Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Organisation C
|
Lærer(e)
|
Troels Uhre Isen
|
Hold
|
2023 2g OrgC hhx (2g OrgC hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Begrebet organisation og teoriudvikling
Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 1 og 2.
Supplerende materiale:
- DR P1 Morgen 22. august 2024: Direktør fyrer sig selv som personalechef: "Jeg kan ikke efterleve de unges krav", https://www.dr.dk/lyd/p1/p1-morgen/p1-morgen-2024/p1-morgen-11802433344
Faglige mål:
1) afgøre, hvilke forhold der har betydning for virksomhedens ledelse og organisation, herunder demonstrere viden og
kundskaber om fagets identitet og metoder
2) anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller
ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og
organisatoriske forhold i en given kontekst
Kernestof:
1) Ledelse og organisation i historisk perspektiv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2 Individet i organisationen
Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 3
Faglige mål:
- identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
- anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og organisatoriske forhold i en given kontekst
- indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold
Kernestof:
- Motivationsteori, adfærdsmæssigt og humanistisk perspektiv, psykologisk kontrakt
- Personaleudvikling og ledelse personlighedsteori, personlighedstest, medarbejderudvikling, lederudvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb#3 Grupper og Teams
Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 4
Faglige mål:
- identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
- anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og organisatoriske forhold i en given kontekst
- indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold
Kernestof:
- Motivationsteori, adfærdsmæssigt og humanistisk perspektiv, psykologisk kontrakt
- Organisationsstruktur og design arbejdsdeling og organisationsprincipper, konfigurationer/idealtyper, organisationsform
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Upload af PPT kapitel 4 (teams)
|
28-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Forløb#4 HR og kompetenceudvikling
Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 5
Faglige mål:
- identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
- anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og organisatoriske forhold i en given kontekst
- indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold
Kernestof:
- Motivationsteori, adfærdsmæssigt og humanistisk perspektiv, psykologisk kontrakt
- Organisationsstruktur og design arbejdsdeling og organisationsprincipper, konfigurationer/idealtyper, organisationsform
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb#5 Ledelse
Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 6
Faglige mål:
- identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
- anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og organisatoriske forhold i en given kontekst
- indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold
Kernestof:
- Motivationsteori, adfærdsmæssigt og humanistisk perspektiv, psykologisk kontrakt
- Personaleudvikling og ledelse personlighedsteori, personlighedstest, medarbejderudvikling, lederudvikling
- Ledelsesteori leadership, management og coaching, lederroller, menneskesyn, ledergitter, situationsbestemt ledelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Forløb#6 Organisationsstruktur
Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 8 Organisationsstruktur
Faglige mål:
- identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
- anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og organisatoriske forhold i en given kontekst
- indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold
Kernestof:
- Motivationsteori, adfærdsmæssigt og humanistisk perspektiv, psykologisk kontrakt
- Personaleudvikling og ledelse personlighedsteori, personlighedstest, medarbejderudvikling, lederudvikling
- Ledelsesteori leadership, management og coaching, lederroller, menneskesyn, ledergitter, situationsbestemt ledelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Forløb#7 Styringsprocesser
Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 7
Faglige mål:
- identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
- anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og organisatoriske forhold i en given kontekst
- indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold
Kernestof:
Organisationsstruktur og design arbejdsdeling og organisationsprincipper, konfigurationer/idealtyper, organisationsform
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Forløb#8 Organisationskultur- og design
Gram Bentsen, Niels m.fl., Organisation, Gyldendal 2025
Kap. 9, Organisationskultur og etik
Kap 10, Organisationsdesign
Supplerende materiale:
https://gymnasieskolen.dk/articles/lederen-boer-gaa-foran-som-en-rollemodel-for-at-sikre-laerernes-psykologiske-tryghed/
Faglige mål:
1) afgøre, hvilke forhold der har betydning for virksomhedens ledelse og organisation, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
2) identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
3) fortolke og formidle informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold bredt og i samspil med andre fag
Kernestof:
1) perspektiver på organisationskultur, kulturdimensioner, kultur og ledelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Forløb#9 Styringsprocesser
Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 7
Faglige mål:
- identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
- anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og organisatoriske forhold i en given kontekst
- indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold
Kernestof:
Organisationsstruktur og design arbejdsdeling og organisationsprincipper, konfigurationer/idealtyper, organisationsform
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Upload af AI-cases
|
19-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Forløb#10 Eksamensprojekt
Det fremgår af læreplanen, at ”Der afholdes en mundtlig prøve på grundlag eksaminandens projektforløb fra undervisningen, jf. pkt. 3.2.
Eksaminationstiden er ca. 30 minutter pr. eksaminand. Der gives ingen forberedelsestid. Eksaminationen indledes med eksaminandens præsentation, ca. 10 minutter, af en selvvalgt problemstilling fra eksaminandens projektforløb.
Resten af eksaminationstiden former sig som en samtale mellem eksaminand og eksaminator med udgangspunkt i eksaminandens præsentation og med perspektiv til fagets kernestof.”
Eksaminationsgrundlaget er eksaminandens projektforløb fra undervisningen. Prøven er uden forberedelsestid og eksaminationstiden er 30 minutter. Prøven indledes med, at eksaminanden kort (maksimalt 10 minutter) præsenterer en problemstilling fra eksaminandens projektforløb. Det er op til eksaminanden at vælge den problemstilling, der skal præsenteres. Eksaminator og censor er ikke på forhånd bekendt med, hvilken problemstilling eksaminanden har valgt at præsentere. Censor er via undervisningsbeskrivelsen for undervisningen i faget blevet orienteret om de projekter, eleverne har arbejdet med.
Eksaminandens valg af problemstilling fra projektforløbet og selve præsentationen, de første maksimalt 10 minutter, danner udgangspunktet for den efterfølgende samtale.
Den efterfølgende samtale bør tage afsæt i eksaminandens præsentation. Samtalen skal bidrage til, at det er muligt at bedømme i hvilken grad eksaminanden lever op til fagets kompetencetænkte mål.
Løbende under samtalen eller som afslutning på samtalen med eksaminanden perspektiveres til fagets obligatoriske kernestof. Det anbefales, at perspektiveringen ikke kommer som et brat skift i samtalen, men som en forlængelse af samtalen.
Det er god praksis, at eleverne og lærerne i god tid før prøven har aftalt, hvordan den mundtlige prøve disponeres. Desuden vil det være god praksis, at eleverne i forbindelse med undervisningen har arbejdet med at udarbejde og gennemføre mundtlige præsentationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensprojekt OrgC
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985480057",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985480057",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985480057"
}