Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Nels Henningsen
|
Hold
|
2022 htx22a MaA (1a 22htx MaA, 2a 22htx MaA, 3a 22htx MaA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Trigonometri og geometri
Mat B htx, kapitel 3
https://matbhtx.systime.dk/?id=p37
Der har i undervisningen været fokus på
• Kendskab t il væsent lige elementer for cirkler og t rekanter samt deres sammenhæng
Materiale:
Links:
o Radius, diameter, omkreds og areal.
o Buelængden samt cirkelud- og cirkelafsnit
o Pilhøj den og korden vinkelsum
• Trigonomet riske funktioner
o I enhedscirklen og retvinklet trekanter
o Anvendelser i forhold t il den vilkårlige t rekant
• Areal af t rekanter, via sinus og Herons formel
Proj ekt : Kranen Samson
Fokuspunkter:
Eleverne skal have en forståelse for sammenhæng mellem de forskellige elementer af cirkler.
Eleverne skal kunne bestemme en t rekants oplysninger, blandt andet ved t rigonomet ri.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Analytisk plangeometri
Mat B htx, kapitel 4
https://matbhtx.systime.dk/?id=p83
Der har i undervisningen været fokus på
Koordinatsystemet
Punkter i et koordinatsystem
Afstandsformlen
Punkter midt imellem to kendte punkter
Den rette linje
linj ens ligning
Hældning
linj en gennem to punkter
linj ens ligninger
Ortogonale ligninger
linj ers skæring
Vinklen imellem to linj er
Proj ektion at punkt på linje
Afstand af punkt t il linje
Cirklen
Cirklens ligning
Omformning af cirklens ligning
linje og cirkel
Cirkel og cirkel
Areal
Proj ekt : Rute 21 - en rundkørsel
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgaverne 5.8, 5.9, 5.10 og 5.11 i bogen
-
Opgaverne 5.12, 5.13 og 5.14
-
Regne opgaverne 5.15 og 5.16 i bogen.
-
Opgave 6.1 og 6.2
-
Opgaverne 6.3, 6.4, 6.5, 6.6, 6.7, 6.8 og 6.9.
-
Regn opgaverne
-
Opgave 6.11, 6.12, 6.13
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Vektorer i planen
Mat B htx, kapitel 5
https://matbhtx.systime.dk/?id=p38
Der har i undervisningen været fokus på
• Int rodukt ion til vektorer, både grafisk og analytisk
o Definit ion af vektor, enhedsvektorer og basis for koordinatsystem.
o Skift mellem kartesisk og polære koordinater
o Addit ion, subtrakt ion og ligevægt.
o Længde af vektorer og forlængelse af vektorer.
o Vektorproj ekt ion. prikprodukt og vinkel mellem to vektorer.
o Stedvektorer, tværvektorer, retningsvektorer og normalvektorer
o Opdeling af vektor i komposanter af andre vektorer
Maple og GeoGebra anvendes.
Proj ekt : Telt lejr
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Rumgeometri
Mat B htx, kapitel 6
https://matbhtx.systime.dk/?id=p112
Afstande i rummet
Vektorer i rummet
Polygoner og polyeder
Det rette prisme
Rumfanget af et ret prisme
Rumfanget af en cylinder
Cylinderens krumme overflade
Rumfanget af en kugle
Rumfang af kugleskive og kugleafsnit
Kugleafsnittets krumme overflade
Keglens rumfang
Keglens udfoldning
Udfoldningsvinkel og keglevinkel
Pyramidens rumfang
Arealet af skrå sideflader
Længden af en skrå kant
Radius i grundfladens omskrevne cirkel
Keglestubbens rumfang
Arealet af keglestubbens krumme overflade
Pyramidestubbens rumfang
Arealet af en sideflade i pyramidestubben
Vinklen mellem en skrå sideflade og grundfladen i en pyramidestub
Projekt: Vandtårn
Fokuspunkter
Eleverne skal kunne arbej de med kendte rumlige figurer samt sammensætningerne heraf. Eleverne skal kunne sammensætte rumlige
figurer t il simple modeller af virkelige figurer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Deskriptiv statistik
Mat B htx, kapitel 7
https://matbhtx.systime.dk/?id=p1491
• Minimum, maksimum og variat ionsbedre
• Middelværdi, median og skævhed
• Kvartiler, fraktiler og boksplot
• Hyppighed, frekvens og typetal
• Varians og spredning
Eleverne har bestemt udvalgte deskriptorer i hånden, men har primært brugt Maple.
Ingen projekt
Fokuspunkter
Eleverne skal kunne fortage undersøgelser af et datasæt med udvalgte deskriptorer og kunne forholde sig t il betydningen af disse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Funktioner: polynomier og vækstfunktioner
Mat B htx, kapitel 8
https://matbhtx.systime.dk/?id=p1316
Der har i undervisningen været fokus på
• Parablen på toppunktsformelen
• N'te grad polynomium
o Bestemmelse af forskrift via n+ 1 punkter
o Rødder samt skæring med y-aksen
o Kurvet ilpasning
• Potensudvikling
o Heltalspotensfunktioner og potensfunkt ioner
o Hyperblen
o Grænseværdier
o Dobbelt logaritmisk koordinatsystem
• Eksponent iel udvikling
o Den naturvidenskabelige eksponentialfunktion og Eulers tal
o Fordoblings og halveringskonstanten
o Enkelt logaritmisk koordinatsystem
• Kont inuerte funktioner
o Grænseværdi
• Regressionsanalyse
o lineære-, eksponentiel- og potensvækst
Projekter; Afladning af kondensator og Design af bro.
Fokuspunkter
Eleverne skal kunne koble den grafiske præsentation af funktioner med forskrifter. Eleverne skal yderligere kunne anvende funktioner t il at
opst ille og undersøge forskellige matemat iske sammenhænge.
Eleverne skal kunne anvende regression t il at undersøge forskellige sammenhænge fra andre fag, bl.a. fysik og biologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Regn opgaverne 8.33, 8.34, 8.35 og 8.36
-
Regn opgaverne 8.37, 8.38, 8.39 og 8.40
-
Regn opgaverne 8.41, 8.42, 8.43, 8.44 og 8.45
-
Regn opgaverne 8.46, 8.47, 8.48 og 8.49
-
Regn opgaverne 8.50, 8.51, 8.52 og 8.53
-
Regn opgaverne 8.54, 8.55, 8.56, 8.57, 8.58 og 8.59
-
Regn opgaverne 8.60, 8.61 og 8.62: 1. og 2
-
Regn opgaverne 8.62: 3, 4, 5 og 6
-
Regn opgaverne
-
ny_htx211_MATB_06042021.zip
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Differentialregning
Mat B htx kapitel 9
https://matbhtx.systime.dk/?id=p1317
En introduktion til diffentibilitet
• Sekant og differenskvotienten for udvalgte funktioner
• Tretrinsreglen og differentialkvotienten for udvalgte funktioner
• Af ledte funktionerne til kendte funktioner
• Vigtige regneregler for differentiering
Funktionsanalyse
• Ekstrema og vandret vendetangent
• Bestemmelse af monotoniforhold
• Tangents ligning
• Optimering via differentiering
Projekt: Beholderdimensionering
Fokuspunkter
Eleverne skal kunne integrere udvalgte funkt ioner samt opst ille og løse integraler for simple funktioner med og uden brug af CAS-værktøj .
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Prøve
-
Opgaverne 9.1, 9.2, 9.3 og 9.4
-
Opgave 9.5, 9.9, 9.10, 9.11, 9.12 og 9.13
-
Opgave 9.18, 9.20 og 9.21
-
https://gymnasiematematikb2.systime.dk/?id=213#c2056
-
Til efter ferienOpgaverne 9.26, 9.27, 9.28 og 9.29
-
Opgaverne 9.30 og 9.31
-
Opgave 9.32 og 9.33
-
Opgaverne 9.36, 9.65, 9.66 og 9.67
-
Opgaverne 9.68, 9.69, 9.70 og 9.71
-
Regn opgaverne 9.72, 9.73, 9.75 og 9.76
-
Regn opgaverne 10.1, 10.2, 10.3, 10.4 og 10.5
-
Regn opgaverne
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Integralregning
Mat B htx kapitel 10
https://matbhtx.systime.dk/?id=p1318
Introduktion til integralet og stamfunktion med særlig fokus på:
• Ubestemt integral
• Sammenhæng mellem integrering og differentiering
• Stamfunktion til bestemte funktioner
• Vigtige regneregler for integrering
• Bestemt integral og areal under kurven
Fokuspunkter
Eleverne skal kunne integrere udvalgte funkt ioner samt opst ille og løse integraler for simple funktioner med og uden brug af CAS-værktøj .
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Differentialregning niveau A
Mat A htx, kapitel 2
https://mathtxa.systime.dk/?id=p119
Differentiation af reciprok funkt ion
Eksponentialfunktionen, dens afledte funkt ion og stamfunktion
Differentiation af en omvendt funktion
Differentialkvot ienten til den naturlige logaritme
Implicit differentiation
Asymptoter
Fokuspunkter
Formler og funkt ionsudtryk
Matemat isk symbolsprog
Tankegang og ræsonnement
Værkt øj er og program mer
Egen indlæring
Forskel I ige arbejdsformer
It
Tal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Integralregning niveau A
Mat A htx, kapitel 3
https://mathtxa.systime.dk/?id=p120
Integration ved substitution
Bestemt integration ved substitution
Partiel integration
Anvendelser af integralregning
Rotat ion af en graf om x -aksen
Rotat ion af graf om y -aksen
Rumfanget af arealet af to grafer roteret om y -aksen
Omvendte funktioners rotat ionslegemer
Kurvelængder
Overfladearealer
Projekt: Beholder
Fokuspunkter
Formler og funkt ionsudtryk
Matemat isk symbolsprog
Tankegang og ræsonnement
Værktøj er og programmer
El Vis lektioner
Egen indlæring
ForskelIige arbejdsformer
It
Tal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Vektor i rummet
Mat A htx, kapitel 1
https://mathtxa.systime.dk/?id=p117
Det rumlige koordinatsystem
St edvektor
Vektor i rummet
Længden af en vektor
Enhedsvektor
Prikprodukt
Vinklen mellem to vektorer
Proj ektion
linj ens parameterfremstilling
Punkt på linje
Vindskæve linj er
Planens parameterfremst illing
Plan givet ved t re punkter
Punkt i plan
linj ens skæringspunkt med planen
Krydsprodukt
Planens ligning på normalform
Skæringslinj en mellem to planer
Vinklen mellem to planer
Skæringspunlktet mellem en linje og en plan på normalform
Vinklen mellem en linje og en plan
Afstanden mellem et punkt og en plan
Afstanden mellem et punkt og en linje
Afstanden mellem to linj er
Proj ektion af linj e på plan
Kuglen
Tangentplan t il en kugle
Skæring mellem linje og kugle
Skæring mellem plan og kugle
Skæring mellem plan og cylinder
Fokuspunkter
Formler og funkt ionsudtryk
Matemat isk symbolsprog
Tankegang og ræsonnement
Værktøj er og programmer
Egen indlæring
Forskel I ige arbejdsformer
It
Tal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Diskret matematik
Mat A htx, kapitel 5
https://mathtxa.systime.dk/?id=p490
Rekursion
linearkombinationer af talfølger
Rekursionsligninger
Homogene Iineære rekursionsligninger
En rekursionslignings tælletal
Den generelle løsning t il en lineær rekursionsligning
Løsningen til en homogen lineær rekursionsligning
Den generel le løsning til en homogen lineær rekursionsligning af k 'te orclen
Karakterligning og det karakterist iske polynomium
Mult iplicitet, gentagne rødder
LØsningen t il en ikke homogen lineær rekursionsligning
Newton-Raphsons metode t il numerisk ligningsløsning
Konvergens og divergens
Eulers metode til løsning af differentialligninger
Fokuspunkter
Formler og funktionsudtryk
Matematisk symbolsprog
Tankegang og ræsonnement
Værktøj er og programmer
Egen indlæring
Forskel Iige arbejdsformer
It
Tal
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Regn opgaverne 5.5, 5.6, 5.7, 5.8, 5.9 og 5.10
-
Regn opgaverne 5.11 - 5.16
-
Regn opgaverne 5.17 og 5.18
-
Regn opgaverne 5.19-5.21
-
Regn opgaverne 5.22, 5.23 og 5.24
-
Regn opgaverne 5.25, 5.26, 5.27, 5.28, 5.29 og 5.30
-
Regn opgaverne 5.31, 5.32 og 5.33
-
Prøve
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
13
|
Studieretningscase
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Funktioner af to variable
MAT A3 stx https://matstxa3.systime.dk/?id=714
Forskrift for funktioner af to variable
Graf for funktioner af to variable
Niveaukurver
Snitkurver og snitfunktioner
Partielt afledede
Maksimum og minimum for funktioner af to variable
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vil I venligst gå ind på webfile.tradium.dk og downloade Maple 2024 plus Gym pakken, og derefter installerer programmerne på jeres computer.
-
htx101-MAT_A-25052010.pdf.pdf
-
Kampprogram_HTXtreme_2024.pdf
-
Generelle_informationer_HTXtreme_2024.pdf
-
Jeg skal gennemgå et bevis
-
Regn opgaverne 6.01, 6.02 og 6.04
-
Regn opgaverne 6.41 og 6.43
-
Tradiums beredskabsplan
-
Opgave 25, 27, 38, 40, 42, 44, 45, 47, 52, 53, 55, 59, 60, 61 og 62 i eksamenskompendium niveau A, som ligger på teams.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
15
|
Repetition
Beviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Differentialligninger
Mat A htx, kapitel 4
https://mathtxa.systime.dk/?id=p123
Om differentialligninger generelt
Ordinære og partielle differentialligninger
1., 2. og n 'te ordens differentialligninger
Betingelser for konkrete løsninger af differentialligninger
Linjeelement
Differentialligninger med adskilte variable
Forskellige typer af differentialligninger
Vækstens afhængighed af populationens størrelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
17
|
Repetition
Beviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55012818482",
"T": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55012818482",
"H": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55012818482"
}