Holdet 2023 2g OrgC hhx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Organisation C
Lærer(e) Troels Uhre Isen
Hold 2023 2g OrgC hhx (2g OrgC hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Begrebet organisation og teoriudvikling
Titel 2 Forløb#2 Individet i organisationen
Titel 3 Forløb#3 Grupper og Teams
Titel 4 Forløb#4 HR og kompetenceudvikling
Titel 5 Forløb#5 Ledelse
Titel 6 Forløb#6 Organisationsstruktur
Titel 7 Forløb#7 Styringsprocesser
Titel 8 Forløb#8 Organisationskultur- og design
Titel 9 Forløb#9 Styringsprocesser
Titel 10 Forløb#10 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Begrebet organisation og teoriudvikling

Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 1 og 2.

Supplerende materiale:
- DR P1 Morgen 22. august 2024:  Direktør fyrer sig selv som personalechef: "Jeg kan ikke efterleve de unges krav", https://www.dr.dk/lyd/p1/p1-morgen/p1-morgen-2024/p1-morgen-11802433344

Faglige mål:
1) afgøre, hvilke forhold der har betydning for virksomhedens ledelse og organisation, herunder demonstrere viden og
kundskaber om fagets identitet og metoder
2) anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller
ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og
organisatoriske forhold i en given kontekst

Kernestof:
1) Ledelse og organisation i historisk perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb#2 Individet i organisationen

Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 3

Faglige mål:
- identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
- anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og  organisatoriske forhold i en given kontekst
- indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold  

Kernestof:
- Motivationsteori, adfærdsmæssigt og humanistisk perspektiv, psykologisk kontrakt
- Personaleudvikling og ledelse personlighedsteori, personlighedstest, medarbejderudvikling, lederudvikling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb#3 Grupper og Teams

Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 4

Faglige mål:
- identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
- anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og  organisatoriske forhold i en given kontekst
- indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold  

Kernestof:
- Motivationsteori, adfærdsmæssigt og humanistisk perspektiv, psykologisk kontrakt
- Organisationsstruktur og design arbejdsdeling og organisationsprincipper, konfigurationer/idealtyper, organisationsform
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Upload af PPT kapitel 4 (teams) 28-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb#4 HR og kompetenceudvikling

Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 5

Faglige mål:
- identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
- anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og  organisatoriske forhold i en given kontekst
- indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold  

Kernestof:
- Motivationsteori, adfærdsmæssigt og humanistisk perspektiv, psykologisk kontrakt
- Organisationsstruktur og design arbejdsdeling og organisationsprincipper, konfigurationer/idealtyper, organisationsform
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb#5 Ledelse

Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 6

Faglige mål:
- identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
- anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og  organisatoriske forhold i en given kontekst
- indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold  

Kernestof:
- Motivationsteori, adfærdsmæssigt og humanistisk perspektiv, psykologisk kontrakt
- Personaleudvikling og ledelse personlighedsteori, personlighedstest, medarbejderudvikling, lederudvikling  
- Ledelsesteori    leadership, management og coaching, lederroller, menneskesyn, ledergitter, situationsbestemt ledelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Forløb#6 Organisationsstruktur

Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 8 Organisationsstruktur

Faglige mål:
- identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
- anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og  organisatoriske forhold i en given kontekst
- indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold  

Kernestof:
- Motivationsteori, adfærdsmæssigt og humanistisk perspektiv, psykologisk kontrakt
- Personaleudvikling og ledelse personlighedsteori, personlighedstest, medarbejderudvikling, lederudvikling  
- Ledelsesteori    leadership, management og coaching, lederroller, menneskesyn, ledergitter, situationsbestemt ledelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Forløb#7 Styringsprocesser

Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 7

Faglige mål:
- identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
- anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og  organisatoriske forhold i en given kontekst
- indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold  

Kernestof:
Organisationsstruktur og design arbejdsdeling og organisationsprincipper, konfigurationer/idealtyper, organisationsform
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Forløb#8 Organisationskultur- og design

Gram Bentsen, Niels m.fl., Organisation, Gyldendal 2025
Kap. 9, Organisationskultur og etik
Kap 10, Organisationsdesign

Supplerende materiale:

https://gymnasieskolen.dk/articles/lederen-boer-gaa-foran-som-en-rollemodel-for-at-sikre-laerernes-psykologiske-tryghed/


Faglige mål:
1) afgøre, hvilke forhold der har betydning for virksomhedens ledelse og organisation, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder  
2) identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
3) fortolke og formidle informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold bredt og i samspil med  andre fag

Kernestof:
1) perspektiver på organisationskultur, kulturdimensioner, kultur og ledelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Forløb#9 Styringsprocesser

Litteratur: Gram Bentsen, Niels m. fl., Organisation, Gyldendal 2024.
Kap. 7

Faglige mål:
- identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger
- anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller ræsonnere med anvendelse af fagets teori, herunder kunne forklare sammenhænge mellem ledelsesmæssige og  organisatoriske forhold i en given kontekst
- indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold  

Kernestof:
Organisationsstruktur og design arbejdsdeling og organisationsprincipper, konfigurationer/idealtyper, organisationsform
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Upload af AI-cases 19-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Forløb#10 Eksamensprojekt

Det fremgår af læreplanen, at ”Der afholdes en mundtlig prøve på grundlag eksaminandens projektforløb fra undervisningen, jf. pkt. 3.2.
Eksaminationstiden er ca. 30 minutter pr. eksaminand. Der gives ingen forberedelsestid. Eksaminationen indledes med eksaminandens præsentation, ca. 10 minutter, af en selvvalgt problemstilling fra eksaminandens projektforløb.
Resten af eksaminationstiden former sig som en samtale mellem eksaminand og eksaminator med udgangspunkt i eksaminandens præsentation og med perspektiv til fagets kernestof.”
Eksaminationsgrundlaget er eksaminandens projektforløb fra undervisningen. Prøven er uden forberedelsestid og eksaminationstiden er 30 minutter. Prøven indledes med, at eksaminanden kort (maksimalt 10 minutter) præsenterer en problemstilling fra eksaminandens projektforløb. Det er op til eksaminanden at vælge den problemstilling, der skal præsenteres. Eksaminator og censor er ikke på forhånd bekendt med, hvilken problemstilling eksaminanden har valgt at præsentere. Censor er via undervisningsbeskrivelsen for undervisningen i faget blevet orienteret om de projekter, eleverne har arbejdet med.
Eksaminandens valg af problemstilling fra projektforløbet og selve præsentationen, de første maksimalt 10 minutter, danner udgangspunktet for den efterfølgende samtale.
Den efterfølgende samtale bør tage afsæt i eksaminandens præsentation. Samtalen skal bidrage til, at det er muligt at bedømme i hvilken grad eksaminanden lever op til fagets kompetencetænkte mål.
Løbende under samtalen eller som afslutning på samtalen med eksaminanden perspektiveres til fagets obligatoriske kernestof. Det anbefales, at perspektiveringen ikke kommer som et brat skift i samtalen, men som en forlængelse af samtalen.
Det er god praksis, at eleverne og lærerne i god tid før prøven har aftalt, hvordan den mundtlige prøve disponeres. Desuden vil det være god praksis, at eleverne i forbindelse med undervisningen har arbejdet med at udarbejde og gennemføre mundtlige præsentationer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensprojekt OrgC 14-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer