Holdet 2024 htv22 Med/Fød tek - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e) Anders Christian Mejer Kristensen, Kacper Januchta
Hold 2024 htv22 Med/Fød tek (3g Med/Fød Tek)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kemisk produktion
Titel 2 Det lille måltid
Titel 3 Oprensning og analyse af invertase fra gær
Titel 4 Eksamensprojektet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kemisk produktion

I dette forløb er der fokus på kemisk produktion. I henhold til bekendtgørelsen er formålet med dette forløb at eleverne skal kunne

- planlægge og udføre en kemisk proces, herunder optimere processen ud fra valgte kriterier

- vurdere produktets kvalitet

- vurdere etiske, sundheds- og miljømæssige aspekter ved proces og produkt

Krav som skal opfyldes i dette forløb;

- Eleverne skal tegne syntesen trin for trin (via en håndtegning). Dette gøres løbende, når eleverne ændre i fremgangsmåden.

- Eleverne skal kunne udpege hvilke procesparametre, der er i syntesen.

- Eleverne skal vælge mindst en parameter, som de vil undersøge.

- Eleverne skal undersøge betydningen af denne parameter - dvs., er den kritisk og skal derfor styres præcist eller er der en stor tolerance? Har den primært betydning for udbyttet, kvaliteten, tiden, materialeforbrug eller……?

- Eleverne skal måle på dels udbyttet dels renheden (kvaliteten)

- Eleverne skal kunne lave en kemisk risikovurdering på jeres udvalgte syntese

For at løse opgaven bliver det nødvendigt at gennemføre syntesen gentagne gange

Deres undersøgelse skal resultere i en aflevering med

- Præsentation af syntesen med oversigt over de procesparametre, de kan finde

- Flowdiagram for syntesen og en kemisk risikovurdering af syntesen

- Undersøgelse med tilhørende resultatbehandling af de kritiske procesparametre

- Samlet vurdering af forsøgene og konklusion af parameterens betydning.

Eleverne skal udvælge en af nedenstående synteser:
antabus
acetylsalicylsyre


Teknikfaget
I teknikfaget arbejdes der i forløbets 16 moduler med en introduktion til fagets metoder og identitet, og der påbegyndes projekter alt efter det enkelte fags dagsorden. Underviseren rammesætter en faglig identitet i faget, og at den i høj grad handler om faglig kommunikation og fagbegreber og metoder i faget. Underviseren gør opmærksom på, at det faglige indhold i de første uger af faget vil danne baggrund for senere bearbejdning i dansk.  

De 7 elevtimer bruges af teknikfagene til en skriftlig fremstilling, der er fagligt relevant for det enkelte teknikfag (portfolio, rapport eller andet skriftlig fremstilling). Dette kan være individuelt eller i grupper alt efter relevans. Eleverne forholder sig i den forbindelse til, hvilke fagbegreber og faglige metoder, de har brugt i det indledende projektarbejde eller forløb. Eleverne forholder sig til styrker og svagheder/udfordringer og muligheder ved disse faglige metoder. Dette for at øge opmærksomheden på fagsprog og faglige metoder frem mod SOP.   

Danskfaget
Danskfaget tager tråden op i slutningen af forløbet. I de 4 modulers undervisningstid skal eleverne individuelt eller i grupper forholde sig til den faglige viden, de har fået i teknikfaget. De får viden om den populærvidenskabelige genre og planlægger samt skriver en artikel baseret på metoder/arbejdsgange/fænomener/viden fra teknikfagene. Eleverne udvælger det, de synes er sjovt, og som kan passe til populærvidenskabelig formidling i et udvalgt/selvvalgt relevant tidsskrift eller på et website. Der skrives desuden en metatekst, hvor eleverne reflekterer over de danskfaglige metoder og valg i artiklen.  

SO-faglige mål
Kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen 

Demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse 

Vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen 


I alt: 40 lektioner


Litteratur i dette forløb

Anvendt kemi 2 htxB, 2011, Fischer, F., 1.udgave,1. oplag, Nyt Tekniks Forlag, tyndslagschromatografi (TLC) side 160-164.

Anvendt kemi 3 htxA, 2014, Fischer, F., 1.udgave,1. oplag, Nyt Tekniks Forlag, reaktionsmekanismer side 30-35.

BasisKemi A, 2015, Vesterlund Nilesen, O. & Axelsen, V, 1. udgave 3. oplag 2015 Haase& Søns forlag, tyndslagchromatografi (TLC), side 226-229.

BasisKemi A, 2015, Vesterlund Nilesen, O. & Axelsen, V, 1. udgave 3. oplag 2015 Haase& Søns forlag, Reaktionsmekanismer, side 75-86

Kemi der virker, 2011, Munthe, S., 1. udgave, 1. oplag, 2011, KemiForlaget, side 6-9, 60-64, 66-67

Kemiske Horisonter, DTU, Linderoth, L., Hansen, F., G., Madsen, R. Litotryk Svendborg A/S, "Kemisk design af lægemidler", kap 2, side 25-42, ISBN 87-91233-07-0
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Teknikfag 1a (Ondt i Hovedet - delaflevering SO7) 03-09-2024
Teknikfag1b (Ondt i Hovedet - rapport) 27-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det lille måltid

Projektet har haft til formål at fremstille en bæredygtig myslibar lavet af restmask fra ølfremstilling og udarbejde en varedeklaration. Derfor har elevene:
- Bestemt proteinindhold med Kjeldahl analyse
- Bestemt fedtindhold med soxhlet
- Bestemt vand-og tørstofindhold ved fordampning af vand
- Bestemt aske ved afbrænding i muffelovn
- Bestemmelse af kulhydrat ved substraktionsmetoden

Elever har fået udleveret litteratur omhandlende de gennemgåede emner.

Forløbet har også indeholdt introduktion til generel laboratoriearbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Teknikfag 2 (Projekt 2 - rapport) 08-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Oprensning og analyse af invertase fra gær

I dette projekt er der fokus på processtyring, identifikation af de parametre der har betydning for produktionen, her kan nævnes fx mikroorganismernes vækst og reproduktion. Dette betyder, eleverne skal forsøge at styre deres fermentering, samt overvåge processen. Dermed skal de arbejde med en minireaktor, i denne sammenhæng en fermentor.  

Ydermere er det, en del af dette projekt, at de skal stifte bekendtskab med forskellige analysemetoder.

Formål i forhold til bekendtgørelsen:

Procesteknologi

beskrive og gennemføre en styret og reguleret kemisk eller biologisk proces

optimere processen ud fra valgte styringsparametre baseret på produktegenskaber

vurdere processens sikkerheds- og miljømæssige forhold.

Analysemetoder og kvalitetsvurdering:

- Observere temperatur og pH under fermentering
- Kvantificere antallet af levende celler via haemocytometer og og O.D.600
- Kvantificering af biomasse
- Kvantificering af reducerende sukre i en opløsning vha. salicylatreagens (3,5-dinitrosalycylat)
- Undersøgelse af aerob og anaerob fermentering


Projektet skal afsluttes med en rapport.
Der afsættes 15 elevtimer pr. elev til denne aflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojektet

Eksamensprojektet tager udgangspunkt i et udleveret eksamensoplæg, hvorfra eleverne selv kan vælge hvilket temaområde de ønsker at arbejde videre med i deres eksamensprojekt.


Samlet elevtid i forløbet 30 timer

Overordnet har der dette års teknikfagsundervisning taget udgangspunkt i følgende nøgletema og valgtema:  

Nøgletema                      
Analysemetoder og kvalitetsvurdering:
– vælge, begrunde og anvende relevante analysemetoder
– kvalitetsvurdere analysemetode og udvalgt produkt.

Valgtemaer                      

Procesteknologi:
– beskrive og gennemføre en styret og reguleret kemisk eller biologisk proces
– optimere processen ud fra valgte styringsparametre baseret på produktegenskaber
– vurdere processens sikkerheds- og miljømæssige forhold.

Kemisk produktion:
– planlægge og udføre en kemisk proces, herunder optimere processen ud fra valgte kriterier
– vurdere produktets kvalitet
– vurdere etiske, sundheds- og miljømæssige aspekter ved proces og produkt.

Anvendt bioteknologi:
– planlægge og gennemføre biotekniske processer
– gøre rede for udvalgte genteknologiske metoder og deres anvendelse
– vurdere produktets kvalitet og metodernes anvendelse
– vurdere etiske, sundheds- og miljømæssige aspekter ved den bioteknologiske proces og produkt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektbeskrivelse 28-02-2025
Eksamensprojekt 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde