Tradium, Vester Allé
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Vester Allé
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 htv24 MaA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Anders Høj Thomsen
Hold
2024 htv24 MaA (
3g MaA htx24
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Undervisningsbeskrivelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Undervisningsbeskrivelse
Oprettet til oplæg af undervisningsbeskrivelser
Indhold
Kernestof:
Vi lægger ud med lidt opsamling og fokus på skriftlighedskonventionerne, så I får en del af timen til at arbejde med første aflevering, der allerede er til på fredag. I bør derfor have opdateret til årets Maple-version - følg evt. denne korte video:
I får ingen lektier for til i dag. Brug i stedet tiden til at arbejde med jeres aflevering.
I dag vender vi tilbage til differentialregningen - med særlig fokus på de eksponentielle funktioner. Lav i denne sammenhæng følgende to lektieopgaver for at blive opdateret: Lektier.PNG Link til videoen: Eksponentialfunktioner og logaritmer
I dag skal vi arbejde videre med differentiation af de eksponentielle- og logaritmefunktionerne. Derfor skal du lave følgende lektier: Lektier.PNG. NB: Videoen: Differentialregning, tretrinsregel og differentialkvotienter
Endeligt arbejder vi med følgende opgaver: Differentiation af den naturlige eksponentialfunktion - opgaver.docx
I dag gennemgår vi kort løsningsmodellen til sidste aflevering, så lektien til i dag er, at I skal forholde jer til mine rettelser af jeres opgave vs. min løsningsmodel (find den på Teams).
Derudover retter vi opgaverne 488-489, så hvis I vil have noget ud af dem, så sørg for at have forsøgt dem.
Lav fra 491-494, please
Følgende lektier kan virke lidt komplekse, men forsøg herpå er en forudsætning for at kunne forstå noget af det, I skal arbejde med til projektet: Lektier.PNG
Lav følgende Lektier.PNG
Derefter introducerer vi to integrationsmetoder, der IKKE er simple. Så sørg for at være klar :)
Jeg har rettet jeres afleveringer. I skal forholde jer til mine rettelser og sammenligne med løsningsmodellen på Teams - især opgave 4, hvor formidlings-dimensionen er central.
I skal lave opgave 502 og 503. De skal alle laves vha. integration ved substitution. Flere af opgaverne skal lige omskrives vha. potensregnereglerne først.
Lav 503 og 504
Brug 20 minutter på at regne videre på opgaverne: 505-508.
I dag retter vi lektierne: 506-508 og 522-523. Derudover får I resten af tiden til projektet. Næste uge starter vi næste delemne inden for integralregning: omdrejningslegemer.
I dag tager vi en prøve - øv jer gerne på disse eksempelopgaver: Lektier.PNG . Vi SKAL have mere styr på differentiation, integration og omskrivning.
Opg. 509-511
Lektier: 512 og 515
Lav 517 og 518
I dag samler vi op på vektorer i planen, da vi efter ferien skal arbejde med vektorer i endnu en dimension. Derfor laver vi følgende øvelser: 11-10-24 Vektorer i planen (opsamling).pdf
Lav opg. 444-446 og 448
I skal have lavet opg. 450-458, og det er faktisk først nu, vi skal lære noget nyt om vektorer. Det gemmer vi dog til efter weekenden, og i stedet bruger vi resten af dette modul til at arbejde på projektet.
I dag starter vi på noget nyt inden for vektorregningen. Vi skal beskrive linjer i rummet. Dette gøres vha. noget, der hedder parameterfremstillinger, og som lektie til undervisningen bør I læse side 24-27 i den tynde bog. Forsøg derefter at lave opg
Vi napser lige en lille prøve i omdrejningslegemer og i optimering. Så det kan I jo overveje at få overblik over :)
I skal lave opg. 462. Hvis det kniber, så læs eksemplet 17.6
Lav 462, 463, 464 (vi går videre i vores vektorforløb, så det er nu, I skal have fat i disse grundlæggende metoder).
Lektien til i dag er 465-468
Til i dag skal I have lavet 469, 470, 472, 473
Lektier: Opg. 474 og 475
Lav opg. 477-480
"Gammel eksamensopgave": 28-11-24 Indgang til cisternerne.pdf
I dag laver vi en "gammel" eksamensopgave inden for vektorer i rummet. Så får I lidt tips og tricks ift. projektet. Og hvis der er tid tilbage, så kan I bøvle lidt videre med projektet.
I dag tager vi en prøve om vektorer i rummet og afslutter dermed emnet.
Sammenlign desuden jeres løsninger fra sidst med mine (læg mærke til både resultater og opstilling). NB: Jeg kan jo have taget fejl. 02-12-24 Løsningsmodel til opgaver uden hjælpemidler.pdf
Vi skal starte på et af vores mere komplekse emner: differentialligninger. Det er ret vigtigt, at I får lavet jeres lektier i dette forløb, for ellers kan det godt stikke af fra jer. Lektien til dette første modul er at se denne video: Differentialli
Lav opg. 1 og 2 side 9 i kompendiet om differentialligninger (på Teams)
I dag kigger vi på sommerens mundtlige eksamensspørgsmål. Første udkast ligger på Teams under "Forberedelse og Eksamen". I bør inden dette modul have kigget alle 17 spørgsmål igennem og forholdt jer til, om I har lavet opgaverne fra de projekter, I h
Lav desuden opgave 3 (side 11) færdig. Prøv at se, om I kan uden CAS - følg gerne eksemplet side 10.
Til i dag skal I lave opgave 4 og 5 i kompendiet. Læs gerne på emnet på side 12 og 13.
Vi gennemgår faseportrætter, laver opg. 6 og 7, og derefter får I tid til afleveringen.
I dag skal vi starte på at løse differentialligninger algebraisk. Det er SUPER vigtigt, at man er med på, at forskellige typer differentialligninger har forskellige løsninger. Derfor skal I øve jer på, at kunne genkende disse typer, og I må gerne kun
I skal lave opgave 8 til 16 i kompendiet. Forsøg at lave dem algebraisk.
Sidst arbejdede vi med separation af de variable (sætning side 18, eksempler side 21 og 22, videoforklaring: Separable differentialligninger). I skal bruge 30 minutter på at giv et skud på opgave 17.
Regn opg. 18, 19, 20, 21 og 22 i kompendiet (brug gerne eksemplerne side 21-23).
Vi arbejder med løsning af både lineære homogene og lineære inhomogene differentialligninger i dag, og de er forudsætning for at kunne løse næste projekt. Så efter i dag bør I kunne lave næste projekt.
Lav opg. 23, 24 og 25. Hvis i savner et h(x), så bare gang 1 på og sig, at h(x)=1.
I skal løse opgaverne 26-29 i kompendiet. De første to handler om lineære homogene differentialligninger, og de sidste to handler om lineære inhomogene differentialligninger.
Lav opgave 34 og 37
I dag laver vi projekt, og det er lidt tricky at komme i gang, så sørg for at være rask. I bør have set denne instruktionsvideo inden time: Hjælp til projekt fun-fabrik
Vi tager en prøve i differentialligninger (I må gerne bruge CAS).
I dag starter vi på vores arbejde med næste emne: diskret matematik. Efter en kort introduktion, så går I igang med forberedelsessættet (Jeg printer ud. Husk papir og blyant). Sættet ligger også på Teams.
I bør være færdige med opgave 3 før denne lektion
I bør være færdige med opgave 5 til i dag, og hvis I er artige, så knokler I også igennem opgave 6.
Til i dag bør I være færdige med opgave 7. Det ville også være klogt at have arbejdet med opgave 8.
Til denne lektion bør I være nået mindst til og med opgave 7
I dag samler vi op på første del af forberedelsessættet om diskret matematik. I bør som lektie til denne opsamling have forberedt jer på følgende spørgsmål: Lektier.PNG
I dag kigger vi på anden del af forberedelsessættet om rekursionsligninger. Som forberedelse skal I have løst følgende opgaver: Lektier.PNG
Hvis der er tid tilbage, får I lidt tid til at arbejde med næste aflevering
Til i dag skal I lave følgende opgave: Lektier.PNG , og derefter gennemgår vi Eulers metode.
Brug 30 minutter mere på at komme så langt som muligt i disse opgaver: Opgaver med Eulers metode.docx
I skal løse disse ligninger: Lektier.PNG . Brug evt. denne video som eksempel: Eksempel Løsning af lineære homogene rekursionsligninger af 2 orden
I dag retter vi projektet "Fun-fabrikken igennem", og derefter arbejder vi videre med eksamen 2024.
Anders gennemgår eksamensspørgsmål 1 - I bør kigge på projektspørgsmålet og opstille en disposition for jeres besvarelse af eksamensspørgsmål 1.
Petrine gennemgår eksamensspørgsmål 11 og Mads T gennemgår eksamensspørgsmål 3 - I andre bør kigge på projektspørgsmålene og opstille en disposition for jeres besvarelse af eksamensspørgsmål 3 og 11.
Mads A gennemgår eksamensspørgsmål 2 og Mathias gennemgår eksamensspørgsmål 4 - I andre bør kigge på projektspørgsmålene og opstille en disposition for jeres besvarelse af eksamensspørgsmål 2 og 4.
Emilie gennemgår eksamensspørgsmål 5 og Noah gennemgår eksamensspørgsmål 6 - I andre bør kigge på projektspørgsmålene og opstille en disposition for jeres besvarelse af eksamensspørgsmål 5 og 6.
Christian gennemgår eksamensspørgsmål 7 og Mads S gennemgår eksamensspørgsmål 8 - I andre bør kigge på projektspørgsmålene og opstille en disposition for jeres besvarelse af eksamensspørgsmål 7 og 8.
Lærke gennemgår eksamensspørgsmål 9 og Kasper H gennemgår eksamensspørgsmål 10 - I andre bør kigge på projektspørgsmålene og opstille en disposition for jeres besvarelse af eksamensspørgsmål 9 og 10.
Simon gennemgår eksamensspørgsmål 12 og Phillip gennemgår eksamensspørgsmål 13 - I andre bør kigge på projektspørgsmålene og opstille en disposition for jeres besvarelse af eksamensspørgsmål 12 og 13.
Alex gennemgår eksamensspørgsmål 14 og Jonathan gennemgår eksamensspørgsmål 15 - I andre bør kigge på projektspørgsmålene og opstille en disposition for jeres besvarelse af eksamensspørgsmål 14 og 15.
Kasper R gennemgår eksamensspørgsmål 16 og Nicolai gennemgår eksamensspørgsmål 17 - I andre bør kigge på projektspørgsmålene og opstille en disposition for jeres besvarelse af eksamensspørgsmål 16 og 17.
I dag samler vi op på de projektopgaver, I skal have styr på til eksamen. Sørg for at have dem alle sammen klar, så vi får de sidste detaljer på plads inden en evt. mundtlig eksamen.
I skal lige se denne korte video om projektet "sejlads", hvis I ikke så den i går. Sørg selv for at bookmarke videoen, så I kan tilgå den, hvis I trækker mundtligt matematik til eksamen: Projekt Sejlads (vha. vektoraddition og polær-omskrivning)
Som forberedelse til vores forberedelsessæt skal I løse følgende 3 små: Lektier.PNG
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 88
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64598661074", "T": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64598661074", "H": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64598661074" }