Holdet 24eux TiB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Teknologi B
Lærer(e) Kacper Januchta, Klaus Møller Kristensen
Hold 24eux TiB (x2 24eux TiB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Prøveeskamensprojekt
Titel 2 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Prøveeskamensprojekt

Eleverne har beskæftiget sig med sidste års eksamensprojekt, under titlen "Fremtidens levevis". De har i grupper gennemgået hele produktudviklingsmodel, inklusiv fremstilling af et fysisk produkt. Eleverne har på den baggrund skrevet en teknologirapport til skriftlig bedømmelse.

Fagmål:
PRODUKTUDFORMNING OG PRODUKTPRINCIP
Begrunde fokus for det kommende produkt og udarbejde krav ud fra oplysninger om kunders behov og produktets anvendelse.
Behovsundersøgelse.
Afgøre hvilke officielle krav eller standarder der er relevante for
den pågældende type produkt.
Beherske skitsering som led i udformning og konkretisering af et produkt.
Udføre indsamling af information om konkurrerende produkter og identificere fordele og ulemper ved disse.
Gennemføre systematisk ideudvikling.
Udarbejde dokumentation for produktudviklingsforløbet i form af en arbejdsportfolio og en rapport.
Dokumentation.
Vurdere om produktet passer med den indhentede viden om brugere og brugssituationer.
Vurdere funktionalitet og eventuelle forbedringsmuligheder.
Afprøve produktet og vurdere om produktet passer med de opstillede krav.


PRODUKTIONSFORBEREDELSE OG PRODUKTION
Test af produkt.
Fremstille produktet med værktøjer og metoder, der hører til elevens
eller lærlingens uddannelsesområde, samt vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet.
Udarbejde en plan for fremstillingen af produktet.
Udarbejde styk- eller materialelister.
Udarbejde målfaste tegninger på papir eller elektronisk som kan bruges i en produktion.

KERNESTOF
Inddragelse af miljømæssige problemstillinger i forbindelse med anvendte materialer, produktion og anvendelse af produktet, bortskaffelse samt miljøeffekter
Udvælgelse af materialer, deres egenskaber, opbygning, og egnethed i
forskellige sammenhænge
Udvælgelse, begrundelse og anvendelse af relevante bearbejdnings- og
fremstillingsprocesser og relatere til branchens produktionsformer
Idéudvikling, herunder brainstorm, mindmap og associationsteknik
Formulering af problemer og gennemførelse produktudvikling med fokus
på systematisk idéudvikling herunder særligt på vurdering af tilvalg
og fravalg.
Anvendelse af visuelle værktøjer.
Opbygning af rapport.
Samarbejde med andre i projektorganiserede forløb.
Anvendelse af naturvidenskabelig viden i forbindelse med produktudvikling.
Udvælgelse af materiale under hensyntagen til aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger, målgruppe, design, produktion, funktion og pris.
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Eksamensprojekt

Eleverne har i grupper gennemført et produktudviklingsforløb inspireret af undervisningsministeriets projektoplæg i Teknologi B, under titlen "Hverdagen".

PROBLEMIDENTIFIKATION OG PROBLEMANALYSE
- Brainstorm ift. projektteamaer.
- Gruppekompetencer
- Projektstyring og planlægning
- Mindmaps
- Problemtræ

PROBLEMANALYSE OG PRODUKTPRINCIP
- Kildehåndtering (citationer og bibliografi)
- Kildekritik
- Udformning af problemformulering
- Produktprincip
- Udarbejdelse af produktkrav gennem skal og kan
modellen
- Ideudvælgelse gennem kravs prioritering.
- Konkurrentanalyse
- Brugeranalyser
- PV-skema

PRODUKUDFORMNING
- Miljøovervejelser
- Skitsering og modellering
- Tegningsmateriale
- 3D Modellering

REALISERING
- Produktionsplanlægning
- Flowdiagram
- Produktionslayout
- Introduktion til rapportstruktur
- Arbejde i værksted

PRODUKTVURDERING
- Vurdering af opfyldelse af krav
- Test af produkt
- Refleksion over forbedringsmuligheder
Indhold
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer