Holdet 2023 htx23c KeB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Tradium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Tine Christiansen
Hold 2023 htx23c KeB (1c 23htx KeB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 2023 Rummet 1. forløb
Titel 2 Grundforløb 2023 Opsamling på forløb 1
Titel 3 Grundforløb 2023 Udf. i 21. århundrede 2.forløb
Titel 4 Grundforløb 2023 opsamling på forløb 2
Titel 5 Grundforløb 2023 optakt til NV prøve
Titel 6 Salte
Titel 7 Alkaner
Titel 8 Syrer og baser
Titel 9 SO forløb 3 Videnskab
Titel 10 Redox reaktioner 1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 2023 Rummet 1. forløb

Introduktion til laboratoriesikkerhed
Introduktion til salte (ark med simple ioner)
Fældningsreaktioner
Saltes opløselighed
Gæring
Tyngdekraft
Raketter
Rumdragt

Posterproduktion om et forsøg
Posterfremlæggelse
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grundforløb 2023 Opsamling på forløb 1

Poster over et eksperiment fra Udfordringer i det 21. århundrede
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Grundforløb 2023 Udf. i 21. århundrede 2.forløb

Introduktion til brug af pipetter
Nitratbestemmelse i vand - spektrofometrisk
Drivhusgasser
Fotosyntese
Albedo effekt
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Grundforløb 2023 opsamling på forløb 2

Screencast over to faglige mål og et eksperiment fra forløb 2
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Grundforløb 2023 optakt til NV prøve

udarbejdelse af prøvemappe
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Salte

Saltes fysiske egenskaber, ioners dannelse og radiusændring, sammensætning af ionforbindelser formler,
navngivning af ionforbindelser herunder positive ioner og negative ioners navne, navngivning af indholdet af krystalvand, ionforbindelsers opløselighed og opløsning i vand, stofmængde beregninger, praktisk udbytte og teoretisk udbytte

Øvelse Fremstilling af jern(II)sulfat heptahydrat
            Vandbestemmelse i saltet


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Salte 15-01-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Alkaner

carbonhydriders struktur, navngivning, fremstilling, reaktioner og fysiske egenskaber, idealgasligning

Øvelse: Bestemmelse af indholdet af alkaner i lightergas


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Alkaner 19-02-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Syrer og baser

Blandinger, stofmængdekoncentration, aktuel og formel koncentration, syrer, baser, syre-basereaktion, korresponderende syre- basepar, vands autoprotolyse, pH-beregning, syre og bassiske opløsninger-eksperiment, pH i blandinger, indikatorvalg, titreranalyse.

Øvelser:      Fremstilling af 0,1 M NaOH
                   Titrering af saltsyre kolorimetrisk og potentiometrisk
                   Bestemmelse af eddikesyre i eddike
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Syrer 06-05-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 SO forløb 3 Videnskab

SO forløb i kemi-fysik for 1.g
Som optakt til data i forbindelse med kvalitative forsøg, så introduceres eleverne for smagsbedømmelse. Eleverne skal lave spørgsmål til bedømmelse af kanelkiks på skala fra 1-10 for hvert spørgsmål og overveje datapræsentation. Derefter laves en triangeltest (forskelstest mellem LU og Rema 1000 kanelkiks) og dataopgørelse.

Fokus i forløbet er videnskab - hvornår er noget viden og hvilke kriterier skal være opfyldt. Eleverne kommer igennem en proces med udførelse af egne forsøg med hypotese, testudførelse, skrivning af vejledning, fremlæggelse for opponentgruppe af Powerpoint.

Nogle af de begreber eleverne arbejder med er:
- Videnskabsteori
- Kvalitativ/kvantitativ undersøgelser
- Videnskabelig proces (hypotese, udførelse, dokumentation, præsentation)

En dobbeltlektion med videnskabsteoretisk oplæg, samt optakt til forløb.


.


Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Redox reaktioner 1

Oxidation, reduktion, redoxreaktion, oxidationstal, afstemning af redoxreaktioner, spændingsrækken, eksperimenter om spændingsrækken

Eksperimenter:    Spændingsrækken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer