Holdet 2022 htx22a MaA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Nels Henningsen
Hold 2022 htx22a MaA (1a 22htx MaA, 2a 22htx MaA, 3a 22htx MaA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Trigonometri og geometri
Titel 2 Analytisk plangeometri
Titel 3 Vektorer i planen
Titel 4 Rumgeometri
Titel 5 Deskriptiv statistik
Titel 6 Funktioner: polynomier og vækstfunktioner
Titel 7 Differentialregning
Titel 8 Integralregning
Titel 9 Differentialregning niveau A
Titel 10 Integralregning niveau A
Titel 11 Vektor i rummet
Titel 12 Diskret matematik
Titel 13 Studieretningscase
Titel 14 Funktioner af to variable
Titel 15 Repetition
Titel 16 Differentialligninger
Titel 17 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Trigonometri og geometri

Mat B htx, kapitel 3
https://matbhtx.systime.dk/?id=p37

Der har i undervisningen været fokus på
• Kendskab t il væsent lige elementer for cirkler og t rekanter samt deres sammenhæng
Materiale:
Links:
o Radius, diameter, omkreds og areal.
o Buelængden samt cirkelud- og cirkelafsnit
o Pilhøj den og korden vinkelsum
• Trigonomet riske funktioner
o I enhedscirklen og retvinklet trekanter
o Anvendelser i forhold t il den vilkårlige t rekant
• Areal af t rekanter, via sinus og Herons formel

Proj ekt : Kranen Samson

Fokuspunkter:
Eleverne skal have en forståelse for sammenhæng mellem de forskellige elementer af cirkler.
Eleverne skal kunne bestemme en t rekants oplysninger, blandt andet ved t rigonomet ri.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Analytisk plangeometri

Mat B htx, kapitel  4
https://matbhtx.systime.dk/?id=p83

Der har i undervisningen været fokus på
Koordinatsystemet
Punkter i et koordinatsystem
Afstandsformlen
Punkter midt imellem to kendte punkter
Den rette linje
linj ens ligning
Hældning
linj en gennem to punkter
linj ens ligninger
Ortogonale ligninger
linj ers skæring
Vinklen imellem to linj er
Proj ektion at punkt på linje
Afstand af punkt t il linje
Cirklen
Cirklens ligning
Omformning af cirklens ligning
linje og cirkel
Cirkel og cirkel
Areal

Proj ekt : Rute 21 - en rundkørsel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Vektorer i planen

Mat B htx, kapitel 5
https://matbhtx.systime.dk/?id=p38

Der har i undervisningen været fokus på
• Int rodukt ion til vektorer, både grafisk og analytisk
o Definit ion af vektor, enhedsvektorer og basis for koordinatsystem.
o Skift mellem kartesisk og polære koordinater
o Addit ion, subtrakt ion og ligevægt.
o Længde af vektorer og forlængelse af vektorer.
o Vektorproj ekt ion. prikprodukt og vinkel mellem to vektorer.
o Stedvektorer, tværvektorer, retningsvektorer og normalvektorer
o Opdeling af vektor i komposanter af andre vektorer
Maple og GeoGebra anvendes.

Proj ekt : Telt lejr
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Rumgeometri

Mat B htx, kapitel  6
https://matbhtx.systime.dk/?id=p112

Afstande i rummet
Vektorer i rummet
Polygoner og polyeder
Det rette prisme
Rumfanget af et ret prisme
Rumfanget af en cylinder
Cylinderens krumme overflade
Rumfanget af en kugle
Rumfang af kugleskive og kugleafsnit
Kugleafsnittets krumme overflade
Keglens rumfang
Keglens udfoldning
Udfoldningsvinkel og keglevinkel
Pyramidens rumfang
Arealet af skrå sideflader
Længden af en skrå kant
Radius i grundfladens omskrevne cirkel
Keglestubbens rumfang
Arealet af keglestubbens krumme overflade
Pyramidestubbens rumfang
Arealet af en sideflade i pyramidestubben
Vinklen mellem en skrå sideflade og grundfladen i en pyramidestub

Projekt: Vandtårn

Fokuspunkter
Eleverne skal kunne arbej de med kendte rumlige figurer samt sammensætningerne heraf. Eleverne skal kunne sammensætte rumlige
figurer t il simple modeller af virkelige figurer.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Deskriptiv statistik

Mat B htx, kapitel 7
https://matbhtx.systime.dk/?id=p1491

• Minimum, maksimum og variat ionsbedre
• Middelværdi, median og skævhed
• Kvartiler, fraktiler og boksplot
• Hyppighed, frekvens og typetal
• Varians og spredning
Eleverne har bestemt udvalgte deskriptorer i hånden, men har primært brugt Maple.

Ingen projekt

Fokuspunkter
Eleverne skal kunne fortage undersøgelser af et datasæt med udvalgte deskriptorer og kunne forholde sig t il betydningen af disse.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Funktioner: polynomier og vækstfunktioner

Mat B htx, kapitel 8
https://matbhtx.systime.dk/?id=p1316

Der har i undervisningen været fokus på
• Parablen på toppunktsformelen
• N'te grad polynomium
o Bestemmelse af forskrift via n+ 1 punkter
o Rødder samt skæring med y-aksen
o Kurvet ilpasning
• Potensudvikling
o Heltalspotensfunktioner og potensfunkt ioner
o Hyperblen
o Grænseværdier
o Dobbelt logaritmisk koordinatsystem
• Eksponent iel udvikling
o Den naturvidenskabelige eksponentialfunktion og Eulers tal
o Fordoblings og halveringskonstanten
o Enkelt logaritmisk koordinatsystem
• Kont inuerte funktioner
o Grænseværdi
• Regressionsanalyse
o lineære-, eksponentiel- og potensvækst

Projekter; Afladning af kondensator og Design af bro.


Fokuspunkter
Eleverne skal kunne koble den grafiske præsentation af funktioner med forskrifter. Eleverne skal yderligere kunne anvende funktioner t il at
opst ille og undersøge forskellige matemat iske sammenhænge.
Eleverne skal kunne anvende regression t il at undersøge forskellige sammenhænge fra andre fag, bl.a. fysik og biologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Differentialregning

Mat B htx kapitel 9
https://matbhtx.systime.dk/?id=p1317

En introduktion til diffentibilitet
• Sekant og differenskvotienten for udvalgte funktioner
• Tretrinsreglen og differentialkvotienten for udvalgte funktioner
• Af ledte funktionerne til kendte funktioner
• Vigtige regneregler for differentiering
Funktionsanalyse
• Ekstrema og vandret vendetangent
• Bestemmelse af monotoniforhold
• Tangents ligning
• Optimering via differentiering

Projekt: Beholderdimensionering

Fokuspunkter
Eleverne skal kunne integrere udvalgte funkt ioner samt opst ille og løse integraler for simple funktioner med og uden brug af CAS-værktøj .
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Integralregning

Mat B htx kapitel 10
https://matbhtx.systime.dk/?id=p1318

Introduktion til integralet og stamfunktion med særlig fokus på:
• Ubestemt integral
• Sammenhæng mellem integrering og differentiering
• Stamfunktion til bestemte funktioner
• Vigtige regneregler for integrering
• Bestemt integral og areal under kurven

Fokuspunkter
Eleverne skal kunne integrere udvalgte funkt ioner samt opst ille og løse integraler for simple funktioner med og uden brug af CAS-værktøj .
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Differentialregning niveau A

Mat A htx, kapitel 2
https://mathtxa.systime.dk/?id=p119

Differentiation af reciprok funkt ion
Eksponentialfunktionen, dens afledte funkt ion og stamfunktion
Differentiation af en omvendt funktion
Differentialkvot ienten til den naturlige logaritme
Implicit differentiation
Asymptoter

Fokuspunkter
Formler og funkt ionsudtryk
Matemat isk symbolsprog
Tankegang og ræsonnement
Værkt øj er og program mer
Egen indlæring
Forskel I ige arbejdsformer
It
Tal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 10 Integralregning niveau A

Mat A htx, kapitel 3
https://mathtxa.systime.dk/?id=p120

Integration ved substitution
Bestemt integration ved substitution
Partiel integration
Anvendelser af integralregning
Rotat ion af en graf om x -aksen
Rotat ion af graf om y -aksen
Rumfanget af arealet af to grafer roteret om y -aksen
Omvendte funktioners rotat ionslegemer
Kurvelængder
Overfladearealer

Projekt: Beholder

Fokuspunkter
Formler og funkt ionsudtryk
Matemat isk symbolsprog
Tankegang og ræsonnement
Værktøj er og programmer
El Vis lektioner
Egen indlæring
ForskelIige arbejdsformer
It
Tal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 11 Vektor i rummet

Mat A htx, kapitel 1
https://mathtxa.systime.dk/?id=p117

Det rumlige koordinatsystem
St edvektor
Vektor i rummet
Længden af en vektor
Enhedsvektor
Prikprodukt
Vinklen mellem to vektorer
Proj ektion
linj ens parameterfremstilling
Punkt på linje
Vindskæve linj er
Planens parameterfremst illing
Plan givet ved t re punkter
Punkt i plan
linj ens skæringspunkt med planen
Krydsprodukt
Planens ligning på normalform
Skæringslinj en mellem to planer
Vinklen mellem to planer
Skæringspunlktet mellem en linje og en plan på normalform
Vinklen mellem en linje og en plan
Afstanden mellem et punkt og en plan
Afstanden mellem et punkt og en linje
Afstanden mellem to linj er
Proj ektion af linj e på plan
Kuglen
Tangentplan t il en kugle
Skæring mellem linje og kugle
Skæring mellem plan og kugle
Skæring mellem plan og cylinder

Fokuspunkter
Formler og funkt ionsudtryk
Matemat isk symbolsprog
Tankegang og ræsonnement
Værktøj er og programmer
Egen indlæring
Forskel I ige arbejdsformer
It
Tal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 12 Diskret matematik

Mat A htx, kapitel 5
https://mathtxa.systime.dk/?id=p490

Rekursion
linearkombinationer af talfølger
Rekursionsligninger
Homogene Iineære rekursionsligninger
En rekursionslignings tælletal
Den generelle løsning t il en lineær rekursionsligning
Løsningen til en homogen lineær rekursionsligning
Den generel le løsning til en homogen lineær rekursionsligning af k 'te orclen
Karakterligning og det karakterist iske polynomium
Mult iplicitet, gentagne rødder
LØsningen t il en ikke homogen lineær rekursionsligning
Newton-Raphsons metode t il numerisk ligningsløsning
Konvergens og divergens
Eulers metode til løsning af differentialligninger

Fokuspunkter
Formler og funktionsudtryk
Matematisk symbolsprog
Tankegang og ræsonnement
Værktøj er og programmer
Egen indlæring
Forskel Iige arbejdsformer
It
Tal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 13 Studieretningscase

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Funktioner af to variable

MAT A3 stx https://matstxa3.systime.dk/?id=714


Forskrift for funktioner af to variable
Graf for funktioner af to variable
Niveaukurver
Snitkurver og snitfunktioner
Partielt afledede
Maksimum og minimum for funktioner af to variable
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 15 Repetition

Beviser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 16 Differentialligninger

Mat A htx, kapitel 4
https://mathtxa.systime.dk/?id=p123

Om differentialligninger generelt
Ordinære og partielle differentialligninger
1., 2. og n 'te ordens differentialligninger
Betingelser for konkrete løsninger af differentialligninger
Linjeelement
Differentialligninger med adskilte variable
Forskellige typer af differentialligninger
Vækstens afhængighed af populationens størrelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 17 Repetition

Beviser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde