Tradium, Vester Allé
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Vester Allé
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 htx24a BiC - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Ditte Horsted Carlsen
Hold
2024 htx24a BiC (
1a 24htx BiC
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Hvad er liv?
Titel 2
Forløb#2 Genetik - hvorfor er vi ikke ens?
Titel 3
Forløb#3 Seksuel sundhed og Trivsel
Titel 4
Forløb#4 Spis sundt og bæredygtigt
Titel 5
Forløb#5 Planter og økologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Hvad er liv?
Indhold
Kernestof:
Velkommen til biologi C! Glæder mig!
Lektie: læs s. 13-15 i bogen, hvis I ikke blev færdige og se videoen om cellestrukturer (jer der ikke var her, kan jo self ikke læse - det må I sørge for senere)
Lektie: sidste chance til at læse om celler og få styr på begreber - evt genlæs s. 11-13 og se videoen om cellestrukturer
Lektie: se video om DNA og gennemse gerne jeres egen vejledning til forsøget med DNA-ekstrahering fra jordbær (hvis man ikke var der sidst, skal man også se vejledningen til forsøget) samt læse s. 149-153 i bogen.
Lektie: læs s. 152-153 + 162 i bogen om DNA og proteinsyntese og mutationer.
Lektie: genlæs gerne om mutationer s. 162 og se evt videoerne igen - skim også gerne jeres noter til forløbet. Vi afslutter forløbet om celler med figurtræning mm.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Genetik - hvorfor er vi ikke ens?
Indhold
Kernestof:
Lektie: skim denne artikel om personlighed, arv og miljø.
Lektie: læs s. 108-110 i bogen (og dem der ikke var der sidst skal også læse s. 101-107 i bogen)
Lektie: For et overblik (eller genopfriskning af begreber), skal I se dette screencast om genetik
I timen skal vi læse om blodtyper via Gør en forskel, uanset hvad din blodtype er - Bloddonorerne Danmark
Lektie: læs øvelsesvejledningen og se en kort instruktionsvideo (på videoen bruger de skeer, I skal bruge en porcelænsbakke i stedet). Genlæs også gerne om blodtyperne
Øvelsesvejledning:
Lektie: Læs om blodtypernes genetik i Biologi i udvikling:
Ikke lektie, da det først er lagt lidt sent op, men hvis I har tid, se screencastet, der opsummerer om blodtyper (selve metoden, ikke genetikken)
Lektie: Læs om evolution, variation, selektion og arter på ebogen Biologi i udvikling:
Afslutning på genetikforløb. Læs op på noter. Vi starter med at afholde oplæg om menneskets evolution.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Seksuel sundhed og Trivsel
Indhold
Kernestof:
Lektie: Genlæs siden om mænds kønsorganer MED FOKUS på den del omkring produktionen af sædceller (og genlæs gerne om pubertet og hormoner, hvis I ikke blev færdige på klassen).
Vi arbejder videre med hormoner og regulering. De sider vi skal arbejde med de kommende gange er:
Lektie: Læs om kvindens menstruationscyklus (der er også noget i jeres bog på s. 76-77, hvis man vil læse det der)
Lektie: læs om præventionsformer på selvvalgte sider (fx på de angivne) - læs grundigt om p-piller
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Screencast om hormonel regulering
16-03-2025
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Spis sundt og bæredygtigt
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs om kostrådende på altomkost - brug noget tid på at læse lidt på hjemmesiden, men især de 7 kostråd skal studeres. Se evt også denne video med genopfriskning omkring opbygning af kostens næringsstoffer
Lektie: læs opskriften på beluga bolognese og se dette screencast om at spise sundt og bæredygtigt
Lektie: åbn dette excelark og orienter jer i det (det ligger også i OneNote) - vi starter med at taste fødevarerne ind og laver en måltidsanalyse af det.
Lektie: Se følgende video om fordøjelsessystemet: https://www.youtube.com/watch?v=4J2ETQjlDL0 (NB: fejl ved 4.17, hvor han kommer til at sige at fedt = lipase. Han mener fedt = lipider. Lipase er enzymet der nedbryder fedtet). I timen skal vi læse om
Fik åbenbart ikke gemt den nye lektie jeg forsøgte at lægge op, så vi læser i timen om blodsukkerregulering
Lektie: se video om blodsukkerregulering
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Planter og økologi
Indhold
Kernestof:
Lektie: se dokumentaren om planter - den hedder 'Planter' og findes på cfu under 'mine materialer'. Den varer ca 48 min. og altså ikke kedelig, som mange måske ville mene at en hel dokumentar om planter kunne være ;-)
Lektie: læs vejledningen til plantedissektion (især s. 1-2 grundigt, resten bare overfladisk så I har et indtryk af hvad I skal lave)
Lektier: genlæs vejledningen til planteøvelsen, og så er der 11 af jer, der ikke har fået set dokumentaren om planter - få den nu set! I har ikke adgang til den efter d. 12. maj.
Lektie: Se screencast med opfølgning på begreber.
Vi afslutter forløbet og faget bio c. Læs jeres noter til planter og økologi igennem.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068480199", "T": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068480199", "H": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068480199" }