Holdet 2022 hhx22xy MatA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Marianne Elmstrøm
Hold 2022 hhx22xy MatA (3xy MatA hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Integralregning
Titel 2 Keglesnit
Titel 3 Kvadratisk programmering
Titel 4 Differentialligninger
Titel 5 Vektorer
Titel 6 Trigonometriske funktioner
Titel 7 Multipel lineær regression
Titel 8 Goodness of fit test

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Integralregning

Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og kan arbejde med integralregning.

Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- løse ubestemte og bestemte integraler
- bestemme stamfunktion ved hjælp af integration ved substitution
- bestemme arealer ved hjælp af det bestemte integral
- håndtere formler
- opnå sikkerhed i arbejde med tal og abstrakte symboludtryk
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser

Emner
- stamfunktion
- bestemt og ubestemt integral
- integration ved substitution
- arealbestemmelse

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 3" Forlaget Systime
Kapitel 2 ”Integralregning” afsnit 2.1 - 2.4 og 2.6 - 2.9

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 6 2.g 13-08-2024
Aflevering 1 25-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Keglesnit

Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og kan arbejde med de forskellige former for keglesnit.

Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- opnå sikkerhed i arbejdet med keglesnit
- håndtere formler
- opnå sikkerhed i arbejde med tal og abstrakte symboludtryk
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser

Emner
- parablen
- cirklen
- ellipsen

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen "Lærebog i matematik hhx 3" Forlaget Systime
Kapitel 1 ”Kvadratisk programmering":
1.1 "Keglesnit og kvadratkomplettering"
1.2 "Cirklen"
1.3 "Ellipsen"
1.4 "Parablen" + bevis

Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde

Skriftlige øvelser

It-anvendelse: Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kvadratisk programmering

Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til de forskellige keglesnits anvendelse til optimering af funktioner i to variable.

Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- opnå sikkerhed i arbejdet med kvadratisk programmering
- gennemføre modelleringer og have forståelse for den anvendte models begrænsninger og rækkevidde
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog

Emner
- funktioner i to variable
- niveaukurver
- kvadratisk programmering

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen "Lærebog i matematik hhx 3" Forlaget Systime
Kapitel 1 ”Kvadratisk programmering":
Afsnit 1.5 - 1.7 udvalgte dele
Noter kvadratisk programmering.

Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde

Skriftlige øvelser

It-anvendelse: Maple
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Differentialligninger

Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til differentialligninger som modelværktøj samt at styrke anvendelsen af integralregning.

Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- løse simple 1. ordens differentialligninger
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser

Emner
- linjeelementer
- differentialligninger af første orden
- separation af de variable

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 3" Forlaget Systime
Kapitel 4 ”Differentialligninger”

Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde

Skriftlige øvelser

It-anvendelse: Maple
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave 10 08-12-2024
Prøve UH 12. december 12-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Vektorer

Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og kan arbejde med vektorer.

Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- håndtere de grundlæggende sætninger, regneregler og skalarprodukt
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser

Emner
- regneregler for vektorer
- vektorers koordinater
- skalarproduktet
- tværvektor samt parallelle og ortogonale vektorer

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen "Lærebog i matematik hhx 3" Forlaget Systime
Kapitel 3 ”Vektorer i planen"
Afsnit 3.1 - 3.10

Klasseundervisning
Faglig læsning
Gruppearbejde

Skriftlige øvelser

It-anvendelse: Maple
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 4 07-01-2025
Prøve UH 9. januar 09-01-2025
3xy MatA hhx skr. prøve#2 20-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Trigonometriske funktioner

Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og kan arbejde med trigonometriske funktioner.

Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- beskrive og arbejde med de trigonometriske funktioner sin(x), cos(x) og tan(x) baseret på radiantal
- gøre rede for hvorledes grafen for funktionen f(x) = asin(bx + c) + d ændres, når koefficienterne i forskriften ændres

Emner
- definition af radiantal og omregning mellem gradtal og radiantal
- graferne for sin(x), cos(x) og tan(x) baseret på radiantal
- harmonisk svingning
- differentialkvotient og stamfunktion

Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 3"
Kapitel 5 ”Trigonometriske funktioner”

Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde

Skriftlige øvelser

It-anvendelse: Maple

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave 11 04-02-2025
Emneopgave 12 25-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Multipel lineær regression

Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til at lave multipel lineær regression

Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- gennemføre modelleringer og have forståelse for den anvendte models begrænsninger og rækkevidde
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog

Emner
- regressionsanalyse
- korrelations- determinationskoefficient
- ikke-signifikante variable
- residualplot
- konfidensinterval for parametre i regressionsmodellen

Anvendt litteratur:
Noter om multipel lineær regression

Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde

Skriftlige øvelser

It-anvendelse: Maple

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Goodness of fit test

Forberedelsesmateriale om GOF-test.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer