Holdet 2022 htx22c KitA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Kommunikation/IT A
Lærer(e) Laila Bruun Thomsen, Ursula Gabriel Holst
Hold 2022 htx22c KitA (1c 22htx KitA, 2c 22htx KitA, 3c 22htx KitA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Grundforløb
Titel 2 2 : SO1 – medborgerskab og demokrati
Titel 3 3. Kampagner og reklamer – kommunikationsmodeller
Titel 4 4. Med grafikeren på job og ophavsret
Titel 5 5. Eksamens forløb
Titel 6 6. Forberedelse til eventuelt eksamen
Titel 7 7. InDesign - trykte kommunikationsprodukter
Titel 8 8. Photoshop - grafiske universer
Titel 9 9. Gamification
Titel 10 10. Årsprøveprojekt - Randers Freja Atletik
Titel 11 11. Studieretningscase (SO6)
Titel 12 12. Digital markedsføring
Titel 13 13. CSR og Danmarksstatistik
Titel 14 14. Kampagne
Titel 15 15. Sproget på Sociale Medier
Titel 16 16. Eksamens projektet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Grundforløb

I dette grundforløb har eleverne arbejdet med en traditionel kommunikations opgave. Eleverne har i grupper skulle komme med en kommunikations løsnings til den opstillede case. De har i dette forløb arbejdet med forundersøgelse, produktion og evaluering. Alle elever på skolen har været igennem dette grundforløb inden de har valgt studieretning.

Case:
Tradium mangler en app til deres efterhånden mange afdelinger rundt omkring i Randers. Appen skal være målrettet de elever der går på de forskellige uddannelser og derfor skal designet også fange denne målgruppe, men det er vigtigt at Tradiums visuelle identitet er synlig i appen.
Produkt
En App der indeholder:
- En splashscreen (Loadingskærm)
- En forside (Hovedmenuen)
- Minimum 3 undersider
- En PowerPoint præsentation af forløbet, hvor man kan se udviklingen igennem ugerne.

Faglige mål
Forundersøgelse
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt

Produktion
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver

Kernestof
Kommunikationsteori og medier
- interaktive, herunder deres udtryk- og produktionsformer

Design og visuel kommunikation
- brugervenlighed, herunder brugerflade- og interaktionsdesign
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik
- basal farvelære
- skitser og prototyper

Produktudvikling og projektstyring
- fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
- evalueringsmetoder

Digitale værktøjer
- digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer og tekst.
- programmer til fremstilling af interaktive systemer, f.eks. websider og apps
- brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. idéudvikling, prototypefrem-stilling og kollaborativ skrivning.

Programmer
- www.marvelapp.com


Litteratur
Kommunikation og it C fra Ibog på Systime:
Kapitel:
1.1 Det moderne mediebillede
https://kommitc.systime.dk/?id=252
3.2 Analyse af målgruppen
https://kommitc.systime.dk/?id=255  
3.3 Personaer
https://kommitc.systime.dk/?id=256
4.4 Komposition og æstetik
https://kommitc.systime.dk/?id=243
4.5 Balance og det gyldne snit
https://kommitc.systime.dk/?id=245
4.6 AIDA
https://kommitc.systime.dk/?id=246
4.7 Farver
https://kommitc.systime.dk/?id=258
4.8 Layout og skrift
https://kommitc.systime.dk/?id=259

UX design fra Ibog på Systime:
Kapitel:
1. Design af brugeroplevelser
https://uxdesign.systime.dk/?id=133
2. UX-trekanten
https://uxdesign.systime.dk/?id=135
2.1 Nyttig
https://uxdesign.systime.dk/?id=154
2.2 Brugervenlig
https://uxdesign.systime.dk/?id=155
2.3 Engagerende
https://uxdesign.systime.dk/?id=153
4. Principper for godt design
https://uxdesign.systime.dk/?id=136
4.1 De 20 principper for UX design
https://uxdesign.systime.dk/?id=186
4.1.2 De 5 principper for Interaktionsdesign
https://uxdesign.systime.dk/?id=223
4.1.4 De 5 principper for Visuelt design
https://uxdesign.systime.dk/?id=225
5.4 Usability testing
https://uxdesign.systime.dk/?id=173
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 : SO1 – medborgerskab og demokrati

Tværfagligt forløb med dansk, kom/it og samfundsfag.

I dette SO-forløb har klassen arbejdet med nøgleproblemstillingerne: demokrati & medborgerskab samt digitalisering.
Kit har fået en bred introduktion til temaet i SO1, hvor der er blevet snakket om, hvordan vi bruger sociale medier, mediers rolle, hvordan vi bliver informeret og brug af propaganda/fake news.
Ydermere er der introduceret til forskellige kommunikationsmodeller og forskellen på klassiske medier og sociale medier. Desuden er der blevet undervist om ytringsfrihed, filterbobler og etik & moral. Eleverne har produceret en tidslinje og udarbejdet en infografik om et emne indenfor demokrati og medborger.

Produkt
Eleverne har udarbejdet en tidslinje på Sway som kan indeholde både tekst, billeder, video, lyd og animation. Tidslinjen skal bestå af relevante nedslag i det danske demokratis historiske udvikling, som I redegør for, men den skal også fremstille forskellige positioner i en moderne debat omkring demokrati, medborgerskab eller ligestilling.

Faglige mål

IT-systemer og menneskelig aktiviteters gensidige påvirkning
- IT-systemer og menneskelig aktiviteters gensidige påvirkning
Give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter.

SO faglige mål
- undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
- demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
-kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Kernestof

SO Fagligt indhold og kernestof   
Fokus vil være på følgende:
- Demokrati og medborgerskab
- Digitalisering, design og innovation  

Desuden inddrages også følgende:
- Videnskab og teknologi
- Etik i teknologi, videnskab eller kommunikation
- Litteraturhistorie og argumentation

Litteratur
Kommunikation og it C fra Ibog på Systime:
Kapitel:
1.1 Det moderne mediebillede
https://kommitc.systime.dk/?id=252

Luk samfundet op fra Ibog på Systime:
Kapitel:
7: Mediernes rolle og den demokratiske samtale
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=393
7.1: Medierne - den fjerde statsmagt?
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=399
7.2: Medieret kommunikation og medialisering
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=398
7.3: Danskernes brug af forskellige medier
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=397
7.5: Politisk deltagelse og debat på sociale medier
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=395
- Bobler, shitstorme og ekkokamre
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=440


Video
Putins propagandamaskine: Sådan ser krigen ud på russisk stats-tv
https://www.dr.dk/nyheder/udland/hvilke-loegnhistorier-fortaeller-russiske-medier

Spil
[PRØV SPILLET: Bad News - er du mester i at sprede desinformation? | Tjekdet
https://www.tjekdet.dk/badnews

Webartikler
De unge har ikke lyst til at diskutere på sociale medier: »Det er et kæmpe demokratisk problem« (berlingske.dk) [/url]  (Anne Baungaard, journalist, torsdag d. 01. juli 2021, kl. 20.01)
https://www.berlingske.dk/kultur/de-unge-har-ikke-lyst-til-at-diskutere-paa-sociale-medier-det-er-et-kaempe

Hvorfor er debatten på sociale medier så fuld af had? (videnskab.dk) (Mathias Osmundsen, Adjunkt, 07. marts 2019)
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-er-debatten-paa-sociale-medier-saa-fuld-af-had/

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Kampagner og reklamer – kommunikationsmodeller

I dette forløb bliver eleverne i stand til selv at kunne fremstille og redigere deres egne reklamevideoer i grupper. Der har været fokus på udvikling af persona, budskab, storyboard, lokation, kulisser og udstyr. Ydermere har eleverne fået indsigt i andre reklamevideoer og analyseret deres forskellige budskaber ved brug af den moderne kommunikationsmodel. Eleverne har under dette forløb fået en gennemgang af filmiske virkemidler, som en del af opbygningen til deres eget produkt om at lave egen kampagnefilm, med udgangspunkt i den viden de har tilegnet sig fra kampagneanalyserne. Processen har startet ud med forundersøgelser, hvor de først i grupperne har snakket om,  hvorfor de valgte at gå på Tradium HTX og hvad der lokkede dem til for derefter lave en SWOT analyse på Tradium.  

Produkt
Eleverne fremstiller en reklamevideo, som har til formål at vise,
hvad Tradium HTX tilbyder. Reklamevideoen målrettes gennem deres udviklede persona, som eleverne selv har udviklet på baggrund af deres egne overvejelser i forhold til valg af gymnasie og studieretninger. Eleverne præsenterede på klassen deres persona og deres videoer og fik feedback af hinanden.


Faglige mål
Forundersøgelser
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- udarbejde egen persona på baggrund af deres egen refleksion over, hvorfor de har valgt at gå på Tradium HTX og- deres linjer.


Produktion og evaluering
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere den moderne kommunikationsmodel samt deres udvikling af persona og egne refleksioner ift. valg af gymnasie samt studieretning.
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af filmiske virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver.

Kernestof
Kommunikationsteori og medier
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og –processer
- forskellige brugeres/målgruppers kultur og behov med udgangspunkt i dem selv og deres valg

Design og visuel kommunikation
- strategiske overvejelser i forhold til hvem er afsender (Tradium, HTX)
- filmiske virkemidler herunder billedbeskæring, billedharmoni, colorgrading, motivets farver, varme og kolde farver, kamerabevægelser, kameravinkler, lys.
- video og film
- skitser, storyboards og navigationsstruktur

Digitale værktøjer
- digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, video og lyd

Litteratur
Kommunikation og IT C fra iBog på systime.dk:
Kapitel:
2. Medier og kommunikation
https://kommitc.systime.dk/?id=233
2.1 Moderne modtagere
https://kommitc.systime.dk/?id=253
3.1 Strategiske overvejelser
https://kommitc.systime.dk/?id=239
3.3 Personaer
https://kommitc.systime.dk/?id=256
- Video og film
https://kommitc.systime.dk/?id=271
4.11 Skitser, storyboard og navigationsstrukturer
https://kommitc.systime.dk/?id=262

Filmcentralen
Billedbeskæring
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedbeskaering
Billedharmoni
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedharmoni
Colorgrading
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/colorgrading
Motivets farver
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/motivets-farver
Varme og kolde farver
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/varme-og-kolde-farver
Kamerabevægelser
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kamerabevaegelser
Kameravinkler
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kameravinkler
Lyd
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/lyd
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Med grafikeren på job og ophavsret

I dette forløb bliver eleverne i stand til selv at kunne fremstille mindre grafiske elementer i et valgfri billedbehandlingsprogram, sådan at de til det afsluttende projekt kan arbejde omhyggeligt og detaljeret med deres kommunikationsprodukter. Endvidere får eleverne fået indsigt i ophavsret og hvordan man arbejder med dorit moral. Ydermere er eleverne blevet introduceret til HYSS-modellen (Hey, You, See, So). Under forløbet er gestaltlovene gennemgået og der har været fokus på loven om figur og baggrund, loven om nærhed og loven om lighed. Ydermere har eleverne arbejdet med BOV således de har kunne arbejde med gennemskuelighed i deres udarbejdelse af deres plakat. Eleverne har ligeledes fået introduceret hvad en grafiker laver og arbejder med. I udarbejdelsen af elevernes plakat,  har det været et krav, at plakaten skulle indeholde call to action - i hvilken form har eleverne selv måtte bestemme og overveje i forhold til deres udarbejdede persona. Eleverne har ligeledes skulle tage stilling til valg af farver og reflektere over deres betydning i forhold til deres persona og målgruppe.

Produkt
Eleverne fremstiller en plakat, der reklamerer Tradium HTX og har taget udgangspunkt i deres persona, som de arbejdede med i det forrige forløb. Ved selve udformningen af plakaten er der fokus på a farver, ophavsret, komposition og HYSS modellen. Ud over plakaten udarbejdede eleverne en PowerPoint præsentation, hvor de fremlagde deres persona og plakat enkeltvis. Eleverne fik her mulighed for at arbejde med teori i praksis, da de på tværs af hinanden skulle kommentere på hinandens produkt ift. den teori, som er blevet gennemgået.

Faglige mål
Forundersøgelse og -analyse
- Tænke tilbage på det sidste projekt, hvor eleverne kiggede på målgruppe og udarbejdede persona.

Produktion og evaluering
- udforme og producere en plakat.
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på egne og de andres produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, farver, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- Skulle indeholde call to action.

Kernestof
Kommunikationsteori og medier
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og –processer
- forskellige brugeres/målgruppers kultur og behov

Design og visuel kommunikation
- teori omkring farver og deres betydning
- layout med BOV
- gestaltlovene
- ophavsret

Digitale værktøjer
- digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, grafik og tekst

Litteratur
Kommunikation og it C fra Ibog på Systime:
Kapitel:
- Ophavsret og droit moral
https://kommitc.systime.dk/?id=275
- Hey, You, See, So
https://kommitc.systime.dk/?id=246#c974
4.7 Farver
https://kommitc.systime.dk/?id=258

Kommunikation og it A:
Kapitel:
7.6 Layout med BOV
https://kommita.systime.dk/?id=239
7.1 Med grafikeren på job
https://kommita.systime.dk/?id=234


Hjemmesider:
Gestaltlovene
https://www.nielsgamborg.dk/?p=gestaltlovene
How to use a call to action
https://jjlyonsmarketing.com/resources/how-to-use-a-call-to-action/
17 Call To Action Examples (+ How to Write the Perfect Social CTA)
https://adespresso.com/blog/call-to-action-examples/

Programmer
canva
https://www.canva.com/
freepik
https://www.freepik.com/
Nogle af eleverne har fået adgang til Adobe
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Eksamens forløb

Eleverne samler sig i grupper à 2-3 personer og vælger mellem 5 forskellige opgaver, der alle indeholder en kort beskrivelse af et problem, der kan løses vha. en kommunikationsindsats.
Elever guides igennem de forskellige trin i en forundersøgelsesfase, hvor de analyserer situationen, afsenderen og modtageren med henblik på at kunne tage velfunderede beslutninger omkring budskab, medie og udformning af deres kommunikationsprodukter. Herefter fremstilles produkterne og der skrives rapport (5-12 normalsider).
Der fremstilles ét produkt per gruppemedlem, og samlet set skal gruppens produkter dække over både analoge/fysiske og digitale produkter. Hvis eleverne har valgt at udarbejde en film, er det i orden, at man samarbejder 2&2, eleverne skal blot være i stand til at kunne forklare, hvad de præcist har stået for og haft ansvar for i udviklingen af deres video (Hvis de har valgt at lave en video).

Produkt
Rapport og minimum et produkt per medlem i gruppen eller en video for to gruppe medlemmer.

Faglige mål
Forundersøgelse
- finde, analysere og anvende information om afsender,  brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Produktion
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
- anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.

Kernestof
Kommunikationsteori og medier
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere

Kommunikationsprodukter og –processer
- forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov
- eksempler på datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af data i kommunikationsprocessen

Design og visuel kommunikation
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik
- billeder og deres formsprog i faste og eventuelt levende billeder, herunder filmiske virkemidler
- basal farvelære
- skitser og prototyper

Produktudvikling og projektstyring
- Idégenereringsværktøjer
- fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
- evalueringsmetoder

Etik, love og digital adfærd
- etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
- ophavsret og anden relevant lovgivning i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter

Digitale værktøjer
- digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer, tekst og lyd
- brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. idéudvikling, prototypefremstilling og kollaborativ skrivning.

Litteratur
Kommunikation og it C fra Ibog på Systime:
3. Forundersøgelse
https://kommitc.systime.dk/?id=237
3.1 Strategiske overvejelser
https://kommitc.systime.dk/?id=239
3.2 Analyse af målgruppen
https://kommitc.systime.dk/?id=255
3.3 Personaer
https://kommitc.systime.dk/?id=256
4.11 Skitser, storyboard og navigationsstrukturer
https://kommitc.systime.dk/?id=262
2. Medier og kommunikation
https://kommitc.systime.dk/?id=233
2.1 Moderne modtagere
https://kommitc.systime.dk/?id=253
- Kan man vælge at se reklamer frivilligt?
https://kommitc.systime.dk/?id=253#c897
- Holdningsbearbejdende kampagner
https://kommitc.systime.dk/?id=253#c898
- Moderne kommunikations-modeller
https://kommitc.systime.dk/?id=253#c904

Projektarbejdet fra Ibog på Systime:  
3. Problemidentifikation
https://projektarbejdet.systime.dk/?id=133
3.1 Idégenerering
https://projektarbejdet.systime.dk/?id=167
3.1.1 Brainstorm
https://projektarbejdet.systime.dk/?id=170
3.1.2 Omvendt brainstorm
https://projektarbejdet.systime.dk/?id=171
3.1.3 Mindmap
https://projektarbejdet.systime.dk/?id=284
3.2 Idésortering
https://projektarbejdet.systime.dk/?id=174
3.3 Identificering af nøgleproblem
https://projektarbejdet.systime.dk/?id=271
- Lyskurven
https://projektarbejdet.systime.dk/?id=174#c322

UX  design fra Ibog på Systime:
Personas
https://uxdesign.systime.dk/?id=152#c348
3.1 Brugerresearch
https://uxdesign.systime.dk/?id=152
- Brugerresearch: At forstå brugernes behov og reaktion på produktet
https://uxdesign.systime.dk/?id=152#c344
- Observation af brugernes adfærd
https://uxdesign.systime.dk/?id=152#c345
- Interviews
https://uxdesign.systime.dk/?id=152#c347
- Usability testing
https://uxdesign.systime.dk/?id=152#c351
- Al test er bedre end ingen test
https://uxdesign.systime.dk/?id=152#c851
- Andre kilder til viden om brugernes behov, ønsker og adfærd
https://uxdesign.systime.dk/?id=152#c356
5.4 Usability testing
https://uxdesign.systime.dk/?id=173

Hjemmesider (afsender og link til case):
Freja er forbillede for andre unge kvinder, der overvejer en erhvervsuddannelse
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/freja-er-forbillede-andre-unge-kvinder-der-overvejer-en
Unges stigende brug af nikotinposer bekymrer forskere
https://www.dr.dk/nyheder/indland/unges-stigende-brug-af-nikotinposer-bekymrer-forskere
Knap hver tiende elev oplever at blive mobbet i skolen
https://www.berlingske.dk/danmark/knap-hver-tiende-elev-oplever-at-blive-mobbet-i-skolen
MeToo (#MeToo)
https://faktalink.dk/metoo-metoo
Om Kaosambassaden
https://ungdomsskolen.randers.dk/fritid-og-demokrati/kaosambassaden/om-kaosambassaden/
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Forberedelse til eventuelt eksamen

Eleverne har fået til at udarbejde deres præsentation og  PowerPoint, som de skal præsentere til eksamen. Desuden  har der i timen været et oplæg omkring, hvordan eksamen foregår og hvilke bedømmelseskriterier der er for faget Kit C.

Produkt
PowerPoint præsentation

Faglige mål
At kunne forberede sig til den mundtlige eksamen og reflektere over den teori og praksis som eleverne har gennemgået under forløb 5.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. InDesign - trykte kommunikationsprodukter

Formålet med forløbet var at give eleverne nogle få konkrete værktøjer til at skabe små simple men æstetiske produkter til tryk og print i Adobe InDesign.
Vi arbejdede med:
- poster/plakat til en café med fokus på KISS = få men effektive virkemidler. Fx stort æstetisk baggrundsbillede i høj opløsning, caféens navn med displayfont, samt monokromatiske farver til fonte og blurb.
- redesign af menukort til café med fokus på brug af tabulatorer til priser.
Billeder er taget fra creative commomns-platformen unsplash.  


Program - InDesign:

- Bleed

- Frames (og frame fitting)

- Eyedropper tool

- Text frame options (opacity kun på fill)

- Show hidden characters (space before/after frem for linjeskift)

- Tabs

- Linkspanelet og den Effektive PPI

- Export til pdf (klar til tryk)


Pensum
- Fonte/skrifttyper (serif, sans-serif, versaler)
  https://kommita.systime.dk/?id=278
- Versaler/majuskler eller minuskler
  https://kommita.systime.dk/?id=279
- De 3 niveauer af tekst: Displaytypografi, læsetypografi, konsultativ
  typografi
  https://kommita.systime.dk/?id=281
  https://aproposbureau.dk/artikler/hvad-er-typografi/
- Farver
  https://kommita.systime.dk/?id=256
- Layout med BOV
  https://kommita.systime.dk/?id=239

Kernestof:
Brugerforståelse og kommunikationssituation:
- forskellige afsenderes formål med at starte en kommunikation, herunder vurdere informationsbehovet
Design og visuel kommunikation:
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik til såvel papir som digital kommunikation
- billeder og deres formsprog i både faste og levende billeder, herunder filmiske virkemidler
- farvelære og digitale farvesystemer
Etik, love og digital adfærd:
- ophavsret og anden relevant lovgivning i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
Digitale værktøjer
- relevante digitale it-værktøjer til behandling af billeder, film, grafik, illustrationer, tekst, lyd, animationer o.l. i forbindelse med fremstillingen af kommunikationsprodukter

Faglige mål:
Produktion og evaluering:
- gennemføre og dokumentere produktionen af kommunikationsprodukter ved anvendelse af relevante teorier, metoder, modeller samt ved inddragelse af relevant hard- og software
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
InDesign 13-09-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Photoshop - grafiske universer

Formålet med dette forløb var at give eleverne den grundlæggende forudsætning for at kunne skabe grafiske produkter i Adobe Photoshop. Den analytiske opmærksomhed skulle være på at du fremstille et photoshop-værk, der tager modtageren (beskueren) med ind i en anden verden. Eleverne skulle vælge en afsender, som vil kunne bruge værket i sin kommunikation – det kunne fx være som stort billede på forsiden af deres hjemmeside, på bagsiden af en bus, vægkunst på en skole eller virksomhed, et bogomslag eller måske et halloween-univers til et storcenter.


Program - Photoshop:
- Layer masks (at sample 2 billeder ved hjælp af layer masks i stedet for fritlægning)
Tutorials:
Build a composite with layer masks (Adobes hjemmeside)
Advanced tecniques for replacing af dull sky (Adobes hjemmeside)
Create a composite with blend modes(Adobes hjemmeside)
Photoshop blending modes (youtube)


Pensum
7.6 Layout med BOV fra 'Kommunikation og it A'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9. Gamification

Formålet med forløbet er at gøre eleverne i stand til at udvikle et helstøbt gamification-koncept.
Oplægget til den pratiske produktion er at fremstille en app, der tager udgangspunkt i at 'løse' en dagligdagsproblematik som fx manglende motivation og systematik i forbindelse med oprydning, rengøring, lektielavning osv. Problematikken løses ved at indtænke spilelementer.
Forløbet begynder med en teoretisk og analytisk tilgang til spil, derefter programlære (Illustrator) og til sidst praktisk produktion af gamificeret app.
I forløbet vil der både være gruppepræsentationer af teorien bag spil, fælles og individuelle analyser af spil til mobilen, tutorials til programlære samt teoretisk funderet projektarbejde og dokumentation af designproces.


Program - Illustrator og Adobe XD:
Tutorial: Create and edit shapes, adobe.com


Pensum
Følgende afsnit i bogen 'Computerspil' på systime.dk:
- Teorien bag spil
- Hvad spillere vil have - Bartles spillertyper
- LeBlancs Taksonomi
- Hvad er spil? Interaktivitet, mål, modstand, struktur, endogen betydning
- Gamification
- 4.3.4 Grupperoller ifølge Belbin fra bogen 'Organisation' på systime.dk
- 5.3 Team- og ledelsesroller og Belbins teamroller fra bogen 'Innovationsgrundbogen C-B' på systime.dk
- 3.2 Professionel kommunikation i den digitale virkelighed - co-creation fra bogen 'Kommunikation og it A' på systime.dk
- 1. Fra idé til færdigt IT-system (den iterative proces) fra bogen 'Informatik' på systime.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10. Årsprøveprojekt - Randers Freja Atletik

Formålet med forløbet er her at lade eleverne prøve kræfter med at arbejde med en ekstern opdragsgiver - 'kunden'.
Randers Freja Atletik og Motion er en idrætsforening drevet af frivillige, og de vil gerne have hjælp til at fremstille forskellige grafiske produkter, som kan reklamere for deres stævner.
Helt konkret bedes eleverne fremstille 2 plakater til Vestdanske Ungdomsmesterskaber i atletik 2024. Der bedes om en blikfangsplakat og en mere informativplakat - A3 og A4.
Derudover bedes eleverne foretage en grundig afsenderanalyse (bl.a. med besøg på idrætsanlægget og overværelse af træning) samt et forslag til en ny kommunikationsstrategi på foreningens sociale medier.


Programmer:
Photoshop, Illustrator og InDesign


Pensum
Fra 'Kommunikaiton og it A' på systime.dk:
- Idéudvikling og KIE-modellen
- 4. Målgrupper
- 7. Grafisk design
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 11. Studieretningscase (SO6)

I dette forløb skal eleverne præsenteres for et fagligt område valgt af deres lærere og selvstændigt afgrænse området og lave en problemformulering. Området er 'Møbler', og fagene er Kom/it A og Design B. Nogle af de problemstillinger, der knytter sig hertil er: bæredygtighed, forretningstrategi og butiksindretning, grøn markedsføring (evt. greenwashing), kvalitet i materialer, formgivning, målgrupper, branding og formidling/iscenesættelse af møbler.

Der er ekskursion til IKEA Aarhus (Oplæg og rundvisning i Cirkulär-afdelingen og behind the scenes) og til Brdr. Sørensen Møbler i Randers (designermøbler).

Forløbet indeholder præsentation af fagenes teori, metoder og discipliner.

Forløbet afsluttes med en mundtlig præsentation, der tager udgangspunkt i deres processkrivning gennem hele forløbet.


Pensum:

- Brunvold, Mikkel Krag (red.): Markedskommunikation, 2024 systime.dk
    10.1 Komposition
    12.1 Perceptionspsykologi
    12.2 Gestaltpsykologi

- 'Kommunikation og it A', 2024 systime.dk
    7. Grafisk design - fokus på det tekniske omkring farver (saturation,
         brigthnes og Ittens farveharmonier) samt typografi (serif vs. sans
         serif, antikva vs. grotesk, versaler, majuskler og minuskler). Formål:
         logoanalyse og analyse af visuel identitet.

- Artikel: De 17 livsfaser, pej-gruppen (pdf ligger i forløbsmaterialet)
- Debatindlæg: Hvorfor er alder en elendig segmenteringsvariabel? (pdf ligger i forløbsmaterialet)
- Kvikguide om miljømarkedsføring (pdf ligger i forløbsmaterialet)

Overfagligt:
- Den gode problemformulering (pdf ligger i forløbsmaterialet)
- Den videnskabelige basismodel (video)
- AU Litteraturhenvisninger - Harvard (pdf ligger i forløbsmaterialet)
- Kilder og fodnoter (pdf ligger i forløbsmaterialet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 12. Digital markedsføring

Forløbet introducerer til de mest gængse udtryk og forkortelser man bør kende til i et job som digital koordinator.

- Organiske søgeresultater og opslag på sociale medier vs. paid (betalt annoncering på søgemaskiner og sociale medier (SEO (black hat og white hat, on-page, off page og teknisk SEO), SEM, SERP, reach, ranking)
- Budget: udregning af Return On Investment (ROI)
- Kampagnestrategi: opstilling af marketingsmål og Key Performance Indicators (KPI'er).
- Webanalyse: Google Analytics 4 Demo på Google Merch Shop - aquisition, events , conversion
- Kunderejse - touch points, marketing funnel, displayannoncering, landing pages og Call To Action (CTA)

Praktisk produktionsopgave:
Der vælges mellem 2 cases - legetøjsforretning og badehotel (begge fiktive) - og der opsættes marketingsmål, KPI'er og formulér en strategi for de næste 6 mdr. af virksomhedens marketingsaktiviteter.
Der udarbejdes kreativer som fx logo, landing page, opslag til sociale medier, søgeresultater på Google osv.
Der udarbejdes en power point til mundtlig fremlæggelse samt en rapport.

Materiale:
Løvens hule - velkommen til virkeligheden, dr.tv - S4E1 og E2
What is Retargeting & How it Can Help Your Business (semrush.com)
What are tracking cookies

Pensum:
Moe, Simon m.fl.: Kommunikation og it A kap. 3 'Datadrevet kommunikation' (minus afsnit 3.4, 3.10, 3.11 og 3.12)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 13. CSR og Danmarksstatistik

I dette forløb har der været fokus på digital kommunikation og anvendelsen af Danmarks Statistik som analyseredskab. Eleverne har fået en forståelse for anvendelsen af både Danmarks Statistik og Statistik Banken i arbejdet med forundersøgelser. Herudover har eleverne fået opfrisket deres viden om kvalitativ og kvantitative metoder, herunder interviewformer, brugertest og metodetriangulering.

Forløbet har derudover haft fokus på Corporate Social Responsibility (CSR) og green washing.
__________________________________________________________________

Faglige mål

Forundersøgelse og -analyse
- udvælge relevante teorier, metoder og modeller til løsning af kommunikationsopgaver, herunder demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- undersøge, forstå og problematisere digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- udarbejde en strategi for kommunikationens gennemførelse, herunder analysere relationen mellem afsender, budskab, medie og modtager i en given kommunikationssituation
__________________________________________________________________

Kernestof

Kommunikationsteori og fortælleteknik
- digitale og sociale mediers rolle i samfundet, herunder digitale subkulturer og mediefælleskaber
- kommunikationsmodeller, herunder forskellige interaktions- og involveringsformer til analyse af den givne kommunikationssituation
- kommunikationsstrategi og handlingsplan

Brugerforståelse og kommunikationssituation
- brugeranalyse, herunder forskellige målgruppers kultur, medieforbrug og situation
- kvalitativ og kvantitativ dataindsamling, herunder metoder til observation
- datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af data i kommunikationsprocessen
- afsenderanalyse, markedsforhold og den politiske, kulturelle og samfundsmæssige kontekst
- forskellige afsenderes formål med at starte en kommunikation, herunder vurdere informationsbehovet

Etik, love og digital adfærd
- etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
__________________________________________________________________

Litteratur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 14. Kampagne

Konsulentopgaven - Producer en reklamevideo for Skoda eller lign.

I denne opgave skal eleverne være konsulenter for Skoda eller en lignende bilproducent. De skal udarbejde en reklamefilm, der kan fastholde kunder og måske skaffe nye kunder til butikken. Eleverne lærer bl.a. om virkemidler, appelformer og arbejder med målgrupper. Eleverne har arbejdet i grupper

Eleverne skal udarbejde en reklamefilm eller finde på en idé til en reklamefilm, som henvender sig til en specifik målgruppe, som de vælger. De skal beslutte, hvad reklamefilmen skal handle om. Det kan f.eks. være Skodas app eller noget af deres ekstraudstyr til biler. Endelig skal de beslutte, hvilken platform reklamefilmen skal vises på; f.eks. Facebook eller den lokale biograf.

For at løse opgaven skal eleverne igennem følgende faser:
Fase 1) Forstå jeres rolle som konsulenter
Fase 2) Bliv eksperter inden for reklamefilm
Fase 3) Forstå jeres målgruppe
Fase 4) Find på ideer til reklamefilm
Fase 5) Vælg den bedste af jeres ideer
Fase 6) Pitch jeres idé og få feedback
Fase 7) Udarbejd en drejebog over reklamefilmen
Fase 8) Optag reklamefilmen
Fase 9) Præsenter reklamefilmen
Fase 10) Evaluér resultat og proces.
__________________________________________________________________

Produkt
- Skriftlig drejebog (manuskript og storyboard)
- Reklamefilm med fokus på filmiske virkemidler
__________________________________________________________________

Faglige mål

Forundersøgelse og -analyse
- søge, anvende og vurdere relevant information om produktionen og kommunikationssituationen
- udarbejde en strategi for kommunikationens gennemførelse, herunder analysere relationen mellem afsender, budskab, medie og modtager i en given kommunikationssituation
- planlægge den praktiske udarbejdelse af kommunikationsproduktet med fokus på tidsplaner, rollefordeling og projektledelse.

Produktion og evaluering
- styre den praktiske udførelse af kommunikationen på baggrund af forundersøgelsen, herunder forvaltning af ressourcer og produktoptimering
- forklare og anvende forskellige metoder til idégenerering og brugerinddragelse i forbindelse med udvikling af kommunikationsprodukter
- udvikle handlingsplaner med fokus på budskab, virkemidler, medievalg og økonomi, herunder reflektere over inddragelse af brugere
- gennemføre og dokumentere produktionen af kommunikationsprodukter ved anvendelse af relevante teorier, metoder, modeller samt ved inddragelse af relevant hard- og software
__________________________________________________________________

Kernestof

Kommunikationsteori og fortælleteknik
- kommunikationsstrategi og handlingsplan
- forskellige fortælletekniske modeller i forbindelse med fremstillingen af kommunikationsprodukter
- kommunikative virkemidler, herunder anvendt argumentationsteori, retorik samt tekst og tegn

Brugerforståelse og kommunikationssituation
- afsenderanalyse, markedsforhold og den politiske, kulturelle og samfundsmæssige kontekst
- forskellige afsenderes formål med at starte en kommunikation, herunder vurdere informationsbehovet

Design og visuel kommunikation
- billeder og deres formsprog i både faste og levende billeder, herunder filmiske virkemidler
- skitser, mockups, storyboards og prototyper

Produktudvikling og -test
- idégenereringsværktøjer og kreative procesværktøjer
- projektledelse, herunder værktøjer til procesledelse i forbindelse med produktionen

Etik, love og digital adfærd
- etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
- ophavsret og anden relevant lovgivning i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter

Digitale værktøjer
- relevante digitale it-værktøjer til behandling af billeder, film, grafik, illustrationer, tekst, lyd, animationer o.l. i forbindelse med fremstillingen af kommunikationsprodukter
__________________________________________________________________

Litteratur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 15. Sproget på Sociale Medier

I dette forløb har der været fokus på, hvordan sproget anvendes på sociale medier, og hvordan kommunikationen har udviklet sig fra traditionelle medier som aviser og bøger til den hurtige og ofte uformelle kommunikation, der præger digitale platforme i dag. Den retoriske situation har ændret sig markant, hvilket har påvirket både form og indhold i kommunikationen.

Når det gælder retorikken, har der især været ændringer i inventio – altså hvordan man finder og vælger indhold. I dag handler det ofte om personlige erfaringer, aktuelle emner og følelsesladede budskaber frem for klassisk, saglig argumentation. Også topikken, de emner og idéer der bruges til at bygge argumenter op, har ændret sig, fordi sociale medier lægger vægt på ting som identitet, hurtig reaktion og underholdning. Med elocutio, den sproglige stil, ses også en udvikling: Sproget er ofte mere direkte, uformelt og præget af emojis, hashtags og forkortelser, i modsætning til det mere neutrale og formelle sprog i traditionelle medier.

Derudover har måden, man forventes at opføre sig på online, ændret sig. Tidligere talte man om almindelig etikette i skrift og tale, men på nettet bruger man begrebet netikette – altså uskrevne regler for, hvordan man kommunikerer hensynsfuldt og respektfuldt. Disse regler kan variere meget afhængigt af, hvilken platform man er på, og de spiller en stor rolle for, hvordan folk opfatter hinanden i digitale samtaler. Desuden er der blevet set på begrebet frontstage og backstage, og hvordan disse to aspekter spiller en rolle på sociale medier.

Faglige mål
Forundersøgelse og -analyse
- undersøge, forstå og problematisere digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen

Kernestof
Kommunikationsteori og fortælleteknik
- digitale og sociale mediers rolle i samfundet, herunder digitale subkulturer og mediefælleskaber
- kommunikationsmodeller, herunder forskellige interaktions- og involveringsformer til analyse af den givne kommunikationssituation
- kommunikationsstrategi og handlingsplan
- forskellige fortælletekniske modeller i forbindelse med fremstillingen af kommunikationsprodukter
- kommunikative virkemidler, herunder anvendt argumentationsteori, retorik samt tekst og tegn
Design og visuel kommunikation
- farvelære og digitale farvesystemer
Digitale værktøjer
- relevante digitale it-værktøjer til behandling af billeder, film, grafik, illustrationer, tekst, lyd, animationer o.l. i forbindelse med fremstillingen af kommunikationsprodukter
relevante programmer til fremstilling, programmering og konfigurering af interaktive systemer

Materiale:
Opslag fra syv forskellige partier i folketinget omhandlende Donald Trumps udtagelser om Grønland Januar og Februar 2025.

Pensum:
Buch, J. et al (2025) : Informatik
Sociale medier
Poulsen, A. P.: Priess-kommunikation.dk
Sådan fremstår du som en idiot på sociale medier
Staunstrup, A. B & Christensen, M. V.: Grundbog i Retorik
1. Indledning – Retorik er en måde at se verden på
2. De fem forarbejdningsfaser
Kraglund, R. A. & Larsen, J. T: Karaktermord KARAKTERMORD VIA MEMES
MEMES OG METOO
UDEN FORSVAR
Tina Thode Hougaard, T. T, Durup, T & Balleby, L.: Sproget i Sociale Medier Kapitel 1. Sprog er interaktion, Kapitel 4. Multimodale interaktioner. plus side 44-45 Goffman om Backstage og frontstage.
Kapitel 5. Hashtags, clickbaits og likes
Bøndergaard, A. : Textanalyse
Sprog, tone og etik på sociale medier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 16. Eksamens projektet

Eksamensprojekt

I det afsluttende eksamensprojekt har eleverne haft mulighed for at vælge mellem fire forskellige cases:

- Opgave 1: Phubbing
- Opgave 2: Ludomani
- Opgave 3: Redesign
- Opgave 4: Fake News

Eleverne har haft til opgave at afgrænse, dokumenterer og vurdere en relevant problemstilling.

Projektet skal bestå af et eller flere kommunikationsprodukter samt en skriftlig rapport.
__________________________________________________________________

Produkt
- Selvvalgt - et til flere kommunikationsprodukter
__________________________________________________________________

Faglige mål

Forundersøgelse og -analyse
- identificere, formulere og dokumentere en problemstilling på baggrund af egen udført forundersøgelse, herunder vurdere hvorvidt problemet kan løses ved hjælp af kommunikation
- udvælge relevante teorier, metoder og modeller til løsning af kommunikationsopgaver, herunder demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- søge, anvende og vurdere relevant information om produktionen og kommunikationssituationen
- designe og gennemføre empiriske målgruppe- og brugerundersøgelser ved hjælp af kvantitative og kvalitative metoder, herunder observationsmetoder
- undersøge, forstå og problematisere digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- udarbejde en strategi for kommunikationens gennemførelse, herunder analysere relationen mellem afsender, budskab, medie og modtager i en given kommunikationssituation
- planlægge den praktiske udarbejdelse af kommunikationsproduktet med fokus på tidsplaner, rollefordeling og projektledelse.

Produktion og evaluering
- styre den praktiske udførelse af kommunikationen på baggrund af forundersøgelsen, herunder forvaltning af ressourcer og produktoptimering
- forklare og anvende forskellige metoder til idégenerering og brugerinddragelse i forbindelse med udvikling af kommunikationsprodukter
- udvikle handlingsplaner med fokus på budskab, virkemidler, medievalg og økonomi, herunder reflektere over inddragelse af brugere
- reflektere over og vurdere arbejdsprocessen med gruppemedlemmerne med henblik på udvikling af kommunikationsprodukter
- gennemføre og dokumentere produktionen af kommunikationsprodukter ved anvendelse af relevante teorier, metoder, modeller samt ved inddragelse af relevant hard- og software
- opnå forståelse og erkendelse af de etiske aspekter i forbindelse med kommunikationsproduktionen anvende og dokumentere relevante metoder til løbende tests og sluttest af egne kommunikationsprodukter og på baggrund af resultaterne forbedre produkt og proces.
__________________________________________________________________

Kernestof

Kommunikationsteori og fortælleteknik
- digitale og sociale mediers rolle i samfundet, herunder digitale subkulturer og mediefælleskaber
- kommunikationsmodeller, herunder forskellige interaktions- og involveringsformer til analyse af den
givne kommunikationssituation
- kommunikationsstrategi og handlingsplan
- forskellige fortælletekniske modeller i forbindelse med fremstillingen af kommunikationsprodukter
- kommunikative virkemidler, herunder anvendt argumentationsteori, retorik samt tekst og tegn

Brugerforståelse og kommunikationssituation
- brugeranalyse, herunder forskellige målgruppers kultur, medieforbrug og situation
- kvalitativ og kvantitativ dataindsamling, herunder metoder til observation
- datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af data i kommunikationsprocessen
- afsenderanalyse, markedsforhold og den politiske, kulturelle og samfundsmæssige kontekst
- forskellige afsenderes formål med at starte en kommunikation, herunder vurdere informationsbehovet

Design og visuel kommunikation
- brugervenlighed og funktionalitet, herunder brugergrænseflader og interaktionsdesign
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik til såvel papir som digital kommunikation
- billeder og deres formsprog i både faste og levende billeder, herunder filmiske virkemidler
- farvelære og digitale farvesystemer
- skitser, mockups, storyboards og prototyper

Produktudvikling og -test
- idégenereringsværktøjer og kreative procesværktøjer
- forskellige mediers udtryks – og produktionsformer, herunder fremstilling og bearbejdning af informationer til forskellige medier
- projektledelse, herunder værktøjer til procesledelse i forbindelse med produktionen
- forskellige distributionssystemer, deres opbygning, muligheder og økonomi.
- brugertests

Etik, love og digital adfærd
- etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
- ophavsret og anden relevant lovgivning i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
- brugernes internetadfærd og afsenders tilgang til personlige oplysninger og privatliv

Digitale værktøjer
- relevante digitale it-værktøjer til behandling af billeder, film, grafik, illustrationer, tekst, lyd, animationer o.l. i forbindelse med fremstillingen af kommunikationsprodukter
- relevante programmer til fremstilling, programmering og konfigurering af interaktive systemer
- relevante it-værktøjer til
__________________________________________________________________

Litteratur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer