Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Sonja Arlt
|
Hold
|
2023 htx23a FyB (1a 23htx FyB, 2a 23htx FyB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysikfaget
Introduktion til fysikfaget med i bogens introduktionskapitel 1.
Vi arbejder med nogen af de relevante fysiske størrelser, enheder og præfikser for at vænne os til den sædvanlige notation i fysikfaget.
Begreberne beskrives i Orbit b htx, kapitel 1.
Vejledning til fysikjournaler og -rapporter
Opgaveregning i fysikfaget introduceres og trænes.
Forsøg: Densitet af en væske og et fast stof.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport Densitet
|
01-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Termisk energi
Målet med dette tema er at kunne forklare naturfænomenerne der kan observeres ved et vulkanudbrud på Island som et fysisk fænomen.
For at kunne dette, skal vi:
forstå begreberne varmekapacitet, specifik varmekapacitet, tilstandsformer, smeltevarme, indre energi, energibevarelse og nyttevirkning.
Lære om Termodynamikkens 1’ hovedsætning (∆E_indre=Q+A)
Lære om vands tilstandsformer.
Efter læreplanen skal der arbejdes med:
Energi
̶ beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
̶ indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
̶ termisk ligevægt og kalorimetri
Vi skal i laboratoriet hvor vi skal udføre eksperimenterne:
Vands specifikke varmekapacitet
Elkedlens nyttevirkning
Vands smeltevarme.
Vands fordampningsvarme.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal varmekapacitet og nyttevirkning
|
24-01-2024
|
Journal Smeltevarme og fordampningsvarme
|
11-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tryk, termodynamik og gasser
I dette forløb har vi arbejdet med idealgasloven og gassernes densitet, opdrift på balloner, tryk og temperatur.
Forsøg: Tryk, tryk af en væskesøjle, opdrift, Boyle-Mariottes lov
Gay-Lussacs-lov, gassers densitet
kap. 3 og 4 fra Orbit B htx
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport Tryk i en væske og opdrift
|
10-03-2024
|
Rapport Gaslove
|
24-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mekanik - Kinematik 1
I dette forløb lære vi at beskrive forskellige lineære bevægelser med position, hastighed og acceleration. Bevægelser i en dimension med konstant hastighed og med konstant acceleration skal beskrives i diagrammer og bevægelsesligninger. Faldbevægelsen og bevægelsen af en hoppebold bliver undersøgt både ift bevægelsesligningerne og ift udviklingen af den mekaniske energi.
Eleverne arbejder eksperimentelt undersøgende og anvender videoanalysen i programmet capstone.
Eleverne får en første grundforståelse for kræfter og et krafts arbejde, kinetisk energi, potentiel energi i tyngdefeltet nær Jorden samt systemer med (mekanisk) energibevarelse.
Materiale: Orbit B systime kapitel 7, 9
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport Frit Fald mm
|
02-05-2024
|
Prøve Kinematik og energi
|
15-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SO Teknologi og Videnskab
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kræfter, arbejde og energi
Inden årets første forløb repeterer vi Kinematikkens 1. del fra 1.g, så begreberne og forståelsen for bevægelser er præsente.
I dette forløb har vi arbejdet med kraftbegrebet, herunder tyngdekraft, normalkraft, tryk, opdrift, snorkraft, gnidningskraft, luftmodstand
samt fjederkraft.
Vi har anvendt Newtons love på bevægelser i én dimension, herunder kraftanalyse på skråplan.
Derefter har vi undersøgt en krafts arbejde, kinetisk energi, potentiel energi i tyngdefeltet nær Jorden samt isolerede systemer med energibevarelse” [LPB 2.2]
Undervisningen har været hovedsageligt været præget af gruppearbejde samt korte læreroplæg over teorien.
Materiale: Orbit B htx kap. 8 og 9
Eksamensopgave:
Bremsesvigt
dragsteren
Bil og cykelhjelm
Cyklist på skråplan
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fys afl 1
|
30-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bevægelser i to dimensioner
Repetition af bevægelsestyper og bevægelsesligninger i en dimension og udvidelse til to dimensioner med udgangspunkt og fokus på skråt kast. Superpositionsprincip, kastelængde, kastehøjde og den optimale affyringsvinkel er nøglebegreberne for dette forløb.
Forsøg: Fjederkanon
skråplan
Litteratur: Orbit B htx (https://orbithtxb.systime.dk/?id=703) Kap. 10
Eksamensopgave: Kanonkonge
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fys afl 2
|
15-09-2024
|
Fys afl 3
|
22-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ellære
I det her forløb skal eleverne arbejde med følgende faglige mål fra bekendtgørelsen:
Elektriske kredsløb
̶ simple jævnstrømskredsløb
̶ beregninger på jævnstrømskredsløb med maksimalt to forbrugende komponenter
̶ modeller for spændingskilder
̶ ledningsmodstand og elforsyningsnettet, herunder kendskab til vekselstrøm
Forløbet køres som et projektforløb. Eleverne arbejder i grupper med et selvvalgt overordnet spørgsmål vha teori fra bogen. forelæsningsvideoer, simulationer, eksperimentelle øvelse og opgaveregning.
Eleverne har valgt mindst tre forsøg blandt følgende eksperimentelle øvelser:
- koblinger - bestemmelse af erstatningsresistancen i serie- og parallelkobling af op til 4 resistorer på fumlebræt
- resistivitet af en elektrisk modstand
- Batterimodel (understøttet af et besøg fra AU som byggede og testede batterier med klassen)
- karakteristik
Indholdet tager udgangspunkt i Orbit B htx bogens kapitel 4 (https://orbithtxb.systime.dk/?id=p545)
Eksamensopgave:
plæneklipper
elradiator
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test mekanik
|
01-11-2024
|
Fys afl 5
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Bølger
I dette forløb har vi arbejdet med grundlæggende egenskaber ved bølger: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart, refleksion, brydning og interferens.
Fokus har været på lys som bølger, herunder det optiske gitter og brydningsfænomener ved prisme og vandkar.
Undersøgelsen af det elektromagnetiske spektrum foregik ved forsøg med fotospektrometre og forskellige lyskilder først i det næste forløb om atomer.
Mekaniske bølger er kun blevet nævnt og overfladist gennemgået som analogier, der er lettere tilgængelige for måling og sansning end elektromagnetiske bølger.
Eleverne har arbejdet eksperimentelt med lysets brydning, og er blevet fortrolige med begrebet brydningsindeks og med Snells lov, refleksionsloven samt totalrefleksion.
Forsøg: brydning i vand
refleksion og totalrefleksion
optisk gitter
Materiale: Orbit B htx kap. 5
Eksamensopgave: Lys
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fys afl 6
|
16-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Blok Eksamensprojekt
Eleverne arbejder selvstændigt under vejledning med deres valgte projektemne, enten i grupper eller alene. Eleverne formulerer en relevant fysisk, teknisk eller teknologisk problemstilling, gennemarbejder relevant teori om emnet, udfører relevante eksperimenter, laver en resultatbehandling og samler deres arbejde i en projektrapport.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fys afl 8
|
13-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Valgemne Astronomi
Dette ultrakorte forløb i slutningen af 2.g strejfede et par fokuspunkter fra astronomien.
Forløbet er præget af en overordnede forståelse for afstandsstigen - dvs metoder til at måle astronomiske afstande:
- parallaksemetode inkl. skolegårdforsøg
- Hubbles lov
- Keplers 3 love
- rødforskydning
Til forløbet bliver også medregnet to moduler fra efteråret hvor vi hørte to foredrag fra Michael Linden Vørnle: Raketfysik (1 modul) og Psykologi og rummet (1 modul)
Forsøg: parallaksemetode
teoretisk forsøg /databehandling til Hubbles lov
Eksamensopgave: Astronomi
Litteratur: Orbit A systime, kap. 8.1 - 8.4 https://orbithtxa.systime.dk/?id=125
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fys afl 9
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
I forløbet repeterer og supplerer vi de gennemgåede og eksamensrelevante opgaver og eksperimenter som eksamensforberedelse. Eleverne repeterer stoffet vha et styringsdokument der samler op på kernestoffet. Derudover forbereder eleverne en eksamensopgave som de gennemgår iform af en mundtlig screencast aflevering og i flere matrixrunder fremlægger for hinanden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fys Afl 10
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59377553062",
"T": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59377553062",
"H": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59377553062"
}