
- E/R diagram: https://informatik.systime.dk/?id=1136
- Nøgler: https://informatik.systime.dk/?id=1137
- Normalformer: https://informatik.systime.dk/?id=1139
- Tabelskitser: https://informatik.systime.dk/?id=1138
___________________________________________________________
Læst pensum
sider
min. multimodalt materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tom
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910094627",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910094627",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64910094627"
}