Holdet 2024 htv24 MeC htx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Laila Bruun Thomsen
Hold 2024 htv24 MeC htx (2+3g MeC htx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Grundforløb: De korte formater (Gys)
Titel 2 2. Dokumentar
Titel 3 3. Anidox - Tværmedialitet
Titel 4 4. Kampagnefilm: korte formater
Titel 5 5. Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Grundforløb: De korte formater (Gys)

I dette grundforløb er eleverne blevet introduceret til filmiske virkemidler, dramaturgiske modeller, den moderne kommunikation model og målgruppe segmenterings modeller. Fagets kerneområder vil blive introduceret og bearbejdet i en veksling imellem faglige oplæg og praktiske øvelser.
Det overordnede tema er gys og horror.

Eleverne slutter forløbet af med en egen produktion af Dextors Morning Rutine. Derudover vil eleverne blive introduceret og undervist i filmredigeringsprogrammet Adobe Premiere Pro.

Litteratur
- "Filmens dramaturgi" på filmcentralen https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmens-dramaturgi
- "Gyserfilm" på filmcentralen https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/gyserfilm
- "Klipning" på filmcentralen https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/klipning

Citater
- "Tuck Me In" https://www.youtube.com/watch?v=gNQIdEv-Emo&ab_channel=FILMINUTE
- "Morning Routine" Dextor https://www.youtube.com/watch?v=ej8-Rqo-VT4&ab_channel=SHOWTIME

Spillefilm
- "Nattevagten" Ole Bornedal, Danmark, 1994, 107 min.

Faglige mål
Teori og analyse
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Praksis
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Kernestof
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Dokumentar

I dette forløb skal eleverne arbejde teoretisk og analytisk med karakteristika ved både fakta, fiktion og sammenblandingen af disse inden for dokumentargenren. De skal oparbejde et kendskab og en kritisk sans i forholdt til de forskellige genrer. De skal ligeledes tilegne sig viden om dokumentarfilmens virkemidler, deres medieplatform og hvordan disse anvendes i praksis, så de i fremtiden skal danne sig et kritisk og nuanceret billede af medielandskabet i dag. Der vil i forløbet være særligt fokus på den observerende dokumentargenre, den deltagende dokumentargenre, den dybdeborende dokumentargenre og den performative dokumentargenre.

Opfriskning af:
- Filmiske virkemidler
- Målgruppe
- Genre

Litteratur
- "Dokumentar" Den iscenesatte virkelighed https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=130#c501
- "Klipning" Den iscenesatte virkelighed https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=172&L=0&q=c481
- "Virkeligheden i medierne" Den iscenesatte virkelighed https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=126#c581
- "Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm" Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c745
- "Berettermodellen" Levende billeder - grundbog i mediefag https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c402
- "Bølgemodellen" Levende billeder - grundbog i mediefag https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c423

- "Filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder og Hybrider" Textanalyse [url]https://textanalyse.systime.dk/?id=5376/url]
- "Den filmiske dokumentar: Karakteristik af genrer" Textanalyse https://textanalyse.systime.dk/?id=5353#c21727
- "Den dybdeborende dokumentar" Textur https://textur.systime.dk/?id=405#c3492
- "Udtryk: Filmiske virkemidler - det enkelte billede" Den iscenesatte virkelighed. Fra nyheder til reality https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=164&L=0
- "Udtryk: Filmiske virkemidler - forløbet - Lyd" Den iscenesatte virkelighed. Fra nyheder til reality https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=174
- "SE BILLEDERNE: Sådan er hverdagen i Danmarks eneste kvindefængsel" DR.dk, 17. november 2024 https://www.dr.dk/nyheder/indland/se-billederne-saadan-er-hverdagen-i-danmarks-eneste-kvindefaengsel
- "Dokumentarchef: Derfor har DR fulgt de indsatte i Danmarks kvindefængsel" DR.dk, 17. november 2024 https://www.dr.dk/nyheder/indland/dokumentarchef-derfor-har-dr-fulgt-de-indsatte-i-danmarks-kvindefaengsel
- "Fængselsbetjente vil lukke kvindefængsel og kalder kønsopdelingen 'unormal'" DR.dk, 17. november 2024 https://www.dr.dk/nyheder/indland/faengselsbetjente-vil-lukke-kvindefaengsel-og-kalder-koensopdelingen-unormal
- "Fængselsbetjente dumper kvindefængsel – men politikere vil have endnu ét af slagsen" DR.dk, 17. november 2024 https://www.dr.dk/nyheder/indland/faengselsbetjente-dumper-kvindefaengsel-men-politikere-vil-have-endnu-et-af-slagsen
- "Den performative dokumentar" Levende billeder - grundbog i mediefag https://levendebilleder.systime.dk/?id=241
- "Der stilles misforståede krav til dokumentarfilm som ’Kandis for livet’" Information, 2022 https://www.information.dk/kultur/leder/2022/02/stilles-misforstaaede-krav-dokumentarfilm-kandis-livet
- "Iscenesættelse" Filmcentralen https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/nyere-tendenser-iscenesaettelse-og-anidox
- "DR beklager fejl i Kandis-film" Filmmagasinet Ekko, 2022 https://www.ekkofilm.dk/artikler/dr-beklager-fejl-i-kandis-film/
- "Dokumentar om Kandis er et gribende indblik i en fankultur, der søger frelse i dansktoppen" Information, 2021 https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2021/09/dokumentar-kandis-gribende-indblik-fankultur-soeger-frelse-dansktoppen

Citater
- "Dronningens Nytårstale: 2023" DR.dk https://www.dr.dk/drtv/se/hendes-majestaet-dronningens-nytaarstale_427833
- "Martha & Guldsaksen" Afsnit 2.DR 5. Januar 2016 https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=177#c522
- "Søren Ryge præsenterer: Far, mor og børn" Afsnit 1. DR1, 10. februar 2016 https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=126#c581
- "Tyveriet af Afrika" Christoffer Guldbrandsen, 2012, 58 min https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/tyveriet-af-afrika
- "A Storm Foretold - Det amerikanske oprør" af Christoffer Guldbrandsen set på dr.dk https://www.dr.dk/drtv/program/a-storm-foretold-_-det-amerikanske-oproer_389862
- "Plejehjemmene bag facaden" TV2 https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=022007302055
- "Opfølgende debat om 'Plejehjemmene bag facaden'" TV2 Nyhederne ( 30.07.2020 ) https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=022007302147
- "Kvindefængslet: Fængselsmor" Sæson 1, episode 1, DR1 https://www.dr.dk/drtv/se/kvindefaengslet_-faengselsmor_487479
- "Kandis for livet" Jesper Dalgaard, 2021, 93 min. https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/kandis-livet


Faglige mål
Teori og analyse:
- Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier.
- Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former

Kernestof
- Filmiske og dramaturgiske virkemidler
- Grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- Centrale genrer, medier og medieplatforme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Anidox - Tværmedialitet

Dette forløb ligger i forlængelse af dokumentarforløbet. Eleverne skal se forskellige former for Anidox – eller animadoks, som er dokumentarer, hvor enten hele eller dele af filmen er animeret.
Forløbets omdrejningspunkt er krig og flugt, hvordan formidles dette igennem animationen.
Der har været et særligt fokus på lyd, da lydsiden i de animerede dokumentarer ofte er autentisk og stammer fra interviews eller lignende.

Som afslutning på forløbet skal eleverne producere deres egen anidox ud fra et uddrag af "Den perfekte vej (2013)" af Kjetil Østli i Dansk på ny. Der skulle i animationen være et særligt fokus på lyd.

Litteratur
- "Iscenesættelse og anidox" Filmcentralen https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/nyere-tendenser-iscenesaettelse-og-anidox
- "Lyd" Filmleksikon, Filmcentralen https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/lyd
- "Den perfekte vej (2013)" Dansk på ny https://danskpaany.systime.dk/?id=324

Citater
- "Dinner for Few" Nassos Vakalis, Grækenland 2014, Filmcentralen https://filmcentralen.dk/grundskolen/dinner-few
- "Types of Animation — Styles, Genres & Techniques" Kyle DeGuzman https://www.studiobinder.com/blog/types-of-animation-styles/
- "Flugt" Jonas Poher Rasmussen, 2021, 89 min. https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/flugt
- "a-ha - Take On Me (Official Video) [Remastered in 4K]" YouTube.com https://www.youtube.com/watch?v=djV11Xbc914&ab_channel=a-ha
- "Hvis der var krig i Norden" Puk Grasten, 2019, 5 min, Filmcentralen https://filmcentralen.dk/grundskolen/hvis-der-var-krig-i-norden

Tutorial
- "How to Make Easy Animations in Adobe Premiere Pro - Part 1" Daniel Grindrod, YouTube.com  https://www.youtube.com/watch?v=pM3cyv_eLQw&ab_channel=DanielGrindrod
- "The Adobe Animate CC Crash Course (Beginner Friendly!)" Alex Grigg // Animation for Anyone https://www.youtube.com/watch?v=0itiuHreY3A&ab_channel=AlexGrigg%2F%2FAnimationforAnyone
- "How to Do Stop-Motion Animation in Adobe Photoshop" Creativecloud.adobe.com https://creativecloud.adobe.com/cc/discover/article/how-to-make-a-stop-motion-animation?locale=en

Faglige mål
Teori og analyse:
- Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- Identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Praksis
- I grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen

Kernestof
- Filmiske og dramaturgiske virkemidler
- Grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- Centrale genrer, medier og medieplatforme
- Film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
- Produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Kampagnefilm: korte formater

Kampagnefilm for Randers bibliotek

I dette forløb har fokus været på forskellige former for kampagner, både til tv og til sociale medier. Elever skal lave en kortfilm på max 3 minutter med Randers bibliotek som afsender. Kortfilmen skal fungere som en kampagnefilm, hvis hoved fokus er at få unge til at bruge biblioteket.
Inden optagelserne, har eleverne skulle lave en forundersøgelse af emnet og af biblioteket.

1) Beskriv den typiske biblioteksbruger (inddrag Minervamodellen og Gallup kompas)

2) Beskriv/analysér bibliotekernes brug af sociale medier.  

Krav til filmen

- Filmen skal bygge spænding op (suspense - fiktion)
- Der skal indgå en genstand i filmen som viser sig at være et setup (altså skal man i starten se/præsenteres for en genstand der så senere i filmen får en (overraskende) betydning (pay off). Det kunne fx meget passende være en bog …
- Genren er valgfri
- Filmen skal ikke have en slutning – den skal slutte på toppen af spændingskurven, hvor der klippes til sort skærm med teksten (må gerne omformuleres):

"Savner du slutningen? Det var aldrig sket, hvis du havde lånt en bog på biblioteket!"

Litteratur
- "Øget aktivitet på landets biblioteker" https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=51449
- "Flere bruger biblioteket end for 10 år siden https://dm.dk/nyheder/2023/flere-bruger-biblioteket-end-for-10-aar-siden/
- "Kampagnetyper" i De korte medieformater https://dekortemedieformater.systime.dk/?id=176
   - Her er ikke læst om reklame kampagner.
- "Målgrupper og medieplatforme" i Close-Up https://closeup.systime.dk/?id=162

Faglige mål
Teori og analyse
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Praksis
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Kernestof
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Eksamensprojekt

I eksamensforløbet har eleverne fået til opgave at udarbejde enten kortfilm, dokumentar eller kampagnefilm.

Til deres produktion har de alt efter hvor mange individer der har været i deres gruppe ligeledes skulle udarbejde ekstra materiale i form af fx trailer, plakat eller opslag til sociale medier, i den kontekst der passer til deres valgte emne.

Litteratur
- "Nye veje, cirkulær dramaturgi og Raskins parametermodel" i Film skal ses i dansk https://filmskalsesidansk.systime.dk/?id=170
- "2. Praktisk produktion – fra ide til distribution" Levende billeder - grundbog i mediefag https://levendebilleder.systime.dk/?id=185
- "Undersøgende forberedelser" i Levende billeder - grundbog i mediefag https://levendebilleder.systime.dk/?id=194
- "Målgruppe" i Levende billeder - grundbog i mediefag https://levendebilleder.systime.dk/?id=195
- "Mod den færdige præproduktion"  i "Levende billeder - grundbog i mediefag" https://levendebilleder.systime.dk/?id=196#c804
- "Promoveringsformer"  i Levende billeder - grundbog i mediefag https://levendebilleder.systime.dk/?id=212
- "Trailers" i SHORTS – kortfilm i undervisningen https://shorts.systime.dk/?id=178
- "Produktion" i Levende billeder - grundbog i mediefag https://levendebilleder.systime.dk/?id=186
- "Postproduktion" i Levende billeder - grundbog i mediefag  https://levendebilleder.systime.dk/?id=208
- "Distribution"  i Levende billeder - grundbog i mediefag  https://levendebilleder.systime.dk/?id=188

Citater
- "13 Reasons Why", officiel trailer (2017), Netflix - https://www.youtube.com/watch?v=nuk2y-G68JU&ab_channel=ONEMedia
- "Rose", Trailer - https://www.youtube.com/watch?v=QJUzZ0uIwts&ab_channel=NordiskFilm
- "Vis mod" af Anders Walter 2014 - https://shorts.systime.dk/?id=158#c432
- Ekko Shortlist - https://www.ekkofilm.dk/shortlist/

Faglige mål
Teori og analyse
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Praksis
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Kernestof
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ide og skitsering til forløbet 24-03-2025
Mediefag - Eksamensprojekt 22-04-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer