Titel
9
|
Ud & Se
Et forløb om Danmark som nation, Danmark i verden, om slavenation om rejser i litteratur.
Forløbet startede med et kig på nytårstaler, derefter fik vi en omvisning på Randers Kunstmuseum i Jeanette Ehlers' udstilling Crossing Waters: Ripples of Tomorrow, vi så på rejser i lyrik, eleverne lavede selv små digte, vi arbejdede med hjemstavne og tilhørsforhold og til slut på forholdet mellem Danmark og Grønland, hvor eleverne læste Niviaq Korneliussens Blomsterdalen forud for et forfatterbesøg af Korneliussen.
Særligt fokus på følgende elementer fra læreplanen:
udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
̶ demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
̶ mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
̶ litteratur-, sprog- og mediehistorie.
Teori:
Teori om lyrik: lyrikkens kendetegn, centrallyrik, interaktionslyrik, komposition, semantiske felter.
Podcastrelateret teori: komposition, lyd osv.
Teori om Danmark som slavenation
Tekster:
Hans Majestæt Kong Frederik X's nytårstale 31. december 2024.
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2025.
Hella Joofs nytårstale 1. januar 2025.
Jeanette Ehlers: Crossing Waters: Ripples of Tomorrow (30.11.2024 – 26.01.2025)
Steen Steensen Blicher: Præludium (1838)
Ursula Andkjær Olsen: Vildvej (2005)
Dan Turéll: “Gennem byen sidste gang” (1977)
H. C. Andersen: “Danmark, mit fædreland” (1850)
Kristian Bang Foss: Frank vender hjem (2019)(uddrag)(5 sider)
DR podcast: Babak Vakili: Generationen (2021): "Prolog: Ikk' fuck med mig, dræber dig" og "1:4 - Blokken" (28 min.)
Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen (2020)(værk)
Kreative øvelser:
Digt på 12 ord
Remediering af Frank vender hjem
Podcast med emnet Ud&Se/rejser
|