Holdet 2022 htx22a DaA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Freja Busk Oehlenschlæger
Hold 2022 htx22a DaA (1a 22htx DaA, 2a 22htx DaA, 3a 22htx DaA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SO1: Demokrati og medborgerskab
Titel 2 Krig
Titel 3 Forløb med Anne Sophie
Titel 4 Retorik og argumentation
Titel 5 JÆRTEGN
Titel 6 Diskurskollaps
Titel 7 SO7 Dansk Teknikfag Populærvidenskabelig artikel
Titel 8 Hvad er meningen med livet?
Titel 9 Ud & Se
Titel 10 Litteraturhistorisk overblik
Titel 11 Håndbøger og hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SO1: Demokrati og medborgerskab

Tværfagligt forløb i Dansk, Samfundsfag og Kommunikation/IT.
I dansk skal vi undersøge, hvordan litteraturen gennem de sidste godt 100 år har sat problemer under debat. Hvordan kan fiktion bidrage til den demokratiske debat? Kan litteratur andet end at underholde? Vi skal læse tekster fra perioden omkring det moderne gennembrud i 1870-90, hvor forfattere satte problemer under debat ved bl.a. at skrive om køn og ligestilling. Vi gør også nedslag i perioder i løbet af 1900-tallet og i nutidens ligestillingsdebat. Dansk introducerer til det moderne gennembruds idealer samt til begreber inden for argumentations- og kommunikationsteori som forudsætning for vores demokrati. Disse begreber vil vi bruge på forskellige tekster der sætter fokus på køn, ligestilling og demokratisk debat i dag. Dansk introducerer også til logbogen og bidrager med timer til ekskursionen til Aarhus og til den praktiske produktion af tidslinjen og evalueringen af hele forløbet.

Ekskursion til Aarhus: Byrundvisning ved Besættelsesmuseet og omvisning på Museet for KØN.

Særligt fokus på følgende elementer fra læreplanen:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
̶ demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

Teori:
Læreroplæg om diskursanalyse
Om feminismens bølger i lærebogen Det moderne gennembrud #MeToo, uddrag af kapitlet "Feminisme og #MeToo".
Introduktion til Det moderne gennembrud
Introduktion til 1970'ernes ungdomsoprør og nye kvinderoller
Introduktion til retorik og argumentation og øvelser dertil: talegenrer, appelformer, Ciceros pentagram og Toulmins argumentationsmodel

Tekster:
Video om Den demokratiske samtale (afs.: Folketinget): https://youtu.be/Z3V2sXfpqEU (3:32 min.)
Yahya Hassan: "DET SJETTE OPHOLDSSTED" i Yahya Hassan (2013)
DR3: "Tessa er ikke en wannabe": https://www.facebook.com/watch/?extid=NS-UNK-UNK-UNK-IOS_GK0T-GK1C&v=3313963105303612 (02:17 min.)
DR artikel: Filip mener ikke, at kvinder kan være præster: 'Biblen er for mig vigtigere end den danske lov' (29. august 2022)
Information: "’Ludermanifestet’ er et ’fuck you’ til dem, der vil sætte kvinder i en social skammekrog": https://www.information.dk/kultur/2017/10/ludermanifestet-fuck-you-saette-kvinder-social-skammekrog (Interview)
Amalie Skram: Constance Ring (1885)(uddrag), tilgået i Brug Litteraturhistorien: https://bl.systime.dk/?id=189#c449
Vita Andersen: Arkitektens specialitet (1977), tilgået i Brug litteraturhistorien: https://bl.systime.dk/?id=328
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Krig

Forløbet tager afsæt i lærebogen Krig - et danskfagligt forløb af Louise Klinke Øhrstrøm.

I løbet af forløbet lavede vi en afstikker til klimalitteratur, da vi fik forfatterbesøg af Charlotte Weitze. I forbindelse med dette læste vi bl.a. ”Biller” (1996).

Særligt fokus på følgende elementer fra læreplanen:
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶ demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

Teori:
Introduktion til DMG og Impressionisme
Billedanalyse
Fortællertyper og synsvinkler
Propaganda
Retorik, kommunikation og sproghandlinger

Tekster:
Halfdan Rasmussen: Definitioner (1963-64)
Herman Bang: Tine (1889)(uddrag)
Vilhelm Rosenstand (1894): Episode af ottende brigades modangreb ved Dybbøl 18. April 1864
Gustaf Munch-Petersen: Til mine forældre (1932)
Alen Meskovic: Ukulelejam (2011)(uddrag)
Pablo Picasso: Guernica (1937)
Morten Nielsen: Det Hellige Mod (1943) og Skæbne (1945)
Martin Andersen Nexø: Brodermorderen (1926)
John Kørner: Henrik (2008)
Wilhelm Marstrand: Christian 4. på trefoldigheden, (ca. 1864), Roskilde Domkirke.
Palle Nielsen: Ligfiskerne (1956)
Klaus Rifbjerg: Støvlerne (1967)
Janus Metz: Armadillo (2010)(59 min.)

Eleverne har arbejdet med billedanalyse og i dette arbejde har de hver især arbejdet med et eller to af følgende værker:
Nadia Plesner (2019): Darfurnica
Bjørn Nørgaard (1970): Hesteofringen
C.A. Lorentzen (1809): Dannebrog falder ned fra himlen under Volmerslaget ved Lyndanisse (Tallin) i Estland den 15. juni 1219
Peter Carlsen (2015): Slaget ved Lyndanis 1219
Asger Jorn (1972): Stalingrad
Eugene Delacroix (1830): Friheden fører folket på barrikaderne
Peter Carlsen (2013): Lille Danmark 2009
Simone Aaberg Kærn (2011-2016): Batalje

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Remediering: tegneserie af "Biller" 30-01-2023
Analyse og fortolkning 26-03-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb med Anne Sophie

Barselsvikaren har læst fire forløb med klassen.
1: Litteraturhistorisk overblik: Slægtens, kongens og folkets tid (Middelalder, renæssance og oplysningstid).
2: Natten
3: Danmark i verden
4: Natursyn/Litteraturhistorisk læsning (Romantikken)(SO Dansk/Idéhistorie)

Undervisningsbeskrivelse 22A Forløb, som vikaren har læst:

Titel Litteraturhistorisk overblik: Slægtens, kongens og folkets tid (Middelalder, renæssance og oplysningstid).
Beskrivelse Litteraturhistorie og skriftlighedsforløb. Fokus på den europæiske renæssance og reformation i Danmark.
Adaptation af (saga til lille filmproduktion) samt mundtlige oplæg om litteraturhistorie og Peter Madsens adaptation af nordisk mytologi til tegneserien Valhalla.
Fokus: Evne til at reflektere over et emne og samtid i forhold til historisk kontekst og udtrykke refleksion skriftligt. Dialogisk skrivning, subjektiv vs objektiv fortællestemme, essay og andre selvfremstillende genrer. Skelne imellem det konkrete og abstrakte niveau i deres forståelse af tekster samt egen tekstproduktion (indspillet dramatisering af scene fra saga). Intertekstualitet.

Materialer Folkevise: Nøkkens svig Folkeviser: »Nøkkens Svig« fra Folkeviser (kalliope.org)
Uddrag af Sloth Carlsen et al (2012): Med tiden s. 16-26, 27-33, 63-79 og 120-125. Gyldendal 20 s
Uddrag af Ravnkel Frøjgods saga (Med tiden s. 16) 1 s
Gisl Illugesons saga. https://heimskringla.no/wiki/Fort%C3%A6llingen_om_Gisl_Illugeson 10 s

Faglige mål Skriftlig formidling
Sproglig korrekthed
Nedslag i litteraturhistorien
Tekstanalyse
Analyse af medietekster
Arbejdsformer Pararbejde
Gruppearbejde
Klasseundervisning
Omfang 12


Titel
Natten
Beskrivelse Temaforløb med fokus på lyrik, drama, miljøkarakteristik, kognitiv metaforik, topologi og litteraturhistorie. Forløbet er til dels bygget op efter Natten – en teaterkoncert og det udviklede undervisningsmateriale til forestillingen, som er anvendt som værk.
Materialer Natten – indhold kompendium:
Ind i natten
• Dylan Thomas (1951): Uddrag: ‘Do Not Go Gentle Into That Good Night’ (strofe 1) ½ s
• Henrik A Skram/Eva Weel Skram (2019): ’Sov i ro’. Fra Snøfall. 1 s
• Peter Lemche (1873): ’Den lille Ole’ 1 s
• Jeppe Aakjær (1912): ’Stille hjerte, sol går ned’. 1 ½ s
• Johannes Jørgensen (1903): ’Sænk kun dit hoved, du blomst’  1 ½ s
Natteliv
• Lene Tranbjerg ‘Buildings Are Landscapes.’ https://channel.louisiana.dk/video/lene-tranberg-building-landscape 3 s
• Astrid Kruse Jensen ’Beauty Will Always be Disturbed’ https://channel.louisiana.dk/video/astrid-kruse-jensen-beauty-will-always-be-disturbed  2 s
• Trine Søndergård ‘Exploring the Emptiness From Within’  https://channel.louisiana.dk/video/trine-sondergaard-exploring-emptiness-within 1 s
• Søren Ulrik Thomsen (2016): Uddrag af En hårnål klemt inde bag panelet – ’Noter fra eftertiden’ s. 111-112.  1 s
• Michael Strunge: ’Natmaskinen’ (1981) 3 s
• Stine Pilgaard (2020): ’Fortabt er jeg stadig’ i Meter i sekundet. 2 s
• Tom Kristensen (1921): ’Nat i Berlin’ 4 s
Den sorte nat
• Steen Steensen Blicher (1838): ’Sig nærmer tiden’ 1 ½ s
• NFS Grundtvig (1843 og 1845): ’At sige verden ret farvel’ 1 s
• Systime online: Ind i sproget Hhx om kognitive metaforer 4.2.2 Metafor | Ind i sproget hhx (systime.dk) 2 s
• Johannes Fibiger: Litteraturens huse på Systime online om Freuds ’Das Unheimliche’ Det uhjemlige | Litteraturens huse (systime.dk) 1 s
Ud af natten
• Delphine de Vigan (2009): Uddrag af Underjordiske timer s. 9-13 4 s
Værklæsning:
• Aarhus Teater: Den sorte skole og Marie Koldkjær Højlund (2023): Natten – en teaterkoncert. 35 s
• Natten – En teaterkoncert Undervisningsmateriale v Sissel Worm Glass mf (2023), herunder forestillingsanalyse og analysemodel til lyrik. 7 s
Supplerende stof: David Fincher Fight Club 15 s
Faglige mål Mangfoldige litterære genrer
danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
Kanon-forfattere
Mundtlig fremstilling
Arbejdsformer Analyseoplæg
Omfang 22




Titel 11
Danmark i verden
Beskrivelse Sprog- og kulturforløb om dansk identitet spejlet i de nordiske lande og Danmark som kolonimagt. Forløbet har bl.a. fokus på sammenhængen mellem sprog og identitet, norsk og svensk, sproghistorie og Danmark som kolonination, herunder postkolonialisme.   
Materialer Af Thor Gustafsson, Rasmus Urup Kjeldsen og Anders Hedegaard Kristiansen (2016): Litteratur med udsyn 2. Dansklærerforeningens forlag:  
• Fra kapitel med baggrundtekst om Grønland: s. 12-22 10 s
• Hans Egede (1741): af Det gamle Grønlands nye perlustration.
Værklæsning: Erlend Loe (2004): Doppler 225 s
Supplerende stof: Thomas Daneskov: Vildmænd (2021) 10 s
Tv-serie (norsk): Beforeingers, Ep1:S1 (00:00:00-00:41:18). Anne Bjørnstad og Eilif Skodvin(2019) 5 s
Stig Dagerman (1948): ’Att döda ett barn’ (svensk) 5 s
Satire om Danmark fra nabolandene: 2 s
http://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk
https://www.youtube.com/watch?v=hPDDFVmDREs
Kenneth Sorento Dichmann (instruktør): Uddrag af Kampen om Grønland (00:00-06:26). Dokumentar, 2020. Fra eksamenssættet ’Sprog og identitet’ ny-htx212-DAN/A-19082021 (tradium.dk) 4 s
Kortfilm: ’Ivalu’ af Anders Walter (2022) 10 s
Dorte Granild & Mette Wolfhagen: Shorts – Kortfilm i undervisningen. Systime Online: 4 s
https://shorts.systime.dk/?id=136
https://shorts.systime.dk/?id=147
https://hbdansk.systime.dk/?id=234
Håndbog til dansk kap 5.4 Spillefilm 8 s

Uddrag af dokumentaren ’Kampen om Grønland’  ny-htx212-DAN/A-19082021 (tradium.dk)  6 s
To klip fra folketingssalen, uddrag af debat og tale af Aki-Mathilda Høgh-Dam Hun insisterede på at tale grønlandsk i folketingssalen - og så blev Karsten Hønge sur | Politik | DR 3 s
Nyhedspodcasten Genstart, episode ’Grønlands stemme’ (00:00-14:44) 22.5. 2023 5 s Genstart | Grønlands stemme | DR LYD

Uddrag af Ved du hvem du er? (14 min) DR1, dokumentarserie, 6. oktober 2010 (Fra opgavesættet Slavenationen Danmark 6 s gl-htx173-DANn/A-05122017 (tradium.dk)

Faglige mål Analyse af medietekster
Svenske og norske tekster på originalsprog
Sproghistorie
Kulturforståelse
Oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
Skriftlig fremstilling
Produkt Skriftlige opgaver: Kortfilmanalyse, analyse- og fortolkning og kronik.
Mundtlig præsentation
Arbejdsformer Klasseundervisning
Pararbejde
Gruppearbejde
Omfang 25


Titel 11
Natursyn/Litteraturhistorisk læsning (Romantikken) (SO Dansk/Idéhist)
Beskrivelse Eleverne har som optakt til DIO læst et forløb om romantikken og romantisme og har herefter udarbejdet en opgave med fokus på forskellige natursyn. De har valgt imellem tekster, der på hver deres måde tematiserer forskellige natursyn, fx Theis Ørntofts Solar og Knud Sørensens ’Den sidste bonde’. Nedenstående materialer er hvad hele klassen har læst.
Materialer   ’Oplysning’ af NFS Grundtvig (1839) 1s
’Videnskab betragtet som religionsudøvelse’ (uddrag 1814) 7 s H.C. Ørsted: Videnskabsdyrkelsen betragtet som religionsudøvelse (uddrag, 1814) | Litteraturens huse (systime.dk)
’I Danmark er jeg født’ (1850) af HC Andersen 2 s
Emil Aarestrup ’Angst’ (1838) 1 s
Schack von Staffeldt ’Indvielsen’ (1804) 2 s Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804) | Litteraturens huse (systime.dk)
’Guldhornene’ af Adam Oehlenschläger (1802) 3 s
1800-tallet på vrangen, afsnit 2:8 (bl.a. Grundtvig): 1800-tallet på vrangen | Historie | DR DR dokumentar. 9 s
Introduktion til forskellige perioders natursyn Natur og videnskab | Litteraturens huse (systime.dk) Litteraturens Huse, Systime Online. 1 s

Faglige mål Skriftlig fremstilling
Mundtlig fremstilling
Litteraturhistorisk overblik
Produkt Større skriftlig opgave (DIO).
Mundtlig præsentation
Arbejdsformer Klasseundervisning
Pararbejde
Gruppearbejde
Skriveøvelser
Omfang 15


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse og fortolkning 26-03-2023
Dansk Ivalu 09-05-2023
Årsprøve DaA 22A 01-06-2023
Dansk Natten 08-09-2023
Dansk eksamensopgave Sprog og identitet 01-10-2023
Doppler 26-11-2023
Dansk 10-12-2023
Staffeldt 05-01-2024
Ørsted og videnskabsdyrkelsen 18-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Retorik og argumentation

Forløbet tager udgangspunkt i undervisningsmaterialet fra talefest med temaet "Drømme": https://www.talefest.nu/undervisningsmateriale/danmark

Forløbet er et forsøg på at lave et forløb om retorik og argumentation, der ikke har som udgangspunkt at analysere taler, men i stedet har det udgangspunkt, at eleverne skal skrive taler. Undervejs ser og hører vi flere taler, som analyseres kort og som bliver brugt som inspiration til elevernes egne taler i henhold til mesterlæreprincippet.
I forløbet trækker vi på elevernes kendskab til fx Ciceros pentagram, Toulmins argumentationsmodel, sproghandlinger o.l.
De introduceres desuden til forskellige sproglige virkemidler/stilfigurer.
Eleverne arbejder bl.a. med øvelser i
- at skabe evidentia vha. beskrivende adjektiver, fortællinger om mennesker, sanser og billedsprog
- hvordan de opbygger en tale på bedste vis
- at lytte og give feedback til klassekammerater
- at skrive gode indledninger og afslutninger.

Gennem forløbet anvendes Danske Talers film (Ta' ordet) med professor i retorik, Jens Kjeldsen (norsk), om at holde en tale:
Lær at holde en tale 1: Hvad vil du opnå med talen?
Lær at holde en tale 2: Argumentation
Lær at holde en tale 3: Disposition
Lær at holde en tale 4: Sprog

Det overordnede formål med undervisningsforløbet er at gøre eleverne bevidste om deres egen stemme; både konkret i klasserummet og overført i en demokratisk kontekst. Desuden kan indholdet kobles til disse nedslag i læreplanen:
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
̶ svenske og norske tekster på originalsprog
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder


Gennem forløbet har vi læst og/eller set følgende taler:
- Lisa Storinggaard Nygaards tale om karaktersystemet til Nordisk Talefest: https://www.dansketaler.dk/tale/lisa-storinggaard-nygaards-tale-til-nordisk-talefest#details
- Timbuktus tale - "ord för ord" (svensk): https://youtu.be/22KMnI3WNxE?si=F3VuC0YZjXYZqj_M
- Christians tale fra Festen (1998): https://www.youtube.com/watch?v=RTIOQyjR4Ls
- Deadlines nytårstale: Maj My Midtgaard Humaidans nytårstale 2024. https://www.dailymotion.com/video/x8rk12d
- Rasmus Prehns tale ved traktordemonstration 2020. https://www.dansketaler.dk/tale/rasmus-prehns-tale-ved-traktordemonstrationen-i-hjorring  
- Anna Bjerre Johansens tale ved Roskilde Summerdays: https://www.dansketaler.dk/tale/anna-bjerre-johansens-tale-ved-roskilde-summerdays



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tale 14-04-2024
Refleksionstekst til tale 18-04-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 JÆRTEGN

Dette forløb tager afsæt i Julie Nord-udstillingen JÆRTEGN på Randers Kunstmuseum, som vi besøgte og fik omvisning i (værk).

Forløbet tager udgangspunkt i denne sætning:
"Det gamle danske ord JÆRTEGN beskriver overnaturlige eller usædvanlige hændelser. Jærtegn kan også være et varsel om, at noget uventet, dramatisk, underfuldt eller mirakuløst vil ske." https://randerskunstmuseum.dk/jaertegn/

Idet forløbet er tematisk baseret, og modulerne mere eller mindre individuelt tematiserede, om end relaterede og forbundne, har vi arbejdet med forskellige typer tekster fra forskellige perioder og forskellige tilgange dertil.

I de første to moduler i dette forløb beskæftigede vi os med affektteori med afsæt i Føl dig frem - affektteori og undersøgende litteraturlæsning, hvor vi har læst en novelle og lyrik. Derudover har vi bl.a. arbejdet med reportager og kortfilm.


2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
̶ mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶ mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig,
Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom
Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
̶ litteratur-, sprog- og mediehistorie.


Vi har beskæftiget os med følgende tekster:
Lone Hørslev: Paradis (2017)
Lone Hørslev: "Alt er data" og "Mere data" fra Dagene er data (2018) og et lyt til Hørslev/Mechlenburg-projektet.
Yahya Hassan: LANGDIGT (2013) (uddrag)
DR Genstart: Dragespir i flammer (18. APR 2024), 24 min. https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-dragespir-i-flammer-11802450164
Uddrag af Herman Bang: Branden (1884) og reportager om Børsen i brand fra Kristeligt Dagblad og Information.
Charlotte Weitze: Villy (1999)
Kortfilmen Ernst og lyset (1996) af Anders Thomas Jensen og Tomas Villum Jensen. 12 min. https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/ernst-og-lyset?unilogin=1

Kanonforfatter:
Herman Bang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Diskurskollaps

Forløb om diskursanalyse, socialkonstruktivisme, identitet, klasse, krop og køn.
Gennem forløbet er har eleverne arbejdet med diskursanalyse med afsæt i Blik for køn, med feminisme og queerteori, med dokumentarfilm og reality-TV og med klasseteori.
Eleverne har haft besøg af Mads Holm, der har afholdt en skriveworkshop med fokus på Kroppen og den dobbelte bevidsthed.
Dertil har eleverne læst Tænkepauser: Kroppen og Caspar Erics Nike.
Til slut i forløbet deltog eleverne i Pærfekt Croquis, som blev afrundende for forløbet.

Særligt fokus på følgende elementer fra læreplanen:
Gennem arbejdet med tekster, der varierer i tid, sted, genre og intention, bidrager faget til at udvikle elevernes selv- og omverdensforståelse som led i den personlige og kulturelle identitetsdannelse.
… at fremme elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og aktivt tage del i et demokratisk og globaliseret samfund
Teoretisk og praktisk: analyseværktøjer, teoretisk begrebsapparat, afleveringsopgave.

Teori:
Argumentationsanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=205
Danmarks Nationalleksikon om feminisme: https://lex.dk/feminisme (4 sider)
Teori om dokumentarfilm
Klasseteori med afsæt i Oppe og nede
Teori om Reality-TV
Teori om Fakta- og fiktionskoder

Tekster:
Ligestillingsminister Marie Bjerre: ”Ibi-Pippi har fået mine øjne op for, hvor problematisk juridisk kønsskifte er”: https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE17337761/ibipippi-har-faaet-mine-oejne-op-for-hvor-problematisk-juridisk-koensskifte-er/

Journalist Lone Nikolajsen: ”Det er dårligt for ligestillingen, at ligestillingsministeren har så travlt med at tage afstand fra minoriteter”: https://www.information.dk/kultur/leder/2024/08/daarligt-ligestillingen-ligestillingsministeren-saa-travlt-tage-afstand-minoriteter

LGBT+ Danmarks Sekretariatschef Susanne Branners tale til ligestillingsminister Marie Bjerre (tilgået på Instagram).

Tobias Rahim: Når Mænd Græder (2022)
Andreas Odbjerg: Benny (2024)
Tessa: Ben (2019)

Mathias Broe: Amfi (2018) (30 min.)

Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022)(uddrag) (3 sider) Tilgået i Oppe og nede: https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?id=150&loopRedirect=1

Caspar Eric: Nye balancer (2023)(enkelte digte)
Caspar Eric: Nike (2015) (værk)

Podcast: "Det vi går rundt med", "6:12 Med Mads Holm på Lørups i Odense" (9. juli 2021)(30 min.)

DR: Danmarks lækreste spasser (1. episode)(28. januar 2019)(28 min.)

Tænkepauser: Kroppen (november 2013)(60 sider)




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Læs Kroppen (Tænkepauser) 19-09-2024
Læs Caspar Eric: Nike 26-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 SO7 Dansk Teknikfag Populærvidenskabelig artikel

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Læs Kroppen (Tænkepauser) 19-09-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hvad er meningen med livet?

Tværfagligt forløb om eksistentialisme sammen med idéhistorie.
I dansk med afsæt i Eksistentialisme i dansk og Brug litteraturhistorien.
Gennem forløbet har der været fokus på Søren Kirkegaard, Friedrich Nietzsche, Albert Camus og Jean Paul Sartre. De fire filosoffers perspektiver er blevet anvendt i danskfaglige analyser på skønlitterære tekster.
Udover det tværfaglige samarbejde med idéhistorie har eleverne i dansk også læst Jeppe på bjerget som værk og været i Aarhus Teater og se Lollikes opsætning af komedien.

Særligt fokus på følgende elementer fra læreplanen:
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Teori:
Eksistentialisme i dansk: Introduktionskapitel, Filosofi og teori: om Kirkegaard, Nietzsche, Camus, Sartre, Litteraturhistorie: 1800-tallet i et eksistentialistisk lys, Århundredeskiftet i et eksistentialistisk lys, Efterkrigstiden i et eksistentialistisk lys (https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=292)


Tekster:
H. C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren (1845)

Henrik Pontoppidan: Ørneflugt (1899)

Albert Camus: Sisyfosmyten (1942)(uddrag) Tilgået i Refleksion: https://refleksion.systime.dk/?id=c619

Casper og Madrilaftalen: et par klip med Gentleman Finn (1999)

Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)

Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget (1722)(værk)

Thomas Vinterberg: Druk (2020)(værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ud & Se

Et forløb om Danmark som nation, Danmark i verden, om slavenation om rejser i litteratur.
Forløbet startede med et kig på nytårstaler, derefter fik vi en omvisning på Randers Kunstmuseum i Jeanette Ehlers' udstilling Crossing Waters: Ripples of Tomorrow, vi så på rejser i lyrik, eleverne lavede selv små digte, vi arbejdede med hjemstavne og tilhørsforhold og til slut på forholdet mellem Danmark og Grønland, hvor eleverne læste Niviaq Korneliussens Blomsterdalen forud for et forfatterbesøg af Korneliussen.

Særligt fokus på følgende elementer fra læreplanen:
udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
̶ demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
̶ mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
̶ litteratur-, sprog- og mediehistorie.

Teori:
Teori om lyrik: lyrikkens kendetegn, centrallyrik, interaktionslyrik, komposition, semantiske felter.
Podcastrelateret teori: komposition, lyd osv.
Teori om Danmark som slavenation

Tekster:
Hans Majestæt Kong Frederik X's nytårstale 31. december 2024.
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2025.
Hella Joofs nytårstale 1. januar 2025.

Jeanette Ehlers: Crossing Waters: Ripples of Tomorrow (30.11.2024 – 26.01.2025)

Steen Steensen Blicher: Præludium (1838)

Ursula Andkjær Olsen: Vildvej (2005)

Dan Turéll: “Gennem byen sidste gang” (1977)

H. C. Andersen: “Danmark, mit fædreland” (1850)

Kristian Bang Foss: Frank vender hjem (2019)(uddrag)(5 sider)

DR podcast: Babak Vakili: Generationen (2021): "Prolog: Ikk' fuck med mig, dræber dig" og "1:4 - Blokken" (28 min.)

Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen (2020)(værk)

Kreative øvelser:
Digt på 12 ord
Remediering af Frank vender hjem
Podcast med emnet Ud&Se/rejser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sprog og identitet 17-01-2025
Læs Blomsterdalen 19-02-2025
Podcast: Ud&Se 21-02-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Litteraturhistorisk overblik

Forløbet fungerer som repeterende og overbliksskabende - både litteraturhistorisk og metodisk. Eleverne har fået et litteraturhistorisk crashkursus og efterfølgende har vi lavet nedslag i litteraturhistorien, hvor eleverne har arbejdet med udvalgte tekster fra udvalgte perioder.
Litteraturhistorien præsenteres primært med afsæt i Litteraturhistorien - på langs og på tværs.

Særligt fokus på følgende elementer fra læreplanen:
-demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
-analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

̶ dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
̶ mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
̶ litteratur-, sprog- og mediehistorie.


Teori:
Litteraturhistorien - på langs og på tværs (anvendte kapitler: Oplysningstiden, Romantikken, Modernisme og realisme, Eksperimenterende realisme)
Lyrikanalyse fra Textanalyse.dk (2006)(45 sider)
Uddrag fra Klimalitteratur: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=135#c298

Tekster:
Svend Brinkmann: Hvorfor læser vi litteratur? https://www.gyldendal.dk/artikler/svend-brinkmann-bogforum-2017

Dan Ringgaard: "Ord på skrift betød noget. Sådan er det ikke helt mere." (2024)

N.F.S. Grundtvig: "Langt høiere Bjerge"/"Danmarks Trøst" (1820)

Johannes V. Jensen: Maskinerne (1901)

Tom Kristensen: Nat i Berlin (1921)

Amina Elmi: Barbar (2023)(uddrag)

Karen Blixen: Ringen (1958)

Emil Aarestrup: Angst (1838)

Amalie Skram: Det røde gardin (1899)

Tove Ditlevsen: Aften (1952)

Sophus Claussen: Rejseminder (1887)

Pia Juul: "Jeg gruer", "Skoven ligner en katedral!", "Stormen fik gjort det af med", Helt i skoven (2005)(uddrag)

Thøger Larsen: Den danske sommer (1914)
Halfdan Rasmussen: Skillingsvise (1970)

Eske K. Mathiesen: Endnu en gang er det slående (2010)

Små kunstnedslag:
Grosse, Asphalt Air and Hair, 2017. Intervention, 12 x 57 x 108 m. Fra ARoS, The Garden - The Future
Rune Bosse, Tempus circularis. Fagus sylvatica, 2016. Installationsview, Kunsthal Charlottenborg
Gejl Kristensen og Godwin, "Burn Baby Burn", 2015, i samarbejde med Hede DK og Aarhus by. Afbrænding af 200m2 strandareal med hybenroser/rynket rose, Marselisborg Strand, Aarhus
Uffe Isolotto: We Walked the Earth: Harnessing (23.06.23 — 13.08.23): https://youtu.be/KauvUa_Q9h4?si=dHNH6mX9aVgWuwhU (04:07 min.)

Rasmus Nikolajsen: ”Saltstaumen 7. december 2013” Fra Tilbage til unaturen (2016)

DR: Rigtige mænd (sæson 1, episode 1)(29 min.)

Peter Seeberg: Patienten (1962)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klassemodsætninger 04-05-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Håndbøger og hjælpemidler

Gennem hele gymnasietiden er Håndbog til dansk anvendt som opslagsværk, hvorfor eleverne må anvende den som håndbog til eksamen.

Tilladte hjælpemidler til den skriftlige prøve:  
Alle egne noter (fx noter til teori og metode, tidligere afleveringer, respons på afleveringer) – skal være downloadet

Online:  
Alt materiale som fremgår af undervisningsbeskrivelsen

Øvrige hjælpemidler:
Ordbøger:  
Ordbogen.com: Ordbogen.com
Ordnet.dk/ods (Ordbog over det danske sprog – bruges til at slå gamle ord op) Ordbog over det danske Sprog — ordnet.dk
Hjælpemidler på Systime:
Håndbog til dansk: Forside | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Analysevejledningerne i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=134
Skriftlig eksamen i dansk på htx. (Om eksamensgenrerne) Forside | Skriftlig eksamen i dansk - htx
Skriv dig frem – også til eksamen (Om eksamensgenrerne) https://skrivdigfrem.ibog.dansklf.dk/?id=194

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer