Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Tine Christiansen
|
Hold
|
2023 htx23c KeB (1c 23htx KeB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb 2023 Rummet 1. forløb
Introduktion til laboratoriesikkerhed
Introduktion til salte (ark med simple ioner)
Fældningsreaktioner
Saltes opløselighed
Gæring
Tyngdekraft
Raketter
Rumdragt
Posterproduktion om et forsøg
Posterfremlæggelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundforløb 2023 Opsamling på forløb 1
Poster over et eksperiment fra Udfordringer i det 21. århundrede
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grundforløb 2023 Udf. i 21. århundrede 2.forløb
Introduktion til brug af pipetter
Nitratbestemmelse i vand - spektrofometrisk
Drivhusgasser
Fotosyntese
Albedo effekt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Grundforløb 2023 opsamling på forløb 2
Screencast over to faglige mål og et eksperiment fra forløb 2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Grundforløb 2023 optakt til NV prøve
udarbejdelse af prøvemappe
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Salte
Saltes fysiske egenskaber, ioners dannelse og radiusændring, sammensætning af ionforbindelser formler,
navngivning af ionforbindelser herunder positive ioner og negative ioners navne, navngivning af indholdet af krystalvand, ionforbindelsers opløselighed og opløsning i vand, stofmængde beregninger, praktisk udbytte og teoretisk udbytte
Øvelse Fremstilling af jern(II)sulfat heptahydrat
Vandbestemmelse i saltet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Salte
|
15-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Alkaner
carbonhydriders struktur, navngivning, fremstilling, reaktioner og fysiske egenskaber, idealgasligning
Øvelse: Bestemmelse af indholdet af alkaner i lightergas
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Alkaner
|
19-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Syrer og baser
Blandinger, stofmængdekoncentration, aktuel og formel koncentration, syrer, baser, syre-basereaktion, korresponderende syre- basepar, vands autoprotolyse, pH-beregning, syre og bassiske opløsninger-eksperiment, pH i blandinger, indikatorvalg, titreranalyse.
Øvelser: Fremstilling af 0,1 M NaOH
Titrering af saltsyre kolorimetrisk og potentiometrisk
Bestemmelse af eddikesyre i eddike
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Syrer
|
06-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
SO forløb 3 Videnskab
SO forløb i kemi-fysik for 1.g
Som optakt til data i forbindelse med kvalitative forsøg, så introduceres eleverne for smagsbedømmelse. Eleverne skal lave spørgsmål til bedømmelse af kanelkiks på skala fra 1-10 for hvert spørgsmål og overveje datapræsentation. Derefter laves en triangeltest (forskelstest mellem LU og Rema 1000 kanelkiks) og dataopgørelse.
Fokus i forløbet er videnskab - hvornår er noget viden og hvilke kriterier skal være opfyldt. Eleverne kommer igennem en proces med udførelse af egne forsøg med hypotese, testudførelse, skrivning af vejledning, fremlæggelse for opponentgruppe af Powerpoint.
Nogle af de begreber eleverne arbejder med er:
- Videnskabsteori
- Kvalitativ/kvantitativ undersøgelser
- Videnskabelig proces (hypotese, udførelse, dokumentation, præsentation)
En dobbeltlektion med videnskabsteoretisk oplæg, samt optakt til forløb.
.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Redox reaktioner 1
Oxidation, reduktion, redoxreaktion, oxidationstal, afstemning af redoxreaktioner, spændingsrækken, eksperimenter om spændingsrækken
Eksperimenter: Spændingsrækken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59200300995",
"T": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59200300995",
"H": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59200300995"
}