Titel
1
|
Kemisk produktion
I dette forløb er der fokus på kemisk produktion. I henhold til bekendtgørelsen er formålet med dette forløb at eleverne skal kunne
- planlægge og udføre en kemisk proces, herunder optimere processen ud fra valgte kriterier
- vurdere produktets kvalitet
- vurdere etiske, sundheds- og miljømæssige aspekter ved proces og produkt
Krav som skal opfyldes i dette forløb;
- Eleverne skal tegne syntesen trin for trin (via en håndtegning). Dette gøres løbende, når eleverne ændre i fremgangsmåden.
- Eleverne skal kunne udpege hvilke procesparametre, der er i syntesen.
- Eleverne skal vælge mindst en parameter, som de vil undersøge.
- Eleverne skal undersøge betydningen af denne parameter - dvs., er den kritisk og skal derfor styres præcist eller er der en stor tolerance? Har den primært betydning for udbyttet, kvaliteten, tiden, materialeforbrug eller……?
- Eleverne skal måle på dels udbyttet dels renheden (kvaliteten)
- Eleverne skal kunne lave en kemisk risikovurdering på jeres udvalgte syntese
For at løse opgaven bliver det nødvendigt at gennemføre syntesen gentagne gange
Deres undersøgelse skal resultere i en aflevering med
- Præsentation af syntesen med oversigt over de procesparametre, de kan finde
- Flowdiagram for syntesen og en kemisk risikovurdering af syntesen
- Undersøgelse med tilhørende resultatbehandling af de kritiske procesparametre
- Samlet vurdering af forsøgene og konklusion af parameterens betydning.
Eleverne skal udvælge en af nedenstående synteser:
antabus
acetylsalicylsyre
Teknikfaget
I teknikfaget arbejdes der i forløbets 16 moduler med en introduktion til fagets metoder og identitet, og der påbegyndes projekter alt efter det enkelte fags dagsorden. Underviseren rammesætter en faglig identitet i faget, og at den i høj grad handler om faglig kommunikation og fagbegreber og metoder i faget. Underviseren gør opmærksom på, at det faglige indhold i de første uger af faget vil danne baggrund for senere bearbejdning i dansk.
De 7 elevtimer bruges af teknikfagene til en skriftlig fremstilling, der er fagligt relevant for det enkelte teknikfag (portfolio, rapport eller andet skriftlig fremstilling). Dette kan være individuelt eller i grupper alt efter relevans. Eleverne forholder sig i den forbindelse til, hvilke fagbegreber og faglige metoder, de har brugt i det indledende projektarbejde eller forløb. Eleverne forholder sig til styrker og svagheder/udfordringer og muligheder ved disse faglige metoder. Dette for at øge opmærksomheden på fagsprog og faglige metoder frem mod SOP.
Danskfaget
Danskfaget tager tråden op i slutningen af forløbet. I de 4 modulers undervisningstid skal eleverne individuelt eller i grupper forholde sig til den faglige viden, de har fået i teknikfaget. De får viden om den populærvidenskabelige genre og planlægger samt skriver en artikel baseret på metoder/arbejdsgange/fænomener/viden fra teknikfagene. Eleverne udvælger det, de synes er sjovt, og som kan passe til populærvidenskabelig formidling i et udvalgt/selvvalgt relevant tidsskrift eller på et website. Der skrives desuden en metatekst, hvor eleverne reflekterer over de danskfaglige metoder og valg i artiklen.
SO-faglige mål
Kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
Demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
Vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
I alt: 40 lektioner
Litteratur i dette forløb
Anvendt kemi 2 htxB, 2011, Fischer, F., 1.udgave,1. oplag, Nyt Tekniks Forlag, tyndslagschromatografi (TLC) side 160-164.
Anvendt kemi 3 htxA, 2014, Fischer, F., 1.udgave,1. oplag, Nyt Tekniks Forlag, reaktionsmekanismer side 30-35.
BasisKemi A, 2015, Vesterlund Nilesen, O. & Axelsen, V, 1. udgave 3. oplag 2015 Haase& Søns forlag, tyndslagchromatografi (TLC), side 226-229.
BasisKemi A, 2015, Vesterlund Nilesen, O. & Axelsen, V, 1. udgave 3. oplag 2015 Haase& Søns forlag, Reaktionsmekanismer, side 75-86
Kemi der virker, 2011, Munthe, S., 1. udgave, 1. oplag, 2011, KemiForlaget, side 6-9, 60-64, 66-67
Kemiske Horisonter, DTU, Linderoth, L., Hansen, F., G., Madsen, R. Litotryk Svendborg A/S, "Kemisk design af lægemidler", kap 2, side 25-42, ISBN 87-91233-07-0
|