Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Fysik A
|
Lærer(e)
|
Mona Lynggaard Skogly
|
Hold
|
2024 htv24 FyA (3g FyA htx24)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
3
|
Banebevægelse i centralt tyngdefelt
Anvendt litteratur: ORBIT A htx side 8 til 27
Kernestof: Gravitationskraft, centripetalkraft samt mekanisk energi i et tyngdefelt.
Forståelse af hvordan gravitationskræfter påvirker alt, samt kendskab til hvordan den mekaniske energi, gravitationskrafen og centripetalkraften har indflydelse på banebevægelser i et centralt tyngdefelt.
Eksperimentelt arbejde: Centripetalkraften afhængighed af forskellige fysiske størrelser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rotations mekanik
Anvendt litteratur: ORBIT A htx side 40 til 60
Kernestof: massemidtpunkt, statik, kraftmoment og inertimoment samt energibevarelse ved rotation.
Eksperimentelt arbejde: Bestemmelse af et legemes inertimoment ud fra antagelse af mekanisk energibevarelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Termodynamiske kredsprocesser
Anvendt litteratur: ORBIT A htx side 144 til 186
Kernestof: termodynamiske processer, kredsproces, virkemåde af varmepumpen og stirlingmotoren, effektfaktor og nyttevirkning samt carnot nyttevirkningen.
Eksperimentel arbejde:
Bestemmelse af effektfaktoren af en varmepumpe
Bestemmelse af nyttevirkningen af en stirlingmotor
Virksomhedsbesøg: Johnsons Controls som laver varmepumper til industrien
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Elektriske felter og kondensatorer
Anvendt litteratur: ORBIT A htx side 78 til 97
Kernestof: Forståelse af en pladekondensator, op- og afladning af en kondensator samt energien i en kondensator
Eksperimentelt arbejde: Op- og afladning af en kodensator
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Valgfrit forløb 2: Elektromagnetisme
Anvendt litteratur: ORBIT A htx side 104 til 124
Kernestof: Magnetfeltlinjer, Lorentz kraften samt ladede partiklers bevægelse i et homogent magnetfelt
Eksperimentelt arbejde: BIL loven
Andet: film om LHC
(https://video.ku.dk/video/4451929/cern-powerforskning-i-universets-gader lorentzkraften)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Valgfrit forløb 3: Kvantefysik og BEC
Anvendt litteratur: Kvantefysik med Bose-Einstein Kondensater
side 4 til 21 samt side 39 til 44
Michael Budde og Nicolai Nygaard
Institut for Fysik og Astronomi
Aarhus Universitet
21. oktober 2009
Kernestof: Forståelse af hvad et Bose Einstein kondensat er samt hvordan man på Århus universitet nedkøler kondensatet vha. magnetskål og lasere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Valgfrit forløb 4: Fusionsenergi
Energiforsyning i fremtidens samfund
Anvendt litteratur: Introduktion til fusion modul 1 (https://fusenet.eu.)
Kernestof: Hvordan udvinder man energi ved fusion. Hvad er plasma, og hvilke forhold skal man have for at kunne opbevare et plasma så lang tid som muligt, og hvordan bruges magnetfelter til at indeslutte et plasma.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensprojekt 3g
Kernestof afhænger af hvilket emne eleverne vælger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64598650754",
"T": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64598650754",
"H": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64598650754"
}