Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mercantec
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
HSEUXB242 Spansk (HSEUXB242 Spansk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Spansk Introduktion
Introduktion til spansk som begyndersprog:
Alfabet, udtale og transparente ord.
- At præsentere sig selv: hvad man hedder, hvor man bor, hvor gammel man er, hvor mange sprog man taler samt fortælle om sin familie.
- At lære om det basale grammatik: artikler, navneord samt bøjning
- At lære om farver og adjektiver samt bøjninger
Kernestof
Lærerproduceret materiale
Supplerende stof
Video ELE
https://www.youtube.com/watch?v=YqAY5RyV-Zg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
El español
50 palabras parecidas en otras lenguas.
Pronunciación: correspondencia entre letras y sonidos.
El orden de los elementos del sintagma nominal.
Saludar y despedirse.
Preguntar y expresar conocimiento.
Personas, personajes y grupos conocidos en España.
Famosos españoles.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - - Activar el conocimiento previo que tienen.
- Reconocer y activar palabras del español que pueden reconocer porque son parecidas a su primera lengua.
- Lytte - - Escuchar palabras conocidas para empezar a identificar las características fonológicas del español y contrastarlas con las de su lengua.
- Selvrefleksion - - Desarrollar la estrategia de deducir el significado de palabras a partir del conocimiento que tienen de otras lenguas.
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder - Contenidos gramaticales
Pronunciación de vocales y consonantes.
Sílabas tónicas y átonas.
Correspondencia entre letras y sonidos.
Pronunciación de palabras extranjeras.
- Personlige - - Adaptar una actitud positiva hacia la lengua que van a aprender.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Billedbeskrivelse: Ser + Estar + Hay
Beskrive billeder vha. præpositioner, verber og adjektiver
Navneords bøjning
Uregelmæssige navneord
Farver og bøjninger
SER
ESTAR
HAY
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Aflevering 1 - Videopræsentation
Lav en videopræsentation om dig selv. Se min præsentation.
Fokus på udtale, bøjninger og ordforråd.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hverdagsaktiviteter & klokken
La rutina diaria y la hora
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La familia
Elever præsenteres for familiemedlem samt hvordan man snakker om sin familie.
Herunder verbet "llamarse" = at hedde, på spansk.
Genitiv + sammensatte ord
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mi habitación
SER & ESTAR
HAY
Beskriv dit værelse
Videoaflevering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Aflevering 2 - Video om jeres værelse
I skal lave en video om jeres værelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive - Fokus på ser, estar, hay, ordforråd om mi habitación
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Gerundium
Estar + -ando/-iendo
Billedbeskrivelse af handlinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
2,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
La rutina y la hora
Rutinas diarias
El Sur: Qué haces?
Introducción a las partes del cuerpo y los deportes
Un día normal: https://elsur.systime.dk/?id=267
(El Sur - Cap. 2B)
Grammatik: diftongerende verber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kulturelle forskelle og traditioner
El día de los muertos
Film
Analyse
Opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Costumbres españolas
El aperitivo
Feliz Santo
- Lytte
- Læse - Læs og forstå tekster
- Skrive
- Diskutere - Sammenligne med danske forhold
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
12
|
Música
Si no estás - Íñigo Quintero
El perdón - Nicky Jam
Despacito - Luis Fonsi
Miéteme - Tini Stoesse
Vivir mi vida - Marc Anthony
La bicicleta - Carlos Vives og Shakira
Bailando, Súbeme la radio - Enrique Iglesias
Las leyes de la vida - Diego Torres og Ángela Torres
Me gustas tu - Manu Chao
Recuérdame - Coco
Volver - Penelope Cruz
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgaver til la película Coco
|
11-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
NEEM Basico
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
cuatro fotos
|
17-03-2025
|
Cuatro fotos
|
23-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Landeprofil: España
Korte tekster om kultur, sprog, fester, sport, mm.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Lær om den spanske kultur
- Lytte - Øve sig i at læse højt op på spansk
- Læse - Tekster på spansk.
- Skrive - Lave korte sætninger på spansk
- Formidling - Besvare spørgsmål mundtligt
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Aflevering 3 - España - Oplæsning
I skal læse teksten España (Vamos side 20) og optage det som lydfil.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
España - læs op
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
3,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Selvvalgt virksomhed
Gaby snakker med elever individuelt
Elever arbejder på kompendie:
- Descripción de personas famosas
- Descripción de fotos
- Hablar sobre gustos
- La rutina diaria
I dag skal I arbejde med jeres selvvalgt emne til eksamen. I vil derfor blive introduceret til opgaven og planen for udarbejdelse samt deadline. I kender selvvalgt emne fra engelsk C.
Overvej hvilket emne, du vil arbejde med. Lav research inden timen!
Det kunne fx være:
- Una presentación de una empresa española (det må gerne være en fodboldklub)
- Una presentación de Dinamarca y España (de kulturelle forskelle)
- Una presentación del mundo hispano (et område der fanger din interesse)
- Una presentación de la cultura española
- Mi familia y mi vida – una presentación de XXX (en kendt person fra den spansktalende verden, det må gerne være en fodboldspiller)
- Tradiciones en España y Dinamarca
- Etc...
Nos vemos!
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Repaso
Det er en god idé at I selv vedligeholder jeres spanske verber fra nu af og frem til eksamen.
Det gælder alle de vigtigste verber: SER, ESTAR, HAY, TENER, LLAMARSE, VIVIR, COMER, BEBER, LLEVAR, OSV.
Også TIDERNE: Nutid, gerundium.
Hverdagsgloser skal I også træne. Mest anvendte tillægsord, hverdagsobjekter, ugedage, måneder, tal, klokkeslet, farver, nationaliteter, sprog, og genitiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
2,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
19
|
El rasto: Comprando ropa
Repetition af tøj, farver og verbet llevar (at have på). I skal derfor forberede jer til denne lektion ved at øve nogle tøj-gloser.
I TIMEN, skal blandt andet lære at fortælle hvad I har på.
Llevo (jeg har på) pantalones negros y camisa blanca. Zapatos marrones y medias blancas.
Normalmente llevo ropa moderna y urbana. Compro mi ropa online.
Vi øver også billedbeskrivelse:
¿Qué hay en la foto? ¿Cuántas personas hay? ¿Dónde están? ¿Qué están haciendo? ¿Qué van a hacer?
OSV!!!
Billedbeskrivelse (reklame analyse på spansk)
Elevtilpasset repetition. Dvs. I skal arbejde med de områder I har brug for.
Jeg tager diverse materialer med.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Negocios y empresas
En la tienda de deportes
¿Qué día es hoy? ¿Qué tiempo hace?
Capítulo 4 | ¡YA VAMOS!
https://yavamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
Grammatik/sprog:
Farver
Tøj
Possessive pronominer
Personbeskrivelser
Brug af ’estar’, ’tener’ og ’ser’
Genitiv og sammensatte ord
Kommunikative og kulturelle mål:
At gå i butikker
At beskrive sig selv og andre
At fortælle, hvordan man har det
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Eksamensforberedelse
Forbered din PP
Descripción de anuncio y practicar diálogos.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/575/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66454104850",
"T": "/lectio/575/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66454104850",
"H": "/lectio/575/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66454104850"
}