Holdet 25eux MaA x3vf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Nicolai Aarup Nielsen
Hold 25eux MaA x3vf (x3 23euxvf MaA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Differentialligninger
Titel 2 Vektorer i rummet
Titel 3 Diskret matematik og rekursionsligninger
Titel 4 Udvidelse af integralregning
Titel 5 Eksamenstræning
Titel 6 Forberedelsesmateriale

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Differentialligninger

Differentialligninger
Differentialligninger er blevet introduceret og gennemgået. Et stort fokus har været på at løse differentialligninger, derunder
- Test af løsning ved at gøre prøve.
- Løsning af lineære førsteordens homogene differentialligninger.
- Løsning af lineære førsteordens inhomogene differentialligninger.
- Separation af variable som en almen løsningsmetode.

Materiale
Differentialligninger - 2021 kompendium (Internt dokument)
Mat A htx - Kapitel 4. Differentialligninger (Link)

Beviser
Under forløbet er følgende beviser blevet gennemgået
Løsning til differentialligningen y'=k*y (Kompendium - side 25)
Løsning til differentialligningen y'=a*y+b (Link)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vektorer i rummet

Vektorer i rummet
Efter en genopfriskning af vektorer i planen er vektorer i rummet blevet introduceret med en trækning mellem paralleller i forhold til formler, etc mellem de to.
Derefter har fokus været på først linjens parameterfremstilling, dernæst planer i rummet - både parameterfremstilling og ligning.
Afslutningsvis er vinkler og skæring for planer og linjer blevet gennemgået.

Materiale
Mat A htx - Kapitel 1. Vektorer i Rummet (Link)

Beviser
Bestemmelse af planens ligning på normalform (Link)
Skæringslinje mellem to planer (Link)
Afstand mellem punkt og plan (Link)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Diskret matematik og rekursionsligninger

Diskret matematik - Rekursionsligninger
På baggrund af et tidligere forberedelsesmateriale er diskret matematik og rekursionsligninger blevet gennemgået.
Arbejdet har ledt over til generel løsning af rekursionsligninger, samt et fokus på anvendelse i forbindelse med Newtons metode og Eulers metode.

Materiale
HTX Forberedelsesmateriale - maj 2016. Kan findes via Prøvebanken her
MAT A htx - Kapitel 5. Diskret matematik (Link)

Beviser
Eksistens og entydighed af løsning til rekursionsligninger (Forberedelsesmaterialet side 6-7)
Samtlige løsninger til den homogene rekursionsligning y(n+1)=a*y(n) (Appendiks i forberedelsesmaterialet).
Samtlige løsninger til den inhomogene rekursionsligning y(n+1)=a*y(n)+b(n) (Appendiks i forberedelsesmaterialet).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Udvidelse af integralregning

Udvidelse af integralregning
Udbygning af integralregning fra Mat B. Hertil introduceres nye integrationsmetoder (integration ved substitution, partiel integration) og bestemmelse af kurvelængder og rumfang ved omdrejningslegemer.

Materiale
MAT A htx - Kapitel 3. Integralregning (Link)

Beviser
De er ikke blevet præsenteret som et decideret bevis, men formlen for omdrejningslegeme omkring x-aksen er blevet udledt.
(Link)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamenstræning

Arbejde med eksamenstræning. Derunder
- Skriftlig eksamen
- Mundtlig eksamen
- Repetition af emner, beviser, etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forberedelsesmateriale

Arbejde med det opstillede forberedelsesmateriale til matematik A
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer