Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Gitte Rask Cannon
|
Hold
|
2024 hhx24z SamfC (1z SamfC hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
3
|
Samfundsøkonomi
I forløbet arbejdes der med de økonomiske mål for en god økonomi. I den forbindelse ses der på sammenhængen mellem udbud- efterspørgsels og pris.
Forløbet afsluttes med at se på udsving i økonomien og hvordan man gennem økonomisk politik kan prøve kan håndtere disse udsving.
Central diskussion: brug af økonomisk politik i forskellige økonomiske situationer fx lav- og højkonjunktur.
Centrale begreber:.
- Bruttonationalprodukt (BNP)
- produktivitet
- betalingsbalancen - eksport import
Økonomiske mål:
- fuld beskæftigelse
- balance på valutaregnskabet
- rimelig social fordeling
- hensyn til miljø
- stigende produktion
- stabile priser
- Konflikt mellem målene
- Det økonomiske kredsløb
- Konjunktursvingninger
Økonomisk politik: finanspolitik og pengepolitik
Kernestof:
kap 12 inkl. 12.1, 12.2, 12,3 og 12,4
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1018
Kap.13 inkl. 13.1 og 13.2
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1033
Kap. 18 inkl. 18.1, 18.2 og 18.3
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærd og ulighed
I forløbet starter vi med at kigge på: Hvad er en velfærdsstat?
I forløbet arbejdes der med de tre velfærdsmodeller (Den danske velfærdsmodel, Den centraleuropæiske velfærdsmodel, Den liberale velfærdsmodel) . Der belyses forskellige udfordringer som den danske velfærdsstats står overfor, både internt og eksternt( fra udlandet).
Centrale diskussioner: Hvilke udfordringer har velfærdsstaten? Og hvordan skal vi løse disse udfordringer?
Forløbet afsluttes med kigge på ulighed og fattigdom i DK. Bourdieus begreber: kapitalformer habitus og felt bruges som teoretisk grundlag. Med de grundlag arbejdes der med social arv og ulighed. Dertil arbejdes der empirisk med ulighed indenfor uddannelse, indkomst og sundhed. Forløbet afsluttes med at diskutere ulighed med udgangspunkt i forskellige ideologier.
Centrale diskussioner: Er ulighed skidt for samfundet? Med udgangspunkt i forskellige politiske ideologier( liberalismen og socialismen)
Centrale begreber:
Centrale begreber:
- Velfærdstrekanten: markedet, staten, og civilsamfundet
- Velfærdsmodeller: Den danske velfærdsmodel, Den centraleuropæiske velfærdsmodel, Den liberale velfærdsmode
Interne udfordringer for velfærdsstaten:
- Forsørgerbyrden - demografiske udfordring
- Øget individualisering og forventningspres - privatskoler og privat sundhedsforsikring.
Eksterne udfordringer
Løsninger på velfærdsstatens udfordringer:
- Nedskæringsstrategi: udlicitering, brugerbetaling, empowerment
Udvidelsesstartegi:
- udvide den danske arbejdsstyrke
Eksterne udfordringer:
- globalisering: outsoursing, Social dumping.
Bourdieu: habitus, kapitalformer - økonomisk - kulturel - social, felt
- socialklasser
-social arv - positiv og negativ
social mobilitet: generations- og karrieremobilitet
- mønstrebryder
- relativ og absolut fattigdom
- Gini- koefficient
Kernestof:
Samfundsfag C: kap 16 inkl. 16.1, 16.2 ,16.3 16.4 og 16.5
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1026
Luk samfundet op: kap 9.4
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=412
Luk samfundet op: kap 9.5
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=411
Luk samfundet op: kap 9.6
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=410
Samfundsfag C: kap 11 inkl. 11.1, 11.2, 11.3, 11.4
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1407
Luk samfundet op: kap 4.3 og 4.5
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=373
En syg forskel: https://www.danskkulturarv.dk/dr/en-syg-forskel-14/
Centrale diskussioner: Er ulighed skidt for samfundet? Med udgangspunkt i forskellige politiske ideologier( liberalismen og socialismen) med udgangspunkt i de to nedenstående artikler:
Alex Vanopslagh: Der vil heldigvis altid være ulighed i Danmark - https://www.altinget.dk/arbejdsmarked/artikel/la-der-vil-altid-vaere-ulighed-heldigvis
Enhedslisten: Børnefattigdom er et politisk valg, som et flertal konsekvent træffer - https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE17744771/enhedslisten-boernefattigdom-er-et-politisk-valg-som-et-flertal-konsekvent-traeffer/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64964363455",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64964363455",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64964363455"
}