Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT C
|
Lærer(e)
|
Anna Harbo McCall, Cecilie Gregersen
|
Hold
|
2024 htx24b KitC (1b 24htx KitC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
2. Kampagner
I dette forløb har vi gennemgået nye emner relateret til kampagneproduktion, og repeteret grafik fra tidligere forløb.
Eleverne blev inddelt i grupper på 3-4 personer, og valgte deri selv et produkt til en kommerciel kampagne. Kampagnen skulle bestå af en (primær) video på maks. 1 min, opbygget ud fra de tre akter med fokus på filmiske virkemidler, og en (sekundær) plakat, opbygget ud fra AIDA med fokus på grafiske virkemidler.
Eleverne har fået undervisning i:
Kampagner
- (ikke)kommercielle, medievalg, primær/sekundær kanal, positionering
Filmsprog
- Kameraindstillinger (nærhed og perspektiv), 180 graders reglen, de tre akter, (u)synlige klip, tekster og overgange
Kommunikationsmodeller
- Envejs/tovejs, traditionel/moderne, Lasswells 5 H'er, den moderne kommunikationsmodel
Storytelling med lyd
- (Ikke-)diegetisk lyd, foley lyde, kendingsmelodier
Og har derudover arbejdet i grupper om egne kommercielle kampagner, herunder:
- Målgruppeanalyse
- Afsenderanalyse
- Ideudvikling (manuskript og storyboarding)
- Optagelse af video og lyd
- Plakatdesign
- Voxpop (plakat feedback)
- Videoredigering
Kernestof
Kommunikationsteori og medier
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og -processer
Design og visuel kommunikation
- billeder og deres formsprog i faste og eventuelt levende billeder, herunder filmiske
virkemidler
Etik, love og digital adfærd
- etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
Digitale værktøjer
- brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. idéudvikling,
prototypefremstilling og kollaborativ skrivning.
- digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af film og lyd
Faglige mål
Forundersøgelse og -analyse
- undersøge, forstå og problematisere digitaliseringens påvirkning af
kommunikationssituationen
- planlægge den praktiske udarbejdelse af kommunikationsproduktet med fokus på
tidsplaner, rollefordeling og projektledelse.
Produktion og evaluering
- styre den praktiske udførelse af kommunikationen på baggrund af forundersøgelsen,
herunder forvaltning af ressourcer og produktoptimering
- reflektere over og vurdere arbejdsprocessen med gruppemedlemmerne med henblik på udvikling af kommunikationsprodukter
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af
kommunikationsopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
3. Digital kommunikation
Formålet med forløbet er, at give eleverne indsigt i nogle andre moderne, digitale kommunikationsprodukter. De skal både overveje konsekvenserne ved de forskellige produkter, og prøve at producere dem.
Under forløbet skal eleverne arbejde med konsekvenserne af, at bruge kunstig intelligens i kommunikationsprodukter, både hvordan det påvirker afsenderen og modtageren.
De skal have viden om markedsføring via sociale medier (display marketing og influencer marketing), samt hvordan - og hvorfor - det anvendes i praksis. Her repeteres moderne kommunikationsmodeller fra tidligere forløb, og vi undersøger, hvem og hvorfor vi egentlig bruger sociale medier.
Til slut skal eleverne arbejde med hjemmesider og search marketing. De får indsigt i SEO, undersøger relevante søgeord via Google Trends og laver mockups af en landing page. Hertil repeterer vi design fra tidligere forløb (gestaltlove, BOV, farver, skrift, m.m.) og introducerer let konceptet om brugervenlighed, for at belyse vigtigheden af at planlægge sin hjemmeside og følge standarder for opsætning.
________________________________________________________
Produkt
Prototyper på display marketing for et nyt bageri i Randers. En mockup på en ny landing page for https://vegetarisk.dk/
________________________________________________________
Faglige mål
Forundersøgelse
- analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
Produktion
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
Kernestof
Kommunikationsteori og medier
- forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov
- interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og produktionsformer
- eksempler på datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af data i kommunikationsprocessen
Design og visuel kommunikation
- brugervenlighed, herunder brugerflade- og interaktionsdesign
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik
- skitser og prototyper
Produktudvikling og projektstyring
- fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
Etik, love og digital adfærd
- etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
- ophavsret og anden relevant lovgivning i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
Digitale værktøjer
- digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer, tekst og lyd
- programmer til fremstilling af interaktive systemer, f.eks. websider og apps
________________________________________________________
Litteratur
- Kunstig intelligens. https://kommitc.systime.dk/?id=446#c1853
- Video om AI (DRP3): https://youtu.be/aS_9dD1g4ug
- AI energiforbrug: https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/chatbots-sviner-klimaet-kaempe-datacentre-kan-om-faa-aar-sluge-hele-japans
- Sociale medier: https://kommitc.systime.dk/?id=451
- Markedsføring på sociale medier: https://kommitc.systime.dk/?id=450
- Kunderejsen: https://kommitc.systime.dk/?id=450#c1851
- Hjemmesider: https://kommitc.systime.dk/?id=413#c1592
- Søgemaskineoptimering (SEO): https://kommitc.systime.dk/?id=413#c1584
- Mockups: https://kommitc.systime.dk/?id=413#c1583
- Opsætning af hjemmesider: https://kommitc.systime.dk/?id=410#c2491
- Brugervenlighed: https://kommitc.systime.dk/?id=411
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
4. Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65075548623",
"T": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65075548623",
"H": "/lectio/572/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65075548623"
}