Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Marianne Elmstrøm
|
Hold
|
2022 hhx22xy MatA (3xy MatA hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Integralregning
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og kan arbejde med integralregning.
Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- løse ubestemte og bestemte integraler
- bestemme stamfunktion ved hjælp af integration ved substitution
- bestemme arealer ved hjælp af det bestemte integral
- håndtere formler
- opnå sikkerhed i arbejde med tal og abstrakte symboludtryk
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
Emner
- stamfunktion
- bestemt og ubestemt integral
- integration ved substitution
- arealbestemmelse
Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 3" Forlaget Systime
Kapitel 2 ”Integralregning” afsnit 2.1 - 2.4 og 2.6 - 2.9
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 6 2.g
|
13-08-2024
|
Aflevering 1
|
25-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Keglesnit
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og kan arbejde med de forskellige former for keglesnit.
Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- opnå sikkerhed i arbejdet med keglesnit
- håndtere formler
- opnå sikkerhed i arbejde med tal og abstrakte symboludtryk
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
Emner
- parablen
- cirklen
- ellipsen
Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen "Lærebog i matematik hhx 3" Forlaget Systime
Kapitel 1 ”Kvadratisk programmering":
1.1 "Keglesnit og kvadratkomplettering"
1.2 "Cirklen"
1.3 "Ellipsen"
1.4 "Parablen" + bevis
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Skriftlige øvelser
It-anvendelse: Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kvadratisk programmering
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til de forskellige keglesnits anvendelse til optimering af funktioner i to variable.
Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- opnå sikkerhed i arbejdet med kvadratisk programmering
- gennemføre modelleringer og have forståelse for den anvendte models begrænsninger og rækkevidde
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
Emner
- funktioner i to variable
- niveaukurver
- kvadratisk programmering
Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen "Lærebog i matematik hhx 3" Forlaget Systime
Kapitel 1 ”Kvadratisk programmering":
Afsnit 1.5 - 1.7 udvalgte dele
Noter kvadratisk programmering.
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Skriftlige øvelser
It-anvendelse: Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialligninger
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til differentialligninger som modelværktøj samt at styrke anvendelsen af integralregning.
Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- løse simple 1. ordens differentialligninger
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
Emner
- linjeelementer
- differentialligninger af første orden
- separation af de variable
Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 3" Forlaget Systime
Kapitel 4 ”Differentialligninger”
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Skriftlige øvelser
It-anvendelse: Maple
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave 10
|
08-12-2024
|
Prøve UH 12. december
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og kan arbejde med vektorer.
Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- håndtere de grundlæggende sætninger, regneregler og skalarprodukt
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
Emner
- regneregler for vektorer
- vektorers koordinater
- skalarproduktet
- tværvektor samt parallelle og ortogonale vektorer
Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen "Lærebog i matematik hhx 3" Forlaget Systime
Kapitel 3 ”Vektorer i planen"
Afsnit 3.1 - 3.10
Klasseundervisning
Faglig læsning
Gruppearbejde
Skriftlige øvelser
It-anvendelse: Maple
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 4
|
07-01-2025
|
Prøve UH 9. januar
|
09-01-2025
|
3xy MatA hhx skr. prøve#2
|
20-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Trigonometriske funktioner
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og kan arbejde med trigonometriske funktioner.
Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- beskrive og arbejde med de trigonometriske funktioner sin(x), cos(x) og tan(x) baseret på radiantal
- gøre rede for hvorledes grafen for funktionen f(x) = asin(bx + c) + d ændres, når koefficienterne i forskriften ændres
Emner
- definition af radiantal og omregning mellem gradtal og radiantal
- graferne for sin(x), cos(x) og tan(x) baseret på radiantal
- harmonisk svingning
- differentialkvotient og stamfunktion
Anvendt litteratur:
Brydensholt, Ebbesen og Nielsen ”Lærebog i matematik hhx 3"
Kapitel 5 ”Trigonometriske funktioner”
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Skriftlige øvelser
It-anvendelse: Maple
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave 11
|
04-02-2025
|
Emneopgave 12
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Multipel lineær regression
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til at lave multipel lineær regression
Mål
Der arbejdes med målene om at eleverne skal kunne
- gennemføre modelleringer og have forståelse for den anvendte models begrænsninger og rækkevidde
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
Emner
- regressionsanalyse
- korrelations- determinationskoefficient
- ikke-signifikante variable
- residualplot
- konfidensinterval for parametre i regressionsmodellen
Anvendt litteratur:
Noter om multipel lineær regression
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Skriftlige øvelser
It-anvendelse: Maple
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Goodness of fit test
Forberedelsesmateriale om GOF-test.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64995501493",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64995501493",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64995501493"
}