Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Kacper Januchta, Peder Knudsen Troldborg
|
Hold
|
2023 htx23a KeB (1a 23htx KeB, 2a 23htx KeB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ionforbindelser
H. Mygind, Kemi 2000 C (sider 27-40; 43-55; 110-113)
- Atomers og ioners opbygning.
- Ionforbindelsers fysiske og kemiske egenskaber.
- Navngivningsregler for ionforbindelser.
- Mængdeberegninger, herunder stofmængde, molarmasse og koncentration.
- Afstemning af kemiske reaktioner og ækvivalente mængder.
- Eksperimentel fremstilling af FeSO4 fra ståluld og svovlsyre, vha. fældning med ethanol.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Carbonhydrider
H. Mygind, Kemi 2000 C (sider 56-69; 76-98)
- Kovalente binding, herunder polære og upolære.
- Elektronegativitet.
- Alkaners fysiske og kemiske egenskaber.
- Navngivningsregler for alkaner, alkener, alkyner, cycloalkaner og arener.
- Mængdeberegninger, herunder idealgasloven.
- Kemiske reaktioner af carbonhydrider.
- Eksperimentel undersøgelse af blandbarheden af polære og upolære opløsningsmidler.
- Eksperimentel bestemmelse af gasart i en lighter vha. idealgasloven.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Syrer og baser
H. Mygind, Kemi 2000 C (sider 110-133)
- Definition på syrer og baser.
- Syre-base reaktioner.
- pH-begreb og beregning af pH.
- Potentiometrisk og kolorimetrisk pH-måling.
- Syre-base titrering.
- Mængdeberegninger, herunder formel og aktuel koncentration.
- Eksperimentel bestemmelse af en aktuel koncentration vha. potentiometrisk og kolorimetrisk titrering.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Redoxreaktioner
H. Mygind, Kemi 2000 C (Sider 134-145)
- Oxidation og reduktion
- Spændingsrækken
- Oxidationstal
- Afstemning af redoxreaktioner
- Redoxtitrering
- Bestemmelse af jern i jern(II)sulfat heptahydrat.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
SO3 (Videnskabelighed)
Fokus i forløbet er videnskab. Hvornår er noget viden og hvilke kriterier skal være opfyldt. Eleverne kommer igennem en proces med udførelse af egne forsøg med hypotese, testudførelse, skrivning af vejledning, fremlæggelse for opponentgruppe af poster eller PowerPoint.
Nogle af de begreber eleverne arbejder med er:
- Videnskabsteori
- Kvalitativ/kvantitativ undersøgelser
- Videnskabelig proces (hypotese, udførelse, dokumentation, præsentation)
En dobbeltlektion med videnskabsteoretisk oplæg, samt optakt til forløb.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Reaktionshastighed
H. Mygind, Kemi B 2000 (Sider 9-13 og 18-23)
- Reaktionsskemaer, reaktanter, produkter
- Koncentrationens betydning
- Temperaturens betydning
- Overfladearealets (heterogene reaktioner) betydning
- Katalysators betydning
- Eksperimentelt: Kvalitativ vurdering af reaktionshastighed i reaktion mellem syrer og metaller.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Kemisk ligevægt
H. Mygind, Kemi B 2000 (Sider 24-41)
- Ligevægtsloven
- Reaktionsbrøkken
- Ligevægtskonstanten
- Le Chateliers princip
- Eksperimentelt: Forskellige indgreb i en ligevægt mellem Jern(III)-ioner og thiocyanationer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Svage syrer
H. Mygind, Kemi B 2000 (Sider 42-61)
- Vands autohydronolyse
- pH-beregning
- Syrestyrke, basestyrke
- Hydronolysegrad
- Eksperimentelt: Bestemmelse af fosforsyreindholdet i cola.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Alkoholer
H. Mygind, Kemi B 2000 (138-153)
- Navngivning af alkoholer
- Kemiske og fysiske egenskaber af alkoholer
- Oxidation af alkoholer til aldehyder, ketoner og carboxylsyrer
- Eksperimentelt: Oxidation af en primær og en sekundær alkohol med kalium permanganat
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Carboxylsyrer og Estere
H. Mygind, Kemi B 2000 (153-158)
- Funktionelle grupper i carboxylsyrer og estere
- Kemiske og fysiske egenskaber af carboxylsyrer og estere
- Kondensationsreaktioner
- Eksperimentelt: Fremstilling af acetylsalicylsyre fra salicylsyre
- Eksperimentelt: Verifikation af synteseprodukt vha. smeltepunktsbestemmelse og tyndtlagskromatografi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Madkemi
H. Mygind, Kemi 2000 B (sider 175-197 og 250-253)
- Carbonhydriders opbygning.
- Triglyceridernes opbygning.
- Aminer, amider, aminosyrer.
- Proteiners opbygning.
- Kemiske reaktioner med ovennævnte
- Spektrofotometri.
- Eksperimentel påvisning af reducerende sukkerarter i forskellige madvarer.
- Eksperimentel påvisning af proteiner i forskellige madvarer vha. Biuret reagens.
- Eksperimentel bestemmelse af indholdet af et givet farvestof i læskedrikke.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition
Forberedelse af eksamensspørgsmål. Mundtlig formidling foran klassen.
Afholdt i alt: 39 moduler (1.g) + 64 moduler (2.g) = 103 moduler á 90 minutters varighed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59200286357",
"T": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59200286357",
"H": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59200286357"
}