Holdet 23ia En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Mercantec
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Line Kristensen
Hold 2024 23ia En (23ia En, 23ia En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 UK: United or Divided?
Titel 2 The Curious Incident of the Dog in the Night-time
Titel 3 Space Exploration
Titel 4 U.S. Studies
Titel 5 Corporate Social Responsibility

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 UK: United or Divided?

The topic "UK: United or Divided?" focus on the division that Brexit revealed, enhanced and caused.

The main focus is on present inequality, but texts such as "DHSS" is read to give perspective to the situation in the UK. While focusing on economic inequality we worked with Brexit, The North-South Divide and the general division of the population.

The topic consisted of a mix of non-fiction and fiction. We worked with articles, poetry, short stories, Instagram Reels, and film while focusing on different methods of analysis.


Kernestof:
Mark Easton: "A less than United Kingdom". June 24, 2016. BBC News.
https://www.bbc.com/news/uk-politics-eu-referendum-36605656

Emmie Harrison-West: "Covid Has Reignited The North-South Divide With A Vengeance". October 2020, The Huffington Post.
https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/north-south-divide_uk_5f7ed5adc5b6a9322e23737d

Brian Bilston: "Hold my hand while we jump off this cliff". 2018. In Divided Kingdom, Systime.

Charlene James: "Go Home". 2017. In Divided Kingdom, Systime

John Harris: "The town where Brexit died, but hope survives | Anywhere but Westminster”. The Guardian. 2022.
https://www.theguardian.com/commentisfree/video/2022/oct/31/the-town-where-brexit-died-but-hope-survives-video

Doris Lessing: "DHSS", 1991. In Worlds of English,  Systime.

Ken Loch: "Sorry We Missed You". 2019 (Film)

“What led to Brexit? | Start Here”. Al Jazeera English. 10/11-2019. YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=30pn4CaS2_M&ab_channel=AlJazeeraEnglish.

MapMen: "Where is the north/south divide?". June 10, 2016. Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=ENeCYwms-Cc

Supplerende materiale:
The English Handbook, Systime. Chapters: 6.1, 6.2 and 7.8

Get It Right, Engelsk Grammatik, Systime

Skriftlig Eksamen i Engelsk HTX og EUX, Systime

Ordbogen.com

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The Curious Incident of the Dog in the Night-time

Særligt fokus på romanlæsning og dybdegående analyse, fortolkning og perspektivering.

Faglige mål:
̶  udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶  analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶  perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶  analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

Kernestof:
̶  ordforråd og idiomer
̶  det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶  principper for tekstopbygning
̶  tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶  et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk

Mark Haddon: "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time", Vintage, 2003.
Estimeret sidetal: 272 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Characterisation of Christopher 07-11-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Space Exploration

Forløb med fokus på et naturvidenskabeligt/teknologisk emne: Space exploration. Der blev dækket områder som menneskets søgen efter det ukendte, historisk: the space race mellem USA og Sovjetunionen, state of the art: hvilke projekter er i støbe-skeen? Fiktion: sangtekster, musikvideo, noveller, film. Sagprosa: Rejsen til månen, kolonisering af månen, rejsen mod det ydre rum, Mars som planet B (sagprosatekster, dokumentarer og spillefilm).  

Der var indtænkt progression fra træning af læse-/lytte-forståelse til informations-søgning og udarbejdelse af et selvstændigt projekt om en relevant problemstilling.
Der blev desuden arbejdet med funktionel grammatik og mundtlig formidling i samarbejde med fysik om stråling i rummet, samt skriftlig formidling med fokus på argumentation (argumentative essay).

Eleverne lavede informationssøgning og kildekritik om et selvvalgt emne: Enten om et emne, der havde relevans for deres erhvervsuddannelse, fx What diet do you need in space to counteract the effect of radiation? How do you construct sustainable living-quarters on the Moon? Eller andre rumrelaterede emner som the 5 greatest challenges for settlement on another planet, Travelling at the speed of light, the Mars One project mv.

Faglige mål:
̶  forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶  udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶  læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶  skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekt-hed
̶  analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og me-tode
̶  perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsk-sprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om tekno-logiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶  orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶  anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- jfklibrary.org: "Space program" (https://www.jfklibrary.org/learn/about-jfk/jfk-in-history/space-program)
- nasa.gov: "Why go to space" (https://www.nasa.gov/humans-in-space/why-go-to-space/)
- "Four Astronauts from four countries take off to International Space Station". 26. August 2023. The Guardian
- David Bowie, "Space Oddity". 1969
- Elton John: "Rocket Man". 1972
- Rebecca Cairns: "NASA wants to build a lunar base by 2030. Could 3D printing with moon dust be the answer?". December 2020. CNN
- Lucianne Walkowicz, "Let's not use Mars as a backup planet" (TED Talk), 2016
- Bonnie Christian: "Stephen Hawking thinks we have 100 years left on Earth (and he's no the only one)" Wired, 19 May 2017.
- Ridley Scott: "The Martian". 2015
- Ray Bradbury: "All Summer in a Day" 1954
- Doug Goodman: "The Wait"


Supplerende stof:
Space Radiation. iBook, NASA, 2020. Excerpt from chapter 3: Protection from radiation. (5 s) - i samarbejde med fysik B
Trine Østergaard: "The English Handbook". Systime
Poul Turner: "Get it Right". Systime



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Space Essay 22-12-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 U.S. Studies

Forløbet tager udgangspunkt i The Declaration of Independence - med fokus på "all men are created equal" for dernæst at se på befolkningsgrupper der historisk har været/er undertrykte. Der ses på to befolkningsgrupper i USA - Native Americans og African Americans - med fokus på historisk og nutid undertrykkelse, fremstillingen i litteratur og visuelle medier, samt samfundmæssige forhold i USA.

Kerneområder dækker over:
Native Americans - Trail of Tears + nutidige omstændigheder
Cultural appropriation
Separate but equal - Jim Crow South
Civil Rights Movement
BlackLivesMatter
African American in the US vs. African in the US.

I forløbet læses og analyseres der både fag- og skønlitteratur. Der er fokus på forskellige analysemodeller. The English Handbook bruges som analyseværktøjskasse.

Der er også fokus på skrivning af argumentative essays.

Kernestof:
- "The Declaration of Independence". 1776

- "Trail of Tears". History.com. 2019

- Alexia Fernández Campbell: "How America's Past Shapes Native Americans' Present". The Atlantic. 2016.

- Marian Liu: "A culture, not a costume. How to handle cultural appropriation during Halloween". The Washington Post. 2019.

-  Ernest Hemmingway: "Indian Camp". 1924.

- Mathilde Thomsen og Bianca Erlich-Møller: "Separate but Equal" in Black Voices The African-American Experience from Slavery to the Fight for Social Justice. Systime.

- Langston Hughes: "I, Too" (1925).

- Bob Dylan: "Death of Emmett Till". 1962

- Martin Luther King Jr.: "I Have a Dream". 1963 (excerpt)

- Malcolm X: "The Ballot or the Bullet". 1964. (excerpt)

- "Scrub Me Mama With a Boogie Beat" 1941 https://www.youtube.com/watch?v=YSRk37SBre0

- Langston Huges: "Merry-go-round". 1942.

- Billie Holiday: "Strange Fruit". 1939

- Angie Thomas: "Concrete Rose" 2021 (excerpt)

- Chimamanda Ngozi: "Americanah" 2013 (excerpt)




Supplerende stof:
- Walt Whitman: I Hear America Singing. 1855.

- Different authentic commercials and other images that portrays African-Americans in the media.

- Lyndon B. Johnson: "address to the American people prior to signing the Civil Rights Act of 1964" (audio)

- Jay-Z: "The Story of OJ". 2017

- Dave: "Black" 2019

- Childish Gambino: "This is America". 2017

- Lil Baby: "The Bigger Picture" 2020.



I forløbet blev der desuden arbejdet systematisk med grammatik på baggrund af forløbets tekster samt med udgangspunkt i i-bogen "Get it Right" på Systime.


Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentative essay: Native Americans 07-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Corporate Social Responsibility

Forløbet omhandlede problemstillinger i forbindelse med virksomheders sociale ansvar, bl.a. tech-giganternes dilemmaer med udnyttelse af billig arbejdskraft i de asiatiske lande. Desuden blev der fokuseret på miljøproblemer i produktion af især teknologi. Forløbet inkluderer et research projekt om CSR og et selvvalgt firma/perspektiv.

Faglige mål:
̶  forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶  udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶  læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶  skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶  analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶  perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Kernestof:
- Nicole Fallon,  "What is Corporate Social Responsibility?", Business News Daily, 18 June 2015.
- "Apple's Broken Promises". BBC Panorama, 2014
- Email to staff from Apple senior vice president of operations Jeff Williams. BBC.com.
- Tim Maughan, "The dystopian lake filled by the world's tech lust, BCC Future, 2. April 2015
- Vibeke Venema, "The Dutch Boy Mopping up a Sea of Plastic", BBC World Service, 17 October 2014

I forløbet blev der arbejdet med den skriftlige eksamensgenre.  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Midterm 07-11-2025
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer